Ezittaz! vagy ha azt felttelezzk, hogy a Yamaha mrnkei (merthogy ez yamahs szabadalom) vicces kedvkben voltak, akkor gy is rtelmezhetnnk, mint legfrankbb kipufogszelep.
De mieltt a magyar szaknyelv hinyossga miatt (nincs a powervalve kifejezsre magyar megfelel, mondhatnnk power-szelepnek is, de mivel a szakzsargon a kttemek kipufogszelept hvja gy, nem szerencss itt is ezt hasznlni) flrertelmeznnk a dolgot, itt most nem a blokk kipufogszelepeirl van sz, hanem a kipufogrendszerben tallhat, szervomotorral mkdtetett - vglis - pillangszeleprl, egy vltoz szktsrl. Klnbz fordulatszmokon s terhelseken nveli vagy cskkenti a kipufogrendszer ellennyomst a motor fel, gy minden fordulatszm tartomnyban idelis lesz a blokk tltse s kipufogsa. Ezzel n a hatsfok s a teljestmny.
Teht rviden az EXUP szelep dolga az, hogy a kipufog tmlsi keresztmetszetet vltoztatva mindig optimlis nyomatkleadst hozzon ltre minden fordulaton. Manapsg ezt a technolgit is tvettk sokan, a Suzukinl pl. SET-nek, Suzuki Exhaust Tuningnak, azaz Suzuki Kipufog Tuningnak hvjk. Az elv ugyanaz, csak a nv s a gyrt ms. De mivel a Yamaha volt az els aki mindezt a sorozatban gyrtott motorokon is nagy szmban s sikerrel alkalmazta, sok esetben ms gyrtk ilyen jelleg rendszert is EXUP-nak hvja a motoros szleng.