motorunk kormnya jobbrl-balra, majd balrl-jobbra mozdul gyorsan, hirtelen, kontrolllatlanul, anlkl hogy mi ezt akarnnk. Ebbl j nagyot lehet esni. Ha mg nem tapasztalttok milyen amikor becsapkod a kormny, szerencssek s valsznleg nem sportmotor tulajdonosok vagytok, ugyanis ez fleg ket sjtja a motor hegyes villaszge miatt. Minl laposabb a villaszg, annl jobb az egyenesfuts. A nagyon lapos chopperek mr szinte csak egyenesen akarnak menni, ezeken nem is mdi a kormnytel...
Becsletes neve egybknt kormnylengs-csillapt. Neve el is rulja mi ez s mit csinl: mint egy lengscsillapt, csillaptja a kt vgre erstett dolgok mozgst egymshoz kpest. Ugyanazon az elven mkdik mint motorunk futmvben a csillapt egysg: A lengscsillaptban tallhat kzeg (ltalban olaj, de lehet gz is) klnbz nylsokon s rseken ramlik t, de a kzegellenlls s a nylsok behatroljk az ramls sebessgt, gy a lengscsillapt kt vge (a kormny s a vz) nem tud knye kedve szerint mozogni egymshoz kpest.
Teht hogy is nz ki: vesznk egy lengscsillaptt, majd valahogy felszereljk a motor elejre gy, hogy egyik vge a vzhoz, msik pedig a teleszkphoz vagy az egyik villahdhoz csatlakozzon s ksz is van a kormnylengs-csillapt.
A kormnytel alacsony sebessgnl (0-tl 20-30 km/h-ig) kiss elbizonytalanthatja a manverezst, mivel ltala nem vagyunk kpesek azoknak az apr, ltalunk taln nem is rzkelt stabilizl kormnymozdulatoknak az elvgzsre, de nagyobb sebessgek mellett csak hasznos mellkhatsai lehetnek egy kormnytel felszerelsnek.
A legtbb mai sportmotor szriafelszereltsge a kormnylengs-csillapt, de sokan le szoktk cserlni ezeket jobb minsg, llthat csillapts telkra. Ez azrt lehet j, mert egy vrosi bartnvel fagyizs sorn nem kell hogy annyira csillaptson a cucc, mint mondjuk egy plyanap alkalmval.
Sportgpeken kvl krossz s enduro motorokon is szoktak kormnylengs-csillaptt hasznlni. Itt is ugyan az az ok s az okozat mint feljebb taglaltuk. Egy hegyes villaszggel rendelkez s sportos, durva krlmnyek kztt hasznlt motorra mindenkppen jl jn a kormnylengs-csillapt.