A terepmotorozs t alapszablya |
t egyszer dolog, amit rdemes megjegyezni, fleg azrt, mert mindegyikk ellenttes az ember termszetes reakciival, amikor elszr kezd el terepen motorozni:
- Emeld fel a fejed s nzz elre. Ne az akadlyokat nzd kzvetlenl eltted.
- Tempsan haladj.
- Hajolj elre, karjaid legyenek lazn behajltva.
- Tartsd a motort az t felszinre merlegesen.
- A hts fket s a motorfket hasznld lasstsra.
1. Oda nzz, ahov menni akarsz |
Tartsd a szemed az exit ponton. Ez a minden jrmvezetsnl rvnyes alapszably itt is rvnyes s kvetend, annak ellenre, hogy az ember hajlamos lenne az ellenkezjre. Ha azonban az elttnk ll terepakadlyra, vagy vztcsra koncentrlunk, akkor valszinleg annl fogunk elakadni. Ehelyett az utat, svnyt, nyomvonalat kell nzni, amelyen tovbbhaladunk majd az akadlyon tl (exit pont). A motor termszetes mdon kvetni fogja az irnyt, ahov nzel s knnyebben elkerli az akadlyokat.
Szles ltszggel figyeld a terepet. Minl tbb dolgot vegyl szre ltalban s minl kevesebbre fkuszlj. Az afrikai nyomkeresk ugyanezt a technikt hasznljk a vadllatok feldertsnl. Ezzel lehetv vlik szmodra, hogy a terepen mozg dolgokat (llatokat, jrmveket) szrevedd, az esetleges akadlyokat idben elkerld.
A termszetes reakcid megint a lass halads, klnsen, ha kavicsos, durva terepen kell thaladnod. A helyes technika az, hogy a veszlyes terepszakasz eltt lasstasz, majd azon enyhn gyorsulva haladsz t. Ha a motor nagyokat mozog oldalra, akkor adj egy kicsit tbb gzt. Ha tl vagy a durva szakaszon, akkor megint lassthatsz.
A motor stabilitsa nagy mrtkben fgg az elrehalads sebessgtl. A gyorsabb halads segt lekzdeni a rossz tfelletet. ltalban ha a motor gyorsabban halad, jobban kiegyenslyozott, stabilabb lesz, jobban irnythat. A lass haladsbl add oldalirny mozgsoktl te is bepnikolhatsz, ezrt a szakrtk azt ajnljk, hogy menj egy kicsit gyorsabban, mint amihez kedved lenne. A kvetkezket ajnljk:
- 10 - 40 km/ra autval egyltaln nem jrhat terepen
- 40 - 60 km/ra a nagyon rossz, keskeny, ktys s nagy kves utakon
- 60 - 80 km/ra a tipikus fldutakon, amelyek tbbnyire egyenesek s sszer tapadst biztostanak
- 80 - 100 km/ra az egyenes, j minsg, jl tapad s jl belthat fldutakon (ha az t mellett nincs veszlyeket rejt nvnyzet)
A kritikus szakaszok eltt lassts, s inkbb vlts vissza, hogy legyen a motorban elg er az enyhe gyorstshoz.
Hajolj elre, a karod legyen lazn behajltva.
Vigyzz, hogy a veszlyes szakaszok kzeledtre ne grcslj be, s ne merevedj meg. Hajolj elre, nzz szembe a nehzsgekkel. Szortsd a tankot a trdeiddel, karok behajltva s rugalmasan megengedve a kis kormnymozgst, amint thaladsz a veszllyes szakaszon.
Ez annl fontosabb, minl rosszabb az t. Vidd a fenekedet elre s hajojl elre, de ne tmaszkodj r a kormnyra, mert azzal az irnytst nehezted. A karod legyen lazn behajltva. A tankot szortsd a trdeid kz s a bokd alatt tmaszkodva llj a lbtartkon. Ezzel a tartssal a tested segtsgvel ugyanannyit tudsz segteni a kormnyzsban,mint az els kerkkel. A fels tested laza legyen, mozogjon szabadon minden irnyban.
Ha az t mg rosszabb lesz, gyorsts, mert ha lasstasz, akkor elesel. Kemnyen llj a lbtartkon, de a karod maradjon laza, ne hzd magad fel a kormnyba kapaszkodva.
4. Tartsd a motort az tra merlegesen |
A fldt nem az a hely, ahol bedntnk s ellenkormnyzunk. Tartsd a motort fgglegesen, illetve mindig az tra merlegesen. Ez azt jelenti, hogy a kanyarokat lassabban kell bevenned, de a sebessg rr majd ksbb.
Amikor mr gyakorlottabb vagy, akkor lehet gyorsabb kanyarokkal prblkozni. Ennek az a titka, hogy a kanyar kls felre es lbadra helyezed a testslyodat. Ez a motort a fldre szgezi s megakadlyozza, hogy a centrifuglis er miatt a hts kerk kicssszon oldalra. Ehhez legegyszerbb, ha felllsz a kls lbtartn. Ilyenkor a motort enyhn be is dntheted a kanyarban.
Egy ennl gyorsabb kanyarodsi technik, amikor erteljes gzadssal a motort megfordtod magad krl, ezt azonban csak a nagyon knny endurkkal lehet megtenni.
Kevesebbet kell kemnyen fkezned, ha betartod a hrom alapszablyt:
- A kanyarokat s a nehezebb szakaszokat a jl ismert krszably szerint kzdd le: "Lassan be - gyorsan ki."
- Tekintet magasan, nzz elre messzire az tra.
- Defenzven vezess, vagyis mrd fel a lehetsges veszlyeket.
A fkezshez csak a motorfket s a hts fket hasznld. Az aszfaltthoz kpest kevsb nagy gond, ha az els kereket blokkolsig fkezed, de az els fket csak akkor hasznld, ha nagyon kell, akkor is fokozatosan s vatosan. Ha leblokkol a kerk, azonnal engedd fel a fket.
Ha sokat jrsz terepre, akkor a lbtartrl szereld le a gumibettet.
Ha elsajttottad a terepezs alapjait, a kvetkez kihvs a belthatatlan magaslatok s kanyarok veszlyeinek felismerse lesz. A szably itt is ugyanaz, mint az aszfaltozott kzton - a sebessgedet a belthat tszakaszhoz igaztsd. Ha tl gyorsan msz, s ezrt ksn veszel szre valamit, akkor bajba kerlhetsz.
Ennek nincs se nagy titka, sem egyszer szablya. ltalban a sron lassan haladunk t, lbbal tmasztva a motort. Ha a sr nem tl mly, akkor tmehetsz rajta felllva is, de ilyenkor htra helyezd a testslyodat, hogy az els kerk ne ssa be magt. A nekifutsbl gyorsan thajts ltalban nem segt, klnsen a nehezebb motorok esetben nem ajnlott. Helyette az elre tekints, lass egyenletesen gyorsul elrehalads szokott bejnni.
Ellenrizd a htrcsot, hogy ne borsa be a sr, mert a motor tlhevlhet.
A srlsek elkerlse rdekben a kvetkez vdfelszerels ajnlott terepre:
- a buksisak, a szemveg s keszty nyilvnvalan szksgesek
- ers csizma, amely jl vdi a bokdat
- hossz szr ers motoros nadrg, a farmer nem elg
- trdvdk - vagy a nadrgban, vagy kiegsztknt
- fels lbszrvd - ltalban a hossz nadrg rsze
- motoros kabt knyk s vllvdvel
A terepezs meleg idben, alacsony sebessgek s gyakori megerltet mozgs mellett elg izzaszt gyakorlat. Gondolj erre, amikor a motoroskabtot kivlasztod. |