Motoros GYIK : Azt mondjk 125-s Cagivmban van power szelep. Mi ez s hol van? |
Azt mondjk 125-s Cagivmban van power szelep. Mi ez s hol van?
Egy ngytem motorban a benzin-leveg keverk hengerbe jutst, majd az gstermkek kipufogst a szelepek vgzik.
Ez a feladat a kttem motorok esetben a dugatty s a henger oldaln tallhat nylsok dolga, ezt hvjuk rsvezrlsnek (s ezrt is olyan iszony fontos a kttemek kipufogja, mivel az nagyban befolysolja a gzok ramlst). Ahogy a dugatty mozog fel-le a hengerben, elhalad a henger nylsai mellett, melyeket vagy lezr, vagy megnyit. Ezeket a nylsokat nyilvn a lehet legoptimlisabb tltst s kipufogst szem eltt tartva alaktjk ki. Igen m, de mi van akkor, ha j magas fordulatszm tartomnyokban mr nem gy ramlanak a hengerben a gzok, mint az idelis volt mg pr szz vagy ezer fordulattal lejjebb? Ilyenkor jn kpbe a kznyelven „power” szelepnek nevezett kipufog szelep, ami alap helyzetben zrva van, s gy szkti a henger oldaln a kipufognylst. Viszont ha elrnk egy bizonyos fordulatszmot kinyit, (illetve egyes tpusokban valjban elfordul) ezzel megnveli a kipufogrs mrett felfel, hogy a gzok hamarabb tvozhassanak a hengerbl, ahogy a dugatty mozog lefel.

Boooo... ...ommMMRRRR... ...RRRU!!!
A kpen egy Suzuki RGV250-es ktlls power szelept ltjtok. Az els (alacsony fordulati) kpen teljesen zrt a szelep. A msodik kp a kzps fordulat tartomnyban hasznlt szelepllst szemllteti, mg az utols a „seggberg” (magas fordulati) llst. Mondhatjuk, hogy a kipufogszelep a kttemeknek olyan, mint a vltoz szelepvezrls a ngytemeknek. s hogy hol van? Nos, ha figyelmesen olvastad a fentieket s nmileg vizulis tpus vagy, rjhettl, hogy kzvetlenl a henger kipufog felli oldaln tallhat.
|