
fot: Czagny Balzs
Szalay Balzs mr kilencedszer csinlta vgig a technikai ellenrzs procedrjt, ezttal j autjval, az Opel Antarval
A Dakar-rali vrl vre egyre npszerbb. Ezt jelzi, hogy az indulltszm tekintetben az idn is megdl a rekord: a technikai ellenrzsen 510 jrm (tavaly 475-en indultak) felelt meg az elrsoknak – ennyien vgnak neki szombaton a 7915 kilomteres szguldsnak. Persze kzlk nem mindenki ri el a hn htott clt a Rzsaszn-t partjn, ha mr a szmoknl tartunk, meg kell emltennk, hogy tavaly az indulk kevesebb mint felnek sikerlt.
A kiessre ilyenkor termszetesen senki sem gondol, mindenki rl, hogy itt lehet, annak pedig mg jobban, hogy mr nincs htra tl sok id, s elkezddik az v els rangos auts s motoros viadala.
Eltte azonban mg itt volt a ktelez ellenrzs pntekre es rsze. A korbbi gyztesek kzl nagy feltnst keltett Jutta Kleinschmidt s Sinozuka Kendzsiro, de megklnbztetett figyelem jrt a KTM gyri piltinak is, akik kzl szinte mindenki eslyes a vgs gyzelemre.
J volt ltni, hogy azok, akik nhny ra mlva ellenfelek lesznek, most bartsgosan egyms vllt veregetik. Az esetkben ez tnyleg „csak” verseny, ha a msik bajban van, egyetlen percig sem haboznak, hogy segtsenek-e. Hiszen legkzelebb az letk, az versenyk folytatsa mlhat msok j szndkn.
A magyar motorosok kora reggelre kaptak idpontot. Hermann Henrik vgzett elszr a paprmunkval, gy mire a tbbiek a motorjaikhoz rkeztek, mr perfektl tudta, miknt kell bektni a klnbz kbeleket ahhoz, hogy mkdjn az j mholdas navigcis rendszer s a helyzetmeghatrozst elsegt irritrack (utbbi segtsgvel nhny mteres tvolsggal meghatrozhat, hogy az adott versenyz ppen hol jr a szakaszon). Szval Hermann megint nekivg. Immr harmadszor, s br eddig nem sikerlt clba rnie, nem adja fel.
Ugyangy, ahogyan Ktai Pter sem. Az endurban hrom magyar bajnoki cmet szerz piltnak tavaly tbb helyen eltrt a combcsontja (a „vasak” most is a lbban vannak), de felplt, s felkszlt. No j, van egy apr szpsghibja, ha valaki gratullni akarna neki a j eredmnyeihez, csak vatosan szorongathatja a kezt, mert a jobb kisujja nhny hete, a hatnapos enduro-vilgbajnoksgon eltrt, s mg mindig rzkeny egy kicsit. Azt mondja, ez legyen a legnagyobb baja.
Dsi Jnos a komplett magyar alakulat egyetlen joncaknt a httrbe hzdik, egyelre csak tanulgatja a Dakart, s prblja megrteni, pontosan mi trtnik krltte. Hatalmas „gpezet” ez, nem knny kvetni, fleg ha az ember elszr ltja mkds kzben.
Szalay Balzsnak nincs ilyen gondja. Kilencedszer csinlja vgig a bonyolult procedrt – igaz, most j autval, az idn ptett Opel Antarval. A szurkolk megcsodljk az ezst-srga versenygpet, amely kllemt tekintve a gyriakra hajaz, a pilta remli, legalbb megkzeltleg olyan gyors s megbzhat is lesz, mint az lmezny tagjai. A gptvtelnl a csapat versenykamionjnak sofrje, Darzsi Zsolt segdkezik, ami nem meglep, hiszen ptette a versenyautt, nla jobban a vilgon senki sem ismeri. (Szalaykkal kapcsolatos hr, hogy a szervizcsapat fnkt, Gal Jzsefet – aki szerdn szenvedett lbsrlst a szervizkamion felksztse kzben – idkzben Budapesten megoperltk.)
Utoljra maradt a mieink kzl Kristf Mrton fekete Bowlerje, de a pilta nem bnta – ezt a napot erre sznta. Tny, hogy a gptvtelen (br rkig tart) lnyegesen kevesebb boszszsg ri az embert, mint mondjuk a sivatagban, ha az aut elsllyed a puha, forr homokban.
Persze erre mg vrni kell (dehogy vrja, mindenki inkbb simn, homoklaptols nlkl szeretne tjutni a Szaharn), hiszen az els kt versenynapot Portugliban teljesti a mezny.
Szombaton bemelegtsknt 117 kilomteres szelektv szakasz vr a rsztvevkre.