Ez a szveg nem a knyv fordtsa, csak azon alapul. Egyszeren sszefoglaltam a leglnyegesebb dolgokat. Ez a msodik fejezet.
A vezet: A motoros tbb problmt okoz, mint amennyit a motorkerkprt korriglni kpes |
Nem egy vezett elkldene a motorkerkpr melegebb ghajlatra, ppgy, mint a motoros a gyakorlatlan utast aki megprblja korriglni a kanyarban a motor bedlst.
Gyakori hiba, hogy a kezd trdcsiszolk megprblnak kihajolni s kzben kormnyozni is. A kihajolsnak a clja, hogy a vezet teste mr egy alacsony s stabil pozciban legyen amikor a motor elkezd kanyarodni. A helyes technika:
- Foglald el a pozcit jval azeltt, hogy elkezdesz kormnyozni. ltalban javasolt mr azeltt elhelyezkedni, hogy visszaengeded a gzt, vagy fkezel.
- Stabilizld magad a fkezshez, de lj annyira knyelmesen, hogy a kanyar teljes hosszban ugyanebben a pozciban maradhass..
- Szorosan ragadj oda a gphez a kifel es lbadat, vagy a csizmdat a bortshoz szortva, szortsd a trded a tankhoz, vagy a karodat szortsd a tankhoz, vagy akr csinld mindet a fent felsoroltak kzl.
- Kezdj el kormnyozni. A kanyarban vagy.
Az S kanyarokban, ahol az egyik kanyart rgtn kveti a msik idztsd a kormnyzsodat gy, hogy az kzvetlenl kvesse az elhelyezkedsedet az lsen. A hiba akkor van, ha megprblsz az egyik oldalrl a msikra val tls kzben kormnyozni is.
Kormnyozni s kzben oldalra kilni, vagy egyik oldalrl a msikra tlni sszekeveri a motorkerkprt s a tllsi reakcik beindulsnak ez az egyik kivlt oka.
szrevetted mr, hogy az alkarod megdagad amikor vezetsz? Van olyan, hogy a kezed elfrad egy belemens kanyarvadszat utn, vagy az alatt? Mit jeleznek ezek a tnetek? A kerkprba kapaszkodni nmagban is mvszet.
Vajon tudatosan feszted meg a karjaidat, vagy automatikusan feszlnek meg? Tovbbi bizonytkok kellenek arra, hogy ez egy tllsi reakci? Tegyl meg aegy pr krt gy, hogy olyan gyorsan msz, ahogy csak tudsz s kzben kemnyen tartsd a gpet s szortsd a kormnyt. A legtbb vezetnek ez kell ahhoz, hogy rjjjn mi is trtnik tulajdonkppen. ltalban nem veszik szre, hogy megfesztik a karjukat, amg le nem lassulnak. Vajon ez vletlen?
A #2 tllsi reakci
8000 motorossal folytatott teszt alapjn a "nemkvnatos vezeti gyakorlat" kategriban minden ktsget kizran dobogs a kormny megfojtsa.Ugyanaz a kivlt ok, amely bekapcsolja a gzelvtelt, ezt az sztns reakcit is bekapcsolja. s ez az egyetlen oka annak, hogy a karjaid hazazennek. Az zenet pedig: Lgyszves kldj oxignt, mert tlhajszoltak vagyunk s heznk.
Az ember hajlik arra, hogy egyszeren azt tancsolja: "engedd el magad, legyl laza a motoron", de ez nem olyan egyszer, lvnhogy tllsi reakcik ellen dolgozunk. Ide oktats, gyakorls kell. Kapaszkodjunk okosan.
Az tviszonyoktl fggen a motor eleje mindig rzkdik oldalirnyban. Ez minden motornl gy van, mert a motor rugzsi rendszernek a velejrja. Az t egyenetlensgeit a gumi kis rszben kiegyenlti, mert rugalmas. Azutn jn a rugzs, ami szintn tomptja az egyenetlensgbl szrmaz tseket. Ha mindkettnek kimerltek a tartalkai akkor mr csak a villa van htra, amely elcsavarodik az tstl. Amikor a gumit ts ri, akkor a villa a kanyar vnek bels fele fel csavarodik, amikor a gumira kevesebb terhels jut, akkor a villa ellenkez irnyba csavarodik s egy kicsit tllendl a holtponton. A kerk azonban ilyenkor mr megint ellenllsba tkzik s a villt elcsavarja. Ez okozza a kormny oldalirny rezgst.
Senki sem elg ers ahhoz, hogy ezt megakadlyozza, ami nem is nagy baj, mert ha ezt megakadlyoznnk, akkor a motor irnythatatlann vlna. A j hr az, hogy amennyiben a gp j mszaki llapotban van, akkor ez a rezgs nem terjed t a motor tbbi rszre. A rossz hr viszont az, hogy ha a 2. szm tllsi reakci bekapcsol, akkor maga a vezet viszi t ezeket a rezgseket a gp testre. Mly homokban endurzva kivlan pldzza ezt az alapelvet. Fogd ersen s a motor teljesen instabill vlik, mg ha lazn vezeted a gp egyenesen halad akkor is, ha az eleje viszonylag nagyokat mozog.
A szoros fogs ugyancsak megnagyobbtja a fordulsi vet. A merev tarts kvetkeztben a gp felegynesedik egy kicsit.
A rezgscsillapt a kormnyon nem sznteti meg teljesen a rezgst csak tomptja s a kilengs mrtkt cskkenti. Ezen tl mg a motor legelejre van szerelve s ezrt nincs mdja arra, hogy a rezgst a motortestre tvigye. Ha tl merevre lltjuk a csillaptt, akkor azt tapasztaljuk, hogy a motor eleje vadul berz. Ez a csillapts a nagyon ers, nagyon meredek villaszg modern motorokra jellemz. A csillapts nem arra val, hogy korriglja a tllsi reakcidat. Ha merev vagy a motor tveszi a rzkdst, fggetlenl attl, hogy va-e rajta csillapts, vagy nincs.
Minl gyorsabban msz a rzkds annl nagyobb lesz, legnagyobb akkor, amikor kijssz a kanyarbl s az eleje knny, nem jl kveti az utat. Ha a csillaptsod egybknt jl van belltva, akkor csak annyira lesz veszlyes ez a remegs amennyire grcssen szortod a kormnyt.
A kormny szortsa a motorkerkpr vezetsi progblmk leggyakoribb forrsa.
A knykd s a csukld bahajtsval lazbban tudod elhelyezni magad a gpen. Ez a pozci csak akkor kell, hogy egy kicsit megvltozzon, ha kormnyozni akarsz. Legyl annyira laza, amennyire csak tudsz. Bartsgosan kezeld a gpet s akkor nem dolgozik ellened.
A vezet - Stabilitsi problmk |
Vajon mirt nznek ki a modern sportgpek gy, ahogy kinznek? Ez csak kozmetika lenne? Vannak a gpednek olyan funkcii, amelyeket nem hasznlsz?
A merevsg a gpen kezelsi nehzsgekhez vezet. Sokfle szerkezetet talltak ki s vsroltak meg motorosok, tbbnyire feleslegesen (j motoros ezeknek hasznt veszi), azrt, hogy a rezgst cskkentsk, pedig azt leggyakrabban a vezet maga okozza.
Megoldsok a #2 tllsi reakci ellen
Sz mos megoldst kitalltak azrt, hogy a motoros kevsb legyen rossz hatssal a motorkerkprra. Ezek kzl nhny:
- Az elmelt hts ls megtmasztja a vezett, hogy ne kelljen a kormnyba kapaszkodnia.
- A nagy tank megtmasztja a kart s a knykt kanyarodsnl.
- A trdtmaszok a tankon stabilabb kapaszkodst biztostanak. A tank a mellet is megtmasztja.
- A htratolt lbtartk knnyebb mozgst biztostanak a mozgshoz.
- a leengedett kormnycsonkok ugyancsak segtenek abban, hogy a vezet ne a kormnyra tmaszkodjon
A 2. szm tllsi reakci kvetkezmnyei
Szlhats
A legtbb vezet aggdik a szl miatt, s ersebben fogja a kormnyt. A felstest gy viselkedik, mint a vitorla. A motort a szl flrekormnyozza. Maradj laza s hzd ssze magad, ezzel a szl hatsnak 75%-t kivdheted.
Autogz
A grngys ton grcssen kapaszkods miatt akaratlanul megrnthatod a gzt, ami a motor slyeloszlst, tapadst, rugzst durvn megvltoztatod. Figyelj r, hogy a knykd lazn tudd mozgatni a kanyarban, akkor nem vagy merev.
Bels informci
Ha le akarod betonozni magad a gphez, akkor kell egy dolog, amibe kapaszkodhatsz. A kanyar belseje fel es kormnymarkolat esik kzre a legjobban. Ettl ltalban szlesebb kanyart veszel, mint kellene. A stabil rgztsedet a motorhoz inkbb az egyik lbaddal oldd meg, vagy mindkettvel, gy hogy a trdedet a tankhoz szortod.
Gyors kanyar
Ha nagyon gyors kanyarban kihajolsz, akkor a trded is gy viselkedik, mint egy vitorla s az ellenszl megprbl visszaltetni a motorra. Hzd le magad amennyire csak tudod s tartsd a trded annyira kzel a motorhoz, amennyire csak tudod.
A visszals
Ha kiltl az egyik oldalra, s vissza akarsz jnni a norml lspozciba, akkor igyekezz ezt gy tenni, hogy nem a kormnyba kapaszkodsz, mert a motor azonnal elkezd kacszni, fleg ha mg kzben gyorstasz is. Inkbb a msik lbadat szortsd a tankhoz s azzal hzd vissza magad. Hasznld a lbtartkat tehermentestsre.
Rzkds
A motor rzkdik, amikor kijssz a kanyarbl s gzt adsz, vagy az aszfalt egyenetlen. A motor jobban rzkdik, ha grcssen kapaszkodsz benne. Az egyenletes, finom, gzadagols is nagyon nehz, ha kzben ersen szortod a markolatot.
Egykerekezs
Az els kerk lettelekor annak a motor vonalval egyirnyban kell llni. A merev kormnytartstl a letett kerk rgtn berzza a gpet.
Hamis sebessgrzet
Az ers kapaszkods tbb rzkdst visz t a karodra, ezrt a sebessgedet s a fordulatszmodat magasaabbnak rzkeled, mint a valsgos s hamarabb elfradsz.
Hamis rugzs
A grcss szorts miatt tl sok visszajelzst kapsz az trl, kztk lnyegteleneket is, amivel egyszerre nem tudsz megbrkzni. A tegyenetlensgek nagyobbnak tnnek s a motor elejnek a termszetes szitlst is felersdve rzed.
Jobbosok s balolosok
Az a rgi relytly, hogy valaki a jobb, vagy a bal kanyarokat szereti jobban szintn megoldhat. A rossz oldaladon ltalban merevebben kapaszkodsz.
Elmosdott lts
A merev tarts miatt a sisakod is berzkdhat, ami szlhatsokkal egytt drmaian felersdik, ha megmerevedsz. A ltsod elmosdhat s a nyakad fjni fog.
sszefoglalva a 2. sz. tllsi reakci hatsait, a merevsg 10 kedveztlen hatssal jrhat egyetlen kanyarban, amelyeknek a kombincija fraszt lncreakcit vlt ki s szksgtelen korrekcikhoz vezet.
A motor valban kontrolllhatatlann vlik, amikor megcsszik? Mirt van az, hogy a versenyzk nem esnek el, amikor a motorjuk olyan gyakran megcsszik? A rzkds s a szitls nagyon zavar, de a 2. szm tllsi reakci legdramatikusabb kvetkezmnye a megcsszs.
Tkletes tervezs
Jtsszunk el azzal a gondolattal, hogy a motorkerkpr egy elg stabil dolog, ha a vezet bkn hagyja. Lehet-e stabilitsrl beszlni csszs kzben?
A legtipikusabb megcsszs, amikor a hts kerk megindul oldalra. Sokan nincsenek tisztban vele, hogy a motor maga automatikusan kompenzlni igyekszik ezt a megcsszst.
A motor slypontja eltoldika csszs irnyba s az els kerk rfordul erre az irnyra, pont annyira, hogy korriglja a megcsszst. Ez az extra minden motorhoz ingyen jr. Ha az aut fara megindul krbe s az eleje forgspontt vlik, akkor kormnyzssal neked kell a csszs irnyba kormnyozva stabilizlnod, mint ahogy ezt a havas utakon tapasztalhattad. A motornl ez nem gy van.
Amikor a motor htul megcsszik s a 2. szm tllsi reakci bekapcsol, akkor a motor is gy fog viselkedni, mint az aut, azaz az els kerk forgspontt vlik, ahelyett, hogy korrigln a csszst.
Sok kis megcsszs vezet drmai kvetkezmnyekhez a 2. szm tllsi reakci bekapcsolsa miatt. A csszs manulis korrekci nlkli tudomsulvtele viszont szmos esetben kisegtheti az embert a bajbl. A salakmotorosoknl ez a kanyarods legfbb segtje.
Kombinlt tllsi reakcik
A gz visszavtele s a markolat szortsa egyttesen egy hallos duo. A gz visszavtele a hts kerk csszsakor azonnali tapadst okoz, amitl a bednttt motor felegyenesedik. Ez az els fzisa a kirepls buksoknak. Ha csak finoman korriglsz s nem veszed vissza azonnal erteljesen a gzt, akkor van r eslyed, hogy a gp csak megrzkdik egy kicsit s a kerekek jra sszerendezdnek.
Az a kontrolllt gumigets gyorsuls, amit az 500cm3-es versenyzk mvelnek nem lenne lehetsges, ha mereven fognk a kormnyt, vagy erteljesen visszavennk a gzt. Ehhez a teljestmnyhez le kell gyznd a tllsi reakciidat.
Az els kerk csszsa
Az els kerk megcsszst az arra jut tl nagy terhels okozza, amely tllpi a tapads hatrt. Van amikor az els kerk megcsszik a kanyarbl kigyorstsnl, flegha a gp nagyon be van dntve, de jellemzen elszr a hts adja fel a tl sok gyorsuls s a kanyarvtel miatt.
A legjobb megolds a cssz els ellen az, ha egy kis gzadssal a hts kerkre visznk t valamennyi slyt. Emlkezz az idelis 40% ell, 60% htul slyelosztsra.
Az els kerk megcsszsa nagyon gyorsan lelasstja a motort s az megprbl felegyenesedni. Ha hagyod a motort magt korriglni, sokszor kijhetsz az ilyen helyzetekbl. Sokkal tbb megcsszsbl sikerl jl kijnni mint rosszul. Valjban magadra vagy veszlyes, ha hagyod, hogy ez a tllsi reakci bekapcsoljon, de ez elkerlhet. Lazts, kontrollld magad.
Mit gondolsz a motorrl – alapveten stabilnak, vagy instabilnak tartod? Kiszmthat, nagy kiszmthatatlan?
Kiszmthat
A motorkerkpr, mint fent is lttuk kiszmthatan viselkedik, a bizonytalansgi tnyez a rajta l ember a tllsi reakciival. Ennek ellenre motorosoktl gyakran hallani, hogy a motorjukat kiszmthatatlannak tartjk.
Minden negyedik kr
Egy nemzeti plyamotoros bajnoksgon egy tantvnyom arra panaszkodott, hogy a motorja egy gyors kanyarban minden negyedik krnl ersen rzkdik s elveszti a stabilitst. Minden belltsi lehetsget vgigfuttattam a feljemben, mg egyszer csak felszllt a kd. „Vrj egy kicsit. A motorok nem csinlnak valamit ngy krnknt. Erre csak a vezetk kpesek. Laztsd el a kormnyfogsodat a gyors kanyarban s akkor megsznik a szitls.” s tnyleg megsznt.
A kapaszkods s a tapads
A slythelyezs a legnyilvnvalbb okozja a tapads cskkensnek, ugyanakkor azonban a kapaszkods is jelentsen hat r. A fkezs az egyik legjobb plda. Merev felstesttel fkezve sokkal tbb slyt helyeznk elre, mint kellene. Ha a tankon keresztl viszed t a slyodat, akkor mg erteljes fkezsnl is a hts kerk hosszabban marad a talajon s az els rugzsnak tbb lehetsge lesz, hogy kiegyenltse az t egyenetlensgeit.
A merev karral fkezsnl a felstest 0,2-0,3G-vel nehezedik r a kormnyra. Ez 50 kg extra terhelst jelenthet, amit tadhatnnk a motornak 50-60 centimterrel htrbb az lsnek, vagy a tanknak is.
A lazts msik elnye, a gzadsnl jelentkezik. Ha ugyanis 50 kilt mr nem kell visszavinni a hts kerkre, akkor a gzads simbb lehet, a slytvitel egyszerbb.
Laztsd el a tested rgtn azutn hogy a kormnyzst befejezted. Valjban az az idelis, ha teljesen laza vagy amikor teljesen bedltl s a hts kerk beleharap az aszfaltba.
Aktv rugzs
Egy msik trkk, amellyel segthetsz a rugzsnak abban, hogy megkzdjn a grngys utakkal, hogy kicsit megemelkedve az lsrl a lbaddal segtesz a rugknak. Ilyenkor a slytads lejjebb kerl s a motor rugzsnak kevesebb terhelsvltozst kell kiegyenltenie. Ugyanezt a technikt alkalmazzk a terepmotorozsnl s a lovaglsnl is. Rossz utakon ez klnsen hasznos, csak ne kapaszkodj nagyon a kormnyba, mert azzal lerontod a hatst.
A felemelkeds segt abban is, hogy a stabilitst vesztett motor stabilizlja magt. Ez knnyebben megy neki, ha nem kell mg a te tmegedet is elre-htra helyezgetnie.
lj nugodtan
A rugzs arra van belltva, hogy egy meghatrozott tmeg egy meghatrozott helyen van, nem a vltoz slyeloszlsra s a tmeged vndorlsra. Ez azt jelenti, hogy a motor nem tud normlisan viselkedni, amikor sokat pattogsz rajta. A GP motoroknl pldul alig mozoghatsz elre-htra az lsen.
Csak azzal, hogy elredlsz, vagy felegyenesedsz a slyeloszlst 5-20 kilval megvltoztathatod anlkl, hogy a kormnyhoz hozznylnl. A tapads szempontjbl ez jelents klnbsg.
A gyors kanyarokban a legnehezebb az lsen megmaradni, amikor a szl megprbl letpni a motorrl. A legtbb vezet ilyenkor elredl s ezzel cskkenti a tapadst egy kis mrtkben. A lehajls s a motor szortsa a trdeiddel ilyenkor segt. A rugzs lltsval ugyancsak t lehet vinni egy kis tbbletterhelst htra. Lejjebb venni az elejt, felemelni a htt, felemelni az egsz motort, vagy a hts kereket elrbb hozni ilyen hatssal jrnak.
A rugzst lehet ugyan lltgatni, de az gyetlen vezeti beavatkozs olyan kiszmthatatlan tnyez, amit nem lehet belltsokkal kikszblni. A laza tarts a motoron segt ezt a bizonytalansgi tnyezt kikszblni.
Az a tveszme, hogy a motorkerkpr kiszmthatatlan a tllsi reakcik pardjt vlthatja ki a nagyon vals s rombol eredmnnyel, hogy elveszted a bizalmat sajt kpessgeidben. |