A K5-s Gixer meghgta villmgyors rokont, a bgys Bust, s megszletett a K7-es GSX-R 1000. Hasonlan knny s kezes, mint a papja, a testes mamtl pedig hatalmas ert, ronda poft s kt kipufogt rklt.
Kt ve fejet hajtanak a tapasztalt motorosok a hazai s klfldi versenyplykon egyarnt diadalmaskod (World Superbike, AMA Superbike, World Superstock, Alpok-Adria stb.) Gixer torpedk eltt. Az j ezres Suzuki ersebb s nyomatkosabb, mint eldje vagy kortrs versenytrsai, igaz, lltlag alul nem annyira nyomatkos... Nem? Hm. 116 Nm, aminek java mr 4000-es fordulaton rendelkezsnkre ll.
A Busa s trsai tnyleg tbbet tudnak, m azok laposak, hosszak s nehezek. A GSX-R 1000 pedig knny s kezes sportmotor, br eldjnl hat kilval kvrebb lett. Az amerikai kollgk lemzsltk a japn cscsmotorokat, s - hogy vltoznak az idk! - teletankolva most a K7-es Gixer a legnehezebb. Viszont a legersebb s legnyomatkosabb is.
Tbb mint 160 ler a hts kerken a 210 kils menetksz - tele is tankolt - tmeghez (katalgus szerint 185 LE ftengelyen s 172 kg szraz tmeg). Emlkeztetnm a kedves olvast, hogy 10 ve a GP500 versenyeken a kttem cscs versenygpek 190 LE-sek voltak. Ennyivel jobban motorozik ma az utca embere, vagy anno volt nagyon bna az tszrs vilgbajnok Mick Doohan? (Persze az teljesen ms motor volt, de mgis...)
A tesztmotort tvve gzadsra olyan rzsem volt, mintha kitekern a blokk a hts tengelyt a villbl. Na ne! - gondoltam, ennyire ers csak nem lehet. Benzinktnl a fbimhoz hen leellenriztem a guminyomst, s nem volt 1 bar htul. Lass defekt. Talltam is egy szget mg a ktnl. Ha visszaviszem msnap akkor vesztek egy napot, s lemaradok a tervezett egri kiruccansrl is. gy eladtam magam az rdgnek s bevllaltam, hogy minden reggel pumplok, s bzom a gumiban, aminek futfelletnek kzepn barzdt mr alig-alig talltam, de egy kis szget igen.
A mtrai kiruccansom elejn, a szllsomon kimentem a teraszra. A kzelbl kellemes zene szrdtt be egy lagzibl. A nap ppen lemenben volt, s meleg sznnel festette meg a krnyez bokrokat. Idelis pillanat, hogy lepergessem letem filmjt s tgondoljam, mit hagyok majd htra, ha az rdg msnap magval visz. Megllaptottam, hogy sszessgben szp letem volt, gy engedek a csbtsnak.
Egyes. Lernt a motorrl. Kettes, szintn. Harmadik, mg mindig. Negyedik, tpi a karomat, de mr nem akar ledobni, megnyugodhatom. A nyugalom relatv fogalom ezen a motoron, mert hatodikban 250-nl a gzt rcsavarva eszement ervel tolni kezd, s ismt le akarja tpni a karomat. Szerencsre egy lezrt plyn alkalmam volt kiprblni a kilomterrt, 8000-nl 190, 10 000-nl 240, 11 000-nl pedig 260 km/h-t mutatott hatodikban a mszer.

Hrom dimenzis fordulatszmmr-httr
14 000-nl leszablyoz, de addig olyan gyorsan prgnek a digitek a mszeren, mint a flkar rablban a gymlcsk. Gzadsnl akkora gyorsulsban lesz rsznk, hogy szinte megriadunk, milyen apr pontokk zsugorodnak a tkrben a kt msodperce mg minket akadlyoz sztrdalovagok. Ja, s tdik vgn 299-et mutat az ra. He? Megzavarodtak volna a mrnkk az tttelek tervezsekor?
A maximlis sebessg kzelben mr nem olyan stabil, mint az XX s nehzbombz trsai, de a GSX-R-nek kanyarokban is teljesteni kell. A stabilits egybknt is nehezen rtelmezhet ilyen sebessgnl, ahol a plexi mg bjva kzdnk a tllsrt. A menetszl ciblja a fejnket, a futm a karunkat, a horizont sszefolyik, s azrt imdkozunk, hogy a furgon nehogy elnk jjjn, mert nem tudunk 200 km/h-t lassulni 1 msodperc alatt.

George Bush a seggnk al is raktt teleptett. A gzkar enyhe mozdtsra a motor 3000-nl hatalmasat ordt. Na nem a kipufogcsvekbl jn az vlts - azoknak kellemes bls hangja van, mint az XX-en - hanem szv oldalrl. Haaaaaaaaaam! Haaaaaaaam! Kettesben erteljesebb gzadsnl a hts gumi megadja magt, s prgni kezd. Meleg gumi, meleg aszfalton. Eszmletlen s flelmetes. Ha a harapst tlltk, s mg mindig a nyeregben vagyunk (4000-nl leadja a blokk a nyomatknak 80%-t), akkor 8000 eltt egy jabb fenkbergssal jelentkezik a stt oldal kirlya. Ennl a fordulatszmnl a blokk mr elrte nyomatknak maximumt, innen mr csak a lerket hajszoljuk, mikzben a felledt kipufogcsvek vltsbe kezdenek. 12 000 fl mr nem rdemes prgetni, mert ott mr nem ad le tbb ert, csak hangosabb.

Hosszab lengvilla
A gz nagyon kezes, nincsenek terhelsvltsi reakcik. A 2005-s Blade-em forgalmi szerint csak 13 LE-vel kevesebb, de a full titn kipufogrendszer ellenre is csak ers motornak nevezhet az agyrm Gixer mellett. A Hondban a tetemes er szpen pl fel, s mr-mr elhiteti, hogy tudok motorozni, ezzel szemben a GSX-R a pofmba vgja, hogy nem.
A mai ezres japn sportmotorok kztt rnyalatnyi a klnbsg, mindegyik emberprbl veszlyes fegyver, de a Suzuki flnye (fkpadon mr az rlt ZX-10-es rhajt is maga mg utastja) konkrtan rezhet. Egyenesben sem egyszer feladat a gzads - a mr emltett kerkprgs miatt -, de bednttt motornl mr-mr kihvs. Olyan ervel tol a bestia, hogy llandan attl rettegnk, hogy kifarol allunk. A gyrilag szerelt Bridgestone Battlax BT015 gumi j fejleszts, de teljestmnye elmarad a motortl. Annak ellenre, hogy utcai gumi, nagyon lassan melegszik be, s utna se adja a kell tapadsrzetet a kanyarokban. Rossznak azrt nem neveznm, csak a motor jobbat rdemel.

Htulrl brutlis
Radsul a tesztmotoron az abroncs kockra volt koptatva a kt hatalmas majr csk kztt. Elszr furcslltam, de ksbb megrtettem, hogy mirt nem mertk dnteni az elz kilomtereken a kollgk (8200 km-t ment mr a motor). Kanyarbl kifele jvet aprlkos idegmunka egy ezres motoron gzt adni, a Suzukin meg majdhogynem ngyilkossg. A kereskedsben megtudtam, hogy ez mr a msodik gumi, amit elfogyasztott. Valsznleg a hatalmas motorer a kaphat gumik 90%-t trdre knyszerten.

A hts ls s lbtart a blade-hez kpest sokkal knyelmesebb
A vltja finoman jr, s rest is csak ott talltam, ahol annak lennie kell. A kuplung mozgatsa immr hidraulikus s nem bowdenes, amit sokan nem szeretnek nagyobb slya miatt, de n imdom, s mindenkppen minsgi ugrs az eldhz kpest. A csszkuplung is rendben van, habr gy tnik, hogy kicsit szenved a brutlis motorfktl. 260-nl elvve a gzt pillanatok alatt 160-ra lassulunk fk nlkl.

A fkek az eldrl szrmaznak
Knikulban vrosi ttyrgsnl - a megnvelt ht ellenre - kihegyezett ezres trsaihoz hasonlan melegszik, viszont a mretes ventiltor pillanatok alatt le is hti a vizet (nem gy, mint a sajt motorom, amin a ventiltor harmada a Gixernek). Fogyasztsa egyszeren hihetetlen. Autplys rlt hajszolsnl is 8 liternl kevesebbet evett, norml, m temps hasznlatnl meg kb. 6 litert. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy 200 km megttele utn kezd villogni az res tank lmpa, mg a Fireblade-en - az R1-en meg fleg - ez mr hamarabb bekvetkezik. Bartsgos rtkek egy ilyen ers motortl, nyugdjas kollgk valsznleg 5 literes fogyasztst is knnyen elrnek vele orszgton.
A motor j fnyszrja, mintha egy bugyuta japn rajzfilmbl jtt volna el. Nekem az eld sokkal jobban tetszett, hogy az elre beharangozott Photoshop-verzirl ne is beszljek, viszont tbben megjegyeztk, hogy szp a motor, gyhogy valsznleg az is. A tesztpldny fnyezse klasszikus suzukis kk-fehr, ami nagyon dgs, de az idtlen lmpa melletti matrick miatt n a srga-fekete darabra szavazok, hogy az abszolt favorit narancs-fekett ne is emltsem. sszesen tfle sznben vehetjk meg, ami a motoros piacon nagy vlasztknak szmt, ms gyrtk is kvethetnk a Suzuki j szokst.

Nagyon jl hasznlhat tkrk
A mszerfal ugyanaz, mint az eldn, de hromdimenzis htteret kapott s j rszletet a szln, ahol az aktulis gyjtstrkp lthat - errl bvebben majd ksbb. Az ra nagyon kompakt, van rajta kridmr s szp nagy sebessgfokozat-kijelz is, ami jl lthat. A motor dizjnja egybknt nagyon rendben van, szp az stl rklt farokidom, az j forms oldalidom, s a fejidom se rossz a fent emltett fnyezsekben, de a mremek R1-gyel sszehasonltva alul marad.
Nagyon jk az eldtl rklt tkrk. Lttam bennk htra, s nemcsak a vllamat. A tkrlapot kell lltani, gy fel-leszerelsnl, vagy behajtsnl - igen be is lehet hajtani akrcsak egy tra motoron, ami nagyon jl jn szk garzsokban - mindig visszall a megfelel pozciba.

Kecses farokidom, akrcsak az eldjn
A kipufog tbb embernl kiverte a biztostkot. gy ltszik a Suzuki eltklte, hogy csak azrt sem hozza az ls al a kipufogt. Ez jt tesz a tmegkzppont alacsonyan tartsnak, de mr egy kisebb csszsnl is gallyra vghatjuk a dobokat. Euro 3-as norma ide vagy oda, furcsa manapsg a ktoldali kipufog egy sportgpen, de taln nem lenne olyan rossz, ha Biaggi motorjhoz hasonlan 10 centivel rvidebbek lennnek a dobok, s javtannak a kidolgozs minsgn, mert egy ETZ dob remekmnek tnik a Gixer fekete kmnyei mellett.

Hasznlhat csomagtart ami mg nagyobb lehetne,
de a segdvztl nem rjk el a maradk teret
Az alul szerelt dobok miatt viszont normlis mret csomagtartt kapunk az utasls alatt, ahov nekem a trcsafkzr mellett egy mretes lncot is sikerlt besuvasztanom lakattal egytt a gyri szerszmkszlet mell. A farokidomba mg sokkal tbb dolog is elfrne, de az lsnylvny megakadlyoz minket a pakolsban. Kr, de gy se rossz.
Fellve r - brmilyen meglep - leginkbb a CBR XX-re hasonlt. Viszonylag alacsonyan lk, knyelmes az ls, minden a megfelel tvolsgban. Ksbb, ahogy elindulok, tovbbra is megmarad a hasonlsg az elbb emltett motorral, csak ez vagy 50 kilval knnyebb. Szinte benne lk az alacsony motorban, a keskeny tank nagyon knyelmes, s a vertiklis kihvsokkal kszkd piltknak is lehetv teszi, hogy kt lbbal lljanak a fldn. A CBR1000 RR-nl jval alacsonyabb, s a villaszge picit laposabbnak tnik, ezrt mr rthet, hogy mirt olyan stabil nagy sebessgnl is.
Az utasls szles s jl prnzott, mr amennyire a sport smlikat jl lehet prnzni. A lbtartk nincsenek az egekben, gy pldul az RR-nl sokkal knyelmesebb htul, mg ha a knyelem csak nehezen rtelmezhet fogalom a sportmotorok vilgban.

Ell az llthat rugstag,
htul a gyjtstrkp-kapcsol
A futmve nagyon bartsgos j minsg aszfalton, de rosszabb ton mr pattogs. Ez kis tekergetssel mrskelhet, hiszen ell-htul teljesen llthat a futmve, st mg a lass- s gyors-fokozat nyomcsillapts is kln berhelhet. Rendelkezik elektronikus kormny-lengscsillaptval is. Mkdtt, nem volt vele semmi gondom. A lbtart ugyanaz, mint az eldjn, de a vzhoz lyuggatott konzollal csatlakozik, melynek segtsgvel hrom pozciban llthatjuk. A legfels pozci is elg trs, messze van egy versenylbtart magassgtl, de legalbb knyelmes.
A fkei - akrcsak az eldjn - jk, de a Tzpenge fkei harapsabbaknak tnnek. Kemnyen fognak, de nem olyan agresszven, mint vrnnk. Terim szerint direkt ilyen, hogy a brutlis gyorsuls utn a fkhez nylva ne repljnk le rgtn a motorrl.

Csak hiteles akartam lenni
A Suzuki GSX-R 1000 K7 maga az rtelmetlensg, az rlet s a kompromisszumok nlkli teljestmny. Eleinte egyfolytban hallflelmem volt a motoron, s a sisakban mentaut szirnzst hallottam. Ksbb inkbb rendraut szirna volt az. A legfelelssgteljesebb, legmegfontoltabb s legregebb motorosbl is kihozza az llatot. Utcra teljesen rtelmetlen, s versenyplyn is fosats. Csak azoknak a tks gyerekeknek ajnlhat, akik vgigjrtk a szamrltrt, s mr sokszor megismertk maguk s a fizika hatrait versenyplyn, s rettegsre vgynak. Annak a srcnak pedig, aki rvid gatyban s plban integetett nekem egy gynyr fekete-narancssrga K7-es Gixerrl, kifejezetten rhejesen ll.

A lmpa oldalrl nem rossz
A sajtanyagokban sokat emlegetett gyjtstrkp kapcsolt nem prbltam ki. Nem vagyok hajland egy szupersportmotort lebuttva hasznlni - vagy egy Porscht a gyereknek sznt msodik korltozott slusszkulccsal hajszolni -, csakhogy megrhassam, hogy gy mr kezdk szmra is hasznlhat. A gyrban rjhettek, hogy kicsit tllttek a clon, ezrt buttani kellett a motoron. Valsznleg ezrt terveztk a gzkart is olyan nagy jtknak, hogy szinte merlegesen van a csuklnk a talajra, ha koppig hzzuk. Szval a butt kapcsol nem kell r, mert a versenyzk gyis leszerelik, hacsak nem akarjk, hogy versenytrsaik megvicceljk ket a startnl. A kezdknek meg a teljestmny 70%-a is sok. A kereskedk remlhetleg nem adjk el majd brkinek, hiszen az rtkes vsrl tbbszr vesz motort, nemcsak egyszer.

Sznvlasztk
Mszaki adatok
Motor: vzhts, ngytem, 16 szelepes DOHC, soros ngyhengeres
Lkettrfogat: 999 cm³
Furat x lket: 73,4 x 59 mm
Kompresszi viszony: 12,5:1
Max. teljestmny: 185 LE 12 000 1/min-nl
Max. nyomatk: 116,7 Nm 10 000 1/min-nl
Keverkkpzs: benzin-befecskendezs
Kuplung: tbbtrcss, olajfrds, cssz
Vlt: hatfokozat
Vghajts: lnc
Vz: dupla alumnium blcsvz
Els futm: teleszkpos, tekercs-rugs, teljesen llthat rug-elfeszts s lengscsillapts (hz-nyom)
Hts futm: kzponti rugs tag, hidraulikus lengscsillaptk, tekercsrugk, teljesen llthat rug-elfeszts s lengscsillapts (hz)
Kerekek: nttt alumnium-tvzet, 17M/C x MT3,50 ell, 17M/C x MT6,0 htul
Gumik: 120/70 ZR17 M/C 58W ell, 190/50 ZR17 M/C 73W htul
Els fk: 310 mm-es dupla trcsafk, radilisan szerelt ngydugattys fknyereg
Hts fk: 220 mm-es trcsafk, egydugattys fknyereg
Mretek (H x Sz x M): 2045 x 720 x 1130 mm
Tengelytv: 1415 mm
Villaszg: 23,8
Utnfuts: 98 mm
lsmagassg: 810 mm
zemanyagtank trfogata: 18 liter
Szraz tmeg: 172 kg
ra (reg. adval): 3 298 000 Ft