Ritkn voltam abban a helyzetben, hogy motoron utasknt utazhattam a hts lsen, s azt kell, hogy mondjam elg flelmetes rzs volt, hogy gyakorlatilag semmi sem mlik rajtam. nincs nlam fk, vagy kormny, vratlan gyorsulsoknak s fkezseknek vagyok kitve. Elre csak akkor ltok, ha kihajolok s abszolt ki vagyok szolgltatva a vezet gyessgnek ezen a kelletnl legalbb eggyel tbb szabadsgfok alattam imbolyg szerkezeten, mikzben az elttem l a fizikai lehetsgek hatrait teszteli. "Hej, lehetne lassabban egy kicsit!?"
Voltam viszont sokszor olyan helyzetben, hogy utast vittem. Volt aki nagy rmben, hogy fellhet mgm helybl nekirugaszkodott s azzal a mozdulattal akart felpattanni htra, amit a cirkuszban ltni amikor lovakra ugrlnak fel-le galoppozs kzben. Akkort rntott rajtam, hogy majdnem restem a 300 kils motorral egytt. Tams mondta egyszer, hogy mgtte mr lt valaki gy, hogy olyan rzse volt, mintha zongort szlltott volna a hts lsen.

Utassal vezetni kihvs, ppgy mint utasnak lenni. sszeszedtem teht nhny j tancsot, amit kezd motorosknt n is szvesen meghallgattam volna.
Az utasunkat a legrvidebb prbatra is rdemes gy felltztetni, hogy egy esetleges buks a legkevesebb krt okozza benne. A buksisak, a keszty s a csizma, vagy magasszr cip mellett legyen rajta olyan ruha, amely megvdi a forg alkatrszeit egy viharos fldetrs esetn a nagyobb tstl s a brt a horzsolstl. Hosszabb tra csak gy vigyk el, ha rendesen fel van szerelve motoros ruhval, vesevdvel s van valami nla ami megakadlyozza, hogy ronggy zzk. Kerlni rdemes a tbb mteres slat, a magassark cipt s mindent amin tfj a szl.

Az olyan jrmveken, amelyeken az ember viszonylag ritkn utazik j ha kap nmi informcit arrl, hogy mit kell csinlnia bizonyos esetekben. A repln elmagyarzzk az oxignlarc hasznlatt, a luxus tengerjr hajn a prbariadt is vgig kell csinlni a Florida s a Bahamk kztti csupn egy napos ton, a hlgballonon fel kell kszlni arra, hogy mit tegyl a ritkn sima leszlls alkalmval. A motoron is hasonl a helyzet. Aki keveset lt rajta, fleg aki elszr prblkozik nmi eligaztst ignyel. Klnsen fontos mindez, ha gyermeket szlltasz.

Nzzk t mit kell tudnia az utasnak mieltt felszll a motorra.
Tantsd meg az utasodat arra, hogy amikor felszll, akkor csak fggleges irnyban fejtsen ki ert a motorra s rd, semmi esetre se oldalirnyban. Ehhez legjobb, ha a lbt a lbtartra helyezi s msik lbval fgglegesen elrugaszkodik a talajtl, mikzben kapaszkodik beld, de nem rngat semmilyen irnyban. A leszllst hasonlan, csak visszafel, a lbtartn felllva kell elkezdeni. Minl nagyobb sly az illet ez annl fontosabb.
Fel s leszllni a bal oldalon kell. Ennek az az egyszer oka van, a bal oldalon van a motor kitmasztja s egy rosszul sikerlt ksrlet esetn, ha az mg ki van nyitva akkor megmentheti a motort a feldlstl. A vezet is ott szll le s fel. Legtbbszr.
Ismersm (legyen a kdneve Zn) meslt egy esetet. Egyszer meglltotta a rendr, aki a motor bal oldalrl kezdett kzeledni ismerkeds cljbl. Zn tudvn, hogy lehelletnek kmiai sszettele esetleg felkelti a kzeg gyanjt jobbra mszott le a motorrl a tvolsgtarts rdekben. Ezzel megszta az esetet, de megemlkezseiben kitrt r, hogy ez a nagyon termszetellenes mozgssor mennyi sszpontostst ignyelt.
J, ha az utas elre tudja, hogy a motor a kanyarokban dlnglni fog, s mindenki jobban jr, ha ezt tnyknt elfogadja ahelyett, hogy megprbln erteljes ellenkez irnyba dlssel korriglni a dolgot. Az utas sokat segt azzal, ha a kanyarokban nyugodtan l s hagyja, hogy egytt dljn a motorral. A vezetnek pontosan kell reznie a motor slypontjt, ami pedig az utas oldalirny mozgsai kvetkeztben jelentsen elvndorolhat. Ezek az oldalirny mozgsok kanyarban a legveszlyesebbek.
Az utasnak fel kell kszlnie a gyorsulsokra, fkezsekre, buckkra, teht kapaszkodnia kell. A kapaszkodsnak motor tpusoktl fggen ms a technikja. A Honda Goldwingen, ahol az utas knyelmes, karfs fotelben l ms a helyzet mint a sportmotorokon, ahol az utas bal kzzel a vezet ruhjnak az elejt kell, hogy fogja, hogy egy erteljesebb csuklmozdulatot kvet gyorsulsnl el ne vesszen, s jobb kzzel a tankra rdemes tmaszkodnia, ha nem akarja a vezett mineden egyes fkezsnl felkenni oda.
A motorok szilrdan rgztett, ltalban knyelmesen foghat kapaszkodkkal vannak felszerelve. Ez ktelez tartozk. A legjobb megolds, ha az utas ezeket hasznlja. Az sszeboruls, meg a vezetbe kapaszkods ("mikor a test a testhez r") romantikusan hangzik ugyan, da aki mr prblta az tudja, hogy a buksisakok gyakori tallkozsa miatt ez az lmny sokat csorbul.
Kommunikcira menet kzben is szksg lehet. Ha esetleg mg nincs a motoron interkom, ami lehetv teszi a knyelmes csevegst nagy zaj mellett is, akkor maradnak a jelek. Ez megllapods krdse. Marika pldul mindig Zoli buksisakjt szokta tni, ha tl gyorsan megy. Lnyeg, hogy megrtik egymst.
Az interkom is csak egy bizonyos sebessg alatt hasznlhat, 140 fltt mr akkora a zaj, hogy ez sem r sokat. A legalapvetbb dolgok, amiket meg kell tudni beszlni az engedly az elindulsra, amit az utasnak kell kiadnia s a lassts, vagy meglls krse, amit a vezetnek azonnal clszer komolyan venni, anlkl, hogy az okt eltte kivizsgln. A fel s leszllsra viszont a vezet adja ki az engedlyt.

Vannak tovbb biztonsgi krdsek, s egyb a motorozssal sszefgg dolgok amiket rdemes megbeszlni attl fggen, hogy a motorosnak, vagy az utasnak milyen tapasztalatai, vagy ppen elvrsai vannak. n pldul szeretem, ha az utas lba a lbtartn marad amg le nem szll. Klnsen jl esik, ha nem olvasztja r a nadrgja szrt, vagy a csizmja sarkt a krmozott kipufogcsre. Szeretem, ha integet a szembejv motorosoknak, adott esetben helyettem is, ha pp nagyon lekt a gpszkeds.
Amikor Katitl - aki mr nagyon gyakorlott utasnak szmt - megkrdeztem, hogy milyen tancsot adna kezd utas trsainak, azt mondta "- Ksztsenek sok-sok fnykpet menet kzben s lehetleg gy, hogy az elttk l buksisakja ne legyen benne a kpben s azok nagyon lesek s jl komponltak legyenek - klnben balh lesz." Oops, ez bizony fontos - s n majd elfelejtettem.

Mi vltozik a vezet szmra? | Nos sokminden. Kezdem a j hrrel: <j hr eleje> A gumik a nagyobb sly miatt jobban tapadnak ha utassal megynk. <j hr vge> Hahaaa, teht jobban lehet gyorstani, nagyobbat lehet fkezni s jobban be lehet dlni a kanyarban - gondolnnk, de sajnos a Newtoni fizika trvnyei kegyetlenl keresztlhzzk szmtsainkat.
A gyorsulssal vatosan kell bnni. Utassal (fleg utassal plusz a hozz tartoz csomaggal) mert mg knnyebben felgaskodik a motor a hts kerekre, akkor is, ha ezt egyltaln nem kvnjuk.
Fkezsnl ktsgtelenl jobb a tapads, de a nagyobb tmeg miatt ebbl keveset tudunk kihasznlni. Azrt is j, ha vatosabban bnunk a fkkel. Az utas szmra az ers fkezs a kihagyhat lmnyek kz tartozik. Neked sem hinyzik, hogy a nyakadra cssszon, vagy lefejeljen. A fkutad teht megnvekszik. A vszfkezst utassal rdemes biztonsgos krlmnyek kztt egy kicsit gyakorolni elinduls eltt. Ez segt megtantani az utasnak a helyes kapaszkodst.
A rugk a megnvekedett terhels miatt jobban sszenyomdnak, a lbtart a talajhoz kzelebb kerl, ezrt kanyarban utassal knnyebb szikrt hzni az aszfalton. Ennek az utas ritkn szokott rlni. A legtbb motoron ma mr a hts rugk merevsge llthat. Kemnytsd fel a rugzst, ha utassal msz. Ugyancsak nagyobb a terhelse a hts guminak. Jt tesz, ha egy kicsit nagyobb nyomst teszel bele a nvlegesnl.
Hegymenetnl a gravitci is tolja a motort, ezrt lefel menet nehezebb lesz lelasstani s felfel menet - klnsen ha a motor elg ers - mg nagyobb az egykerekezs veszlye.
sszessgben a motor kevsb lesz robbankony, gyakrabban kell sebessget vltanunk a megnvekedett tmeg miatt. A kisebb, 600-800 cm3-es motorok szmra sokkal nagyobb a kihvs, k az elzseknl s hegymenetben ltalban rzkeltetik velnk, hogy egy szemlyre vannak kitallva.
Nos ha mindezt figyelembe vetted, akkor mr csak nhny aprsg van htra. Ha azt akarod, hogy egytt lvezztek az utazst, vezess gy, hogy az az utasod szmra is ugyanolyan j legyen, mint neked. Simn vltsd a sebessget, rzssel gyorsts s lassts. Tudj rla, hogy 140 fltt htul mr eldurvulnak a meteroolgiai viszonyok s igen nagy lesz a zaj. Kicsit fogd vissza magad a hegyekben s a kanyarokban. Mindez nvelni fogja utasod biztonsgrzett.
s idnknt krdezd meg hogy rzi magt ott htul, htha tanulsz j dolgokat.

A kvetkez rvid sztorit MGP-tl kaptuk. Itt a helye:
Egy nagyon rgi trtnetem mg a sulibol: egy barti tallkozra motorral rkeztem, jtt pr j ismers is. Egy lenyz sokig sndrgtt a motor krl, vgl csak kibkte, hogy nagyon szeretne motorozni. - ltl mr motoron?? - Mg soha.... - Na j, menjnk egy kis krt a vros krl, lnyeg, hogy kapaszkodj, s mindig arra dlj amerre n..OK?? -Persze, menjnk! Elindultunk, mg a vroson bell volt egy kis affr, mikor a kls svon pp elhaladtam egy bels svon kzleked busz mellett, de kzben egy megllbl pp elkezdett killni egy msik busz. Fkezni mr ks volt, inkbb egy nagy gzzal tlttem a kett kztt... pp, hogy elfrtnk.
Kirve a vrosbol a krnyk legkanyargsabb utvonalt vlasztottam termszetesen. Eleinte mg vatosan, elvgre az utas elszr lt motoron, de semmi gond nem volt, mintha felragaszottk volna a hts lsre.. Egyre gyorsabban mentnk, vgl jtt az utols gyors, nagy ves kanyar, persze ebbe mr igggggen tempsan rkeztnk. A kanyar kzepn elhal sikoly mgllem, majd a lenyz egy erteljes mozdulattal felrntotta a gpet. Annyira meglepett, hogy nem birtam rgtn vre visszatrni, teht rintrnyban tvoztunk a kanyarbl, majd erteljes satu utn elskerkkel az rokban ledokkoltam.
Phuuu..... lassan szmoltam tzig, aztn beszlgettnk: - Mi volt ez???!!!! - Ht...iz.. - Kicsit rszletesebben esetleg....? - Megrmltem mikor lttam, hogy dlnk a kanyarban.. reflexszeren felrntottam, nehogy teljesen eldljnk! - Knyrgm!!!... ez volt a 28.-ik kanyar... mirt pont itt???? - Itt nyitottam ki a szemem elszr a buszok ta!!!
|