Ahogy korábban már beharangozták, érkezik a piacra a legendás Tenéré attól a Yamahától, amelynél aligha van rutinosabb gyártó, ha robosztus, nyűhető, négyütemű egyhengeresekről van szó. Tapasztalatszerzésük a hetvenes években, a Párizs-Dakar rali ihlette XT500-zal vette kezdetét.
|
A Párizs-Dakar grafika |
| | |
Érdekes (és persze lehetetlen) volna látni egy statisztikát, miszerint melyik az az egyhengeres, amelyik a legtöbb kilométert gurulta le, amióta a világ világ. Az "ős"-Tenéré biztosan dobogós helyen végezne az összevetésben... de az is lehet, hogy nagy fölénnyel nyerné a hasonlítgatást.
A nagy visszatérő most egy 660 köbcentis, vízhűtéses blokkal - az XT660X modell erőforrásával - jelenik meg a színen, amit úgy állítottak be, hogy az alacsony és közepes fordulattartományban is nagy teljesítményt és nyomatékot adjon le. Új a négy szelepes hengerfej és az ötsebességes váltó is - utóbbi kellően puha és a fokozatait úgy választották meg, hogy a forgatónyomaték könnyebben elővarázsolódhasson. Érdemes megemlíteni a váltóolaj-tartály kapacitását, mely 2,9 liter. Elektronikus befecskendezés, 10:1-es sürítési arány, 100 mm x 84 mm-es furat-löket a további műszaki jellemzők.
A futómű teljesen új: dupla bölcsőszerkezetű váz, ami különösen merev, erős, ugyanakkor könnyű és keskeny is. Amit ennek tervezésekor kerestek, az természetesen a jó manőverezhetőség volt aszfalton és terepen egyaránt, valamint az erő-egyensúly... ebben segítenek a nagy rugóúttal rendelkező felfüggesztések, a huplik kiegyenlítésének szent missziójával életre hívott alumínium lengővilla (200 mm rugóút) és az első teleszkópok, amik 210 mm-es függőleges elmozdulást engednek az első keréknek.
A tank nagy, 22 literes - ezzel már lehet bóklászni anélkül, hogy egy darabig az üzemanyag-utántöltésre gondolni kelljen. A méretes tartály ráadásul nagyon szépen illeszkedik a motor összképébe, harmonizál a fejidom vonalvezetésével.
A betöltött benzin a nyereg alatt is lötyög, ezzel a tank, nagy térfogata ellenére nem befolyásolja jelentős mértékben a menetdinamikát, sőt sajátos elhelyezése révén javítja a tömegközpontosítást. A lassulásról elől két darab, 298 mm átmérőjű tárcsa gondoskodik, együttműködésben a kétdugattyús féknyergekkel. Hátulra szimpla, 245 mm-es féktárcsa került.
|
Aerodinamikailag korrekt |
| | |
Az egyenes vezetési pozíciónak és a kettős osztatú, hosszú nyeregnek köszönhetően a Ténéréről ránézésre azt tippeljük, hogy kényelmes. A fejidom és a plexi jó szélvédelmet nyújthatnak a felsőtestnek. A motor a klasszikus rali-hagyományokat kívánja továbbvinni, és hogy szélsőséges terepeken is megállja a helyét, a jármú oldalát és a blokkot könnyű anyagokból készült protektorok védik.
Meglehetősen hosszú a kiegészítők sora: a felszerelés hordozása aligha jelent gondot majd annak, aki a Yamaha kis-nagy egyhengeresével indul neki egy Európa-túrának, egy afrikai bevetésnek vagy akár egy kárpáti kiruccanásnak: oldalsó táskák, csomagláda, tanktáska illetve XXL-es "bőrönd". Középsztender, mint opció, protektorok garmada az offroad-szakaszokat előnyben részesítőknek, markolatfűtés a komfortiánusoknak, Akrapovič Slip-on rendszer a tuningistáknak.