A knyv Code szerint sok olyan ajnlst tartalmaz, amit valamikor nevetsgesnek tartottak, azutn elutastottak, vgl elfogadtak s ma mr mindenki termszetesnek tartja. Code lltsai tudomnyos alapokon nyugszanak, szemben a tippekkel, amelyekbl nhny tpust idz a knyv bevezetjben. A kedvencem ezek kzl az, hogy "Mindig a gumis felt tartsd lefel."
Ez a szveg nem a knyv fordtsa, csak azon alapul. Egyszeren sszefoglaltam a leglnyegesebb dolgokat. s ez csak az els fejezet.
Az ellensg: a tllsi reakci |
A motoros tllsi reaki
- a gz elvtele
- a kormny grcss szortsa
- leszklt (vadsz) ltszg
- a figyelem sszpontostsa egy valamire
- az arra a valamire val kormnyzs
- a kormnyzs elmulasztsa, vagy nem hatkony (lass, korai, stb.) kormnyzs
- fkezsi hibk (tlfkezs, vagy alulfkezs)
A leggyakoribb okok, amelyek a tllsi reakcikat bekapcsoljk:
- gyorsan megynk bele a kanyarba
- tl szlesre vesszk a kanyart
- tl nagyot dntnk
- flnk az elgtelen tapadstl
Gzadagols - Az els szably |
A tapads a legfontosabb tnyez, ami miatt aggdunk. A gp slynak 40%-a az els, 60%-a a hts kerken kell, hogy legyen. Ez azzal van sszefggsben, hogy az els kerk s a hts kerk milyen nagysg felleten rintkezik az ttal. A versenygpeknl ezt az arnyt a gumi mretvel inkbb 30/70-re lltjk be, hogy a kanyarbl gyorsabban kijhessenek. Ezt a slyelosztst a vezetnek a gzadssal kell szablyoznia.
Egyenes vonal haladsnl a slyeloszls a kerekeken kb. 50-50%. Ezt az eloszlst csupn 10-20%-kal kell megvltoztatnunk, ami 0,1-0,2G gyorsulst jelent. Ez tdik sebessgben 4-6000 fordulatnl egy enyhe gzadssal elrhet minden 600 cm3 feletti motornl.
Az egyik leggyakoribb hiba, hogy a vezet tl sok gzt ad a kanyarban, amitl a kanyar tl szles lesz, vagy a hts kerk megcsszik s ez a gz elvtelhez vezet.
Az els szably:
A gzt egyenletesen, finoman s folyamatosan add a kanyar teljes hosszban.
Amint a korrekt slyelosztst elrted a kerekeken minden vltozs a gzadsban felbortja ezt az egyenslyt, ami azonnal a tapads cskkenshez vezet. Teht ne tl sok gzzal menj bele a kanyarba, ne vedd le a gzt, ne hagyd abba a gzadst, mert a gp tapadsa ettl csak romlik.
Az esetk 99 szzalkban ez a szably jl mkdik. Van persze egy pr kivtel, amikor jobb a gzt visszavenni, pldul a hossz lejtn lefel, a cskken sugar kanyarban, vagy ha thiba van a kanyar kzepn, br ez utbbi esetben is inkbb csak abba kell hagyni a gyorstst, mint visszavenni a gzt.
Minden motornl ms az idelis slyeloszls. Ezt neked kell kitapasztalnod.
Gzadagols - Rugzs s tapads |
A j motorkerkpr vezets = kiszmthat tapads. A tapads elvesztse, vagy amikor azt hisszk, hogy elvesztjk azonnal tllsi reakcihoz vezet.
A rugzs a gp mechanikai elemeinek tuljadonsgaitl (villk, lengscsillaptk, slyeloszls) s az alkatrszek elhelyezsi pozcijtl (villaszg, motor elhelyezs) fgg. A legjobb ttarts, vagyis tapads akkor rhet el, ha a lengscsillaptk s a rugk teljes mozgstartomnynak a kzps harmadban marad a kilengs.
A tl kemny s a tl lgy rugzs egyarnt kevsb kpes kvetni az aszfalt egyenetlensgeit. A gzadsnl el kell kerlnnk a hirtelen s a nagy mrtk vltozsokat, amelyek azzal jrnak, hogy a futmnek nagy slytheleyzsket kell kiegyenlteni htulrl elre, vagy fordtva, mikzben kevesebbet tud azzal foglalkozni, hogy kiegyenltse az t egyenetlensgeit.
A rugzs a gpeken llthat, de ezzel csak minimlis tartomnyban befolysolhatjuk a vgeredmenyt. A legfontosabb tnyez a rugzs szablyozsban az, hogy hogy adjuk a gzt. Egy apr csuklmozdulattal 70-100 kilkat mozgathatunk t az egyik kerkrl a msikra.
A stabilitsi problma megoldsnak a kulcsa a gzadsban van. Az a vezet, amelyik gz nlkl megy bele a kanyarba, majd erteljes gzadssal jn ki belle ahelyett, hogy finom gzadagolssal csak az ssztmeg 10-20% -t hleyezn t htulra, nem hagyja, hogy a rugzs a legjobb tartomnyban maradjon.
A legtbb vezet nem rti, hogy gzadsnl a motor htulja megemelkedik s az els rugkra nagyobb teher jut. Legtbben azt hiszik, hogy a gzadsnl a motor hts rsze lel. Prbld ki: tmaszd az els kereket a falnak, tedd sebessgbe a motort s engedd fel egy kicsit finoman a kuplungot. Ltni fogod, hogy a gp hts rsze megemelkedik.
A gzads alapszablya itt is rvnyes. A 40-60%-os slyeloszls a legjobb rugzsi tartomnyt eredmnyezi.
Az egyes szm szably, amely szerint az egyenletes gzads a legfontosabb, akkor is nagyon hasznos, ha a hts kereked megcsszik. Ha ilyenkor egyszeren csak nem adsz tbb gzt, a motor fokozatosan lelassul s a tapads visszatr. Ilyenkor megint az 1. szm tllsi reakci a legfbb ellensged, amikor a gzt hirtelen visszaveszed. Ilyenkor a hts kerkrl jelents slyt viszel az els kerkre, amitl a hts tapadsa tovbb cskken, mg az elsre annyi tbbletterhels jut, hogy taln az is elkezd csszni.
Mi is teht a gzads els szablya?
Ha gzt adsz, akkor egyenletesen, finoman s folyamatosan add a kanyar teljes hosszban.
Az idelis v meghatrozsa nagyon egyszer. Ez az az v, amelyen a gzads els szm szablyt alkalmazva vgigmsz. Ha ezt a szablyt nem tudod maradktalanul alkalmazni, akkor nem az idelis ven motorozol.
Ez azt is jelenti, hogy nincs mindenki szmra idelis v, hiszen mindenkinek az egyni tulajdonsgai szabjk meg az idelis vet, hogy milyen mrtkben tud sszpontostani, mit enged meg a motorkerkpr, mennyire mer elmenni a tllsi reakcik kivltsa nlkl. Az t llapota szintn meghatroz.
Minden esetben, amikor visszaveszed a gzt, vagy a folyamatos gzadst abbahagyod, stabilitst vesztesz. A kanyarvteli taktikdtl fgg, hogy ez bekvetkezik-e vagy sem. Cskken sugar kanyarban pldul, ha a kanyar kezdetnek megfelelen kezdesz gzt adni, akkor hamarosan vissza kell venned a gzt, s mris nem beszlhetnk idelis vrl.
Az v kvesse a gzt, vagyis vezess a gzadagolsnak megfelelen: a j v a megfelel gzadagolst kveti.
Ha nem adsz gzt a kanyarban, akkor lelassulsz. A legtbb motoros azt hiszi, hogy egy gzparancstl a motor a kanyarban azonnal felgyorsul. Ez nem igaz. Prbld ki egyszer egy biztonsgos helyen, hogy belemsz egy kanyarba s figyeled a sebessgmr rt. A sebessged folyamatosan cskken. Mg aaz 50-50%-os slyelosztshoz is gzt kell adnod, nemhogy az idelis 60-40%-hez.
A konstans sugar v elrshez a kanyarban a 40-60%-os slyeloszlst kell belltanod a gzadagolssal.
A kanyarban a bedls azzal jr, hogy a motor kereke kisebb sugar krn fordul, teht nagyobb fordulatszm kell ugyanannak a sebessgnek a fenntartshoz. Ha nagyon alacsony sebessgre vltottunk a kanyar eltt s a fordulatszmunk nagyon magas a kanyarba rkezskor, akkor a fordulatszm megengedett rtknek a fels hatrt is elrhetjk. Az a fontos, hogy ez lehetleg ne kvetkezzen be. Ugyancsak vigyzni kell a felvltsnl ilyen esetben, mert a gp felegyenesedsekor ismt nagyobb tmrj kerleten fogunk gurulni s a fordulatszm visszaeseik vlts nlkl is. Mindez persze inkbb a 250 cm3-es s az 500 cm3-es versenygpeknl br igazi jelentsggel.
A kanyar vge minden motorosnak s minden motornak mshol van. A kanyar vge az a pont, ahol azt teheted a gzzal amit akarsz, ahol visszanyered a btorsgodat, ahol a figyelmedet nem kti le tbb a forduls, ahol mr tudod, hogy legkzelebb jobban fogod csinlni. Ott van vge.
A legfontosabb teht: idelis v tbb van, de mindegyik a gzadagols els szablyt kveti.
Gzadagols - Hol kezdjk el hzni? |
A j gzadagols a kulcsa a j kanyarvteli techniknak. Vizsgljuk meg, hogy hol kell elkezdeni a gzt adni.
Kanyarban a gzads elmaradsa esetn a kvetkezket tapasztaljuk:
1. A slypont elre toldik, az els kerk tlterhelt, a hts kerk pedig alul terhelt lesz.
2. A rugzs az idelis tartomnyon kvlre kerl, a motor kevsb reaglja le az aszfalt egyenetlensgeit
3. A kormnyzsra rzkenyebb vlik a motor
4. A motor kifel sodrdik, nem tartja az vet
5. A kanyarvtelre hasznlhat hely beszkl
6. A motor lelassul
Minl hamarabb elkezded a gzadst a kanyarban annl hamarabb kerl a rugzs s a slyeloszls a megfelel tartomnyba.
A gzadst teht minl hamarabb el kell kezdeni. Nem a kanyar kzepe eltt, vagy a kzepnl, vagy utna, hanem amilyen korn csak lehet.
Van mg nhny egyb szably is. Kormnyzs kzben mg a finoman adagolt gz is cskkent stabilitshoz vezet, ezrt a gzt a kormnyzs befejezse utn kezdd el hzni.
A gz hirtelen megrntsa, vagy az ertvitel (sebessgvlt, lnc) lazasgbl add reakcikss ugyancsak instabill teheti a gpet. A slyeloszlst, amely a kanyarba bemenetkor 70% ell, 30% htul is lehet a gz elvtele, vagy a fkezs miatt, a lehet legegyenletesebb gzadssal kell a 40% ell, 60% htul tartomnyba eltolni.
Van aki pp azeltt szereti meghzni a gzt, mieltt a motor elri a maximlis dlsszget a kanyarban.
A tl sok erhats, tl nagy sebessg, tl nagy gyorsuls, tl nagy fkezs, vagy centrifuglis er hamar beindtja a pnik gpet. Az erk fltt uralkodnod kell, hogy a tllsi reakcik ne induljanak be.
A zavart egyrszt a tl sokfle erhats, vagy a tl nagy erhatsok okozhatjk. Egy rdekes ksrletben pldul egyetemistkat megrintettek egy kicsit felmelegtett (nem get), s kicsit lehttt (nem veszlyesen hideg) trggyal, amely kis elektromos feszltsget is tartalmazott (nem elegendt ahhoz, hogy megrzzon). A ksrleti alanyok les fjdalom rzsrl szmoltak be.
A motorozs sorn szmos erhats r minket, amelyeknek az sszessgvel kell szmolnunk. A reakcink vlheten hasonl lesz, ahhoz amit a fenti ksrletben lttunk.
A vezet egy meghatrozott sebessgig mg tudja kezelni a klnbz erhatsokat s a helyzet ura marad, a tllsi reakcik csak e fltt kapcsolnak be. A nagy hibkat az ember akkor kezdi elkvetni, amikor a kpessgeinek a 80%-a krl jr a sebessgben.
Az egyik leggyakoribb hiba, amit ilyenkor elkvetnk az a rfkezs a kanyarban. A plyamotorosoknak ez a fajta tllsi reakci okozza a legnagyobb idvesztesget. A plyn ezt gy lehet elkerlni, hogy 3-4000 fordulattal kezdve s a fordulatszmot krnknt 500-1000-rel emelve szablyos, folyamatos gzadssal, helyesen belltott 40/60 slyelosztssal veszed be a kanyart, amg el nem red a magad, illetve a motorod ltal kezelhet maximlis sebessget.
A gzadagols msodik szablya:
Minden gyors kanyarban szmtsd ki a gzelvtel mdjt legalbb olyan gondosan, mint a gzadst.
A gzadsbl szrmaz viszonylag nem tl nagy, mindssze 0,1-0,2G er elhanyagolhat a fkezs (maximum kb. 1G) s a kanyarods erhatsaihoz kpest, klnsen, ha a gzadst helyesen alkalmazzuk. Egy ilyen kisebb erhatsra koncentrlni fleg akkor, amikor az embert egy pillanattal elbb lnyegesen nagyobb erk rtk agyilag nagy vls lehet s ez adja a nehzsgt.
Minden kanyarban sok er dolgozik, amelyekre figyelned kell. A fkezs okozta lassuls, az ellenszl ereje, a kanyarodskor fellp erk, a centrifuglis er, a gyorsuls. Egyenknt egyik sem okoz nagy problmt, de sszessgkben legyrhetnek minket, mint a dikokat a fjdalom ksrlet.
A kontrolllt gzadagols lehetv teszi, hogy urald ezeket az erket s tllsi reakciid ne kapcsoljanak be.
A sebessg az az er, amely a tllsi reakciidat mindennl gyorsabban bekapcsolja. A helyes gzadagols az, amivel ezeket az erket megszelidtheted. |