hogy a blokkba raml levegt szablyozza. A keznkkel, azaz a gzkarral lltjuk az llst, ezzel egytt a leveg ramlshoz rendelkezsre ll keresztmetszetet a beml traktusban. A msodlagos pillangszelep pont az, aminek hangzik: egy msodik pillangszelep az „elsdlegesen” fell, amit viszont mr nem mi irnytunk, hanem a motor agya, a fekete doboz, az ECU. Erre azrt volt szksg, hogy az injektoros motorok rkfenjt, az rezhetetlen, adagolhatatlan s rngats gzreakcit kikszbljk s egyenletesebb tegyk a teljestmny leadst.
Az alst te, a felst nyitja-zrja
Mert ht hogy is mkdik az injektor? Mi, humanoidok rtekerjk a gzt, azaz kinyitjuk a pillangszelepet. Ezt az injektor-vezrl szmtgp rzkeli, s klnbz vltozk figyelembevtelvel s az azokhoz trstott, az injektor programban fehren feketn megtallhat mennyisg benzint fecskendez az ltalunk beengedett leveg mell. s pont emiatt kellett kialaktani a msodlagos pillangt, mert nlkle csakis rajtunk mlott, hogy mennyi levegt engednk be, ami nagyon nehz helyzet el lltotta az injektort: Moh emberknt mi akkor is rnyitjuk a leveg teli keresztmetszett a motorra (azaz hzunk egy stiftet), mikor arra mg marhra nincs szksge, mondjuk alacsony fordulatszmon. Ilyenkor az injektor persze vrt izzadva adagolja a klnbz mennyisg benzinfrccsket, hogy a motor ne fulladjon bele a sok levegbe, s mg csukls nlkl is hzzon, kiszmthatan, szpen, finoman. Ez szinte lehetetlen feladat, s csak knyszermegolds. Radsul ilyenkor kzel sem optimlis sem a teljestmny leads sem az elrt legnagyobb pillanatnyi teljestmny, gy a mrnkk kitalltk, hogy kiveszik keznkbl az irnytst: kitalltk a msodlagos pillangszelepet. Egy ilyen jelleg injektorral elltott motoron mikor teszem azt tdikben 2000-nl rcsapjuk a teligzt s ezzel kitrjuk a gzkarunkhoz csatlakoztatott pillangszelepet, a msodlagosnak mg esze gban sincs kinylni, hanem csak szpen fokozatosan trul, minden pillanatban pont a megfelel mennyisg levegt juttatva az idelis benzinmennyisg mell. s csak ksbb, jval utnunk nyit ki teljesen, mikor arra mr valban szksge van a blokknak.