Hosszabb vlasz:
Az 1930-as, 40-es vek motorblokkjainak mg nem a henger felett, hanem mellette voltak a szelepei. Ezrt amikor megjelentek a hengerek feletti, modernebb szelepelrendezsek, elkezdtk hasznlni az OHV (Overhead Valve = hengerfej feletti szelep) rvidtst, hogy megklnbztessk ezeket a fajtj j motorokat az addigiaktl. Az OHV blokk vezrmtengelyei a hengerfej alatt helyezkednek el s tolrudakon s himbkon keresztl mkdtetik a szelepeket. (Pl.: Harley-Davidson blokkok, kivve a V-Rod csald mert az DOHC) Ez a kialakts helykihasznls szempontjbl ugyan jobb, mint egy OHC blokk, de a vezrls tbblet slya miatt (a tolrudak s himbk tetemes slytbbletet, az egsz vezrls slynak 15%-t is jelenthetik) nagyobb a teljestmnyvesztesg, azaz kevsb hatkony.
SOHC: Vagy simn csak OHC. Szimpla fellfekv vezrmtengely. Itt a vezrmtengely a hengerfejben helyezkedik el, gy a motor nyomatknak nem kell egy tolrd tbbletslyt is „legyznie”, mint az elz esetben. Egy ilyen vezrlsnl a vezrmtengely btykei vagy kzvetlenl, vagy egy himbn keresztl mkdtetik a szelepeket. A legtbb SOHC blokk hengerenknt ktszelepes, de vannak gyrtk – pldul a Honda – akik ksztenek hengerenknt ngyszelepes SOHC blokkokat is. Fontos belegondolni, hogy az SOHC blokkok hengerfejenknt rendelkeznek egy vezrmtengellyel, gy egy V8-as SOHC blokknak pldul kt vezrmtengelye van!
DOHC: Dupla fell fekv vezrmtengely. A DOHC kialakts a hengerenknt ngyszelepes elrendezs elnyeit hasznlja ki (lsd lejjebb). Viszont van htrnya is: ellltsi kltsgek (tbb alkatrsz, nagyobb r), a rosszabb helykihasznls (a tbb tengelynek s szelepnek tbb hely is kell), s a szervizels (ktszer annyi szelepet kell belltani).
A 4 szelep/henger elnyei: Itt a tehetetlensg s a tlts, kipufogs hatsfoka a kulcssz. Minl kisebb a vezrlsi vesztesg s nagyobb a hatsfok, annl nagyobb teljestmny nyerhet ki egy adott hengerrtartalm motorbl. A ’60-as, ’70-es vekben, ha egy gyrt nagyobb teljestmnyt akart kicsikarni egy motorbl, egyszeren nagyobb szelepeket faragott a hengerfejekbe, hogy a megnvekedett „nylson” tbb zemanyag-leveg keverk juthasson be, ill. tbb kipufoggz tvozhasson egy tem alatt. Csakhogy ez tbb gondot is maga utn vonz. Elszr is a nagyobb szelep nehezebb, mely mozgatsa tbb ert emszt fel, mr csak az ersebb szeleprugk miatt is. Msodszor a nagyobb szelep ltal megnvelt be-, s kiml csatornk tltttsge alacsony fordulaton nem tkletes, gy cskkentve az elrhet legjobb alacsony fordulati nyomatkot.
s itt jnnek kpbe a tbbszelepes megoldsok! Kt 30 mm-es szelep nagyobb felletet eredmnyez, mint egyetlen 60 mm-es, radsul egy 30 mm-es szelep knnyebb is, mint egy 60 mm-es. Ok, tudom hogy a kt 30-as egytt mr nehezebb, mint egy 60-as, de az egyes knnyebb szelepek mkdtetshez kevesebb energia szksges, gyengbb szeleprugk, radsul a kisebb szelepeknek nem is szksges olyan nagyot nyitniuk. gy mondhatjuk, hogy egy ngyszelepes kialakts szinte minden tren jobb megoldst jelent, mint egy hagyomnyos ktszelepes. Alacsony fordulaton is j a hatsfok, mivel a tbb, de keskenyebb csatornkban mindig elfogadhat tud lenni a gzramls, viszont magas fordulaton nagyobb a csatornk keresztmetszetnek az abszolt rtke, mivel tbb van bellk, mint a ktszelepes kialaktsnl.