n magam is kevs tapasztalattal lttam neki els motorom kivlasztshoz, s ha ma jra kezdhetnm, akkor valsznleg mskpp dntenk, mint akkor tettem, annak ellenre, hogy elolvastam tbb tzkilnyi motoros tesztet, hetekig bjtam az internetet s ezrvel kaptam a tancsokat, teht alapos voltam. Ma azt mondanm mindez semmit sem r 1-2 rnyi tesztvezetshez kpest.
Ki tudja persze, hogy elfogadnm-e a tancsaimat akkori fejemmel. Imi jut eszembe, aki tapasztalt motoros s nemrg j sport-tra gpet vsrolt, mondvn, hogy most egy idnyt sportosabban akar motorozni. Aznap kldtt egy tmr SMS-t: „Megvettem. Knyelmes.” A legkzelebbi trra azonban kt ht mlva a megszokott rgi tramotorral rkezett. Krdeztem, hogy mi trtnt, mire hasonl tmrsggel annyit mondott. “- Visszavittem. Nem volt knyelmes.” Vagy emlthetnm Harleys ismersm pldjt, aki a drgn megvett s feltuprozott Sportstert adta el egy v utn hatalmas vesztesggel, mert magas nvs lvn a kanyarban mindig beverte a trdt a kormnyba.
Mindenesetre sszefoglalom, hogy mit tapasztaltam az elmlt vek motoros utazsai sorn, htha msnak mg hasznra vlik.
A motorkerkpr kivlasztsnak kritriumai |
Vedd sorra, hogy milyen lmnyre szmtasz, amikor a motorozsra gondolsz. Ha elveszek egy fecnit s felrom, hogy hogyan kpzelem el lmaim nagy motoros lmnyt, akkor nekem ez jn ki:
utazs
- nagy tvolsgok (400-1000 km/nap)
- j minsg orszgutak
- sok navigci
trsasg
- az utas knyelme (brja ki az 1.000 kilomtert, lsson ki mglem)
- kt szemlyhez is elegend er
- trsalgs menet kzben az utasommal (160 km/rs sebessgig)
- sok csomag
- csoportos motorozs (elegend er a felzrkzshoz)
motorvezets
- knyelem,
- es s szlvdelem
- nagy utazsebessg
- robbankonysg
- sportosan dnttt kanyarok
- biztonsg
- elegns megjelens
Hangslyozom, teht nekem ez lenne, amit szeretnk. Neked a sajt ignyeidre kell koncentrlnod. Javaslom, hogy a kritriumokat szmszerstsd, majd a listt ellenrizd abbl a szempontbl, hogy vajon mindenre szksged van-e abbl, amit szeretnl. Nhny dolog lehet, hogy kiesik, vagy httrbe szorul, pldul az elegns megjelens, a nagy vgsebessg.
Ehhez mg hozzjn tovbbi nhny kritrium, amelyek korltozzk a kivlaszthat jrmvek krt. Ilyenek pldul:
- maximlis lsmagassg
- maximlis beszerzsi kltsg
- maximlis karbantartsi kltsg
- kezelhet sly
- egyb egyni kizr felttelek (csak meghatrozott mrka, csak meghatrozott szn, csak j motor, vagy csak hasznlt, stb.)
Ezeket is szmszerstsd.
Ha ezzel kszen vagy, akkor fordtsd le az ignyeidet mszaki paramterekre. Ehhez javaslom, hogy konzultlj azokkal, akiknek a tapasztalatban, vagy szaktudsban megbzol, pldul kereskedk, ismersk, tesztlapok, stb. Ugyanitt kidertheted azt is, hogy a kaphat gpek kzl melyiket ajnljk szmodra. Az n esetemben ez kb. az albbi tblzat szerint nz ki. Ebben a tblzatban az els oszlopot helyetesstsd be a sajt elkpzelseiddel, a kzpst tldsd ki a megszerzett informcikkal majd az utols oszlopot helyettestsd az ltalad kivlasztott gp jellemzivel. Eredmnykpp megltod, hogy amirl lmodsz, az mennyire felel meg az elkpzelseidnek. Mgegyszer hangslyozom, hogy amit itt ltsz a pldban az csak rm jellemz.
Amikor Henrikkel beszlgettem a motor kivlasztsrl, azt mondta, hogy szmra csak egy kritrium van - tudd szeretni a motorodat. Ebben is sok igazsg van s ezt azrt rom ide, mert helyesnek tartom, ha az ember a szvre is hallgat egy kicsit.
Kritriumaim |
Mszaki paramterek |
Jelenlegi motorom mszaki jellemzi |
Nagy tvolsgok (400-1000 km/nap) |
Ehhez a motornak knyelmesnek kell lennie (rszletesen lejjebb).
Ugyancsak hasznos, ha egy tankolssal el tud menni tbb, mint 250 kilomterre. |
Kb. 350 km hattvolsg |
J minsg orszgutak |
Ha terepre nem kell felkszlni, akkor az alacsonyabb pts, sportosabb alkat motorok kzl is lehet vlogatni. |
Sport tra kategria |
Sok navigci |
Ehhez tartozk kell. Egyre tbb tpushoz kaphat tartozk GPS, de ilyen kln is beszerezhet. |
Nincs, de tervezem a beszerzst |
Az utas knyelme (brja ki az 1.000 kilomtert, lsson ki mglem) |
Szles s puha ls, lstmlval, vagy lstmlnak kikpzett hts doboz . Az utas trdt minl kevsb kelljen behajtani (ez a magassgtl is fgg). A hts ls legyen megemelve az elshz kpest. Legyenek knyelmesen foghat oldalt elhelyezett kapaszkodk. |
Szles, puha ls, tmla a hts dobozon.
Kapaszkodk oldalt.
1.100 kilomter/napig tesztelve.
|
Kt szemlyhez is elegend er |
Ehhez legalbb 1.000 cm3-es hengerrtartalmat ajnlank. |
1.300 cm3 |
Trsalgs menet kzben az utasommal (160 km/rs sebessgig) |
Az intercomot tartozkknt kell beszerezni, a navigcis eszkzkhz hasonlan. |
Van, 200 km/rig is hallhat felhzott plexi mgtt. |
Sok csomag |
A viszonylag nagy sebessg s az utas knyelme miatt oldaldobozok s hts doboz felszerelst ajnlanm. Tanktska beszerzse is ajnlatos. |
Gyri oldaldobozok, hts doboz, taktska. |
Csoportos motorozs (elegend er a felzrkzshoz) |
Ehhez is legalbb 1.000 cm3-es hengerrtartalmat ajnlank a kt szemly miatt. |
1.300 cm3 |
Knyelem |
Ehhez olyan lspozci kell, amelyben a felstestedet a maximum 15-20 fokkel dntd elre a fgglegeshez kpest. A csukldra semmilyen sly nem nehezedik s fontos, hogy a trdedet minl kevsb kelljen behajltani (90 fok kzeli "trdszg").
Ugyancsak fontos a szles s viszonylag puha ls. |
15 fokos elredls, 65-70 fokos trdszg. |
Es s szlvdelem |
Ehhez elszr is nagymret, vagy specilisan kikpzett, esetleg llthat magassg plexi kell, amely hatkonyan vezeti el a menetszl nyomst a felstestrl s cskkenti a szlzajt. A plexi ugyancsak j vdi a felstestet a szembl jv vz ellen. Ugyancsak hasznos, ha a burkolat kikpzse megvdi a trdet s a lbfejet a menetszl ht hatstl s a szembejv vztl. |
Nvelt mret llthat plexi, a burkolat vdi a lbszrat, a lbnl tartozkknt felszerelt szlterel |
Nagy utaz sebessg |
Hogy pontosan mennyi is az egyni zls krdse, de ma mr tbb 300 km/ra fltti vgsebessgre kpes szriamotor is kaphat.
A nagy sebessg utazs ugyanakkor nagyobb biztonsgi s kvetelmnyeket tmaszt s alaposabb szlvdelmet felttelez. |
240 km/ra |
Robbankonysg |
Ezt a nagyobb teljestmny motorok biztostjk. Figyeld a nyomatk adatokat. |
134 Nm @ 7000 ford/min
145 Ler |
Sportosan dnttt kanyarok |
Ehhez a legfontosabb az alacsony slypont, azutn a megfelel geometria, vagyis hogy a motor meddig dnthet anlkl, hogy tvig kopjon a lbtart. Hasznos a minl alacsonyabb sly s a minl meredekebb els villa. |
280 kg feltltve |
Biztonsg |
A legtbb baj a megllssal van, teht nagymret trcsafkek kellenek elre s ABS. |
Nincs ABS, az els fk lehetne ersebb. |
Elegns megjelens |
Nekem a meggypiros metlfny, vagy a grafitszrke jn be. |
Vilgosszrke, nem tl elegns |
Maximlis lsmagassg |
Testmagassg krdse. Nekem ez kevsb fontos, de 170 cm alatt ez lnyeges korltt vlhat. |
80 cm |
Maximlis beszerzsi kltsg |
Egyni korlt |
j ra 3.750.000 |
Maximlis karbantartsi kltsg |
Egyni korlt, amely anyagi ernk mellett attl is fgg, hogy mennyit megynk a motorral. |
6.000 kilomterenknt a szerviz kb. 50.000 Ft., s a gumicsere kb. 80.000 Ft. |
Kezelhet sly |
Testalkat krdse. n 75 kil vagyok s kb. 350 kilogrammig bzom abban, hogy egyedl is elboldogulok egy chopperrel, de magasabb slypont motornl elg a hatrom inkbb 300 kg. krl van. |
290 kg feltankolt tmeg. |
Egyb egyni kizr felttelek (csak meghatrozott mrka, csak meghatrozott szn, csak j motor, vagy csak hasznlt, stb.) |
Elnyben rszestenm az j motort. Nem kell, hogy Harley legyen, de lvonalbeli gyrttl szeretnk gyakran elfordul s ezrt knnyen szervizelhet tpust vlasztani. |
Hasznltan vsrolt japn motor. |
Motorkerkpr tpusok (Suprbike rangsor) |
Az albbi ttekint tblzat a Superbike 2005 augusztusi angol nyelv, 204 oldalas ("biggest ever") kiadsnak az adatai alapjn kszlt. (A magyar vltozat csak 134 oldal s ez a cikk nincs benne.) A felsorolt tpusokat sok ves tesztelsi tapasztalataik alapjn rangsoroltk s a tpusokat ennek a rangsornak megfelelen rtuk be az utols oszlopba. Nhny kategria persze hinyzik az sszelltsbl, de el kell nzni nekik. A Superbike-osok a sportmotorokon kvl minden mst csak egykerekezsre hasznlnak, mg a choppereket is.
Kategria |
Jellemzk |
A Superbike tpusajnlata rangsorolva |
1000 cm3-es sportmotorok |
Brutlis er, sportplyra optimalizlt tulajdonsgok. |
Suzuki GSX 1000
Yamaha YZF-R1
Kawasaki ZX-10R
Honda CBR 1000RR
MV AGUSTA F4 1000
Yamaha YZF1000R
Kawasaki ZX-9R
Triumph 955i DAYTONA |
600 cm3-es sportmotorok |
Ezek az olcs, ugyanakkor nagyon gyors sportmotorok. |
Honda CBR600RR
Honda CBR600F
Kawasaki ZX-636R
Triumph DAYTONA 650
Yamaha YZF-R6
Yamaha YZF600
DUCATI 749S/R
DUCATI 748S/R
Suzuki GSX-R600
Triumph T600
Kawasaki ZX-6RR
Kawasaki ZZ-R600 |
Kthengeres supersport gpek |
A kthengeresek alacsonyabb fordulaton nagyobb nyomatkot adnak le. A kthengereseknek azonban nagyobb rtartalom kell hasonl teljestmny leadshoz, mint a tbbhengeres motoroknak. Egy idben ezek a gpek uraltk a versenyplykat, de ez az id mr elmlt. |
APRILIA RSV MILLE/R/FACTORY
DUCATI 999S/R
DUCATI 998S/R
DUCATI 996/SPS/S/R
HONDA SP1/2
SUZUKI TL1000R
SUZUKI TL1000S
HONDA VTR1000F FIRESTORM
DUCATI 1000SS/900SS
DUCATI 800SS/750SS |
Hyper motorok |
A hyper kategrit a turbtltkrl, a hihetetlen teljestmnyekrl s vgsebessgekrl lehet felismerni.
Ezen kvl igen magas gumiszmlt generlnak. |
SUZUKI GSX1300R HAYABUSA
HONDA CBR1100XX SUPER BLACKBIRD
KAWASAKI ZX-12R
BMW K1200S
KAWASAKI ZZ-R1200/1100 |
750 cm3-es sportgpek |
Az eredetileg verseny clokra kifejlesztett kategria. ltalban azok veszik, akik a 600-asok nyomatknl tbbet szeretnnek, de az ezrest drgnak tartjk. |
MV AGUSTA F4
KAWASAKI ZX-7R
SUZUKI GSX-R750
YAMAHA YZF-R7 0W02
|
Olcsbb kzpkategris orszgti motorok |
Az orszgt kvetelmnyeinek jobban megfelel gpek, nagyobb szlvdelemmel, knyelmesebb lspozcival. ltalban olcsbbak is sportos trsaiknl. |
SUZUKI BANDIT GSF650/600
HONDA CB600F HORNET
YAMAHA FZ6/FZ6 FAZER
SUZUKI SV650S
KAWASAKI Z750/S
CAGIVA RAPTOR/V-RAPTOR 650
DUCATI MONSTER 800/750/620 |
Ergpek |
Nehz, ugyanakkor nagyon nyomatkos orszgti motorok. Inkbb knyelmesek, mint gyorsak, ugyanakkor egykerekezsre kivlan alkalmasak. |
SUZUKI GSX1400
SUZUKI BANDIT 1200
HONDA CB1300
YAMAHA XJR1300
KAWASAKI ZRX/1200R/S
YAMAHA MT-01 |
Naked streetfighters |
Ert sugrz, agresszv “utcai vereked” megjelens jellemzi ezeket a gpeket, amelyek ltalban sportmotorok utcra talaktott vltozatai. Kt, hrom s ngyhengeres motorok egyarnt vannak kzttk. A kthengeresek nyomatkosabbak, de kevsb gyorsak. |
TRIUMPH SPEED TRPLE
KTM SUPER DUKE
BENELLI TNT 1300
BMW K1200R
YAMAHA FAZER 1000
CAGIVA RAPTOR V/X-RAPTOR 1000
MV AGUSTA BRUTALE 750S
APRILIA TUONO RACING
KAWASAKI Z1000
DUCATI MONSTER S4/R
BUELL XB12R/S |
Sportos tramotorok |
Ezek a sportos megjelens motorok gyorsan felszerelhetk gyri dobozokkal, viszonylag elviselhetk az utasnak is s mris lehet velk trra indulni, ugyanakkor nem veszik fel a versenyt az igazi sportmotorokkal. |
HONDA VFR
TRIUMPH SPRINT ST
APRILIA FUTURA
BMW R1100S
BMW R1200ST
DUCATI ST4 |
Knyelmes tragpek |
Ezek az orszgti behemtok simn elvisznek akrmilyen messzire s ltalban minden high-tech extrval felszerelhetk. |
HONDA PAN EUROPEAN
YAMAHA FJR1300
BMW R1200RT
BMW K1200LT
HONDA GOLD WING |
Treendurk, a nagy kalandozk |
A terepre is alkalmas felpts s a hossz utakra val felkszts jellemzi ezeket a magas pts, nagy tankkapacits tragpeket. |
TRIUMPH TIGER 955i
BMW R1200/1150GS
HONDA XL1000V VARADERO
SUZUKI V-STORM
APRILIA CAPO NORD
KTM ADVENTURE |
Masszv Cruiserek |
Azoknak, akiknek inkbb a mret s az extravagns megjelens szmt. |
TRIUMPH ROCKET III
HARLEY DAVIDSON V-ROD
HONDA F6C VALYRIE |
Mini Superbike kategria |
A 125-250cm3-es gposztly legjobbjai. Ezeket tanulgpnek javasoljk. |
HONDA CBR125R
APRILIA TUONO 125
CAGIVA RAPTOR 125/MITO
KAWASAKI ZXR400
DERBY GPR125
APRILIA RS250 |

|