1. rsz:Kanyarvtel elmlet
2006.12.05. 22:34
Baleset-megelzsi sorozatunkban eddig a balesetek okait mutattuk be. Vezetstechnikai sorozatunkkal fel szeretnnk kszteni a motorosokat arra, hogy motorjuk tkletes kezelsvel aktvan vdekezni is tudjanak a veszlyhelyzetek ellen.
Nha jobb, ha nem ismerjk a trtnsek teljes httert, inkbb megelgsznk a rszleges tudssal. Mindenekeltt akkor, ha mr az vatos utnajrsnl kiderl, hogy a bonyolult sszefggsek inkbb sszezavarjk, semmint megmagyarznk a dolgokat. Hasonlkppen vlekedhetnnk magrl a motorozsrl is.Mirt van szksg mly rtelm mszaki magyarzatokra, amikor valsznleg a fizikai alapok ismerete nlkl is be tudunk kanyarodni a sarkon? Teht menjnk tovbb, mintha mi sem trtnt volna? s mi trtnik, ha mgis baj van? Ha az lvezet a msodperc trtrsze alatt hallos pnikk vltozik? Persze a puszta elmlet ilyenkor sem segt sokat. Mgis, clzott edzssel ezeket az ismereteket tkletes tudss formlhatjuk; aki valban tudja, mi mirt trtnik, az tudatosan befolysolni is tudja az esemnyeket. A bonyolult fizikai folyamatok pontos brzolshoz a 2D (www.2d-datarecording.com) elektronikai szakemberei, akik tbbek kztt a vilgbajnok Valentino Rossi mvszi motorozst is rgztik, szenzorokat szereltek fel a ksrleti nylnak kinevezett CBF 600-asra a rugutak, a kormnymozdulatok, a kormnyzsi er, a gzmarkolat llsa, a fordulatszm, a sebessg, s egszen rafinlt mdon a bednts mrtknek mrsre (1., 2. s 3. kp). Klnsen a kockzatos sportgak esetben (s alapjban a motorozs is ezekhez tartozik) elengedhetetlen a mszaki httrtuds ahhoz, hogy teljes mrtkben tadhassuk magunkat az akcik, a dinamika s az adrenalin intenzv lvezetnek. Aki tisztban van azzal, hogy mi a jelentsge a bednts mrtknek, a kerleti s az oldalirny erknek, a kormnyzsi impulzusoknak s a futmgeometrinak, az knnyebb helyzetben van olyankor, amikor a veszlyes helyzeteket kell pontosan mrlegelni, s nem csak a pni flelemtl sszeugrott gyomorral, tbb-kevesebb szerencsvel fogja megszni a bajt.
A finom kormnymozdulatokhoz kifogstalan kormnyrendszer szksges – ez viszont nem mindig adott
A mechanikai hibk oly mrtkben befolysolhatjk a pilta – ltalban nem is tudatosan vgrehajtott – apr kormnymozdulatait, hogy mg nagyobb sebessgnl sem sikerl tiszta ven tartani a motort. A gp kvlyog, a piltnak alig sikerl tartania a kitztt vet, mivel kptelen olyan finoman kormnyozni, ahogy az szksges lenne. rvnyes ez a kanyarra ppgy, mint az egyenes haladsra. Mi lehet ennek az oka? Sok esetben az ilyen kedveztlen menettulajdonsgokrt a tl feszesre lltott vagy ppen hibs, kopott kormnynyakcsapgy a felels. Ha a Motorrad ltal vgzett tartstesztek tapasztalatait vesszk alapul, akkor lthat, hogy a kormnynyakcsapgy – legyen sz kpgrgs, vagy ferde hatsvonal golyscsapgyrl (radiax-csapgy) – az lland ellenrzs s bellts ellenre akr mr 20 000 kilomter utn is mutathat kopst. Mindezzel az a gond, hogy az alkatrszek megszorulsa lass folyamat, a pilta ltalban szre sem veszi a hibt, csak csodlkozik, hogy mg a megszokott tvonaln is csak fradsggal, ers koncentrcival sikerl tisztn bevennie a kanyart. Az ok: a nagy srldsi ellenlls s a mr egyenesre lltott kormnynl is szorul csapgyak felerstik a kormnymozdulatokat, amelyeket ezrt folyamatosan korriglni kell. Ezltal a jrm haladsa nyugtalann vlik.
 |
 |
Ha a sisak pereme tlsgosan alacsonyan van, akkor cskken a kilts felfel s elrefel, gy a hosszabb kanyarkombincikat nehezebb beltni |
A sisak magasan hzd peremnek ksznheten mg sportosan grnyedt testhelyzetben is kivlan belthat az t vonalvezetse |
 |
 |
Hajltott ujj, a tenyrrszen sem rncold versenykesztyvel biztosabban fogjuk a gzmarkolatot |
Kinyjtott ujjainkkal a fk-, illetve kuplungkarhoz nylva az alkarnak, a kznek s az ujjaknak egy vonalban kell lennik |
 |
 |
A nagy terhelsvltsi reakcikat tanst motorok jobban kontrolllhatk, ha a gzmarkolat holtjtkt 1-2 millimterre cskkentjk |
A gzmarkolat holtjtkt reczett fej vagy hatlapfej csavarokkal lltsuk be, ezutn fordtsuk el a kormnyt, s ismt ellenrizzk a holtjtkot |
 |
 |
A kormnynyakcsapgy hornyos anykkal llthat |
Sznjunk idt s fradsgot a rendszeres guminyoms-ellenrzsre |
Javaslatunk: a motort emeljk kzpvagy oldaltmaszra gy, hogy az els kerk ne rje a talajt, majd apr mozdulatokkal fordtsuk a kormnyt az egyenesbl jobbra s balra, azt vizsglva, hogy mindkt oldalra ugyanolyan knnyedn jr-e. Ha brmelyik oldal fel akadozik, akkor tmeneti megoldsknt a kopott csapgynl egy nyolcadnyi fordulatot laztsunk a hornyos anyn (4. kp). A tlsgosan feszesre belltott vagy megfeszlve beszerelt kormnylengs-csillapt is lehet zavar. Ezen ltalban segt, ha a csillapt dugattyrdjait szilikontartalm olajjal vatosan befjjuk, minimlisra cskkentve gy a szimmeringek srldst. Hasonl tnetek jelentkeznek tlsgosan kis kerknyoms esetn. A folyamat ltalban itt is lappangva kezddik, mivel a leveg lassan tvozik a gumin keresztl vagy a nem tkletesen szigetel felninl. s tegyk szvnkre a keznket: vajon melyik motoros ellenrzi elrsszeren 8-10 naponta a kerknyomst? A kiss nehzkes nyomsmrst sokan szvesen halogatjk. Ugye? (5. kp). A tlsgosan kis guminyoms negatv hatsa elssorban kanyarban rezhet. A gumi nagyobb belapulsa miatt a kormnymozdulatokhoz jval nagyobb er szksges, a kormnyzsi pontossg jelentsen cskken, s a kops is nagyobb mrtk. Zrt plyn 2,5-rl 1,8 barra cskkentett guminyomsnl a Honda CBF 600-zal kanyarban 50 szzalkkal ntt meg a kormnyzshoz szksges er, szlalomozskor pedig, teht amikor az els kerknek nagy kormnyzsi s oldalirny erket kell tvinnie az aszfaltra, a maximlis sebessg 50-rl 46 km/h-ra cskkent. Radsul a motor farrszn nagyobb mrtk bedntskor jelentkez pumpls (a gumi oldalfalnak ers, ritmikus tse), valamint a megnvekedett fellltnyomatkkal jr "ppes" kormnyozhatsg miatt a kanyarstabilits nagymrtkben romlott. Nemcsak a techniknak, hanem a piltnak is fel kell nnie a feladathoz, amit a gyors egymsutnban bevett kanyarok jelentenek. Ilyenkor pedig a mentlis felkszltsg mellett a megfelel felszerels is dnt jelentsg.
A kanyargs csak akkor lvezhet, ha ember s gp kifogstalan llapotban van
Milyen a kilts a sisakbl? Egy hosszabb kanyarkombincit is beltunk anlkl, hogy knyelmetlenl htra kelljen hajtani a fejnket? Ha nem, akkor mris elfelejthetjk az nfeledt kanyargst. Hiszen ha csak grcss fejtarts teszi lehetv azt, hogy tvolabbra ellssunk, akkor szinte biztosan nem talljuk el az idelis vet, hanem csak kvlygunk. Mindenekeltt a szupersportgpek grnyedt lspozcijhoz van szksg olyan sisakra, amely megfelel kiltst tesz lehetv felfel valamint elrefel (6. s 7. kp). Ha a sisak nem ilyen, akkor a pilta – e cikk szerzjhez hasonlan – egy 10 millimter vastag gumibett behelyezsvel megemelheti a sisakot, s ezltal bvtheti a ltm
ezt. A gyrtk szerint viszont az ilyesfajta beavatkozsok cskkenthetik a sisakok vdhatst.
FORDULSI IMPULZUS S BEDNTS A KANYARODS EGYES SZAKASZAI |

A jelen esetben jobbra vgrehajtott kis kormnymozdulat ltalban nkntelenl zajlik, aminek kvetkeztben a centrifuglis er a motor s a pilta slypontjt balra dnti. Minl nagyobb a kormnyzsi impulzus/a kormny elfordulsa, annl inkbb hirtelen dl be a motor. Ezt egy forgalomtl elzrt, jl belthat tszakaszon ki is prblhatjuk.
Az enyhe, 15-os bedlsnl a kormny kb. 2-os balra elfordtottsga relatv nagy mrtk. A piltnak ebben a helyzetben ltalban ellen kell tartania a kanyar belseje fel es kormnyvgnek, mivel a kerk s a talaj kzprl kimozdult rintkezsi pontja a kormnyt befel fordtan, aminek kvetkeztben a motor felegyenesedne.
Slypont
A kerk s a talaj rintkezsi pontja, valamint a slypont kzt fggleges tengely

30-os bedlsnl szraz aszfalton mg teljes biztonsgban vagyunk. Lthat, hogy a centrifuglis er (piros nyl) mg jval kisebb, mint a gravitcis er (srga nyl). A kerk s a talaj rintkezsi pontja a bednts fokozsval egyre beljebb kerl.
A korszer sportgumik akr 50-os dlsszget is lehetv tesznek, mivel szinte belekapaszkodnak az aszfaltba. Ilyenkor cskken a kormny elfordtottsga s ezltal a kormnyzsi er is, a pilta elrte az gynevezett ersemleges kanyarodst. |
Gyakran nem szentelnek neki tl nagy figyelmet, de messze nem mindegy, hogy a pilta milyen kesztyt visel. Veszlyes lehet, ha a tenyr s a gzmarkolat kztt vastag rncokba gyrdik a br, ha a kuplungols vagy a fkkar behzsa tompa, definilhatatlan rzss vlik. Ez elssorban akkor jelent gondot, amikor villmgyorsan kellene vltani fullgzrl vszfkezsre. Az ehhez hasonl helyzetekben az rzseket pontosan kzvett, nem rncold brkeszty aranyat r. Hiszen nincs annl rosszabb, amikor a gzt nem sikerl a kanyar eltti fkezskor teljesen visszatekerni, hanem a gzmarkolat megakad a keszty rediben. Ilyenkor csak az segt, ha hirtelen utnakapunk. A legjobb plda: a tesztpiltk zrt plyn – fggetlenl attl, milyen hideg van – szk, behajltott ujjas versenykesztyt (8. kp) vesznek fel. gy a finommotorikus mozdulatok egy az egyben tevdnek t a kormnyra, valamint a gzra s a fkkarra. A pilta fizikai adottsgainak megfelelen belltott mszerek legalbb olyan fontosak, mint a megfelel ruhzat. A kuplung- s a fkkart kinyjtott keznkkel egy vonalban elrve kell tudnunk mkdtetni (9. kp). A gzmarkolat holtjtkt klnsen a termszetknl fogva ers terhelsvltsi reakcikat tanst motorkerkproknl a lehet legkisebbre kell cskkenteni, mivel vatos gzadskor a holtjtkmentes tvitel pontosabb adagolhatsgot tesz lehetv (10. s 11. kp).
Fizika a mindennapokban – avagy mirt nem dl el a motorkerkpr?
A vlt- s a fkpedlnl arra kell gyelnnk, hogy gy legyenek belltva, hogy lbunkkal megerltets nlkl elrjk azokat. Nehz helyzetbe kerlve a pilta csak akkor tud a valban fontos dolgokra koncentrlni, ha az sszes kezelszerv belltsa optimlis. "A kerekek giroszkopikus ereje nlkl a motor felborulna." A tzis, amelyet sok rgi motoros mig a stabil menettulajdonsgok egyetlen helyes magyarzataknt tart szmon, csak rszben igaz. Hiszen lass haladsnl a giroszkopikus er egyltaln nem szmottev, s semmikppen nem tudja a motorkerkpr relatve magasan lv slypontjt egyenslyban tartani. Ilyenkor az adatrgzts segt felismerni, hogy valjban mi is akadlyozza meg azt, hogy a motor feldljn. Kiderl, hogy mindezrt az egszen finom, egy-kt fokos, gyors egymsutnban jobbra s balra megtett kormnymozdulatok felelsek. A sebessg nvelsvel ezek a kormnyelfordulsi szgek egyre kisebbek lesznek, mivel a kerekek stabilizl giroszkopikus ereje csak ekkor kezd hatni a vzra. A lass tempj halads sok ms menethelyzethez hasonlan egy tbbkevsb labilis, lland kormnymozdulatokkal egyenslyban tartott helyzet. A hajszlpontos kanyarvtel mg nagyobb finommotorikus teljestmnyt kvetel a pilttl. Mint ahogy azt az egyenes haladsnl val egyenslyozsnl megfigyelhettk, mr a kormny elfordulsnak legkisebb vltozsa is elegend ahhoz, hogy stabilizlja a motort. Hasonlan mkdik a dolog kanyarodskor is, ami jobban megnzve nem ms, mint egy, a pilta ltal automatikusan instabill tett helyzet. A gyors orszgti kanyarvtel ltalban ngy alapvet folyamatbl ll. Elszr a sebessget a kanyar vnek megfelelen cskkentve elrjk az v kezdpontjt. Ekzben a pilta megbecsli a fkt hosszt, ami ahhoz szksges, hogy nagyobb sebessgrl lassulva pontosan a kanyar rintsi pontjn rje el a kvnt dlsi helyzetet. Ez az igen bonyolult folyamat a msodperc trtrsze alatt jtszdik le. Ha pldul elrtk egy balkanyar kezdpontjt, akkor a pilta egy kis kormnymozdulatot tesz a kanyar irnyval ellenttesen, azaz jelen esetben jobbra. Ez az impulzus kimozdtja a motorkerkprt, illetve a slypontot az egyenslyi helyzetbl, ami azzal jr, hogy a gp balra dl (13. kp). Ebben a fzisban ezenkvl a motor fkeznyomatka miatt az adott sebessgfokozattl s fordulatszmtl fgg mrtkben cskken a sebessg. Ezt a sebessgcskkenst a piltnak szintn bele kell kalkullnia a kanyarods menetbe. Ha a kormny az els kormnymozdulat utn gy, azaz jobbra fordtott helyzetben maradna, akkor a motor teljesen kibillenne az egyenslybl, s egyszeren balra eldlne. Ezrt a piltnak egy finom, a kanyar belseje fel vgrehajtott kormnymozdulattal mrskelnie kell a bedlst, s stabilizlnia a motor helyzett (14. kp). Ha lland sebessg mellett jobban be kell dnteni a motort, pldul akkor, ha a kanyar szkl, akkor ismt szksgess vlik egy kormnymozdulat az ellenkez irnyba. A kanyar rintsi pontjn a pilta megfelel mrtk gyorstssal hatrozza meg a kanyarvtel tovbbi vt. Hiszen a gyorsuls miatt megnvekszik a centrifuglis er, s a bednttt helyzetbl ismt fellltja a motort. Ha nem szksges nvelni a sebessget, pldul azrt, mert egy jabb kanyar kvetkezik, akkor a centrifuglis ert a kanyar belseje fel val kormnyzssal, azaz a kanyar sugarnak cskkentsvel nvelhetjk. A hats mindkt esetben ugyanaz: a motor a lehet legkisebb erkifejtsnek ksznheten felegyenesedik. A "Tkletes vezetstechnika a motorrevvel" msodik rszben arrl lesz sz, hogyan lehet kanyargs ton a lehet leghatkonyabban kihasznlni a gz, a fk s a bednts adta lehetsgeket, valamint hogy az orszgton melyek azok az idelis vek, amelyek nemcsak biztonsgosak, hanem gyorsak is.
PILLANATFELVTEL: KANYARVTEL A SZNES CIKCAKKOK S VONALAK LTSZLAGOS SSZEVISSZASGA A HALADS KRLMNYEINEK PONTOS ELEMZSE |
Egy, sorozatunk kvetkez rszben bemutatni kvnt gyors orszgti kanyarvtelt vettnk alapul, amelyen szemlltetjk, hogy a motorkerkpr mirt halad olyan pontosan az ven, mintha zsinron hznk. A GPS ltal mutatott kpen (balra) egy piros pont? jelli az ppen aktulis helyzetet a plyn s a diagramon. Az aktulis 36,06-os bedntttsg szinte ersemleges kormnyzst tesz lehetv, mivel a kormny elfordulsi szge ekkor csak 0,9. A kormnyzsi erk szinte teljesen kiegyenltettek: balra 84,2 Nm, jobbra 82,3 Nm. Mindez szoksos rtkekben megadva: a pilta kb. 8,5 kg-os ervel terheli a kormny jobb, mg kb. 8,3 kg-os ervel a kormny bal oldalt, mikzben a kormny csak 0,9-ban fordul balra. Ez a kormnyvgeken mrve kb. 6 millimteres elmozdulst jelent. Ennl a bedntttsgnl a centrifuglis er ell 72, htul 80 millimtert nyomja ssze a Honda rugit, teht a rugk majdnem teljes szinkronban ktszer annyira sszenyomdnak, mint egyenes haladskor – ennek megfelelen pedig termszetesen cskken a dnthetsg mrtke. |
 |
 |
 |
Az els s hts fknyomst, valamint a kormnymozdulatokat s az els rugutat szenzorok rzkelik, a kormnyzsi ert tgulsi cskokkal mrik |
Rugutat mr szenzor a hts lengvilln, llthat hosszsg Wilbers rugs tag azrt, hogy a ksrletek alatt a motort jobban be lehessen dnteni |
GPS-antenna, amely a motor sebessgn s a vgrehajtott ven kvl a bednts mrtkt is rgzti |
|