A j haver: Honda CBF500
2007.04.29. 22:29
Emlkszem, a Honda Hungary garzsban szinte az egsz tesztkaravnos motorflotta benn parkolt, s az illetkes munkatrssal arrl beszlgettnk, melyiket is vigyem el egy tesztre.
A helyzet egy tindzserkori lmomra emlkeztetett, amikor is a bikinis szpsgverseny teljes meznye felsorakozott elttem, s nekem csak annyi dolgom volt, hogy a sok szpsg kzl kivlasszak egyet, akivel eltlthetek pr felejthetetlennek grkez napot. De a valsgban nem is olyan knny „csak” egyet kivlasztani a gynyrsgek kzl, ezrt – mint indul motoros magazin ismeretlen tesztpiltja – jobbnak lttam a dntst hzigazdimra bzni. Persze azrt remnykedtem, hogy azonnal feltnt nekik, hogy hozzm legjobban egy CBR1000RR, esetleg egy VTX1800, VFR, CB900 Hornet vagy egy Pan European illik. Nos k azonban egy CBF500-tesztpiltt lttak bennem, ezrt tvozban azon morfondroztam, hogy vagy nem igazn sikerlt j benyomst tenni rjuk, vagy a magamrl kialaktott nkpemet kell alaposan fellbrlnom. De mg mieltt a kapun kikanyarodtam volna, azt is eldntttem, hogy igazi profihoz mltn kizrom az eltleteket, s csak a tapasztalati tnyek rdeleknek.
Ez a Honda egy viszonylag j modell, de az elz kthengeres tkilsokat sem igazn ismertem, s ez a tny egy j tletet adott. gy dntttem, nem hagyom magam befolysolni mszaki paramterekkel, minden adatot csak akkor nzek meg, ha a motort mr visszaadtam, gy lehetsgem nylik csak azzal foglalkozni, amit egy ilyen gp a motorosnak ad. Annyit azrt elljrban tudtam, hogy ezt a motort a gyrt kezdknek s jrakezdknek ajnlja elssorban.
Ez a teszt tulajdonkppen kt teszt. A fnykpekbl ltszik, hogy az els fele mg a meglehetsen rvid – s egy robogbalesettel igen fjdalmas vget r –„keszty nlkli” korszakomban kszlt, de ezton mindenkit nyomatkosan krek, ezt NE PRBLJA KI OTTHON! A msodik felre hozzvetlegesen egy vvel ksbb kertettem sort, erre gyakorlatilag mr nem felttlenl lett volna szksg, de gy reztem, mg nhny kp nem rthat. Vagyis ez volt a hivatalos llspont. Azonban vannak, akik szerint msodszorra nem a szakmai alapossg vezetett, hanem csak alantas vgyaimnak engedtem teret, s ncl randalrozs volt a rszemrl. Persze az lltst hivatalosan sohasem erstenm meg, de ha jobban belegondolok, nyugodt lelkiismerettel nem is cfolnm. Nhnyakban mltn vetdhet fel a krds: Mit tud ez a „kezdmotor”, hogy egy magamfajta fick, aki az elmlt veit a hromjegy teljestmnyadatok bvletben tlttte, nem tall ktszer is idt, energit s pnzt fordtani r. A vlasz: Mindent, ami kell.
Kerek lmpa, kerek, analg mszerek, krmozott visszapillant, kt kerk, egy kipufog, ilyen egy tlagos motor. Elsre semmi klns, de ha nzegetjk egy kicsit, a szokvnyos sszkpbl igen tetszets rszletek tnnek ki. A kipufog ovlis, a hts indexeket a faridomba integrltk, s vgre az elsk sem merednek cltalanul oldalra. A kerekek sem keltenek kommersz benyomst, st a hat kecses dupla kll egszen sportos. A matt feketre festett lengkar beleolvad a krnyezetbe, ezrt kicsit olyan, mintha a hts kerk csak gy „lebegne”. Az osztott nyereg s a magasra tr segdvz sportossgot klcsnz. A blokk nem a legjabb fejleszts, idestova mr tbb mint tz esztends, de jl harmonizl az j krnyezettel, st egszen megfiatalodott tle. A krmozott visszapillantk viszont egyrtelmen a kilencvenes veket idzik, s nmi diszharmniban lnek a motor tbbi alkatrszvel. Nyeregbe szllva knyelmes ls, mr-mr sportosan magas lbtart s knyelmetlen kormnyrd fogad. A kormny vgei tlsgosan htra hajolnak, a mrnkk biztosan ezzel a gesztussal akartak tovbb ldozni a knyelem oltrn, ha ez a gp a sajtom lenne, akkor ez az alkatrsz tuti menne a kukba, helyet adva valami egyenesebb pldnynak. Az lspozci viszont knyelmes, s a fkkar tvolsga is llthat. A soros kettes hengerelrendezs miatt a motor j keskeny, viszont a majd hsz literes benzintank nem az, gy amit nyernk a vmon, azt elvesztjk a rven. Viszont akinek biztonsgrzetet ad, ha valami nagy van a lba kztt, vagy szeret terpeszkedni, az meg lesz elgedve vele.
Legnagyobb meglepetsemre a tindzser korba lpett erforrs valsggal megigzett. A soros kthengeres erforrsnak kivtelesen j hangja van. A legklnbzbb trzsi rtusok szlnak a kidrrenbl. 2500 s 3000 percenknti fordulat kztt a tamtam egyenesen a lelknkben visszhangzik. Ettl eltekintve teljesen tipikus kthengeres, hromezres fordulatig nem igazn trtnik semmi, ngyezertl j nyomatka van, hatezernl tol egy rezhett, s elforog egszen tizenegyezerig. s ezt igen vehemensen teszi, ekzben a kilomterra mutatja olyan szmokat hagy maga mgtt, amit azt hittem, hogy soha el sem r. Ennek a motornak a szzhatvan olyan termszetes, mint neknk a benzinremels, s innen mg van tovbb is. Az els sebessgi fokozat elg rvid. A vlt kicsit darabos, de a tesztmotoroknl sosem lehet biztosan tudni, hogy konstrukci ilyen, vagy elttnk mr megkapta a jusst pr falb mkedveltl. A karburtoros keverkkpzsnek ksznheten nagyon finoman reagl a gzmarkolat tekergetsre. St a finom gzreakcii miatt az olyan teljesen eltlend hulignkods, mint az egykerekezs is elg knny vele. Ngyezres fordulatnl, alteszed a kuplungot – gy rendesebben – s mr jn is az eleje felfel.
A futm is sokkal jobban brja a sportosabb akcikat, mint azt gondoltam. Az alaphangolsa elg feszes s nmi progresszv jelleget is mutat. A masina knnyen kezelhet, nem kell vele harcolni, hogy arra menjen amerre mi haladni akarunk. St ebbl a szempontbl mr-mr szolgallek. Viszont nem mindig viselkedik ilyen pldsan, kanyarods kzbeni fkezsnl befel tekeri a kormnyt, s ha a fordulban ler a lbtart, arra is idegesen reagl. Az is igaz, hogy ez utbbirt rendesen meg kell dolgozni, mert a mrnkk szerencsre hagytak rendesen helyet fordulshoz.
Lssuk be, hogy a blokkolsgtltl eltekintve – amely klnben is felras extra – trcsafkes rendszerbl egyszerbbet nem igazn lehetett volna sszepteni. De az is igaz, hogy ez a primitv egyttes igen jl dolgozik, s mg az ABS-t is elg jl tudtam tolerlni. sszessgben a CBF500 – kevs kivtellel – kiprblt, jl bevlt s idtllnak bizonyult megoldsokat vonultat fel, ezeket friss, lendletes formkkal tvzi, ez nlam nyer kombincinak tnik. A futm s a fkek jl passzolnak a gp menetteljestmnyeihez. A kormnyon kvl, az egyetlen hatrozottan zavar aprsg az oldalllvny, amelyen nem tmaszkodik tl biztosan a masina.
Ez az tszzas olyan, mint a legjobb haverod, vagy nem is haver, inkbb mr bart. Egytt mentek melba, edzs utn hazadob, aztn este egy kis buli a vrosban, egy kv, gyors kaja, szp lnyok, majd fokozdik a temp, s mris bent tallod magad a srjben. De nincs gz, no para, csak lazn… vigyzunk egymsra. Hajnalban ismt irny haza, aztn msnap az egsz kezddik ellrl.
J sszeszerelsi minsge, szp formi, finom rszletei, meggyz teljestmnye s kivl hasznlhatsga miatt meg sem fordul az ember fejben, hogy ez csak egy msfl mills motor. A vgre csak egy nyitott krds maradt: Ha ez az tkils ilyen j, akkor mirt nincsenek tele vele az utck? A vlasz a Honda rkpzsi stratgijban van elrejtve. Ugyanis szinte ugyanennyi pnzrt, ugyanilyen csomagolsban CBF600 nven megkaphatjuk az „F2”-es CBR600F szzrl hetvenhat lerre „lebuttott” blokkjt, s ehhez a csomaghoz mg dupla els trcsafkek is jrnak. A kezd motoros pedig megfelel tapasztalat s szakrtelem hjn olyan dolgokba kapaszkodik, amelyekkel biztosabban le tudja nygzni a haverokat, teht szmra a tbb egyben jobb is, plne ha mg olcsbb is. Ilyen az rtatlansg tudatlansga. Aki mr egy ideje csavarja a gzt, az sejti, hogy nha a kevesebb a tbb.
Technikai adatok:
Motor s vlt
Motortpus: soros, folyadkhtses kthengeres Hengerrtartalom: 499 cm³ Teljestmny: 58 LE 9500 ford./percnl Forgatnyomatk: 45 Nm 8000 ford./percnl Furat x lket: 73 x 59,6 mm Vltrendszer: 6 fokozat
Vz
Vz: acl gerincvz Futm - els: teleszkpvilla Futm - hts: kzponti rugstag Fkek els / hts: trcsa / trcsa Gumiabroncs mrete els - hts: 120/70 ZR17, 160/60 ZR17 Tengelytv: 1480 mm Szabadmagassg: 140 mm lsmagassg: 770 mm Szraztmeg: 183 kg (186 kg ABS-szel) zemanyagtank kapacitsa: 19 l r: 1 498 000 Ft (1 598 000 Ft ABS-szel) Forgalmazza: Honda Hungary Kft.
Tovbbi kpek:
|