Rvid vlasz:
Egy mezei fknyerget a kerktengellyel prhuzamos csavarokkal rgztenek a villaszrhoz. A radilis fknyereg felfogats a kerk sugarval prhuzamos csavarokat hasznl. Gyakorlati haszna elssorban a klnbz tmrj fktrcsk knny cserlhetsge, a fknyereg kiss biztosabb, merevebb rgztettsge s az emiatt lehetv vl kis mrtk slymegtakarts, valamint a fkbett enyhn kedvezbb kopsa.

Az j 1000RR-en fktrcsatmrt nveltek, jl ltszanak az alttek a felfogatsnl
Hosszabb vlasz:
Manapsg mr r sem bagzunk egy olyan sportmotorra, amin nem radilis fk van – mindent viv divatt lett ez a fkfelfogatsi megolds. A lnyege az, hogy a fknyerget tart csavarok nem a kerk tengelyvel prhuzamosak, hanem sugrirnyak. Ezrt is hvjk radilisnak. Sugr = rdiusz -> radilis.
Mint oly sok technikai jts, a radilis fknyereg felfogats is a Grand Prix vilgbl szrmazik. Elsknt az Aprilia alkalmazta ezt a megoldst 250-es versenymotorjain, mgpedig azrt, hogy mindenfle bonyolult formj tvtart nlkl knnyen, klnbz vastagsg alttekkel tudjanak ms s ms tmrj fktrcskat hasznlni. Krlbell ennyi a szmottev gyakorlati haszna a radilis fkeknek, ami viszont utcai motoroknl mit sem szmt. Vagy te szoktad cserlgetni a fktrcsdat attl fggen, hogy trzni, vagy szerpentinre msz? Ugye hogy nem? gyhogy lehet, hogy kibrndt lesz, de neknk, utcai halandknak igazn letbevg haszna nincs is az j sportmotorokon csillog-villog radilis fkeknek. Az jabb motorok csodlatosan adagolhat fke nem azrt ilyen j, mert a fknyerget tart csavarokat elforgattk 90-kal. Egy mai technikai szinten lv fkrendszer mg a hagyomnyos mdon rgztett fknyergekkel is legalbb ennyire hatsos s jl adagolhat lenne.
Beszlhetnk mg radilis fk-munkahengerrl. A lnyeg itt is ugyan az: a fkfolyadk nyoms al helyezsrt felels henger (amely a fkkar vgn van) nem prhuzamos a kormnnyal, hanem merleges r. Teht a kormny sugarval prhuzamos.

2006-os ZX-10R radilis fk-munkahengerrel
s hogy mirt kell fktrcst cserlni? A klnbz versenyplyk eltr kvetelmnyeket tmasztanak. Egy kanyargs, dinamikus plyn, mint pl. Assen, a csapatok kisebb tmrj fktrcst hasznlnak, ugyanis itt nincs szksg oly nagy fkerre, inkbb a kisebb rugzatlan tmeg a fontos, hogy a hossz, gyors kanyarokban knnyebben lehessen egyik oldalrl a msikra bortani a motort. Ilyenkor csak kiveszik a radilis felfogats nyergek all az altteket, s mris mehet a helyre az j kerk, a kisebb tmrj trcsval.