Teszt: Kawasaki Z1000 - 2007
2007.06.01. 14:25
Kt vvel ezeltt vettem magamnak egy Z1000-et. Azrt, mert gynyr. A legszebb arcbamszan agresszv dizjntrgy Japnbl. Ezrt szdelegtem az j tesztmotor tvtelekor: ennek minden egyes porcikjt elrontottk. Sztbarmoltk, elgagyiztk.
 rtem n, hogy mit akartak, de mirt?
Az eredetit Shunji Tanaka tervezte, aki a Mazda MX-5-t is, egy msik olyan trgyat, amin kizrlag rontani lehet, akrhogy nyl hozz az ember. Az elz Z tnyleg malkots, egy olyan motor, ahol bevallottan a tkletes formrt hoztk a kompromisszumok egy rszt. Ngy ordas, nehz kipufogt szereltek r, ami rt a teljestmnyek. A vz vonalai (s merevsge) kedvrt tehervisel elemnek hasznltk a blokkot, amitl nha knosan vibrl minden. Abszurdul szles hts gumit kapott. Inkbb szpnek kellett lennie, mint hibtlannak. Karakteresebbnek, mint jnak. Ma is rvlten bmulom, ha a ltteremben van, pedig vek ta szokom.
 Klyhaezstt mg valakinek?
Az jnl mindenre r akartak tenni egy lapttal, de sajnos csak szeneslapt volt kznl. Minden legyen durvbb, szgletesebb, fenyegetbb, feltnbb. s, ahogy az a nagy akarsoknl lenni szokott, nygs lett a vge. Az j Z bazri manyag lett, olyan, mintha a rgibl japn harci robotos jtkmotort csinltak volna, amit hurkaplcikrl lvnk le a cllvldben.
Mi az a vicces trombita ott oldalt? Egybeolvadt a kt kipufog? Mi az a fekete iz ott rajta, attl kne kettnek ltszania? Mi az a kt manyag idomka a fehr indexekkel? Egy srtdtt tzok kt felhzott lapockja? Minek az ezst manyag bett kzpen, mirt ezst az ls? Mirt kellett megszntetni a csokornyakkend formj hts lmpt, amitl minden Z gy nzett ki htulrl, mit amikor a pokolban a stn megkvnja Szaddam Huszeint egy kis szodmira?
 Ez most akkor hnynak szmt?
Csak nztem, s rtetlenl szomor voltam. Aztn rltem, s elindultam a vroson t a szerkesztsg fel. H, regem, hogy ez milyen selymesen dorombol az n pucolt dobjaim utn! s milyen szpen megy alul. s milyen finom lett a vlt! Hrom perc poroszkls utn megfogalmazdott a nagy felismers: az j Z Honda lett. Knyelmesebb, civilizltabb, puhbb. Kifinomultabb. Egy jobb motor.
 rdgi csokornyakkend, hov lettl?
Ettl megint elszontyolodtam egy kicsit. Hol marad a hnaljszag Kawasaki karakter? A bnyagp sk zrg-rzkd-csattog szelleme? Egy kilomter utn gy otthon voltam rajta, mintha tanulmotor lenne, kezd csajoknak. Vgtelenl kezesen, knnyedn cikzik a vrosban, olyan finom elegancival ugrl az autk kzt, ahogy a vkonydongj hatszzasok szoktak.
 Hiztekintet
Aztn kicsit kirlt elttem a csepeli bevezet, s odahztam, ahogy a sajtomnak szoktam. Jj, bazmeg, leesek, leesek! A Z a legrtatlanabb zmmgs kzepette gy megindult alattam, hogy ktrt hajtottam a kormnyt a nagy csimpaszkodsban. Alul olyan, mintha ktszz kbcentit hozzcsaltak volna. Irtzatos hatrozottsggal hz mindenhonnan, s amikor mr nagyon fl az ember, akkor mg knyrtelenl rtol egy lapttal. Emlkeim szerint soha nem tekertem teljes gzt rmlt-kjes ordibls nlkl. Csupa nyl a plexim bellrl.

 Maradt a szp aranyszn fordtott villa
Az elz Z1000 lent lustcska, kzpen pont gyengbb, mint szeretn az ember, aztn 7500 felett vaskrmkkel letpi a fejed. Az j meg mindenhol, minden fokozatban, minden fordulaton tol-tol-tol, gondolkods nlkl, szent akarattal rohan. s aztn hogy megll!
 Pomps fkek
Radilis fkek vannak ell, hullmos perem trcskkal (nan, majd pont a fkek sznk meg a csicszst), s olyan gynyren adagolhatak, annyira durvn lasstanak, hogy egszen elhittem, hogy van eslyem tllni a bestilis motor miatti knyszeres rltkdst. Ha prbltl rgi Z-t, mindent felejts el a fkekrl, ez teljesen ms dimenzi. Mg n is boldogan stoppie-ztam vele, pedig gy vagyok az egy kerken motorozssal, mint zsirf a jgrevvel. Ltezik ABS-es verzi, a mink nem olyan volt, de gy zsenilis, ahogy van.
Finom s pokoli ers a motor, finom s pokoli ers a fk, finom a vlt, vrosban annyira j vele menni, mint taln semmi mssal. Gyorsan menni is. Mivel mindene tkozottul j, olyan vidm nbizalommal hast t vele az ember mindenen, mintha a jisten szavatoln a mindennapi hazarst. Pedig nem szavatolja, fltem is, hogy a ngy nap alatt, amg jrok vele, meglm magam a nagy boldogsgban.
Termszetesen azonnal kivittem Dobogkre. Mg a motor s a fk rengeteget javult, a futm rzsre nagyjbl ugyanolyan, mint volt. Vrosban taln knyelmesebb, s lassan ugrabugrlni tkletes, de a gyors kanyargsnak ugyanaz a hangulata. Jl esik ltni, hogy az els lengscsillaptkbl mr nemcsak az egyik oldalit, hanem mindkettt lehet lltani, ez rzsre nem, de tudatra mindenkppen elnys.
 Gztartlyos hts rugs tag
A Z tovbbra is tbbcl rmmotor, nem superbike. A 190-es hts gumi mg mindig inkbb tekintlyt parancsolni van, mint fordulni. A szles profil miatt nem linerisan dl, hanem darabosan, s az a tmeg, amit vrosban elrejt, ilyenkor lassan eljn. Szz szzalkon hajszolni kicsit kzdelmes, de 95-n rmkdni fantasztikus mulatsg.
 A tkrkben most se ltunk semmi hasznosat, ez mindig gy van
Tra zemmdban az elhondsods nagyon hasznos. A finom kezelszervekkel knny sokat menni. A szlvdelem most is komolytalan, de a blokk sokkal kevsb rezonl. Az eldn autplya-tempnl olyan rezgsek voltak a kormnyon, amitl az ember keze mg a leszlls utn percekkel is veghangon pengett, ha megpcklte, gy elzsibbadt. Ennek most vge.
Az els ls tn keskenyebb, vagy lejtsebb, a fene tudja, de a zacsi hajlamos megszenvedni az utazst, rdemes jl helyezkedni. A hts ls mg midig vicc, de kevsb knos trfa, mint volt. A csajom kt rt kacagva kibrt rajta. Ami rmes, az a tkr. A formja hlye, de ez az ltalnos formai hlyesg kzt nem feltn, de kicsi is, s rtelmetlen helyen van. n 174 centivel nem tudtam belltani, Feny fotogrfus 196-tal sem. Alighanem az van, hogy rossz.
 A kiss ltygs gzmarkolat
s ami mg kicsit rossz, az a gz adagolsa a nulla s a kevs kzt. Egyrszt a markolat holtjtka nagyobb az idelisnl, msrszt nagyon harap is lent, ettl az apr igazgats pontatlan lesz, s visszavltshoz gzfrccst adni se olyan termszetesen knny, mint az eldn. De ez aprsg, s simn lehet egyedi problma, az ltalnos kjes szguldozsnak messze nem rt meg.
Megkrdeztk Szab Attilt, a Hungaroring Motorsport Iskola vezet oktatjt
 A szerz a Ringen ijesztgeti magt
s br nem erre van, a sors gy hozta, hogy elvittem versenyplyra is. A Hungaroringen szeld vatossggal mentem vele, de odaadtam pr krre Szab Attilnak, aki mgiscsak tudja, mit beszl. Ezt mondta: - A motor kzpen kurva j, fell kicsit le van fojtva, rezni, hogy nem plyra, hanem utcra van. A fk llat, a futm - fleg az eleje - plyzni tl puha, nem lehet durvn belenyomni a kanyarokba. A gz adagolhatsga lehetne finomabb. Nem erre van, de plyn is nagyon lvezetes motorozni vele. A rvid sportszakmai kitekints klns bjt az adta, hogy Attila a Ring parkoljbl a plyig vezet utat kizrlag egy kerken tette meg, hol az egyiken, hol a msikon, mikor melyik esett kzre.
Ngy nap elteltvel vissza kellett adni. Addigra borzasztan a szvemhez ntt. A kifinomultsgnak s a gyilkos virtusnak annyira vidm elegye, hogy ennyire jl mg semmilyen motoron nem reztem magam. Pont annyi apr elcseszs van benne, amennyi megmenti neknk a kawasakis karaktert, pp annyi szrs mell brutalits, amennyi ellenslyozni tudja az ltalnos hasznlhatsg andalt nyugalmt.
 Lomtalantskor mekkora kincs volna!
A visszavitel kzben vgig azon jrt az eszem, hogy vajon t lehetne-e szerelni minden apr idomot a rgirl? Meg a kipufogt, meg mindent, ami ltszik. Az eredeti ruhjban, ABS-szel letem motorja volna. De gy is kne. Mzeumi vitrinben rosszabbul mutatna, de minden zben sokkal jobb motor.
Mszaki adatok
Motor: ngytem, soros ngyhengeres, vzhtses, DOHC 16 szelepes Hengerrtartalom: 953 cm Furat x lket: 77,2 x 50,9 mm Max. teljestmny: 125 LE 10 000 1/min-nl Max. nyomatk: 98,7 Nm 8200 1/min-nl Kompressziviszony: 11,2:1 zemanyag-ellts: 36 mm-es Keihin digitlis zemanyag-befecskendez Vlt: hatfokozat Kuplung: olajfrds, tbbtrcss Vghajts: lnc Vz: nagy szilrdsg acl gerincvz Els futm: 41 mm-es fordtott teleszkpvilla llthat rug-elfesztssel s csillaptssal Hts futm: UNI-TRAK, llthat rug-elfesztssel s csillaptssal Kerekek: ell 3,5 x 17, htul 6,00 x 17 Gumimret: ell 120/70 ZR17, htul 190/50 ZR17 Els fk: 300 mm-es szirmos dupla trcsafk Hts fk: 250 mm-es szimpla hidraulikus trcsafk Mretek (H x Sz x M): 2090 x 780 x 1065 mm Tengelytv: 1445 mm Villaszg / utnfuts: 24,5 / 103 mm Szabad magassg: 160 mm lsmagassg: 820 mm Szraz tmeg: 205 kg (ABS-szel 209 kg) zemanyagtank: 18,5 liter ra regisztrcis adval: 2 630 000 Ft
|