Alapszablyok minden helyzetben |
A szemed az exit ponton legyen Az exit pont az a hely magad eltt, ahol majd lenni akarsz mikzben haladsz. A motor egyik legfontosabb tulajdonsga, hogy az exit pont fel akar menni. Ez nagyon jl mkd szably. Kanyarok esetn az exit pont lehet a a kanyar kijrata, vagy a mg belthat legtvolabbi pontja. Elzsnl az exit pont a svba val visszatrsed tvonaln mozog. Az exit pont sohase legyen tl kzel, mert ettl a motor bizonytalann vlik. Ha a korltot, vagy az eltted haladt nzed, akkor j eslyed van r, hogy elbb-utbb rajta ktsz ki. Mindig az akadlytalan halads tvonalt keresd s minl messzebb tekints elre.
A kormnyt ne terheld a testslyoddal Egyszeren nehezebb korriglni, ha a kormnyba kapaszkodsz, vagy azon tmaszkodsz. A karod laza legyen s kszen egszen apr, finom mozdulatokra is.
Dinamikus kanyarvtelnek nevezem azt, amikor a motor viszonylag nagy vben s elegenden nagy sebessggel halad ahhoz, hogy a kanyart csak a motor megdntsvel lehessen bevenni.
A sebessg megvlasztsa A kanyar eltt kszlj fel a megfelel sebessg megvlasztsval. Ha a kanyart beltod, akkor ltalban knnyebben be tudod lltani a megfelel sebessget. A belthatatlan veknl gond van, mert lehet, hogy sima nagyv kanyar helyett egy hajtkanyar, vagy egy komls vr rd pont ott, ahol az t mr takarsban van. Ilyenkor segtsgedre lehetnek a kvetkezk:
- Az exit pont kzeledik, vagy tvolodik? - Ha kzeledik, akkor inkbb lassts, mert lehet ott mg hajtkanyar is.
- Az tjelzsek - Amikor sok piros nyilat ltsz a kanyar fel mutatni, az kis v kanyarra utal. Klnlegesen veszlyes helyeken kitesznek sebessgkorltozst jelz tblt a kanyarok eltt. Az a tapasztalatom, hogy az ilyeneket rdemes sz szerint betartani.
- Eltted halad ms jrmvek mozgsa - Ha ltod, hogy nagyot fkeznek, akkor te is legyl vatosabb. Az eltted halad, ha mr megkezdte a kanyarodst valsznleg jobban ltja, hogy az t hogyan folytatdik, mint te. Ha gyorst, akkor a kanyar valsznleg kiegyenesedik.
A sebessged megvlasztsban hagyj magadnak egy kis tartalkot. Szmts r, hogy vratlan akadlyok miatt esetleg hirtelen kell korriglnod.
A fkezs Ha a kanyar eltt fkezned kell, akkor addig fkezz, amg a motor fggleges helyzetben halad. A dnttt motor fkezse igen veszlyes, mert a kerk tapadsa ilyenkor lnyegesen rosszabb, az oldalirny kicsszs veszlye nagyobb, a legkisebb thiba is nagy meglepetst okozhat. Szakrtk azt ajnljk, hogy ha a fkezst elvted, akkor inkbb maradj fgglegesen egy nagyobb vszfkezs idejre s utna vegyl egy nagyon kis v mlyen megdnttt kanyart, mieltt leszaladnl az tpadkra. Ez gy elmletben knnyebb, mint kivitelezni, de tanusthatom, hogy mkdik. rdemes gyakorolni. Ilyen szitucikba akkor kerlsz leggyakrabban, amikor nagyon kanyargs ton elzl.
A szakrtk azt a helyzetet, amikor az els kerk tapadsra alpozod a motor stabilitst, "els kerken motorozsnak" nevezik s nagyon veszlyesnek tartjk. Ez akkor fordul el, ha kanyarban fkezed az els kereket, vagy nagyon hirtelen kanyarodsz. Ilyenkor fokozottan ki vagy tve a megcsszsnak s korriglni sem tudsz, mert nincs mivel.
Testhelyzet A tested maradjon mindig kzel a motor fggleges tengelyhez s dljn egytt a motorral. A fejed ellenkez irnyba dntsd, hogya szemed vonala vzszintes helyzetben maradjon. Nos ez unalmasan hangzik. Rossi ugye ezt mskpp csinlja a TV-ben. Tny, hogy sokkal ltvnyosabb a kls lbszrral megfogott tank a kanyar fel messze kil motorossal akinek a trdvdje szikrkat vet az aszfalton. Ez azonban egyrszt sok extra fradtsggal jr, msrszt veszlyesebb, mert a visszatrs a normlis lspozciba idbe kerl. Az orszgton tbb a kiszmthatatlan akadly, mint a plyn s a megrkezs fontosabb cl, mint a tizedmsodpercek lefaragsa. Arrl nem beszlve, hogy az utasnak nagyon knyelmetlen. s ha mr Rossit emlegettk, ilyen az amikor Valentino az orszgton kanyarodik (a kpet a Honda Hornet reklmfilmjbl vettk t).

A dnts A motort a tested kanyar fel dntsvel vidd bele az vbe. A motor tapadsa s irnythatsga annl jobb, minl kevsb van megdntve, ugyanakkor kanyarban haladni (s a motorozst lvezni) csak akkor lehet, ha a gpet megdntd, amg a biztonsgrzeted engedi. Az enyhn a kanyar fel dl felstest segt megtallni az optimlis kompromisszumot a irnythatsg s a bedls mrtke kztt minden sebessgnl. Miutn a testeddel elkezdted a dntst, azt az ellenkormnyzssal folytatod.
Az ellenkormnyzs A dinamikus kanyarvtel egyik sajtossga az ellenkormnyzs. A kormnyt nem a kanyar fel, hanem ellenkez irnyba kell fordtanod, mintegy segtve a gpet a megdlsben. Erre azrt van szksg, mert a megdnttt motor els gumijra hat erk a kormnyt a kanyar fel csavarjk s emiatt a motor kisebb vben akar kanyarodni, illetve fel akar egyenesedni. Minl jobban bedlsz annl nagyobb lesz a gumira hat er karja s annl ersebben kell tartani a kormnyt ellenkez irnyban. Minl nagyobb ert fejtesz ki annl jobban rted majd, hogy mirt fontos a laza kztarts.
Az v megvlasztsa Az els ami ugye errl esznkbe jut az "idelis v". Az idelis vet az jellemzi, hogy ezen haladva az iv sugarnak a vltozsi sebessge a lehet legkisebb. A dolog egyszer, csak derivlni kell tudni hozz. A legidelisabb eset ugye az, hogy egyenesen megynk - nhny S kanyar ezt meg is engedi, mg a legrosszabb az, ha a kormnyt hirtelen kell elmozdtani. Szval derivls helyett azt is mondhatjuk, az az idelis v, amelynek mentn a kormny a leglassabban fordul. Az idelis vet azonban megint meghagynm a plyamotorosoknak. Az orszgton ennl fontosabb a biztonsgos v, amit a kvetkezkkel jellemeznk:
Maradj a svodban, s ezt gy rtem, hogy a teljes terjdelmedben. Ez balra kanyarodskor klnsen fontos. Amikor ugyanis csak a kerekeid vannak a svodban, a kzpvonal mellett kzvetlenl, te meg mr a msik sv fltt fekszel, akkor ugyan kzel vagy az idelis vhez, de nagyon udvariatlan dolog lefejelni aszembe jvket.
Belthatatlan kanyarokban maradj a svod kls szln, vagy legalbbis biztonsgos tvolsgban a kzpvonaltl - ez csak vatossg a szembe jv idelis ven kzlekedk miatt. Amg fkezned kell, haladj egyenesen, illetve kanyarods kzben ne fkezz. A kanyar elhagysakor finoman adagolt gzzal gyorstva hagyd a motort felegyenesedni. |