Hrek : 9. SZAKASZ, TISIT–NEMA. Szalay Balzs annyira vatosan vezetett, mintha tojsokon haladna |
9. SZAKASZ, TISIT–NEMA. Szalay Balzs annyira vatosan vezetett, mintha tojsokon haladna
2007.01.16. 20:03
Htfn Dsi Jnos motorjban eltrt a lengvilla, gy nem tudta elrni a tbort. Autsaink kzl Palik Lszl volt a gyorsabb, a kamionosoknl pedig Darzsi Zsolt zerepelt jl.
fot: DPPI
Szalay Balzst az rletbe kergettk a defektek, a legutbbi kt napon rkon t vesztegelt lapos kerekei miatt a homoktengerben Az idei Dakar-rali maratoni szakasza (kt nap szerviz nlkl) a mezny j nhny tagja szmra tnyleg maratonira sikerlt. A versenyzk nagy rsze htfn ks este (lapzrtnk utn) rte el a tisiti tbort, gy praktikus, ha a kt napot megprbljuk egy kalap al venni. Legalbbis az autsok esetben. Palik Lszl s Szalay Balzs vasrnap folyamatosan elzgette egymst, mindketten azt mondtk, abszolt fair kzdelem volt, amikor az egyik gyorsabb volt, a msik lehzdott, s fordtva. gy tnt, mindketten idei legjobb szakaszeredmnyket rik el, m ez vgl csak Paliknak sikerlt. k nhny percnyi sssal s nmi sttben autzssal megsztk a napot – Szalayk viszont nem. Az Opel Antarval autz pros szz kilomterrel a cl eltt, a 21. helyen haladva bal hts defektet kapott, m amikor a versenyzk ki akartk cserlni, kiderlt, hogy a hrom ptkerk kzl egy sincs a csomagtartban. A porban ugyanis nem vettk szre, hogy menet kzben kinylt a csomagtart ajtaja, s az abroncsok „vilgg mentek”. Nem volt ms lehetsg, meg kellett vrni a versenykamiont, mert a tevef kztt egy kilomtert sem lehet megtenni defektes kerkkel, nemhogy szzat. Egy ra negyven perces idegrl vrakozs kvetkezett, amely utn egy perc alatt megolddott a gond. Legalbbis tmenetileg. Htfn ugyanis hasonl gondokkal kellett szembenznik Szalayknak. A szakasz rajtja utn nem sokkal rhajtottak egy hatalmas sziklra, amely kivgta mindkt hts kereket, gyhogy megint elfogyott az sszes tartalk. Ettl kezdve a pilta gy nyomta a gzt, mintha tojsokon lpkedne, mg az apr kavicsokat is kikerlte, mivel nem akart az elz napihoz hasonl helyzetbe kerlni. Palik Lszl s Darzsi Gbor ezzel szemben kt tkletes napot tudhat maga mgtt: azzal a kivtellel, hogy a htfit egyltaln nem lvezte. Br az ezst Nissant nem viselte meg tlsgosan a maratoni els napja, muszj volt vigyzni r. „Egyszer vettem a btorsgot, hogy keresztbe cssztassam az autt, Gabi rgtn rm szlt, hogy le fordul a gumi a felnirl – mondta Palik, aki htfn a 29. helyen rt clba, az sszetettben pedig mr a 26. – Visszavettem a tempbl, de gy is kalandban volt rsznk. Nhny kilomter mlva ugyanis az t kzepn llt az egyik lett Oscar nyitott ajtval, mellette egy quados nzeldtt. Ellnk ppen akkor hzdott le valaki, gyhogy nem volt ms vlasztsom, valahogy helyet kellett tallni magunknak. Kt lehetsg volt: vagy thajtok a quadoson, vagy mg nagyobbra nyitom az Oscar ajtajt.” Motorosaink kzl Ktai Pter ezen a napon kuplungjval kszkdtt, s persze a GPS rdge most sem aludt, gyhogy este megint mehetett a zsri el, krve, hogy ne bntessk meg kt pont kihagysa miatt. Igazolst is vitt, s lassan mr gy jr a zsristorba, mintha haza menne – csak nem olyan szvesen. Szval Ktai a kisebb idegeskedsektl eltekintve jl brja a gyrdst, sajnos azonban ugyanez nem mondhat el Dsi Jnosrl. A szakasz vge eltt szz kilomterrel, az utols ellenrz pontnl mg neki sem volt semmi baja – azt leszmtva, hogy elgg kimerlt az elmlt kt nap sorn –, de a nemai tborig mr nem jutott el. A romniai Emanuel Gyenestl tudjuk: Dsi KTMjnek lengvillja eltrtt. Lapzrtnkkor mg a plyn volt, s csak a csodban remnykedhetett. Kamionosaink kzl a Darzsi Zsolt, Szalai Norbert, Laklth Aladr tri rte el leghamarabb a tbort, mghozz kiemelkeden j eredmnnyel, a 16. pozciban. Mosolyuk azonban nem volt szinte, mivel az elmlt kt napban rengeteget „kapott” a MAN – s mivel a tengely fltt lnek, k is. A holtfradt Szobi Balzsnak s a harmadik magyar MAN-t vezet Szaller Zoltnnak is hasonl volt a vlemnye. A viadal kedden a Nema–Nema krszakasszal folytatdik. Mr „csak” 2293 kilomtert kell megtennik a versenyzknek Dakarig.
A nap sztorija: Randev Mauritnia kincsnl, a hres Elefnt-sziklnl
A Delta hvnev helikopter piltja magas, szikr, francia fiatalember. Kis, fmkeretes szemvegben gy nz ki, mint aki kettig sem tud szmolni, m amikor a magasba emelkedik a „szitakt”, szemernyi ktsget sem hagy afell, hogy tudja, mit csinl. Eddig sem volt ktsgem: mindenki tudja, hogy a Dakaron csakis a legjobb piltkat alkalmazzk, a mi piltnk is vrprofi. Az els lloms az Elefnt-szikla. Ez affle nevezetessg errefel, gyhogy a fotsok mindenkpp oda akarnak menni, hogy az eltt rktsk meg a szguld motorosokat. A hatalmas kkpzdmny tnyleg gy nz ki, mintha kt elefnt baktatna egyms mgtt a sivatagban – ilyen alakra csiszoltk sok ezer v alatt a homokszemek. A plya a levegbl is pokoli nehznek tnik: dns s kves szakaszok vltogatjk egymst – nem lehet knny ide guminyomst vlasztani. Nem is az, s mg a legjobbaknak sem mindig sikerl: Nani Romt ltjuk a plya szln kereket cserlni. Aztn a hres Elefnt-szikltl egy kilomterre ott vesztegel az auts llovas, Giniel de Villiers, nem sokkal ksbb pedig a holland motoros, Frans Verhoeven kr tlnk nmi vizet, mert tnkrement a motorja, vrja a „dgszllt” kamiont, m addig sem akar szomjan halni. Aztn egy balesethez hvjk a Deltt – persze nem gygytani, hanem Giovanni Sala motorjt elszlltani. Az olasz versenyz elesett (szerencsre vllsrlssel megszta a dolgot), a gyri KTMet azonban nem akartk otthagyni ebek harmincadjra. Mris kisebb csoportosuls gylt kr, amelynek tagjai csak arra vrnak, hogy magra hagyjk a motort… Ez nem trtnik meg, helyette maradunk mi, mert a motort s ennyi embert egyszerre nem br el a helikopter. Mg szerencse, hogy van egy fa a pusztasgban, amelynek csupasz, tsks gai nmi rnykot adnak a hsgben. Az Elefnt-sziklt kzben mindenki elhagyta, rdin rkezik a hr, hogy az els motoros megrkezett a tborba…
Homokszemcsk
- Carlos Sainz a htfn trtntek utn nem tehetett mst, lemondott rla, hogy az idn megszerzi els Dakar-gyzelmt. „Nincs mg vge a versenynek, de ha ssze is kapjuk magunkat, csak a dobogban remnykedhetnk, a gyzelemben nem – mondta a ktszeres ralivilgbajnok Sainz, akinek a kormnya akkor mondta fel a szolglatot, amikor elzni prblta Peterhanselt. – Nem tudom, mi trtnt, vasrnap, biztos, ami biztos, kicserltk a kormnymvet, amely ma tnkrement. A legbosszantbb, hogy ez a szakasz nagyon fekdt neknk.”
- A csapatok szinte mr jobban rettegnek a teveftl, mint a homoktl. A csontszikr nvny alaposan trendezheti a rajta thajtk futmvt s kerekeit. Ha azonban a tevefben csak cammog valaki, vagy netn megll, mint azt Jutta Kleinschmidt tette, a forr kipufogtl s a tzes fkektl hamar lngra kaphat a sivatagi fcsom, amelyet a negyvenfokos hsg mindig gyulladskszre melegt. A tevef azrt segthet is, a dnk laza homokjban a nvny jelzi a viszonylag
- stabil talajt.
- A NASCAR egyik sztrja, az amerikai Robby Gordon egy Hummer H3-asnak titullt csvzas, 6000 kbcentimteres, 8 - hengeres, 500 lers motorral ztt monstrumban kzlekedik a Szaharban. Az aut olyan mint egy teknsbka, lapos, hrom mteres a tengelytvja. Csak a teknsbka nem ugrik akkorkat, mint Gordon az l-Hummerrel. A hatodik szakaszt meg is nyerte a furcsa pros, s az sszetettben is a legjobb tzben van.
TrtnelemA Dakar-mezny 1985-ben fedeztefel magnak Nemt. Abban az vben is volt Tisit–Nema szakasz, csak ppen fordtva, Nemban volt a rajt. A versenyzk mr akkor is rettegtek a dnktl, a ksivatagoktl. Nem vletlenl. A szakaszt 250 kilomteresre rtk ki, m a 137. kilomternl flbe kellett szaktani, mert akkora homokvihar tombolt a krnyken, hogy letveszlyes lett volna bekldeni a versenyzket a dnk kz, mert nem volt garancia arra, hogy valaha megtalljk ket. Abban az vben a hres indulk kztt tallhattuk Albert herceget (egy Mitsubishi Pajero volnja mgtt), testvrt, Caroline hercegnt, aki frjvel egytt egy Astra BM 309-es kamionnal llt rajthoz a viadalon. A vgs gyzelmet a motorosoknl Gaston Rahier, az autsoknl pedig a ksbb versenyigazgatknt is tevkenyked Patrick Zaniroli szerezte meg.
|