Teszt: Honda CBR600RR - 2007
2007.05.14. 12:20
Eleinte nem szerettk egymst a mrges szem vrs bestival. Akrhogy desgettem, nem hagyta magt. Vgl a lbain tett apr bgyrszs utn megenyhlt, s megmutatta, hogy jelenleg az egyik legszerethetbb hatszzas szupersport motor a piacon.
A CBR600RR 2003-ban mutatkozott be. Negyedik vben nyeri zsinrban a Supersport-vilgbajnoksgot a Ten Kate csapattal, gy mr folyamatosan t ve van a Honda a cscson ebben a kategriban (a mig gyrtott sikeres eld a CBR600F kezdte a serleggyjtst), hogy sok egyb versenysorozat diadalrl ne is beszljnk (AMA Formula Xtreme, Daytona 200 stb.). A konkurencia azonban egyre jobb s jobb motorokat kezdett gyrtani, a versenysikerek ellenre a vsrlk ms modellek fel kacsingattak, gy az RR 2005-s frisstse utn a Honda knytelen volt utastst adni egy teljesen j 600-as supersport motor megptsre. A mrnkk rvendeztek, s megalkottk a sokkal knnyebb, m hasonlan ers, mgis knnyebben kezelhet utdot.
 A parkolk kedvence
Nagyon vrtam a motort a kivl R6 utn, hiszen mindenki a Hondrl radozott: legemberibb, legtrsabb, legkezesebb stb., n meg nem nagyon tudtam az R6-nl jobb futmvet elkpzelni, plne olyan versenymotort, ami jl teljest a htkznapokban is. Az tvtel reggeln kzltk az importrnl, hogy csak dlutn hozhatom el az amgy is csak ngy napra grt jrmvet, mert pp ezres szervizen van, ekkor kezddtt a klvria. Kicsit szomor lettem, mert nem rtettem, hogy mirt tart egy szimpla olajcsere hossz rkig. Ahogy kellen felspannolva vgre megkaptam a kis Hondt, knyelmetlenl reztem magam rajta.
 Ebbl a szgbl egsz szp a feneke
Pedig minden a helyn volt, ahogy az szrnyas motorokon szoks, azonnal gyorsan mentem vele, szrevtlenl hatodikban voltam, de az t fell semmi visszajelzs nem jtt a kerekektl. Nagyon kicsinek s knnynek reztem a jrgnyt, a blokkot viszont bitang ersnek s egy hatszzashoz kpest alul nagyon nyomatkosnak. Az ers szvhez egyltaln nem illett a himbilimbi futm, kifejezetten fltem a nyeregben.
Mnchausen brs feelingem volt, egy gygolyn pattogtam az t felett. J j, hogy kezdk szmra is lvezetes, mindennapokban hasznlhat gpet akartak gyrtani, de knyrgm, 120 lnyi mnesrl beszlnk 155 kg szraz tmeghez! Tz vvel ezeltt a CBR900RR 128 lersen teletankolva majd 210 kilsknt volt a sportmotorok etalonja. Meg kell birkzunk a gyrtk nha folyadkokkal feltlttt nha azok nlkli, de ltalban kicsit mindig sntt tmegadataival (az j 600RR pp csak 180 kil felett van teletankolva) s rgtn lthatjuk micsoda kis mregzskkal is van dolgunk.
 Piriny hts fknyereg, szp lengvilla
Rosszul indult a nap, most meg rosszul rzem magam a mindenki ltal agyondicsrt motoron, gy, hogy majd minden keresztezdsben mg le is fulladtam. A blokk hatszzashoz kpest nyomatkos alacsony fordulaton, de csak annyira, hogy mg hosszan cssztatni kelljen indulshoz a kuplungot. Ami az R6-nl termszetes, az itt pont zavar. pp akkor fullad le a motor, amikor mr elindult...
Hossz perceken t kerestem az eldn s a FireBlade-en is megtallhat alapjrat llt tekertyt, de nem talltam sem oldalt, sem a kormnynl, sehol. A hondsok ksbb tjkoztattak, hogy ezen a tpuson nincs ilyen. A versenyplyn kicsit gondban lehetnk, hisz gy nem tudjuk az alapjratot megemelni, ha a hts kerk visszavlts utni pattogst szeretnnk gy elkerlni. Haragudtam a morcos tekintet vadlra, kzdttem vele, nem szerettk egymst. O.K., hogy Dunlop Sportmax Qualifier gumik voltak rajta, amik eldjben sem volt bizodalmam, de ennyire elfelejtettem motorozni, vagy nem is tudtam soha?

Mg hazafele a benzinktnl ellenriztem a guminyomst, ami 2,1 volt ell s htul is. A nagy Hondk 80%-n azonban ell 2,5 htul 2,9 kell utcn, gy ahogy a pehelysly 600RR-en is. A pumpls utn a motor sokkal bartsgosabb lett, az egyenes futsa sokat javult, de kanyarokban mg mindig nagyon bizonytalanul viselkedett sportmotoros viszonylatban. Mieltt a kardomba dltem volna, elhatroztam jszaka, hogy kiprblom a Motorrad ltal ajnlott utcai futm belltsokat, htha azok majd megszeldtik. Ha nem jn be a dolog, rtekerem a plyabelltsokat, egy ilyen Bitti mret motorosnak, mint n, az mr csak j lesz. A rug-elfesztshez szinte nem kellett nylni, a hzfokozati csillaptshoz egy picit, a nyomfokozatihoz pedig rengeteget: hz fokozat ell 2 fordulat (a gyri 2 1/2 helyett), htul 2 1/2 fordulat (a gyri 2 helyett), nyom fokozat 1/2 fordulat (a gyri 2 helyett), htul 9 klikk (a gyri 19 helyett) - az lltsok a teljesen betekert llapottl kifele szmtandk.
 Lass fordulkat is knnyen kivitelezhetnk velle, de vigyzat , mert copfos mrkatrsak utn magtl fordul...
Msnap reggelre a musztng megszeldlt! gy tartotta az vet, mint a parancsolat, s mr a bizalom is megvolt, reztem, hogy kerekeken gurulok, s kezdtem megszeretni a Sportmax gumikat. A gumik gyorsan melegszenek, egsz szpen tapadnak, a kemnynek tn, sportgumihoz mrten sok kilomtert kibr felletk ellenre. Egyre jobban lveztem a dolgot. Hihetetlenl knny felpts, nagyon kezes futm, kellemesen nyomatkos blokk, amit 9000-es fordulatszmtl rept, mint egy vadszgp (ekkor a nyomatk majd 90%-a mr rendelkezsnkre ll) - rezzk, ahogy elknnyl az eleje, s csak tol s tol egszen 15000-ig, ra szerint 16000 krnykn szablyoz le.
Msodik genercis HESD
 Az sszkpet ront rugelfesztst-llt csavar s a rejtett kormnylengscsillapt
Elektronikus kormnylengscsillaptt (HESD) kapott akr csak a nagy testvre. Igaz ez mr jabb genercis kty, ami kisebb a Fireblade-jnl. A mkdsi elve ugyanaz, egy kis olajtartlyban az olajat egy gttal vlasztjuk el (a kormnykiflihez csatlakoztatva), amin egy vltoztathat nagysg lyuk tallhat. Nagy sebessgnl az elektronika a lyuk tmrjt beszkti gy az olaj nehezebben ramlik rajta, a kormny mozgsa lelassul (stabilizldik). A kis szerkezet - akrcsak az eldje az 1000RR-en - remekl s szrevtlenl dogozik. A nagy tesval ellenttben a HESD szinte el van rejtve, alig lthat, mrete fele az ezresen tallhatnak, a slya pedig 25%-kal kisebb.

Egyenes szakaszokon is lvezetes a repeszts, habr 130 felett mr elkel a j minsg sisak, mert szlvdelme szinte nincs a kis jszgnak. A plexije olyan pici, hogy ha el akarunk bjni mg, akkor a sisakunk fele mg kimarad a takarsbl. Ugye milyen hasznos a sebessg korltozs? 130-nl gyorsabban nem is mehetnk, maradhat a rgi tkfed, a kis Honda igazi terepe pedig gyis a szerpentin. A KRESZ betit betartva egybknt elg csak az els sebessgfokozatot hasznlnunk, hiszen kettesben majd 170-nel megy a masina leszablyozs eltt.
 Radilis fkmunkahengerrel az eld brutlis fknyergei mg jobban harapnak
Miutn a brutlis fkekkel megvlasztottuk a kanyarbemeneti sebessget, a minimlis sly s kezes futm miatt szinte gondolatra dl a kanyarba, kigyorstskor pedig alacsonyabb fordulaton jn a gumikteles rzs, magas fordulaton pedig a szles vigyor a sisak alatt. A blokk prgetssel egybknt csak vatosan bnjunk, mert a teljestmnygrbe egsz meredek lesz 9000 krnykn, s az tjegy tartomnyban a flelmetes dinamika mr borzolja az rzkszerveinket. A mai hatszzas sportmotorokkal ellenttben az RR-rel 3000-es fordulaton is elbklszhatunk (hatodikban ekkor 66-tal megynk). Ezt volt szerencsm hosszasan kiprblni, amikor a benzinlmpa kigyulladsa utn nem voltam hajland elhagyni a szerpentint, s inkbb visszafogtam a tempt az rmkds vgeztvel, nehogy hosszas motortolsban legyen rszem.
2005-s CBR600RR-rel versenyz Perger Csaba vlemnye, miutn leszllt a motorrl:
"Az anyja!" Egy perccel ksbb: "Nagyon tetszik a keskeny tank s a motor kis mrete, mintha egy 125-sn lnk. Motorer az R6-oshoz hasonlan van bven, csak ez sokkal jobban l als fordulatszm-tartomnyban. A fkek nagyon jk, a vlt kivl. Az irnythatsg remek, knnyen rdl a kanyarra. A hts fertly nem igazn szp, de ettl eltekintve forms a motor, habr nekem a fehr-fekete fnyezs a kedvencem. Az R6-os szebb, viszont inkbb versenyplyra val, a 600RR utcn jobban motorozhat, de a tbbsg szmra ez is kimotorozhatatlan. A 600RR teljestmnye megkrdjelezi az ezres sportmotorok ltjogosultsgt a versenyplykon kvl."
 Ht ... a legjobb kritika amit a hts fertj kapott az "engem nem zavar" volt
Mester Attila, 5 ve kezdett motorozni a jelenleg is hasznlt CBR600F-jvel:
"J motor, knnyen meg tudnm szokni annak ellenre, hogy teljesen ms, mint az enym. Tetszik, hogy benne lk a motorban, kzelebb a kormnyhoz. A sajtomat valsznleg nem cserlnm be r, mert a jelenlegi motorom mg nagy tartalkokkal rendelkezik szmomra, az j tl ers nekem."
 j vs rgi 600 RR. Egyik szebb mint a msik
A 2007-es modellen bekvetkez vltozsokat bemutatsakor rszletesen megrtuk, gy azzal nem is untatnm jra az olvast, csupn egy-egy olyan mdostst emelnk ki, melynek haszna, vagy ppen haszontalansga menet kzeben jn ki. A 2007-es tmegcskkents ldozata lett a hts fertly. A hts lmpa elgg eltlhet mdon a mr gyrilag stttett burj indexek kz kerl. Gondolhatnnk, hogy gy legalbb knny eltvoltani a hts szentjnosbogr szekcit plyanapokon, de valjban igen faramuci mdon szerelhet. Az ls alatt felhzott kipufog kzelebb kerlt az utas fenekhez, de nem melegti azt, az idom vgt azonban igen s rakodhelyrl ne is lmodjunk.Az els rug elfeszts lltcsavarja (nagy kk) kicsit olcs hatst kelt az egybknt nagyon ignyes anyagokbl ptkez motoron, igaz ez egy szp eloxlt kzi tekervel knnyen csinosthat.
 Ktszer nzzk meg, hogy stabil-e a motor letmaszts utn!
A kitmaszt eszmletlenl rvid (b hrom centivel rvidebb az 1000RR mr eleve rvid oldalszendernl). A kormnyt csak balra fordtva lehet lezrni (az eldt csak jobbra lehetett), ami knyelmetlen bizonyos helyzetekben, viszont az is igaz, ha jobbra fordtva is engedtk volna a mrnkk a lezrst, akkor szinte az els fuvallat romm trhette volna parkol motorunkat, gy balra fordtottal csak a msodik fuvallat teszi ezt meg. A mai sportmotoroknl ez a tendencia - tisztelet a kivtelnek. A tervezk a fejkbe vettk, hogy a sztenderen is sprolni kell a sllyal, ha gy haladunk lassan a falhoz kell tmasztanunk a motorokat a bolt eltt.
 A jelenlegi legkisebb 600-as blokk
Ezen aprsgok ellenre nagyon j motort sikerlt sszedobnia Norikazu Maede projektvezetnek. A CBR600RR futmve nem olyan penge les, mint az R6-os, ami kifejezetten versenyplyra termett, de a hihetetlen kis tmege, nyomatkos blokkja s kivl fkei rmmotorr varzsoljk. A cssz kuplung hinya nem volt zavar, a kivl karakterisztikj blokk pedig krptolja az elektronikus gzkar hinyt, s valsznleg ez az eddig gyrtott legjobb hatszzas blokk. A kivl futmvet megajndkozhatjuk egy komolyabb gumi garnitrval (akr a Dunlop is rendelkezik kt puhbb keverkkel utcra), de a gyriakkal se lesz gond.
Srva ksztettem fel a kis piros mregzskot, hogy visszavigyem az importrhz. Visszahintstottam a futmvet, had dolgozzon a tbbi tesztel is, mert a legszebb rm a krrm, majd knnyes szemmel elbcsztam az R6 melletti j gyasomtl. ljen a bigmia!
 Szeretem!
Mszaki adatok
Motor: vzhts, ngytem, 16 szelepes DOHC soros ngyhengeres Lkettrfogat: 599 cm 3Furat x lket: 67 x 42,5 mm Kompresszi viszony: 12,2:1 Max. teljestmny: 120 LE 13500 1/min-nl Max. nyomatk: 66 Nm 11250 1/min-nl Keverkkpzs: PGM-DSFI befecskendezs Kuplung: tbbtrcss, olajfrds Vlt: hatfokozat Vghajts: lnc Vz: alumniumntvny hdvz Els futm: 41 mm-es teljesen llthat fordtott teleszkpvilla, 120 mm rugt Hts futm: Pro-Link felfggeszts, llthat csillapts, 130 mm rugt Kerekek: 17 x 3,5 ell, 17 x 5,5 htul Gumik: 120/70-ZR17 M/C ell, 180/55-ZR17 M/C htul Els fk: 310 mm-es dupla trcsafk, radilisan szerelt ngydugattys fknyereg Hts fk: 220 mm-es trcsafk, egydugattys fknyereg Mretek (H x Sz x M): 2010 x 685 x 1105 mm Tengelytv: 1375 mm Szabad magassg: 135 mm lsmagassg: 820 mm zemanyagtank trfogata: 18 liter Szraz tmeg: 155 kg ra (regadval): 2698000 Ft
|