Ez egy nagyon sszetett krds, ugyanis csak a Hondnl minimum hat klnbz fajtj vltoz szelepvezrlsi rendszert klnbztetnk meg, viszont ezeket autkban alkalmazzk, vagy alkalmaztk. A szmos klnbz vltoz szelepvezrlses megoldst felvonultat japn belpiacos motor helyett (pldul: Suzuki GSF400 Bandit V, Honda CB400 SuperFour...) az egyszersg kedvrt vegyk pldul a jelenlegi knlat legismertebb pldnyt, a Honda VFR800-at.

Az egyszersg kedvrt vegyk pldul a Honda VFR800-at. A vltoz szelepvezrlses VFR800 teljestmny-leadsa egyenletesebb, alacsony fordulaton nyomatkosabb,
6600-ig nyolc-, 6600 felett 16 szelepes zemmdban mkdik a VFR800 V4-ese.
Mg az autkban fleg a szelepek mkdsi jellemzit (szelepnyitsi s zrsi fok, nyitsi mlysg s nyitsi idtartam) variljk a VTEC* rendszerek, addig a VFR800-ban a szelepek mozgsi jellemzi minden fordulaton vltozatlanok, viszont a 6600-as fordulatszm elrsig a hengerenknt ngy szelepbl (kt szv s kt kipufog) csak egy-egy mkdik. Bizonyos Honda autkban is mkdik ilyen jelleg rendszer, ott SOHC VTEC-E-nek hvjk ezt a fajta „szelepkikapcsols” vezrlst.
Mirt kell ez, mirt talltk ki?
A motorok mkdshez gzok (a benzin-leveg keverk s a kipufoggzok) ramlanak a hengerekbe s azokbl ki, a szelepek ltal vezrelt csatornkon (szvcsatorna s kipufogrendszer). Ahhoz, hogy a VFR el tudja rni a 110 lers teljestmnyt, ngy szelep szksges hengerenknt, ugyanis ilyenkor megfelel az tmlsi keresztmetszet a nagy fordulati gzramlshoz. Igen m, de alacsony fordulatszmnl a gzok ramlsi jellemzi msok, mint magas fordulaton. Ilyenkor tl sok a ngy szelep, a gzok „nem hasznlnk ki” a rendelkezskre ll, a ngy szelep ltal biztostott keresztmetszetet. gy nem lenne egyenletes az alapjrat s a teljestmny-leads is darabosabb lenne, amg a motor el nem ri a ngyszelepes mkds optimlis fordulatszmt (ez 2006 ta 6600 ford./perc, 2002-2005 kztt 7000 volt).
Ezrt a VFR800-ban egyszeren kiiktatnak kt szelepet hengerenknt, gy a felre cskkent keresztmetszeten mr idelis az alacsony fordulati (kisebb mennyisg) gzok ramlsa, javul a nyomatk, jobb a teljestmny-leads, egyenletesebb az alapjrat.
Hogyan mkdik?

A VFR800 szelepeit kzvetlenl a vezrmtengelyek btykei mkdtetik (teht nincsenek szelepemel himbk). A hengerenknt kt-kt szv s kipufog szelep kzl egy-egy teljesen tlagos, ezek llandan mkdnek. Viszont a msik kett szelep specilis, „teleszkpos” rendszerrel br. Az ilyen szelepek tetejnl fut egy olajvezetk a blokkntvnyben, amibe a szmtgp 6600-as fordulatszm elrse utn olajnyomst hoz ltre. Ez lereteszeli a szelep „teleszkpos” rszt egy csap segtsgvel, gy az sszenyomds helyett knytelen kinyitni, amikor a vezrm btyk lenyomja.
Teht sszegezve: A vltoz szelepvezrlses VFR800 abban nyjt pluszt, hogy elvileg egyenletesebb a teljestmny-leadsa s nyomatkosabb alacsony fordulaton, magasan pedig ersebb s energikusabb. A gyakorlatban azonban rdekes rzs egy VFR800-zal motorozni, ugyanis a rendszer mkdsbelpse korntsem szrevehetetlen. 7000 krnykn, amikor beindulnak az alv szelepek, egy pillanatra megtorpan a motor, mintha levegt venne, hangszne is megvltozik, majd gy l ki, mintha valami turb prgtt volna fel benne. Vannak akik szerint ez kimondottan klassz, s sportosabb varzsolja a menetet, de egyesek mr 2002-es megjelense ta kritizljk, mondvn a rgi VFR tkletes volt VTEC nlkl is, ezzel viszont egy agresszvabb kanyarban, kigyorsts kzben nagyon zavar s balesetveszlyes lehet az elszr torpan majd megindul motor. Aki teheti, prblja ki s alaktsa ki sajt vlemnyt!
*: A vltoz szelepvezrls Hondnl alkalmazott megnevezse, jelentse: Variable valve Timing and lift Electronic Control azaz elektromosan vltoztathat szelepvezrls s nyits. A Toyota VVTL-i-nek, a Porsche VarioCam Plus-nak hvja hasonl rendszereit.