GPS: Ahogy n hasznlom
Olvasvn az egyre-msra megjelen, a GPS-rl szl lersokat nem brtam tovbb s elhatroztam, hogy lerom az eddigi tapasztalataimat s azt, hogy n szemly szerint hogy szoktam meg s milyen szempontok vezreltek az eszkzk kivlasztsnl. Termszetesen ezzel kizrlag az a clom, hogyha tudom akkor esetleg hasznlhat informcikkal segtsem a kszlkvsrls eltt llkat s jmagam is tanuljak hozzszlsokbl.
n mrnkknt munkmon keresztl kerltem elszr kapcsolatba a Globlis Helymeghatroz Rendszerrel, ugyanis sokszor volt szksg ismert koordintj pontok megkeressre pl. telekhatrok, objektumok, sarokpontok feldertshez. Haznkban a fldhivatali nyilvntarts n. EOV (Egysges Orszgos Vetleti) rendszerben adja meg a Magyarorszg terletn lv tereptrgyak koordintit, melynek elnye, hogy egyetlen szelvnyen, derkszg koordintkkal tudja brzolni az egsz orszgot gy, hogy a legnagyobb torzuls 100 km-en csak mintegy 5 cm. Alapesetben a GPS kszlkek az n. WGS-84 nev forgsi ellipszoidra vonatkoztatott koordintkat hasznljk, melynek minden pontja szmszersthet egy, az Egyenlttl mrt szlessg valamint a greenwichi meridintl mrt hosszsg rtkkel. A rendszer a magassgot az ellipszoid fltti, annak felletre merleges tvolsgknt rtelmezi.
A fentiek alapjn, nekem olyan kszlkre volt szksgem, amelyik ismeri konverzit a WGS-84 s az EOV rendszer kztt, ezrt erre a clra a GARMIN GPS60-as kszlkt vlasztottam, mely trkpkezelsre nincs felksztve.

A kszlk EGNOS kompatibilis, azaz kpes a javt jeleket sugrz specilis mholdak jeleinek a feldolgozsra, gy az elrhet pontossg 3-5 mter kztt van. A munkm mellett a gyerekeimmel rendszeresen jtszottunk a geocaching nev jtkot, melynek a lnyege, hogy ismert koordintj pontokon n. geoldkat rejtenek el, melyekben ajndkok is vannak, de ha kiveszel bellk, bele is kell tenned valamit. Ezek a „ldk” klnleges helyeken vannak elrejtve (szp kilts, termszeti kpzdmny stb..), gy mindig motoros kirndulsokkal ktttk ssze a ldakeresst. Ezeken a kirndulsokon hasznltam elszr a GPS-hez adott MapSource programmal (lebuttott vltozat) ksztett s betlttt tvonalakat a navigcihoz, azzal a klnbsggel, hogy a navigls nem trkpen trtnik hanem a beptett irnyt, vagy a trkp fellet jelzi az aktulis pozcit, a haladsi irnyt s a kvetkez tpont tvosgt s irnyt melyhez ha nha rpillantunk a norml trkpre tkletesen lehet naviglni. Emellett a Track Log is rgztsre kerl folyamatosan s tpontokat is egyszeren tudunk definilni.
Az tvonalat elzetesen PC-n meg tudjuk tervezni, illetve a menet kzben rgztett informcikat le tudjuk tlteni. Az tvonaltervezs hasonl a trkpkezelsre is alkalmas kszlkeknl megszokottakkal, azaz a tervezett tvonal jellemz pontjainl tpontokat jellk ki (waypoints), majd a „routing” funkci segtsgvel tvonalat (route) definilok s azt betltm a GPS kszlkbe. Ebben az esetben a navigci trkp nlkl trtnik, a fordulk elrejelzsvel. Itt fokozottan kell gyelni az tpontok megnevezsre, hogy lehessen kvetkeztetni a fordul valsgos helyre. Ez a mdszer vrosban, motoron nehezen hasznlhat, teht ott a tblkat kell figyelni, majd onnan kirve a mdszer tkletesen hasznlhat tovbb.

Termszetesen ez a navigcis mdszer kzel sem olyan hatkony mint a trkpes GPS-ekkel, de nagy elnye, hogy az ember termszetes tjkozdkpessge nem csorbul, mindig kpben van, mg bizony ha kizrlag csak a trkpes navigcira hagyatkozom s ott valami zavar tmad olykor sz szerint azt sem tudom merre van szak s hossz percekbe s tbb megllsba kerl a tnyleges pozci megkeresse. Azrt ennek a mdszernek megvannak a maga korltai, gy hamar elrkezett az id, hogy a trkpes navigcira is alkalmas eszkzt keressek.
Ezzel egytt az rk dilemma is ott lebegett a szemem eltt: GPS vagy PDA? n a PDA mellett dntttem s egy ACER N35-s, beptett GPS vevvel felszerelt kszlket vlasztottam az albbi szemlyes indokok miatt:
- Az ra (brutt 85.000,- Ft.) lnyegesen alatta van a trkpkezelsre is alkalmas GPS-eknek,
- A trkpek s a szoftver olcsbban beszerezhetk hozz, n rgebben Destinatort, jelenleg az IGO-t hasznlom s tkletesen elgedett vagyok velk. Csak flve megjegyzem, hogy ezek a szoftverek s trkpek feltrve is keringenek a neten persze trvnytelenl, de hozzfrhetk. Ez a GARMIN trkpekrl nem mondhat el,
- Az elzetes tvonaltervezs persze nem olyan fejlett mint a csak GPS kszlkeknl, de felhasznlbart kezelfellet miatt ez szmomra nem jelent problmt.
- A PDA-ban beptett szoftveren keresztl MP3 lejtszt s filmnzt is vsroltam. n pl. rossz alv s korn kel vagyok, nekem ez fontos volt, mert egy kszlkben ezek is benne vannak s legalbb nem a plafont kell nznem ha nem tudok aludni.
- Kln memriakrtyn elektronikus knyveket is viszek, teht olvasni is tudok, hogy a motoron nem kell knyveket cipelnem.
- Fontos cmek, telefonszmok is a PDA-ban vannak trolva.
- Internet kapcsolat elrs esetn e-mailt tudok kldeni-fogadni s mg bngszni is lehet vele
- A motoron val rgzts s vzlsg mr nem gond, pl. Touratech „PDA large handlebar bracket „ segtsgvel amit n mr fl ve hasznlok problmamentesen.
- Ezzel a rgztsi mddal mg rossz tviszonyok kztt sem volt soha gondom, br igaz, hogy a PDA mozg alkatrszt nem tartalmaz.
- A gyrilag feltlttt POI-k brmilyen csoportostsban elhvhatk, s sajt POI definilsa is lehetsges.
- Nagy elnye, hogy az itiner (mr ha hasznl az ember) a PocketWordbe kzvetlenl berhat, gy a paprkezels elmaradhat.

Azrt ennek a vlasztsnak is vannak htrnyai:
- Menet kzbeni kezelhetsg nehzkesebb, mint a GPS kszlkek esetben.
- Az LCD kperny ers napstsben nem lthat olyan lesen, de ezt is meg lehet szokni, fleg ha a nap htulrl st az zavar.
- A PDA energiaelltst mindenkppen meg kell oldani, mert a GPS vev zeme esetn 2-2,5 ra zem utn az akkumultor lemerl.
- tpontok rgztse nem megoldott.
- Track Log szintn nem kerl rgztsre.
n ltalban a kt kszlket egyszerre hasznlom gy szmomra a fentiek nem okoznak gondot, de a csak PDA-val rendelkezknl ez problma lehet, ami nyilvn egyni mrlegels krdse.
Amit mg fontosnak tartok elmondani, a PDA-hoz az internetrl letlthet tbb olyan szoftver, ami nagyon hasznos akkor amikor „lemegynk” a digitlis trkprl, azaz az orszgrl nem rendelkeznk navigcis trkppel. n a GPSdash2 2.52-es verzijt hasznlom, ami 20 EUR-rt cserbe a tid lehet s az albbi tulajdonsgokkal ruhzza fel a PDA-t:
  Alapesetben a PDA-hoz kaphat navigcis szoftverek csak trkpes navigcira alkalmasak, nem ruhzzk fel az eszkzt alapvet GPS tulajdonsgokkal, mint irnyt (nem mgneses elven mkd), tpont rgzts, tvonal tervezs, illetve a mozgs paramtereinek a rgztse (pl. sebessg, magasg, gyorsuls, odomterek, stb), trkp nlkli navigci.
Ha a felhasznl elltogat a www.gpsdash.com honlapra, onnan le lehet tlteni a legfrisebb verzit viszonylag egyszeren s rgtn van egy j kis GPS kszlke. Amirt n nagyon szeretem az az a tulajdonsga, hogy kpes raszterkpeket beolvasni, azaz szkennelt, trkpszelvnyekkel dolgozni. Ez a mdszer akkor hasznos, ha az adott orszgrl nem ll digitlis trkp rendelkezsre. Ebben az esetben nem naviglsrl van sz, a kszlk a trkpre rjelli az aktulis pozcinkat s mutatja a mozgs irnyt. De hogy is mkdik ez a funkci?
Elszr is kell az adott orszgrl vagy trsgrl egy j minsg, lehetleg minl kisebb mretarny trkp, melyen a hosszsg s a szlessg „vonalak” jellve vannak s a trkp szln a koordintk leolvashatk. Ez azrt fontos, mert a trkpnket kalibrlnunk kell, ehhez pedig ismert koordintj pontok szksgesek. Tapasztalataim szerint a Touratechnl kaphat trkpek a legjobbak ebbl a szempontbl a pontossgukat s mretarnyukat tekintve.

Eleinte A4-es laponknt szkenneltem be a trkpeimet, de ez iszonyatos munkt jelentett s nehz volt eligazodnom a sok szelvny kztt. Ekkor vezettem be azt a mdszert, hogy fogtam a trkpet, elmentem Kaposvrra s egy darabban beszkenneltettem az sszes olyan autstrkpet azokrl az orszgokrl ahov gy gondoltam a kzeljvben el szeretnk jutni. Ezzel az egy orszg-egy trkp mdszerrel ttekinthet lett a trkptram. Ugyan terjedelmi korlt nincs a raszterkp nagysgt tekintve, de tapasztalataim szerint gy 20 Mb-ig tudja a PDA kezelni a szelvnyeket. Nekem a 150-200 dpi-s felbonts s a 256 sznbl ll sznfelbonts tkletesen bevlt, ez kezelhet terjedelm fjlokat eredmnyezett.
Ezutn gondoskodni kell arrl, hogy a trkpet odategyk a vlsgos fldi helyre, azaz be kell kalibrlnunk, teht ismert koordintj pontokat kell kijellnnk a trkpen a szoftver szmra s meg kell adnunk a szlessg/hosszsg rtkeket. Ekkor lesz jelentsge a pontos, j minsg trkpeknek, mert a pontossg ettl a mvelettl alapveten fgg. A fenti trkpen bejelltem ngy lehetsges kalibrcis pontot (fekete ngyzet) melynek koordinti ismertek, hiszen szlessgi s hosszsgi kr metszspontjban van. A kalibrci egy Map Manager nev, a PC-re automatikusan feltelepl segdprogram segtsgvel trtnik, amelynl arra kell figyelnnk, hogy legalbb kt, egymstl lehetleg ellenttes sarokban lv kalibrcis pontot kell felvennnk gy hogy azoknl se a hosszsg, se pedig a szlessg ne egyezzen. n legalbb ngy pontot veszek fel, a trkp ngy sarkban. Ha ezzel megvagyunk, sszektjk a PDA-t a PC-vel (szinkronizljuk) s a memriakrtyra PDA formtumban tmsoljuk a trkpet (nem sima msols, hanem a Map Manageren keresztl!). A trkpnk hasznlatra ksz, s a GPSdash2 automatikusan azt a szelvnyt jelenti meg amelyre ppen "megrkeznk", ha tbb ilyen szelvny van, akkor azt veszi el amelyiknl a legnagyobb a lefedettsg. Ezutn mindig ltjuk a helyzetnket a trkpen, s egy kis nyilacska jelli a haladsi irnyunkat. Valahogy gy:
 Termszetesen a trkpekben a ki-be zoomols lehetsges. Egy fontos dologrl mg mindenkppen kell beszlnem s ez a pontossg krdse. Ha a trkphez az utazsunk sorn valsgos kalibrcis pontokat adunk, az egyre pontosabb vlik,minl tbb ilyet definilunk. Ezt a mveletet gy tehetjk meg, ha a terepi pontot be tudjuk azonostani a trkpen (pl. futak tallkozsa, tkeresztezdsek) s a kurzort a tnyleges pozciba pontostjuk (mozgatjuk) s megadjuk a GPS ltal mrt koordintkat mint kalibrcis pontot s ezt kell szmban megtesszk, egyre lethbb helyzetet ltunk. Persze ezt elg kb 3-500 km-enknt megtenni, ennl srbben nincs rtelme. Mgegyszer felhvnm a figyelmet a trkp mretarnyra, pl egy M1:1.000.000-s trkptl nem kell csodkat vrnunk, viszont az M1:500.000-es trkpen a pozcink viszonylag pontos.
Mit jelent ez a viszonylagos pontossg? A digitlis trkp pontossga legroszabb esetben is 10-15 mter ezt naviglskor nem rzkeljk, mert a GPS kszlk a pozcinkat mindig az tra teszi, maximum azt tapasztaljuk, hogy a nagykapu helyett a kiskapu eltt llunk meg. Az ltalam lert mdszernl azrt ms a helyzet itt a pontossgot az albbi szempontok befolysoljk (rontjk):
- A trkp vetleti rendszernek a pontatlansga ami a skba trtn vettskor jelentkezik,
- A trkp nyomtatsakor, sokszorostsakor fellp torzulsok,
- A szkennelsnl jelentkez torzuls,
- A kalibrci pontatlansga (nem pont a metszspontba szrunk),
- A kpernyn trtn megjelents torztsai.
Tapasztalataim szerint ezzel a technikvl s a GPSdash2 szoftverrel egy M1:500.000 mretarny trkpnl 100-500 mteres pontossg elrhet, ami els hallsra soknak tnik, de magn a trkpen ez 0,2-1 mm ami szinte nem is rzkelhet, hiszen az utat jelz vonal vastagsga ennl nagyobb! Ajnlom mindenkinek aki szeret ilyen dolgokkal bbeldni, gy emlkszem a honlaprl demo verzi is letlthet. Utoljra mg megjegyzem, hogy az eszkz alkalmas pl. a GoogleEarth-rl levett mholdas szelvnyek kezelsre is, ezeken nem ltni semmit, a PDA kpernyn viszont tkletesen pontosak!
Mg egy hasznos aprsg aki a motorrl szeretne fnykpezni, vagy filmezni:
A tart neve RAM MOUNT „ball joint adapter” s a kamera rgztst az ebbe befogott „cameraadapter Ram Mount” oldja meg s a Touratech gyrtja s forgalmazza. n pldul a GPS-t s a PDA tartit is erre rgztem mert sokflekppen llthat s knnyen egy mozdulattal leszerelhet. Nagyon szuper felvtelek kszthetk pl. szerpentinen felfel!
|