
A kirly meztelen
Mrkja kevsb npszer, mita Rossi a hangvillsoknl diadalmaskodik, plne amita Fiattal versenyzik. A kritikusok szerint a konkurens rizsklyhknak a tzpenge csak rnyka (2005-s modellekrl beszlnk), de kiabljon az a sebessgszeret motormnis, akit nem nt el kellemes meleg rzs az albbi technikai adatokat olvasva!
Mszaki adatok:
Motor: vzhtses, ngytem, 16 szelepes, DOHC, soros ngyhengeres
Lkettrfogat: 998 cm3
Furat x lket: 75 x 56,5 mm
Dugattyk: rvid szoknys, kovcsolt alumnium dugattyk molibdn bevonattal
Sebessgvlt: hatfokozat kazetts
Keverkkpzs: PGM-DSFI ktlpcss zemanyag-befecskendez rendszer (kt kln injektorsor), Ram Air szvnylssal
Gyjtsrendszer: szmtgp vezrls, digitlis tranzisztoros gyjts, elektronikus elgyjts szablyozssal
Vz: zrt szekrnyes, preczis nts reges alumnium hdvz
Futm ell: 43 mm-es fordtott HMAS teleszkpvilla, fokozatmentesen llthat rug-elfesztssel s fokozatmentesen llthat hz- s nyomfokozati csillaptssal, 120 mm-es rugttal, Honda HESD elektronikus kormnylengs-csillapt
Futm htul: Unit Pro-Link, kzponti rugstag gztlts csillaptegysggel, 13 fokozatban llthat rug-elfesztssel, s fokozatmentesen llthat hz- s nyomfokozati csillaptssal, 135 mm-es rugttal
Kerekek: 17"-os, hromklls, nttt alumnium
Fk ell: 310 x 5 mm-es dupla trcss, radilisan szerelt hidraulikus trcsafk, ngydugattys fknyergek, szintermetl fkbettek
Fk htul: 220 x 5 mm-es hidraulikus trcsafk, egydugattys fknyereg, szintermetl fkbettek
A trsaknl kicsit nagyobb tmeg s kisebb teljestmny ellenre ez a motor - mint minden mai sportmotor - messze meghaladja a motorosok tbbsgnek kpessgeit. A szpdes vsrlk 90%-a nem viszi motorjt versenyplyra, ahova igazbl - hla a superbike, supersport, superstock stb. versenyeknek - szletett. Csak a Szentendrei ti autsoknak nyjt gyorsulsi bemutatt koppig hzva a gzt htvgi napstsek alkalmval. Azonban egyre npesebb az a kisebbsg, akik mr belekstoltak a plyamotorozs zbe. k rgtn trtkelik az agyontuningolt 1000-es gpekrl alkotott vlemnyket ltva, ahogy Talma a csszshatrt keresglve egy szria 600 RR-rel utcai gumikkal kerlgeti ket a ringen. Mindig van mit tanulni, fogadjuk ht meg a tbbszrs vilgbajnok Kenny Roberts tancst: gyakoroljunk, gyakoroljunk, gyakoroljunk!

Levetett kgybr

A donor
Tudsunk fejlesztsnek legbiztonsgosabb mdja a plyanapok ltogatsa (az importrknek hla egyre tbb ilyenen mr ingyenesen is rszt vehetnk). A plyamotorozs j, mert mindenki egy irnyba halad, nincsenek egyb jrmvek, macskk, turistk, tehenek az ton, az tfellet minsge kivl, biztonsgos buktrben csszhatunk vagy szaltzhatunk anlkl, hogy egy fnak, villanyoszlopnak vagy egy rtatlan autsnak csapdnnk, hogy a szerpentinen a motorjt krbenzs nlkl keresztltol motoros kollgrl ne is beszljek. A ringen mindig pont ugyanazok a kanyarokkal tallkozunk, rendrkkel pedig egyltaln nem, s ha mgis bekvetkezik a baj, akkor pr perc alatt orvosi elltsban rszeslnk.
A baj pedig be fog kvetkezni. A kpessgeink hatrait feszegetve elbb-utbb elesnk. Mentlis s fizikai felkszlsnk s vezetstechniknk csiszolsa eltt rdemes kedvenc vasparipnkat kicsit talaktani, hogy perecels utn csak a sebeinket kelljen nyalogatni - mikzben a haveroknl a gumira fogjuk bnasgunkat -, s elkerljk az anyagi kr okozta agyvrzst. Ha pnztrcnk engedi, akkor logikusnak tnhet egy kifejezetten plyzsra sznt motor vsrlsa s talaktsa, m ekkor be kell kalkullnunk a lakscsert is, hogy a garzsban kt motor is elfrjen illetve, hogy a szlltshoz szksges utnfutt is itt trolhassuk.

A flszem ruhja
A bontk csillagszati rait megtapasztalva, az els dolog, amit beszereztem a plyaidom volt. Na ezt nem a szpsgrt, hanem az ra miatt szeretjk. Az ilyen vegszlas idomok kevesebb darabbl llnak, mint gyri trsaik, gy a motor szerelse sokkal egyszerbb. A f elnyk a magukhoz kpest borsos, m a gyri j idomokhoz kpest elenysz ruk. Egy j gyri oldals idom felrt vagy harmadrt megkaphatjuk a teljes idomzatot (persze ha full karbonszlas idomot szeretnnk, mint a MotoGP-menk, akkor az rcdula mskpp alakul).

Ragasztszalaggal vdett rgi-j lmpk
Az vegszl elnye, hogy ha kilyukasztjuk a motor ruhjt balgasgunk kvetkeztben, akkor otthon knnyen helyrehozhatjuk a srlst nmi vegszlpaplan s mgyanta segtsgvel. A leginkbb kltsgkml megolds, egy hasznlt garnitra lett volna - amit mr furklni sem kell - de nem talltam formban s sznben tetszt. j ksztseknl vlaszthatunk a Dzs Peti fle Polidom s a bartsgosabb r Politech idomok kzl. Az elbbinek az alakja nem tetszett a msik meg nem gyrt idomot 1000 RR-hez. A sokak ltal javasolt kicsit drgbb m j minsg Sebimoto szett mellett dntttem (ilyet hasznlt a Ten Kate Honda csapat is az SBK-ban), m hazai kontaktom hnapokig nem vlaszolt, gy vgl a szlovk Psztor Robi fle PascalPlast idomok kerltek a motorra. Az idomok, knnyek, szpek (a gyri idomok segtsgvel kszltek az ntformk), kzepes rak, s kicsit elengedik a levegt a ht mellett (errl bvebben majd ksbb).

A vkony idom a felfogatsi ponotoknl megerstett
Az idomhoz vettem ugyanilyen gyrtmny polikarbont szlvdt is, ami elgg karcoldik s vkony, de j szlvdelmet nyjt, s remekl fel lehet szerelni a fejidomra sok egyb gyrt plexijvel ellenttben. (Ezeknek alja rvidebb a helyzetjelz lmpa helye miatt, gy ttong lyuk marad a plexi aljnl a tzpengn.) Nem popszegeccsel rgztettem a szlvdt, gy pr j plexicsavarra is szksgem volt, mert sszesen kilenc csavarral rgzl a magas bubork a gyri hat helyett.
A gyri idomok s csavarok gondos elcsomagolsa utn kezdhettem az tltztetst. Az vegszlas idom mg fnyezve is jval knnyebb, magyarn vkonyabb a gyrinl, nyeklik-nyaklik. Hogy a hajlkony idomokat viszonylag pontosan felfrhassam, elszr a plexit rgztettem a fejidomhoz, majd rgztettem benne a lmpt, s odacsavaroztam a fejidomot a tartkonzolhoz a tkrnl. A fejidom-tartkonzolt nem cserltem utngyrtottra, mert ennek ra megegyezett a bontott alkatrszvel.

Fejidom s alsidom sszeillesztsre vrva
Az als idomot a fejidom aljval egyszerre frtam ki, gy rgztettem a kt idomot egymshoz. Az autkarosszrisok ltal hasznlt specilis csavaranyt hasznltam - mivel a kezem nem fr az idom s a blokk kz -, amit a gyrihoz hasonlan az tlapolt idomok kzl az alsra hztam fel. A kt idom sszeszerelse utn kifrtam a tbbi felfogatsi pontot az idomon. Az sszest, hiszen nekem inkbb a masszivits volt a fontos s nem a gyors szerelhetsg. A gyors javthatsg miatt, a versenyzk elszeretettel hasznlnak gyorsrgzt patenteket lapos fej imbusz vagy torx idomrgzt csavarok helyett (ilyet ltalban beszerezhetnk ott, ahol az idomot is vesszk).

Az j lmpa helyzetjelzje elfr a plexi alatt
A tankot takaridom rgztse egyszer volt, csak le kellett szednem a tanksapkt, s valahogy visszaerltetni a termszetesen nem 100%-osan passzol j bortsomat. Ezt a tpus idomot ell a gyri csavar helynl kellett kifrni s rgzteni (egyes idomokat a kormny-lengscsillapt dobozhoz rgztenek ezen a tpuson). Az els srvd felszerelse egyszer, viszont egy-kt alttet be kellett iktatnom, hogy az els teleszkp szabadon mozoghasson.
A farok idomon tbbet kellet dolgoznom, mert a lmpakivgs mellett a kt szellz lyukat is el kellett tntetnem valamilyen rccsal, mivel az ls alatti zsebkend mret csomagtartt is hasznlni szeretnm. A lyuk lezrshoz autdekor boltban talltam viszonylag srszvs rcsot, amit mretre vgs utn Sikaflex-szel rgztettem (ez egy sziloplaszthoz hasonl, m annl ersebb ragaszt).

A szp, m borzalmasan szerelhet farokidom sztfeszts eltt
A Blade farka mg gy frfi szemmel is gynyr, amit a vsrolt ktlses idomom szpen leutnoz. m tervezje valsznleg iparmvsz volt, aki a kevs beleszlst engedett munkjba, gy szerelsnl nem csoda, ha komplett iditnak titulljuk. A farokidomot sz szerint le kell fejteni a motorrl, nem sztszerelni, nem lecssztatni, hanem az aljt kt oldalra brutlisan sztfesztve megemelni. Minden pillanatban azt hittem, hogy eltrik az idom, de nem trt, mg az utngyrtott sem, csak a szvem, ahogy az idom recsegett s ropogott.
Az j ruha felkerlt, szp fehr lett a motor mert nem anyagban sznezett elemeket vettem. Kis gynyrkds utn leszedtem mindent a gprl. A kuplungfedlhez s a genertor fedlhez sznszlas vdket vettem. Ezzel - amellett, hogy megelzhetjk, hogy buksnl a plyra ontsa a kilyukadt fedl ontsa magbl az olajat, remlhetleg meg sem karcoldik, ami a ksbbi motorrtkestsnl mg j lehet.


Deknivd
Gondolkoztam hts villavd s vzvd szn- vagy vegszlas idomok beszerzsn is, de a borsos rukat ltva hallgattam azokra, akik szerint a nagy RR hajlamos a melegedsre, gy nem j beburkolni a vzat, ami segti a motor hjt leadni. A versenyzk a mr emltett deklivdket sem szoktk hasznlni az elkerlend hszigetels miatt (st ltalban nagyobb htt is hasznlnak). Az emltett protektorokat sziloplaszttal rgztettem, ami kell ktst ad s ksbb is eltvolthat, nem gy, mint az ersebb ktst ad Sikaflex. A sziloplaszt az els kilomtereken orrfacsar bdset raszt, gy a friss motorral ne induljunk udvarolni!
A blokk s a vz vdelmben bukgombt is felszereltem. A profi versenyzknek nem azrt nincs, mert sosem esnek el, hanem azrt, mert a csapatuknak van pnzk helyrehozni a srlseket. rdemes masszv gombt vlasztani robosztus csavarral, a trkksen kanyarg idomkml fajtk helyett, hiszen plyaidomunkat nyugodtan megfrhatjuk.
A hts villra emelszemeket szereltem, amik szintn vdik a vzat csszsnl, s megknnytik a motor llvnyra ttelt is, kivve, ha mg a garzsban eldobjuk a motort a gumipofj motoremelnkkel val szerencstlenkedsnk kzepette. A krok minimalizlsa vgett a kormnyvg-slyokat, fk- s kuplungkarokat is lecserltem. A tkrket nem bntottam, mert azokat knny leszerelni a plyanapok alkalmval, ahol is a tkrhasznlat a kzttal ellenttben kifejezetten veszlyes.

A fkpedlhoz tartoz lbtartra knnyen felszerelhet volt a gyri csizmavd
A lbtartkonzolt fixre (nem felhajlsra) cserltem, hogy szerencssebb perecnl ezen s a bukgombkon cssszon a motor. Az sszes kiegsztt a Danger Daniknl szereztem be, kivve a fk- s kuplungkarokat, amik a Louisnl s a ksbb emltett Goodridge fkcsveket, melyek a Borsay Szabinl kaphatk bartsgos ron. A lbtarthoz kln fkolajnyoms-rzkels fklmpakapcsolt is vennem kellet, mert a feljebb s htrbb szerelt konzollal a gyri kapcsolt nem lehet mkdtetni. Kormny-lengscsillaptra nem kellett kltenem, hiszen ilyennel az 1000 RR gyrilag rendelkezik.

Kvr fekete kecske pipaszr lbakkal
A megvsrolt csili-vili alkatrszek abszolte nagyon drgk, m ennek ellenre nha hosszas barkcsols okozi is. Ne csodlkozzunk a kelletnl rvidebb vezetkek vagy a gyrinl kisebb-nagyobb, kzelebb-tvolabb lv alkatrszfuratok lttn. Ne csggedj kedves olvas, ha majd hasonl cipben jrsz mint n, inkbb rlj, hogy pr napig az OCC-es Paulie Teutul helybe kpzelheted magad a garzsban!
A feljebb emltett lmpakivgs persze nem szksges, ha kimondottan plyamotort ptnk, s utcn nem fogjuk hasznlni a gpet. Ilyenkor a slycskkents vgett az talaktott motorokrl nemcsak a sztendert, a rendszmtbla tartt, az indexeket s az els s hts lmpkat szoktk leszerelni, hanem minden egyb felesleges alkatrszt is, mint a dudt, kilomterrt (fordulatszmmr elg), htventiltort, hts lbtartkat, utas lst, akksitartt (utngyrtott akkumultor tartval s egyszemlyes farok idommal pr dekt meg lehet sprolni itt a htsfertlynl is).
Jmagam utcn is hasznlom a gpet, gy az sszes felsorolt alkatrszre szksgem van, taln az utas lst leszmtva, amire az asszony egyszer s utoljra volt hajland fellni. Az emlkezetes kakasln gubbaszts ta az Amnesty Internationallal fenyegetzik.

Egsz jl passzol a kistestvr lmpja, br a felfogatsi pontokon kellett alaktani (a 600-asnak kesekenyebb s laposabb a fejidomja)

Az indexek alig lgnak ki,
gy valsznleg a farokidom srl majd sznkzsnl
Sokan megelgszenek egy apr, zseblmpaszer vilgtssal ell s htul, de n szerettem volna a ltni s ltszani elvnek megfelelen minl korrektebb vilgtst (hogy a KRESZ-nek val megfelels fontossgrl ne is beszljnk).
Az eredeti lmpkat horrorisztikus ron mrik bontott alkatrszknt is, gy hts lmpnak az eredeti pofs LED-sort hasznlom tovbbra is (ez ritkn szokott megsrlni kisebb bukfenceknl), mg els lmpnak egy 600 RR fnyszrjnak felt.
A trtt lmpt 1000 RR alkatrsznek rulta az olaszorszgi bontkat sokat ltogat magyar tulajdonosa, m tbb szz kilomter autzs utn, nem volt szvem rhejes ron nem megvenni a nem teljesen passzol fnyforrst. A 600 RR lmpjrl levgtam a trtt oldalt, alaktottam a felfogatsi pontokon, de ragasztgattam mg a foncsort is, mert hazarve kiderlt, hogy romokban hever a lmps. A 600 RR kbelezse nem egyezik meg a nagytestvrvel, de az eredeti kbeleket hasznltam az j lmphoz.

Egyedi alu konzol
A hatalmas gyri indexeket olcs, apr, m jl vilgt indexekkel vltottam ki, amiket igyekeztem gy felhelyezni, hogy kisebb csszsnl ne srljenek. Nagyobbnl meg a sok elzetes okossg ellenre gyis megy minden a kukba. A hts indexek s a rendszmvilgts megvshoz elg lett volna egy utngyrtott rendszmtblatartt vsrolnom, de nem volt olyan a piacon, ami tetszett, gy a gyri fmvzra ksztettem egy sajt konzolt, amihez a rendszmot szrnyas anykkal rgztettem (plyra lps eltt gy knnyen leszerelhet). Ezen helyeztem el az j rendszmtbla-vilgtst s indexeket is.

Lakkozs utn egsz szp fnye volt, mr nincs...
Az olcs srlkeny alkatrszek felszerelsvel ksz is voltam. Felhvtam ht kedvenc fnyezmet, aki annyirt fnyezte volna le az idomomat, mint amennyibe az kerlt. Ennyi pnzrt pedig rtelmt vesztette volna az egsz prblkozsom, hogy buktakor minimalizljam a kltsgeket. Maradtam a j reg 600-as szraz, majd az 1000-es vizes csiszolpaprnl, s magam ksztettem el az elemeket alapozshoz. A repedseket igyekeztem mgyanta bzis kittel eltntetni.

Elejtett vadak a garzsban
A csiszolt idom alapos lemossa utn jtt a fehr alapoz ngy rtegben. Szrads utn vizes csiszols, lemoss, szrts s lakkozs kvetkezett t rtegben. A festshez olcs akril sprayt hasznltam, mivel a minsgi ktkomponens autlakkok aranyrban mozognak, s a rokonom kompresszora is bedgltt. Ronda nem lett, m szp sem. Ha nem zzom meg ebben a szezonban, akkor idei zsugorisgomat feledve jv tlen csini fnyezst kap majd a motor. Addig is kapott egy-kt tltsz flit a srlkenyebb idomrszekre.

A ronda s nehz gyri hvdlemez lekerlt
a kipufogdob tetejrl, az akksi alumnium hpajzsot kapott
Ahogy mr rtam, a motor teljestmnye s futmve bven rejt szmomra tartalkokat, gy tuningolssal nem foglalkoztam. Igaz, sikerlt teljes titn Akrapovic kipufogrendszerrel megvennem a motort elz gazdjtl, ami jelentsen javtott a motor teljestmny/tmeg hnyadosn. Na s hangban sem utols. Tettem egy sikertelen prblkozst a nyitott cs lefojtsra, hogy az utcn ne rontsam tovbb a hangoskod motorosokrl alkotott kpet, de az importr kzlte, hogy ilyet nem tartanak ehhez a cshz, mert mg senki sem kereste.
A projekt tovbbiakban Sima Blknl folytatdik, ket szeretnm megkrni a kivehet csendest fojts elksztsre, hogy a jogostvnyom egy ausztriai tra utn is megmaradhasson. Power Commander egyelre nem kerlt a motorba, taln majd jvre vagy mg akkor sem, valsznleg inkbb a lnckerekeket cserlem majd, hogy a motor a Hungaroring clegyenesnek vgn elrje maximum sebessgt.

A tzpenge blokkjnak jobb oldalra brutlis mret vdfedl kell
A blokk csszs Repsol olajat s minsgi gyri olajszrt kapott. Ms vltozs nem trtnt volna, ha nem szktt volna el a leveg a ht mellett. Ahogy fentebb emltettem, a vsrolt idomaim nem vezetik r a htre a menetszelet, gy ersebb csapatsnl melegedett a motor. Sikerlt felcsavaroznom az j idomra a gyrilag hasznlt manyagfleket, amik rterelik a levegt a htbordkra. Nem teljesen tkletesen illeszkednek, de utcn bevltak, remljk plyn sem melegszik majd a blokk (legfeljebb majd jtszok a termosztttal, hogy llandan forogjon a ventilltor).

Mreg drga s gyorsan fogy gumi
A futmhz nem nyltam, a gyri rugkat s belltsokat hasznlom gy, ahogy a motor kigurult a gyrbl. A gyri kalibrls persze kompromisszum eredmnye, hiszen ott nem ismerhetik testi adottsgainkat, a hasznlt gumijainkat s az ltalunk hasznlt utak minsgt sem. Ksbb majd tekergetem a futmvet az okosokkal a plyn, de az j belltsokkal meg utcn leszek meglve. (A futm krdsnl mr eljn a csak plyn hasznlt gpek elnye az szvr motorokkal szemben).
Lecserltem viszont a gumikat s a fkcsveket. Metzeler Racetec K3-as abroncsok kerltek fel, amik utcn is engedlyezettek, s kell tapadst nyjtanak plyn. Csodt nem vrok tlk, de a krszlet plyagumiknl kicsit nagyobb lettartamot viszont igen. J tancs: ha nincs sok pnznk, m kevs, akkor ha msra nem is kltnk, gumikra mindenkppen.

Kis trkkzs kell, hogy a szimpla gyri cs helyn vezetett kt j fkcs elfrjen a dudtl
A gyri fkcsveket az elterjedt nevkn fmfkcsvekre, fmhl pnclba gyazott csvekre cserltem. A fk kicsit harapsabb lett, hatrozottabb nyomsponttal. A fk lgtelentse elg macers s nagy odafigyelst ignyl hossz munka, aminek a vgn lgtelent kszlk hinyban a fkkart pumpl kedvesnkkel knnyen sszetzsbe kerlhetnk.
Az utcn is hasznlhat plyzsra felksztett motor elkszlt. A gp versenyzsre nem alkalmas, hiszen nem vgeztem el a ktelez mdostsokat, mint a ht fagyll folyadknak desztilllt vzre cserlse, az olaj- s vztartly tet, az olajleereszt csavar s az olajszr ledrtozsa stb. Nem kltttem rengeteg pnzt versenykittek beszerzsre s mregdrga futm elemekre sem. Igyekszem a motor tmegnek cskkentse helyett a hasamat fogyasztani, a drga futm elemek beszerzse helyett pedig a gzkezelsemet fejleszteni. Htvgn nyit a ring, rvendezznk s vigyzzunk egymsra!