Lnyeg, hogy kr alak legyen s a kr kzppontjban lv tengely krl el tudjon fordulni, teht akr egy motor kerekre is nzhetnk gy, mintha giroszkp lenne.
Ha ezt a bizonyos kr alak valamit megprgetjk, onnantl fogva a forg tmeg hatsra a szerkezet tengelye - kls erhats hinyban - tartja az eredeti helyzett. Ezt otthon is ki tudjuk prblni: ki kell szerelni a bringnk els kerekt, s a tengely egyik vgnl fogva fel kell lgatni a plafonra. Ezutn, ha a tengely msik vgnl fogva fgglegesbe hozzuk a kereket s jl megprgetjk, akr el is engedhetjk a tengely fel nem fggesztett vgt, a kerk fgglegesben fog maradni. Minl gyorsabban prg a giroszkp s minl nehezebb, annl nehezebb kitrteni eredeti helyzetbl.
s ezzel a tudssal mr nagyjbl el is tudjuk kpzelni mi kze van a giroszkpnak a motorozshoz. Minl nehezebb a motorunk kereke s minl gyorsabban prg, annl inkbb egy irnyba akar menni, nem akar mondjuk irnyt vltani, vagy befordulni egy kanyarba, esetleg tfordulni egyik oldalrl a msikra. Emiatt a giroszkp effektus miatt hasznlnak a versenymotorokon minl knnyebb kerekeket, hogy a versenyznek ne kelljen a nehz kerkkel birkznia, amikor valahogy meg akarja vltoztatni motorjnak haladsi irnyt.
Mvszien kivitelezett, "ktltncos" giroszkp
A giroszkpot egybknt sok helyen hasznljk. Egy tucatnyi giroszkpos eszkz segt a replgp autpiltjnak tartani az irnyt mikzben mi htul a kabinban ppen paradicsomlevet szrcslgetnk, de giroszkpok segtsgvel tartjk pontos fldkrli plyn az rreplgpet is.

Ez pedig egy orosz raktavezrl