GPS: Garmin Zmo
Agrdi Gyuri november elejn rt lerst a kifejezetten motorosoknak kifejlesztett Garmin Zmo 550 s Zmo 500 Deluxe GPS kszlkekrl rdekldssel olvastam, br n mr hetek ta bngsztem ezzel kapcsolatban a netet, csak a megfelel indokot kerestem magamnak, hogy milyen apropbl vegyem meg.

Meglett a megolds: tnyleg, nemsokra itt a Karcsony! A csaldomat azonnal felszltottam, hogy ne lepjen meg semmivel, mert ez mr megtrtnt, igaz mg nincs meg, de valahogy majd meglesz. Mg azon a hten beugrottam a Navi-Gate Kft. Visegrdi utcai szalonjba s mivel mg nem volt kaphat, feliratkoztam a listra s vrtam, megint csak vrtam mg kb. kt hete elhoztam. Azta tanulom s hasznlom, hla Istennek viszonylag j id van gy sokat tudtam motorozni. Szeretnm megoszatni veletek a gyakorlati tapasztalataimat, kiegsztend Gyuri alapos ismertetjt.
Bizonyra emlkeztek, hogy n egy elz rsomban a PDA mellett trtem lndzst, amg idei Kzel-Keleti trmon igazn nem tapasztaltam meg annak rnyoldalait, nevezetesen azt, hogy ers napstsben a kis fnyerej LCD kperny gyakorlatilag lthatatlan. A msik f htrny amit szintn lertam, hogy kikapcsolt llapotban is energit fogyaszt, gyhogy ha majdnem lemerlt teleppel elteszed, viszonylag rvid idn bell lemerl s trldik belle minden tokkal vonval, mg a magyar opercis rendszer is. Mr az ton hazafel eldntttem, ha sokat s messze szeretnk menni – mrpedig szeretnk – a vgs megolds egy professzionlis GPS kszlk vsrlsa lesz. gy jtt nekem kapra a Zmo.
Mi is az alapvet klnbsg a kt kszlk kztt? Megprblom tblzatosan sszefoglalni, de csak azokra szortkozom, ami a hivatkozott rsban nem szerepel (akkor mg nem volt ismert):
|
Zmo 550 |
Zmo 500 Deluxe |
Bels memria |
2,2 Gbyte |
500 Mbyte |
Teleptett szoftver |
City Navigator Nt Europa |
csak Basemap* |
Maradk memria |
Kb. 800 Mbyte |
Kb. 300 Mbyte |
Egyb szoftver |
Mapsource City Navigator Nt Europa DVD |
Mapsource City Navigator Nt Europa DVD |
Navi Guide Magyarorszg 4.3, SD krtyn |
Navi Guide Magyarorszg 4.3, SD krtyn |
SD krtya bvthely |
van |
van |
MP3 lejtsz |
van |
van |
JPEG nzeget |
van |
van |
Bluetooth kapcsolat |
van, ktcsatorns |
van, ktcsatorns |
Motoros tart s tpkbel |
van |
van |
Auts tart s szivargyjts tlt |
van |
nincs |
Hlzati tlt |
van |
van |
Fogyaszti r |
299.900,- |
249.900,- |
* a Navi-Gate Kft. szerint elkpzelhet, hogy Ausztria s Svjc fel lesz teleptve gyrilag, de gy a maradk memria cskken.
Megltsom szerint az r/rtk arnyt nzve a Zmo 550 jobb vlaszts, br nyilvn mindenki a maga szempontjai s fleg a pnztrcjnak a lehetsgei alapjn hozza meg a dntst.
Az autba rgzthet tart csak a Zmo 550-es kszlk tartozka, melynek rsze a szivargyjt csatlakoz amit nem a kszlkbe, hanem magba a tartkengyelbe kell bedugni oldal-rl (!!) gy a folyamatos tpellts biztostott. Szmomra azrt tkletes ez, mert a PDA-ba ezt alulrl kellett megtennem, gy hasznlat alatt sohasem tudtam tlteni mert nem frt el a csatlakoz. A kszlk felismeri melyik tartba kerlt (csak az 550-es) s ennek fggvny-ben alkalmazkodik a hasznlathoz. Leginkbb ez az rintkperny manipullsban jelent-kezik, itt ugyanis felttelezi a masina hogy nem kesztyben akarjuk nyomogatni s mr gy knlja fel az bct a ptygshez.

Tudni kell, hogy az auts tartkonzol egyben mobiltelefon kihangostknt is zemel, mikrofonnal s hangszrval van elltva (hangszr kell a navigcis utastsok kzvettshez), gy aki Bluetooth-os jeltvitellel felruhzott telefonnal rendelkezik mris vsrolt egy komplett kihangost szettet is. A kszlkek sszehangolsa rendkvl egyszer, a kperny jobb als sarkn lv „villskulcs” menben megkeressk a „Bluetooth” menponot s innentl kezdve megy minden mint a karikacsaps. A Zmo beolvassa a komplett telefonknyvet, rgzti a hvslistkat, teht a telefon manipullsa a GPS kszlkrl megoldhat. Innen kezdve a telefon nyomogatst el lehet felejteni, csak az rintkpernyt kell figyelni. Ezt a funkcit kzlekedbiztonsgi szempontbl is jnak tartom, mert szinte le sem kell venni a szemet az trl, nem kell a szem fkuszt tlzottan lltani (nhny autn ilyen a mszerfal is pl.Toyota Yaris) s a fnyviszony vltozsok hatsai sem jelentkeznek.

gy nz ki sttben a Zmo, ebben semmi klnleges nincsen s ha az automatikus kpernyvltst vlasztjuk, a beprogramozott naplemente idpontnak megfelelen tkapcsol jszakai zemmdba. A kperny bal als sarkban az aktuls sebessgnk, kzpen az rkezs vrhat idpontja, jobb szlen pedig a kvetkez fordul tvolsga lthat. Sajnos ezen nem tudunk vltoztatni.
A gyri kszlet a motorosok rszre tartalmaz egy Zmo motoros tartt, egy Ram-Mount tartkonzolt s egy biztostkkal is elltott tpvezetket, melyet kzvetlenl az akkumultorra ktttem, nehogy bezavarjak a motor elektromos rendszerbe. A gyri javaslat a felszerelsre inkbb a bal oldali kormnyrdra vonatkozik, n mgis a GS mszerfala mgtti kereszttartra rgztettem, mert manipullskor s rtekintskor szinte le sem kell vennem a szemem az trl s a plexi mgtt nincs kitve az idjrs viszontagsgainak. Ehhez a kszlet rszt kpez mini Ram-Mount szrat egy hoszabbra cserltem ami volt itthon.

A Zmo kengyelbeni rgztse egy kis csavarral van megoldva, amihez mellkelnek egy mini csavarhzt is, a kezelse elg macers, de fldutakon leteszteltem s nem trtnik semmi ha nincs becsavarva. Ez inkbb a vagyonvdelmet szolglja.

A motoros tartn van ell egy betpbemenet, egy mini USB port kls eszkzk csatlakoztatsra gymint XM antenna s egyb Garmin forgalmi vevk, oldalt egy 3,5 mm-es audio kimenet s egy 2,5 mm-es mikrofon bemenet. Fontos s tletes, hogy a tart bels-als rszn elhelyezked rintkezsorokat egy mgneses gumrozott takar vdi, melyet a kszlk behelyezse utn mgnesesen a tart al lehet hajtani, gy nem lobog a szlben mint a gyzelmi zszl. A Zmo kivtele s behelyezse egyszer, nem kell „tklni” vele, szinte magtl beugrik a helyre. Kicsit fltem az akkumultorra kzvetlen ktstl, mert a BMW indtskor egy pillanatra elveszi az ramot az sszes fogyaszttl (nem rtem ha az akksira ktm ez hogy lehet, de ms kszlkeknl ez problmt okozott) s vrtam, hogy majd jraindul de nem gy trtnt, valsznleg a beptett akkumultor miatt.
A Zmo ktcsatorns Bluetooth kommunikcira ad lehetsget az egyik lehet pl. a telefon, a msik a sisakbeszlvel val kapcsolat. Gondoltam, most alakthatom t a kommunikcis kszletemet is, de hla Allahnak nem gy trtnt, igaz egy j kt rt ksrleteztem vele. Az eredmnyt megosztom Veletek. A kis kommunikcis kzpontom egy Albrecht 500-as intercombl s egy Alan 456R tpus rdibl s a hozz tartoz sisakbeszlbl ll, amit nem volt kedvem lecserlni mert j s megbzhat kis szerkezet. A megolds a kvetkez:

Persze a kpen lthat dtrengeteg csak az illusztrci kedvrt lthat, egybknt egy kis tskban vannak kultrltan elrendezve. Az els lps, hogy a mobiltelefon s a Zmo kztt Bluetooth kapcsolatot ltestnk, majd az intercom audio bemenett (3,5 mm jack) ahov a kln MP3 lejtszt is csatlakoztatom sszektm a motoros tart audio kimenetvel (3,5 mm jack). Az intercomon tallhat „Handy” mobiltelefon csatlakozval (2,5 mm jack) szintn ezt teszem s lss csodt, mindent hallasz s Tged is hallanak!
A rdiba a „PMR” jel vezetkeket kell az eddigi gyakorlat szerint sszedugni s azt mindentl fggetlenl tudod hasznlni. Egy megjegyzs: innen kezdve a Zmot kell hasznlnod MP3 lejtszknt, ami csak akkor problma ha az adott trkped az SD krtyra van mentve. Ezrt is jobb az 550-es nagy bels memrija, mert gy az SD foglalat megmaradhat zenlsre.
Azt mg nem prbltam, ha a memriakrtyn van hely s oda mentem a zeneszmokat tudja e ket kezelni, de majd tlen motorozs helyett tesztelgetem. Nem is rtem, hogy a forgalmaz mirt SD krtyn adja a NaviGuide Magyarorszg trkpt, br a kszlk bels memrijt is megtmhetem MP3-al. Gond az SD krtys NaviGuide-dal mg a frissts is, erre azt mondtk hvjam fel ket janurban, mr dolgoznak rajta.
Van azrt pr negatv tapasztalat is:
- A kperny sznhasznlata nem tl j, a halvnysrga alapon a kicsit sttebb srga thlzat nem ltszik valami jl. Ez nagyon zavar pl. a TopoGuide hasznlatnl, ahol gyakran van szksg alternatv tvonal keressre s nagy mretarnyban szinte ttekinthetetlen.
- A Trackek kezelse arra korltozdik, hogy rgzti a track logot s tvonall tudja konverglni, de nincs track back funkci s a kszlk trkp nlkli navigcira csak nagyon korltozott mrtkben hasznlhat. Ez pl. terepmotorozsnl szmomra nlklzhetetlen, gy a kis GPS 60-as kszlkemet is gyakran kell hasznlnom.
- Olyan kp nem llthat el, ahol a trkp mellett az alapvet navigcis funkcik is lthatk.
Mindezek ellenre a Zmo jl hasznlhat, aki vsrlson tri a fejt ne habozzon sokig, mert nemsokra itt a Karcsony ami j alkalom a sajt magunk meglepsre is. Vrhatan a kszlk a forgalmaz szerint – mivel j fejleszts – tbb szoftverfrisstsen fog tesni a felhasznli tapasztalatok alapjn, gy hogy vlemnyemet, negatv tapasztalataimat rendszeresen megkldm a Navi-Gate Kft-nek htha hasznlhat informcikkal tudok szolglni.
|