Lbtart karcols
Ha szikrznak a lbtartk, az nem csak azt jelzi, hogy mennyire dnttted a gpet, de j szrakozs is!
|
A megviselt, vkonyra kopott trdvdk taln nyilvnvalbbak, de azrt a legyalult lbtartcsavarok tbbet rulnak arrl, hogy mennyire vagy bevllals a motoros.
Ha elgg lelgatod magad a motorrl, akkor egy enyhn dnttt kanyarban is lerhet a trded.

De ha a lbtartk rnek le, az mr valban azt jelenti, hogy a motort nemigen tudod tovbb dnteni (ezen vitznk - de mindenkpp jelzs a motorosnak, hogy kzeledik a hatr - a szerk. ). Br ha elg nagy darab vagy akkor hullmos ton hamarabb is lerhet egy-egy pillanatra.
|
Biztonsgi okokbl a gyrtk a lbtartcsavarokat - tskket - olyan mretre tervezik, hogy azok rjenek le legelszr (errl beszlek - szerk.), ne a motor ms, nemesebb alkatrszei.
Persze kivtelek itt is akadnak. Pldul az Aprilia Futurn hamarabb r le a kzponti llvny, mint a lbtartk.
Mindenesetre nhny motoron egszen nevetsgesen hosszak a tskk. A Honda SP 2, amelynek magasan vannak a lbtarti, pldul arasznyi tskkkel jn ki a gyrbl. |
 |
A mai motorokon a lbtartk mr csukls rgztsek, hogy el tudjanak mozdulni, ha lernnek. Ez megv attl, hogy felemelje a motort a gumijairl, ha egy dnttt kanyarban lerne. Mert az aztn tuti perec.
Hogyan karcoljuk le?
A lbtartd elszr valsznleg vletlenl rt le, egy hullmos felszn kanyar kzben, mikor egy bukkanhoz rtl. A huppan aztn sszenyomta a rugzst, s a mr klnben is az aszfalt felett lebeg lbtart ler egy pillanatra. Ez - hacsak nem nagyon kemnyen trtnik - nem zavar meg a kanyarodsban. Brmilyen sly, amit a lbtartk vesznek fel a kanyarban, fontos, mert a gumikra ennyivel kevesebb jut. A kisebb nyoms pedig kisebb tapadst jelent. Ha elg ersen nyomod le a lbtartt, akkor az felemeli a gumikat az aszfaltrl, s szikrz lbtartval csszol ki a kanyarbl. Teht csak sszel! Ha gyakorolni akarod a lekarcolst, akkor vlassz egy egyenletes felszn, hossz kanyart, vagy egy nagy krforgalmat. Menj vgig rajta jra s jra, egyre mlyebbre dntve a gpet, egszen addig, amg le nem rnek a lbtartk. Arra figyelj oda, hogy amikor a legmlyebbre dntesz, s ler a lbtart, legyen mg helyed, hogy tgabban vedd a kanyart! Amikor ler a lbtart, akkor nem tudsz tovbb dnteni, hacsak nem lasstasz, azonban sem a gzelvtel, sem a fkezs nem okos tlet ilyen dnttt motornl.
Ha mg gyorsabban akarsz menni
Ha a lbtart ler, akkor azon az ven nem tudsz gyorsabban menni. A magasabb sebessg mg mlyebb dntst ignyelne, ami nem lehetsges. De csak az, hogy a kanyarban vgig karcolod a lbtartt, nem jelenti azt, hogy nem lehet ennl gyorsabban menni. Az egyenletes v kanyarods nem felttlenl a leggyorsabb! A versenyzk csupn a gyorstst kzvetlenl megelz szakaszban dntenek a maximumig. Az utakon is hasonl a helyzet, a gyakorlott motorosok a kanyarhoz rve hirtelen bedntik a gpet, majd amint lehet felegyenesednek, s gyorstanak. Amikor mr knnyedn leteszed a lbtartidat, akkor ideje elgondolkozni egy pr titniumfej lbtartcsavaron! Azok a szikrk!
Toptippek
-
A lbtartcsavarok gy vannak tervezve, hogy k rjenek le legelszr a kanyarban.
-
Ha a lbtartk lernek, akkor azon az ven mr nem tudsz gyorsabban menni
-
Lgy vatos a hullmos utakon, egy huppan knnyedn felemelheti a motorodat a gumijairl!
fordtotta: Kenguru
Copyright to the BIKE magazin, EMAP Publishers, London
|