Hrek : Az utols simtsok eltt a sivatagi show |
Az utols simtsok eltt a sivatagi show
2007.01.05. 22:55
Az adminisztratv s technikai ellenrzsekkel elkezddtek a Dakar-rali szombati rajtjnak elkszletei Lisszabonban. A kis magyar klntmny fele mr tl van
a „paprmunkn”, a tbbiek pnteken kvetkeznek.
fot: Reuters
Impozns ltvnyt nyjtott, amint az autk s a kamionok is sorban lltak az ellenrz pontoknl Impozns krnyezet, jobbra a Felfedezk emlkmve, balra a Szent Jeromos-kolostor, a kett kztt pedig valahol flton a Dakar-rali parc fermje, vagyis zrt parkolja. Az autk s a motorok egyms utn rkeznek Lisszabon trtnelmi vrosrszbe, nem sietnek sehov, annak egyelre mg nincs itt az ideje. Tlzs lenne azt lltani, hogy a versenyzk nagyon nyugodtak lennnek, affle vihar eltti csend ez. Persze vlaszolnak a krdsekre, mosolyognak a fotkon, de ltszik rajtuk, legszvesebben mr most elrajtolnnak, ha lehetne… Szombatig azonban mg muszj vrniuk. Addig is itt van az adminisztratv s a technikai ellenrzs, amely a Dakar-ralin kisebb tortrval r fel, mg a rutinosabbaknak is. Elszr is el kell vgezni a paprmunkt. Mindenki kap egy A4-es kartonlapot, amelyen kttucatnyi pecstnek van hely – na, azt mind be kell szerezni. Minden asztalnl l valaki, mindenhol paprokat kell kitlteni, adatokat megadni. Hol szlettl, mikor, hny kil vagy, hny centi, van-e valamilyen fertz betegsged, megvannak-e a ktelez oltsaid, hova szlltsanak, ha baleset rne, s kit rtestsenek srlsed esetn? Biztat… A kvetkez asztalnl mholdas navigcis rendszert s mholdas telefont lehet felvenni (na igen, a modern technika, de legalbb ad nmi biztonsgrzetet, segtsgvel a sivatag kzepn sem rezheti magt teljesen egyedl az ember). A terem kezd kisebbfajta zsibvsrra hasonltani, minl tbben jnnek, annl nagyobb a hangzavar, s annl hosszabbak a sorok az asztalok eltt. rkezik a magyar klntmny egyik fele (a msikat pntekre osztottk be). Palik Lszln ltszik, nem rajong klnsebben a paprmunkrt, mintha a fogt hznk. Csak legyen mr tl ezen, s kezddjn az autverseny! De lehetleg Afrikban, mert az eurpai szakaszokat egyetlen porcikja sem kvnja (fleg, hogy tavaly a komphoz vezet sszekt szakaszon volt knytelen technikai hiba miatt feladni a versenyt). Vicceldik. A Nissan kzben szpen araszol elre, hamarosan kezelsbe veszik a technikai szakemberek. Ismersk krs-krl: Libanonbl, Szeneglbl, Franciaorszgbl – mindenki veregeti a msik vllt, s boldog j vet kvn. Olyan ez, mint egy nagy csald, amelyet a sivatag s a versenyzs szeretete tart ssze. Ezeknek az embereknek tnyleg nincs szksgk szavakra – akik jrtak mr a Szaharban, egy pillantsbl is megrtik egymst. Kis Sndor vidm, mint ltalban. A szerelk elruljk, a Nissanja ajtajra kszttetett egy specilis matrict, rajta egy behajtani tilos jel s Paul Belmondo neve. A ht ponja, ha tudjuk, hogy tavaly ppen ebbe az ajtba szllt bele teljes gzzal az ismert sznsz fia, darabokra trve autt s lmokat. Kis vigyorog, a csapata azonban rbeszli, szedje le a matrict, nehogy valaki megsrtdjn, nehogy emiatt gondjuk legyen. Hagyja meggyzni magt. A kamionos Flex Dakar Team tagjai is elegnsak, mintha skatulybl hztk volna ki ket – valsznleg ez az utols alkalom janur 22-ig, hiszen a kamionversenyzs nem pp a pednsak mfaja. A gptvtelen azonban ez dukl. Minden megy a maga tjn (a versenyzk szpen lassan fogynak, a jrmvek szma pedig folyamatosan n a parc fermben), mr-mr gy tnik, minden tkletes, amikor jn a hr: a Szalay Dakar Team szervizfnke, Gal Jzsef szerdn (a kamion elksztse kzben) bokasrlst szenvedett , a lbt be kellett gipszelni, gyhogy nem indulhat el Dakar irnyba. Replvel Budapestre szlltjk, s nemcsak a lba fj, a szve is vrzik, hiszen egsz vben erre a versenyre kszlt. Bzunk benne, ez az utols rossz hr a versenyzinkkel kapcsolatban a rvidebb, mint hromhetes viadal sorn.
Luc Alphand mg boldog, m nagy krds, hogy a rajt utn is lesz-e oka az rmre Luc Alphandnak lteleme a szgulds. Nhny vvel ezeltt mg a splykon hdtott (lesiklsban vilgbajnok lett), tavaly pedig az autsok meznyben volt a leggyorsabb a vilg legnehezebb terepraliversenyn, a Dakar-ralin. Most persze mindenki az skalpjra plyzik. – Cmvdknt milyen taktikt vlasztott az idei Dakar-ralira? – Ugyanolyat, mint korbban, amikor mg nem voltam cmvd – mondta Luc Alphand. – El kell kerlni a nagyobb problmkat, br tbb mint kt hten keresztl ez elg nehz lesz. A Szaharban sohasem tudod, hogy mi trtnik veled a kvetkez pillanatban, gyhogy ne is prbld meg kiszmtani. Tudom, hogy szombaton rajtolunk, de nem vagyok ideges emiatt, inkbb megprblom magambl kihozni a maximumot. Na j, az els napokban taln nem, az eurpai szakaszokon taln egy kicsit htrbb leszek, de az nem baj, az igazi verseny gyis Afrikban kezddik. – Mit gondol, megismtelhet a tavalyi eredmny? – Nehz lesz. – Nagyon megvltozott az lete a Dakar-gyzelem ta? – Dehogyis! – Dehogynem! Hiszen most mr nnek is van a vitrinjben egy trfea!– Na j, ez igaz. s vrjon csak, van itt mg valami. Tavaly az indulsnl n voltam az egyetlen a Mitsubishi-csapatban, aki nem nyert Dakart, de most mr ez is megvan, most mr ebben a tekintetben sincs klnbsg kzttnk. – J a hangulat csapaton bell? – Egyszeren remek! Mindenki profi, mindenki teszi a dolgt, az aut pedig gyors s versenykpes. Az utbbi hrom Dakaron nem vltozott a fellls, szegny Henrit kivve (Joan Roma navigtora, Henri Magne a tavalyi Marokk-ralin vesztette lett versenybalesetben), gy nem volt nehz egysges csapatt kovcsoldni. – Henri Magne lst a spanyol Lucas Cruz Senra vette t Nani Roma mellett. Knnyen beilleszkedett? – Mindannyian segtnk neki. Befogadtuk a csapatba, de mg szksge van versenytapasztalatra, ez a vilg kicsit j neki. – Nem gy, mint nnek. Mi a siker titka a Dakaron? – Elfogadni, hogy itt gyakran nem az nyer, aki a leggyorsabban megy. A tl gyors temp sokszor hibkhoz vezet: elsod magad a homokban, eltvedsz, defektet kapsz, gyhogy itt az nyer, aki a lehet legkevesebbet hibzik. – Tavaly is Lisszabonbl rajtolt a verseny, s n nyerni tudott. J eljelnek tartja, hogy az idn is innen indulhat a mezny? – Nos, mit mondhatnk? J lenne, ha minden Lisszabonban kezdd Dakart n nyernk meg. Egybknt is jl rzem itt magam, az emberek imdjk az autsportot, st a nap, nem gy, mint otthon, ahol tegnap mg seltem. – Nos, erre egy ideig nem lesz lehetsge. Legfeljebb a homokhegyekrl szguldhat lefel – autval, nem slceken. Szereti a sivatagot? Bartknt tekint r vagy ellenflknt? – Ha rosszul mennek a dolgok, a Szaharban val autzs rmlomm vlhat, de persze akadnak knnyebb napok is. Tudja, a Dakaron az els s legfontosabb kihvst nem az jelenti, hogy legyzd a msikat, hanem hogy tverekedd magad a sivatagon. Utna kvetkezhet csak a kzdelem a tbbiekkel.
|