Aprilia Shiver: Borzongs felsfokon
2007.06.11. 19:53
A Shiver gyerekbetegsgei ellenre pozitv tapasztalatokkal felvrtezve rkezett haza Benzso az olaszorszgi kikldetsbl.
Amint tudjuk, ami ksik, nem mlik, fleg, ha olasz gyrtmnyrl van sz. Az igaz, hogy mr tavaly ta harangozzk be folyamatosan a noaleiek, hogy a Shiver ilyen vagy olyan lesz, de most vgre a kzzelfoghat bizonytkot kaparintottam kezeim, illetve a lbaim kz. Pontosabban kis ksssel, de megrkezett az id, hogy a Borzongs (Angolul: SHIVER) elkezddjn.
Chison di Vallmarinba voltunk hivatalosak a Superbike Magazinnal s a Motor Revvel kzsen a motor sajtbemutatjra. Itt volt msfl ve a Tuono bemutatja is, a jl bevlt hegyi szakaszok elmletben a Shivernek is jl fekhetnek. rkezs utn, egy rvid prezentcival, s egy knny vacsorval vrtak bennnket a Castel Brando hotelban (lovagkori kastlyszll egy hegy tetejn), itt megkaptuk a szksges informcikat a motorrl. Az rrl mr tudjuk, hogy itthon 2.199.000 Ft lesz, de k azt mondtk, hogy 8.000 eur lesz Olaszorszgban s 8.400 klfldn. Teht nincs kivtel, mindenhol ugyanannyiba fog kerlni.
Ebben a piaci szegmensben tallhat motorokrl is mutattak egy brt, amiben a Shiver elg j helyet foglal el. Az SV 650 a kzvetlen konkurencia a V2-es motorjval, de az FZ6 a Bandit, a Monster s a Hornet is ebbe a kategriba tartozik. gyhogy elg szles a paletta, ebben a kategriban, amibl lehet vlasztani. Ide prblt meg egyedit alkotni Alberto Capella , aki a prezi vgn megmutatta nekem, hogy is kszl el a motor a tervezasztaltl a gyurmzsig.
2005-ben rajzolta le az els skicceket Bozetti, amibl ez vgs megolds ltrejtt. Addig viszont szmos vltoztatson esett t, s kltsgcskkents ldozatul estek az eredetileg tervezett hlins futmalkatrszek. No de sebaj, a Sachs is j minsg alkatrszeket adott a gyrnak, gondolom, sokkal olcsbban.
|
Shiver a gyurma-asztalon |
| | | A prezentci nem tartott most sokig, mert a msnapi motorozs utn elvisznek majd bennnket a gyrba, ahol mindent megnzhetnk majd szemlyesen, de errl mr olvashattatok a motorinfn. Msnap reggel, indultunk a Shiverek els nyilvnos trjra a hegyekben, Fabrizio Pelizzionnal, ( a magyar gyorsasgi sport mumusa, aki ha elindul egy Alpok-Adria futamon az RSV-jvel akkor elg nagy esly van arra, hogy mindenki egy hellyel htrbb kerljn) aki keresztbe-kasul csszklt elttnk a Tuono R-jvel, amikor ppen unatkozott. J volt ltni, hogy azt csinl a motorral, amit csak akar.
Az n motoromban 280 kilomter volt, az induls pillanatban. Itt ksztettnk nhny j kpet a kirakott huszonakrhny motorrl, de sajnos a krtya megsemmislt, ami fnykpezben volt, gy most csak ezen a gyri kpen tudom megmutatni, honnan is indultunk – de azt hiszem nem bnjtok, mert ez elg jl sikerlt. Induls utn felmentnk a hegyre, ahol egy teljesen jra aszfaltozott t fel vettk az irnyt. Egyik kanyar utn jtt a msik, majd a harmadik… nem unatkoztunk szerencsre. n msodik-harmadik helyen mentem, elttem egy svjci kollga s Pelizzion motorozott. Egsz jl tudtuk tartani a tempt, vagy 30 kilomteren keresztl. Kzben ktszer meglltunk fotzni s tz tovbb.
|
Menetre ksz a flotta |
| | |
Az igazi borzongs itt tallt meg elszr. A harmadik fotpontnl, elkezdett esni az es, ahol a csszs ton, fktavon kegyetlenl bepattogott a htulja, a hts fktl, majd utna az egsz motor. Annyira csszott a vizes ton a Dunlop Qualifier, hogy majdnem beficcentem az rokba. Ezutn gy dntttnk, hogy nem megynk tovbb a hegyen, hanem inkbb visszafordulunk s ott a hegy msik oldaln megvrjuk amg elll az es. Ez gy is trtnt. Ott is talltunk kt kanyart, ahol ki lehetett prblni a Shiver kanyarodsi kpessgeit. Egsz jl fordul a 750-es a szk kanyarokban, de mg jobban a gyors fordulkban. Itt vrtunk egy picit, mert a motorrevs Imre motorjn a fly-by-wire elektromos gz feladta a harcot. Ezek nullszris motorok, s nha mg gyerekbetegsgekkel kzdenek. Meggrtk, hogy a szriagyrtsban mr kikszblik ezeket a „kis” hibkat! Amg Imrnek elszaladtak egy j motorrt, addig n adtam oda az enymet neki, hogy tudjon is dolgozni. Persze addig n le voltam tmasztva az t szlre.
Amint visszartek a msik Shiverrel, visszamentnk megnzni, a hegy esztatta oldalt. Szerencsre mire visszartnk majdnem szraz utak fogadtak minket, s gy jra nekivgtunk a kis trnknak. Az egyms utn kvetkez kanyargs ton gy l a Shiver, mint hal a vzben.
|
Benzso a cserepadon |
| | |
Ez a tra 160 kilomteres volt, amire a benzinktnl 8,6 litert tankoltunk, ez 5,3 literes tlagfogyasztst jelent. Ez nagyon j egy kthengeres 750-es motornak. Ez az egyik elnye az elektromos gznak mindig annyi zemanyagot juttat a hengerekbe, amennyi ppen szksges. Volt nmi htrnya is, amirl mr rtam, miszerint, mg nem mkdtt annyira pontosan, ahogy kellene. Nha egykerekezs kzben, vagy a fktv eltt magtl hzott mg egy kicsit, -csak a vicc kedvrt-. Erre a kis besz@r@ts trfra fel kellett kszlni, ha valami mutatvny csinltunk. A tank alatt, a vznyak mgtt tallhat a fly-by-wire elektronikai egysge. Itt alakul t a csuklmozdulat 11100100100001100011100011110 jelekk.
Superbike vlemny |
Ha azt gondolod, hogy egy hromnegyed literes, 90 fokos V twin j mka, akkor bizony igazad van. Plne ha az egsz ultratuti csomagolsban van. Osztlyon felli megjelens, j fkek, stabil futm, ezek mind az Olasz erssgei. Viszont az elektromos gz ignyel nmi megszokst, s a fedlzeti mszerek is mediterrn munkatempban zemelnek. Mindennel egytt az Aprilia a Shiverrel jl odaprklt a konkurencinak, de a trn megszerzse mg gy sem lesz stagalopp.
|
Ezzel vget rt a dleltti program, majd ebd utn ismt a lovak kz csaptunk. Most Szab Henrikkel s mg 3 gyors emberkvel mentnk, hogy kimotorozzuk a tartalkokat is az Aprilibl. Ez azt hiszem, sikerlt is. Itt ha lemaradsz, akkor keresglheted a visszafel vezet utat, ami persze, hogy nem lesz rajta a trkpen, amit kaptunk. gy ht, muszj volt hzni a gzt. s milyen j, hogy erre a trra is eljttnk, mert itt megmutatta, a Shiver, hogy nem kell szgyenkezni vele akkor sem, ha egy speedmotoros bandval kell tartani a tempt. Aztn egy kis pihen utn csatlakoztunk a tbbiekhez, akik mr sokan voltak s ezrt szp lassan ment elttnk a felvezet. Errefel volt egy autplys rsz, ahol ki lehetett prblni a vgsebessget, az enym 207 km/h-ig gyorsult. Innen visszamentnk a szllodba, ahol a szerelk mr csomagoltak, mert a msnapi gyrltogatson ezeket a motorokat szervizeltk.
Kls Farkasbrbe bjt brny. Az agresszv kinzet sokaknak azt jelenti, hogy ez egy igazi ragadoz, de szerencsre nem gy van. Annak ott az Aprilia knlatban a Tuono. Ez a divatosan szgletes forma nekem nagyon tetszik, s amellett, hogy szp, mg nagyon knyelmes is. Kivlan elfrtem rajta, s a ktszzegynhny kilomter alatt egyltaln nem fradtam el, ksznheten a knyelmes ls, kormny, lbtart hromszgnek. A lbtartk nekem egyszer sem rtek le a kanyarokban, igaz nem is forszroztam azt, hogy n rjek vissza a szllodba elsknt.
Mivel ezen nincs semmilyen idom, ezrt a lmpt alkottk gy meg, hogy egy kis szlvdelmet biztostson. Nekem 160-170 km/h-s tempig semmi bajom nem volt a szllel. A fltt viszont rdemes behajolni, ha nem akarunk egy szp kis rovargyjtemnyt a felszerelsnkn hazavinni. Mondjuk gy is jutott ppen elg, mikorra visszartnk. A kipufog a ltszat ellenre nem kett, hanem egy dob, aminek kt ltvnyos kivezetst ksztettek. A hangja is teljesen j, nem tl halk s nem tl zavar. Az ls al viszont nem sok mindent lehet berakni miatta. A trolhely ldozatul esett a szp ltvny oltrn. Ez van.
A mszerfalrl egy kln menpontot is rhatnk, de inkbb ide rom. Azt el kell ismerni, hogy az olaszok rtenek a dizjnhoz. Ez igaz a mszerfalra is. Gynyr szp, s a funkcik is jl ki vannak tallva, amiket az j genercis kormnykapcsolkrl lehet elhvni. De vajon mirt nem mkdik? Itt a szilciumkor hajnaln egy LCD kijelz kpnek a vltozsa mirt tart nhny msodpercig? Elszr feladtam. Gondoltam, hogy nem j, s bkn hagytam a kapcsolt. Ez utn kicsit ksbb rnztem a kijelzre s lttam, hogy nem az a funkci van rajta, amivel az elbb hagytam. Majd a kvetkez megllsunknl, kidertettem, hogy ez mennyi mindent tud.
Meg lehet vltoztatni a kirt szveg nyelvt, ki lehet vele ratni a motor diagnosztikt, akr tbb nyelven is, fokozatkijelz s mg kridmr is van benne. Ez a sok informcitrols s -kzls mr valsg a motorgyrtsban, de akkor mirt mkdik ilyen lassan??? Na mindegy mire szriagyrtsba kerl, ez is megolddik. Valsznleg elg lesz csak egy szofverfrisstst vgrehajtani rajta.
Motor/vlt A 95 lers blokk nagyon j partner a mindennapokban. Se tl ers, se tl gyenge. Pont j. Ha kell, az als fordulatszmokrl egyenletesen lehet vele gyorstani. A mindennapos hasznlathoz lett igaztva a karakterisztikja - pinctl a padlsig lehet hasznlni. Ha gyorsan akarunk menni vele akkor rdemes 7000 felett tartani a fordulatszmot. A vlt kicsit mg kemny volt, de ez a hasznlat sorn s a gyrts folyamn mg javulhat.
Vz/futm Az aranyszn alumnium vzba a motort is tehervisel elemknt ptettk. A V2-es elrendezs egy nagyon keskeny konstrukcit eredmnyezett. Egyedl csak a tank fls rsze szles. Az els 43 mm-es teleszkpvilla egyltaln nem llthat, de elg jl sikerlt behangolniuk. Mi a gyri belltsokkal mentnk Olaszorszg kanyargs tjain de semmi rossz tapasztalatom nem volta futmvel kapcsolatban. Nagyon j volt vele kigyorstani a gyors kanyarokbl. Ilyenkor, amikor elkezdtem hzni a gzt, akkor azt reztem, mintha valami mandnerben tmaszkodnnak a kerekek.
gy belelt a kanyarba, s csak tolt elre, minden rezdls nlkl. Mr ha elg meleg volt a mumusom, a Dunlop Qualifier. Ami miatt viszont nha a majdnem egyenes, fellltott motor akart kiesni allam, amikor tmentem egy-kt tfelfestsen. Teljesen kiszmthatatlanul. n nem tudom, mirt van mostanban ilyen sok motoron ez a gumi. Taln a Dunlop is rjtt, hogy nem ez volt a legjobb konstrukcijuk s egy j rat adva a gyraknak megprbljk kiszrni a legyrtott kszletet??? Az els gumin maradt nmi majrcsk, ami arrl rulkodik, hogy a villaszg elg chopperes (nem tl meredek) s nem lehet teljesen lednteni utcn. A hts gumi viszont teljesen, a peremig le volt dntve. s ez mindegyik motoron gy volt, nem mi voltunk bnk.
Fk Ell 320 mm-es fktrcsk, fmhls fkcs, Brembo szer, de Aprilia feliratos fknyereg, j hatsfok. Htul 245 mm-es trcsa egy dugattys fknyereg. Semmi baja a fknek, de ha csszs tra kerltem vele, akkor a motorfkkel egytt mr tl sok volt, s bepattogott tle a motor htulja. Ettl a motor eleje is kiszmthatatlann vlt. Ki kell ksrletezni, hogy mi az a fker, amivel mg rdemes a hts kereket lasstani, de nekem erre most nem volt idm.
Utascipels A knyelmes lsnek ksznheten btran felltetnm r a Kedvesem. Nem tl kucorgs s a lbtart is elg lent van ahhoz, hogy kibrjon rajta pr szz kilomtert. Amint rtam ell is hihetetlenl knyelmes, igazi mindennapos motor, amirl nem zsibbadva szll le az ember.
sszegzs Ha megszntetnk a gyerekbetegsgeket, (elektromos gz, mszerfal) nekem kellene. Kis fogyaszts, knyelmes, egyedi megjelens motora lhetnk minden nap, ha ott lenne a garzsomban.
Arai: www.motoroazis.hu Dainese: www.karasna.hu Puma: www.danger.hu
Mszaki adatok |
Motor: V elrendezs, kthengeres, vzhts, ngytem, DOHC Lkettrfogat: 749 cm3 Furat x lket: 92 x 56,4 mm Kompresszi: 11:1 Max. teljestmny: 95 LE 9000 1/min-nl Max. nyomatk: 8.25 kgm 7000 1/min-nl Keverkkpzs: Befecskendezs Kuplung: tbbtrcss, olajfrds, hidraulikus Vlt: hatfokozat, mechanikus Hajts: lnc Els futm: 43 mm-es llthat fordtott teleszkpvilla, 120 mm rugttal Hts futm: alumnium lengvilla, Sachs kzponti rugs tag, llthat csillapts, 130 mm rugttal Kerekek: 17 x 3,5 ell, 17 x 6 htul Gumik: 120/70-ZR17 ell, 180/55-ZR17 htul Els fk: 320 mm-es dupla trcsafk, radilisan szerelt ngydugattys fknyereg Hts fk: 245 mm-es trcsafk, egydugattys fknyereg Mretek (HxSzxM): 2265 x 800 x 1135 mm lsmagassg: 810 mm zemanyagtank trfogata: 15 liter Szraz tmeg: 189 kg |
|