A hromkerek csodabogr jrt mr a szerkesztsgben korbban is, de nagy rmmre most n is megkaptam a slusszkulcst. A kulcsrl azt hittem, hogy elkevertk, s egy aut tvirnyts fityegjt adtk oda. Hatalmas tvirnytval egybeptett indt, aminek gombjt megnyomva nylik az ls zrja. Riasztt nem kapcsol a tvirnyt, de jt villoghatunk vele az ismersk eltt.
Az els gondolatom az volt, hogy nagy. A msodik, hogy nem dl el, pedig ki sincs tmasztva. A harmadik pedig, hogy knyelmes s szp, akr egy olasz granturismo. Gynyr, autkat megszgyent mszerfal, zlses krmozott kormnyvgslyok, perforlt markolatok, alumnium kapcsolk s kormnydsz, forms ls, kapaszkod, idomzat, lmpk s kerekek. lben sokkal kecsesebb, mint a gyri kpeken, de hatalmas. A kerekek nem csak szpek, de rgtn hrom is van bellk, s itt el is rkeztnk a lnyeghez.

Jobb oldalt a kipufog vdi a lengvillval egybeptett blokkot
A motor ell faramuci, els s msodik blikkre is rthetetlen elven mkd, bonyolult felfggesztst kapott, aminek segtsgvel a kt kerk egymshoz kpest - a quadokkal ellenttben - fgglegesen is elmozdul (a quadoknl a kerekek az autkhoz hasonlan kormnyozhatk). A forradalmi jts segtsgvel a nagy test robogt gy dnthetjk, mint a nagy kerek motorok tbbsgt, mikzben jobban tapad az thoz, mint azok. Az MP3 40 fokos dnthetsget s j 20%-kal rvidebb fktvokat tesz lehetv akr rosszabb fellet vagy enyhn nedves ton is az ell kttenyrnyi tapad felletnek ksznheten.

Mi lthat a kpen?
Ha az olvas oldalt mg mindig furdalja a kvncsisg, hogy hogyan is mkdik az els futm, s rthetetlennek tartja a gyri brosrt, akkor kpzeljen el egy parallelogrammt – olyan ngyszg, aminek kt prhuzamos oldalprja van. A parallelogramma egyik oldalprjt a felez pontoknl tdfi a kormny nyak, a msik oldalprhoz pedig a kerekek egy-egy szimpla teleszkpja csatlakozik. Az oldalfelez pontokat (kormny nyak) fixen tartva, s krlttk mozgatva a ngyszget a kerekek tengelye egymshoz kpest eltoldik, mikzben forgsi skjuk tovbbra is prhuzamos marad. Nem rti mg mindig? Pedig mg nem is rtam a kormnyzs alkatrszeirl, a reteszelsrl s a sok egyb ktyrl, amit megltva azonnal lemondtam az otthoni btyklsrl...
Rgtn megtetszett a reteszels, amivel a motor dlst megakadlyozhatjuk, gy sztender kihajtsa nlkl szllhatunk le a motorrl, akrcsak egy quadrl. A reteszt a jobb hvelykujjunknl tallhat kapcsolval zrhatjuk, mikor a motor fordulatszma gy 2000 al esik (gy a sebessge is lecskken, hiszen automata a vlt). Ekkor srga fny villog a mszerfalon, jelezve, hogy reteszelhetnk, ha gy akarjuk. Ht hogyne akarnnk reteszelni, hogy a motort billegtetve, lbunkat tornztatva, esetleg felllva adjunk ingyen cirkuszt az autkban elbambult sofrknek, vagy a zebrn tkel gyalogosoknak.

A kzps srga lmpa jelzi, ha reteszletk a futmvet, az egyik piros a kzifk visszejelzje
A retesz automatikusan olddik, ha a fordulatszm 2000 fl ugrik, ami els alkalommal ijeszt, mert ha rosszul egyenslyoztunk, pillanatok alatt megkapjuk a tbb mint 210 kilt valamelyik oldalra. Az elinduls problmamentes, – ha megszokjuk, hogy ki kell engednnk a kzifket (!) - nagy gzfrccsel kell indulni, s a motor rgtn kil ahelyett, hogy dlnglne. Megllsnl nem trivilis, hogy milyen sebessgnl tudjuk zrni a reteszt, a visszajelz lmpt figyelgetve knnyen megcskolhatjuk az elttnk ll autt, gy inkbb lakott terleten kvl ksrletezznk. A reteszels viszonylag gyorsan megtanulhat, csak arra kell vigyzni, hogy utna ne nagyon guruljon a robog, mert az tegyenetlensgek miatt jobbra-balra imbolyoghat az addig minden kis huplihoz kivlan alkalmazkod motor.

A sztender csak pr centit emeli meg a htuljt, gy rlpve kisebb sofrk is knnyen letmaszthatjk a motort
Az els meghisult elzs alkalmval tudatosul bennnk, hogy a gzmarkolat tekergetse szinte semmilyen sszefggsben nem ll a kapott menetdinamikval. Robogkhoz szokottaknak ez persze nem jdonsg, hiszen ez a motor is rpslyos kuplung automata vltval szerelt, mint trsai tbbsge. Csutka gzzal indulva, a fordulatszmmr pillanatok alatt elri a 7000-es beosztst, mikzben a nagy plexi mgtt gy rezzk, hogy nem gyorsulunk. Az els fkezs alkalmval rgtn kiderl, hogy ugyanakkor jelents tempra tettnk szert. A kilomterra mutatja folyamatosan kszik felfel az lland fordulatszm ellenre.

A hvelykujjunknl kapcsoljuk a reteszelst
Gyorsan hozzszoktam az elszr furcsa futmhz, s mr facsartam is a gzkart. A visszafogottabb gyorsuls ellenre hamarosan tapasztalhattam, milyen gyorsan is megyek, mikor blokkolsra ksztetett az elttem lv aut oszlop. Kerekenknt egy trcsa, ktdugattys fknyergek s a fmhls fmcsvek ellenre sem llunk meg pikk-pakk, igaz jval hamarabb, mint egy hasonl sly de ell csak egy kerkkel rendelkez robogval. A hts fk nagyon j, s a slyeloszts miatt jl hasznlhat is. Az els fkek kevsb harapsak, nagyobb ert ignyelnek, hogy a kt els kereket szraz ton blokkolsra brjuk.

Bal oldalt a sztender vdi a blokkot
A gzzal s fkkel val ismerkeds utn elkezdett nni az arcomon az sszetveszthetetlen, jadejlrzemmagam tpus vigyor, amint a kt els kerek jrgnnyal jtszi knnyedsggel mentem t a teherautk ltal okozott vlykon, a kis haznk szibriai tpus tele ltal okozott ktykon, gdrkn, fekv rendr szleken s egyb motorozst nehezt akadlyokon.

Megrkeztnk?
A mosoly megmaradt egszen addig, mg vissza nem vittem a motort az importrhz. Na nemcsak a rozoga utakon mutatott bartsgos viselkedse miatt, hanem sokkal inkbb a dnthetsge miatt. Kis gyakorlattal, jtszi knnyedsggel lehet dntgetni lass s gyors fordulkban egyarnt. Taln a lass fordulk a leglvezetesebbek, mivel ezek gyjtik a legtbb rajongt a parkolkban. Ezutn a krforgalmak kvetkeznek, majd a szerpentinek. Igen, szerpentinek. A motort a Piaggio igazbl kezdknek tervezte, hogy rossz tviszonyok mellett is biztonsgosan motorozhassanak, de halkan megsgom, hogy szerintem leginkbb tapasztaltabb motorosok lvezhetik, akik szles vigyorral rtkelik, hogy hogyan muzsikl olyan helyeken, ahol norml motorral csak macska mdjra kzlekednek.
Picit megregsznk, amg a koppig hzott gzzal 80-nal felkszunk a hegyen a kanyarokig, de utna 60-70-nel abszolvlhatjuk a szk fordulkat - hangslyozom, robogval. A nagy sebessg elnyjtott kanyarokban a futm elri tudsnak hatrt, 100 krnykn hintzni kezd, de egszen 80-ig kellemesen hajkzhatunk. Persze sros ton a kt kerk is meg tud csszni, annak ellenre, hogy szrazon mg gy reztem, mintha snen menne a motor eleje. Az lmnyhez szksgesek a kivl Michelin Pilot Sport gumik is, amiket ajnlatos a gyr ltal elrt 1,6 barra fjni ell, mivel n 2 barral kaptam meg a gpet, s ekkor a motor eleje kicsit pattogs volt.

Jl prnzott, knyelmes, szles ls
Varga Barnabs, robogs:
A kicsit bizarr kls, meglehetsen tgondolt belst takar. Aki kis, 50 cm
3-es robogkhoz van szokva, annak igen furcsa lesz, hogy egy olyan nagy motoron l, ami gy veszi a kanyarokat, mint egy kis test robog. Igazi vrosi cirkl blna testtel. Telis-tele knyelmi extrkkal (automata tmaszt, tvirnyts ls zr, stb.) Mindenkinek ajnlom a hromkerek jszgot!
Yamaha R1-gyel kzleked kollga:
Akivel egy lmpnl futottam ssze, kt sorban sszefoglalta, amihez nekem b kt oldal kellett:
- Qrva j! Lttam egy jsgban, de nem rtettem, hogy hogyan mkdik! – fejcsvls ismt, majd: - Qrva j!

Htvgi bevsrls nem akadly

ltnys lvezkeds
A fotkat nzegetve felesgem megjegyezte: "Ez a motor nem ilyen hlyknek kszlt, mint te vagy, hanem ltnys zletembereknek." Hm, valsznleg igaza van, de gondolom, a Piaggio bnja legkevsb, hogy milyen sokoldal motort alkotott. Munkaruhba nem volt kedvem bjni, de letltttem egy gyri kpet. me, gy kell fullprotektoros pantallban s kosztmben motorozni.
Mirt is j ez a motor? Knyelmes s biztonsgos. A kt kerk jl jn a hepehups utakon, s mg autk kztt is elfrnk a vrosban, habr kt teheraut kztt knnyen satuba kerlhetnk. A mretes ls s plexi (a motoron extra F.Fabbri plexi lthat) kell knyelemrl gondoskodik, a hatalmas csomagtr pedig a mosgpen kvl befogad mindent.

A hossza sem kicsi, lelltam egy kis Polski mell, s ugyanolyan hosszak voltunk
Mik a gyenge pontjai? Kicsit vrszegny a blokk ehhez a nagy slyhoz. Vrosban elg, de az M0-son mr bajban lehetnk vele. 60-ig gyorsan, kevesebb mint 6 msodperc alatt felprg, 80-ig mr 10 msodperc kell neki, 100-ig 16. Elvileg 125-tel megy ra szerint, de nekem valsznleg a magas szlvd miatt 120-at sikerlt csak kifacsarnom belle egy trelmesebb pillanatomban, kedvez szljrs mellett. A 120-130-as temp a kis, 12 colos kerekekhez bven elg, a nemsokra kaphat 400-as blokk azonban jl jhet majd elzseknl. Kicsit szlesebb az MP3, mint amit a kt els kerk felfggesztse ignyelne – vdik a mrnkk a srlkeny technikt a buksoktl rendesen -, a robog j 15 centivel is keskenyebb lehetne kisebb szoknyval. Az oldals kt manyag dszcsk, ami az indexet is tartalmazza darabonknt vagy 5 centit szlest a motoron (ezeket azonban, ahogy nztem, knnyen levehetjk a motorrl, csak az indexeknek kell helyet keresnnk). Vigasztalhat minket ugyanakkor, hogy az emltett manyagokra felfekszik a motor, ha eldl (a tesztmotort mr tbben elfektethettk a horzsolsokbl tlve), gy ms alkatrsz nem srl, s az a tudat is, hogy a KRESZ nem is teszi lehetv, hogy az autk kztt lavrozzunk.

Partavetett jetski
Mindig ledbbenek, hogy az olaszok micsoda technikai csodkra kpesek, lsd versenyfutmvek, sportmotorok, sportautk, mikzben kptelenek gy sszerakni egy konyhai robotgpet, hogy ne essen darabokra egy hnap elteltvel. Valsznleg szenvedlyessgk miatt van ez gy, mindegy, a lnyeg, hogy hlsak lehetnk nekik az MP3-rt! Csak a borsos rval kell megbartkoznunk, s tl tenni magunkat azon, hogy 1750000 forintrt vehetnk 6-7 knai robogt - vagy hogy ne srtsk meg a patins olasz gyrat – 4 db Piaggio NRG-t (ami nevhez mrten nagyon energikus), vagy uram atym 400000 forinttal olcsbban megkaphatjuk az ugyanezzel a blokkal szerelt, nagyobb kereken fut, gynyr Gilera Nexus 250-es vltozatt, hogy az alig drgbb Suzuki GSR 600-as sporttra motort ne is emltsem.
A technikai fejlesztst persze meg kell fizettetni az els vsrlkkal, de aki mr ment vele, az tudja, hogy megfizethetetlen az a sok kvncsi tekintet, ami vgig ksr minket, menjnk el voda, varroda vagy gplakatos mhely eltt. Jl szrakozhatunk az rletbe kergetett motoros trsainkon is, akik nem tudjk eldnteni, hogy ksznjenek, vagy sem, hiszen mgis csak robog, ha nagyobb is, mint a sajt motorjuk, vagy mgsem, hiszen kt kereke van ell? Fantasztikus lmny! Viva Italia!
Piaggio MP3 250 Mszaki adatok
Motor: egyhengeres, ngytem, vzhtses, ngyszelepes Piaggio QUASAR benzinbefecskendezvel, kataliztorral
Lkettrfogat: 244,3 cm
3Furat: 72 mm
Lket: 60 mm
Kompressziviszony: 10,5:1
Max. teljestmny: 22 LE 8250 1/min-nl
Max nyomatktorque 21 Nm 6750 1/min-nl
Vlt: automata, rpslyos kuplung
Gyjts: elektronikus
Keverkkpzs: Alfa/n tpus benzinbefecskendez rendszer, lambda-szonds hromutas kataliztorral
Indts: elektronikus, automata dekompresszorral
Vz: dupla acl blcsvz
Els felfggeszts: parallelogramma formban rendezett ngy alumnium lengkar, kt kormnysszekt rddal, konzolos felfggesztssel, rugt 85 mm
Hts felfggeszts: kt hidraulikus rugstag, llthat rugelfesztssel, rugt 110 mm
Els fk: kt darab 240 mm-es fktrcsa, egyenknt ktdugattys fknyereggel
Hts fk: 240 mm-es fktrcsa, dupla dugattys fknyereggel
Els kerk: 2 darab knnyfm 12 x 3,00 - 120/70-12 51P abroncsokkal
Hts kerk: 1 darab knnyfm 12 x 3,50 - 130/70-12 62P abronccsal
Szlessg: 745 mm
Hosszsg: 2130 mm
Tengelytv: 1490 mm
lsmagassg: 780 mm
Szraz tmeg: 204 kg
zemanyagtank kapacits: 12 liter (1,8 liter tartalk)
Max. sebessg: 125 km/h
Fogyaszts: 4,3 liter/100 km
Emisszi: Euro3
A tesztmodell ra (regisztrcis adval): 1 750 000 Ft