Kovax tesztje
A szorgos vzhord, avagy ER-5 szezonteszt
A motoros jogsi gyakorlati rszig nem is tudtam a Kawasaki ER-5 ltezsrl. A tanplyk egyik kedvencnek szmt "dohog szvrt" elssorban olcs fenntartsa miatt kedvelik az oktatk, a tanoncok pedig ltalban trelmetlenl vrjk, hogy a 125-s, 250-es gpekrl vgre tljenek az abban a meznyben cscsgpnek szmt tszzasra.
Hazudnk, ha azt mondanm, hogy a Kawa ER-5 teljesen lenygztt s elvarzsolt az oktats sorn, egsz egyszeren csak tette a dolgt, s hsges trsknt asszisztlt a hn htott jogostvny megszerzshez. Nem dlt el, nem csszott meg, nem fulladt le, s kszsgesen felugrott a kzpsztenderre, ha ppen az volt a feladat. Mindez mg 2005-ben trtnt, s az A-bets plasztikkrtyval a zsebben hamar feledsbe merltek - az egybknt egy kln cikket megr - tanplys tapasztalatok.

A sors s a racionalits aztn gy hozta, hogy 2006 tavaszn ismt kereszteztk egymst tjaink az ER-5-tel, de ezttal egy benssgesebb, s hosszabb tvnak kinz kapcsolat krvonalazdott. A trtnet a szoksos alapproblmval kezddtt: kell egy motor! Nem voltak nagy ignyeim, az zlsemhez a naked-motorok lltak kzel, de nem akartam els motornak egy ler-gyrat a fenekem al (600 kbcentiben hztam meg a hatrt). Elvrs volt a viszonylag alacsony lsmagassg (163 cm magas vagyok), s volt egy 1 millis kltsgvetsi korlt is. Mr-mr megvettem egy hasznlt Honda CB 400-at, aztn mgis visszakoztam. Egsz egyszeren nem bztam a hasznltmotor-piacban, radsul mindig volt valami, ami belerondtott a hirdetsekbl lejv rzsaszn kpbe (a motorelads panami is megrnnek egy kln cikket...). Radsul viszonylag koros motorokhoz lehetett volna hozzjutni 7-800 ezer forintos ron + trs, eredetvizsga, s ltalban gumicsere s/vagy szervz. Innen mr kzel volt az a pont, ahol megszletett a nagy dnts: j motort veszek! Csakhogy 1 millirt nem lehetett j naked-tramotort kapni, ezrt egy kockzatos lpsre szntam el magam: felpuhtottam kicsit a kltsgvetsi korltot (viszont a szalonok tuti hitelkonstrukciibl nem krtem, mert ahogy egy bankr ismersm megfogalmazta: "a hitel mindig szop"). Kt jellt maradt: Kawa ER-5 s Suzuki GS 500. A Suzuki valamivel korszerbb technikt tudott felmutatni, viszont 2-300 ezer forinttal drgbban knltk. Maradt teht az tszzas Kawa, amelyet kt hnapos idegtp vrakozs utn - 1 milli 150 ezer forint leszurkolsa ellenben - 2006. mjusban vehettem t. A nullkilomteres fekete jszg szelden duruzsolt a szalon eltt, n pedig idegessgtl remeg kzzel s gyomorral hztam magamra a korbban beszerzett motoros dzsekit, csizmt s kesztyt. Ok, akkor nyeregbe. Els meglepets: az ls magasabban volt, mint amire korbban emlkeztem. Kt lbbal csak gy tudtam letmasztani, hogy a csizma elejt koppantottam az aszfaltra, az viszont nem adott nagy biztonsgrzetet. Azta is egy lbbal tmasztok le, egy kicsit flrelve a nyeregben. Ez nem tl praktikus, viszont n biztonsgosabbnak tlem (az ER-5-hz kaphat egybknt gyri alacsonytott ls, csekly hetvenezer forintrt, de szivacskiszedssel is orvosolhat lenne a problma). Mozgsba hozva a gpet aztn rgtn kellemes rzs lett rr rajtam, mert a remek lspozcinak ksznheten mr az els kilomtereken knnyedn mozogtam a motorral a budapesti forgatagban. Az 1600 km-es jratsi peridus bven elg volt arra, hogy megtapasztaljam a motor alaptulajdonsgait. A 800 km-ig rvnyes 4 ezres fordulat 90 km/h-s cscssebessget engedlyezett, ezrt ebben az idszakban a Budapest krnyki alsbbrend utakat teszteltem. A jrgny az als fordulattartomnyban is meglepen jl s egyenletesen hzott, de a haladshoz bszen kellett hasznlni az egybknt preczen mkd hatfokozat vltt. A futm kszsgesen korriglta a kisebb thibkat, de keresztirny "tcscs" esetn kellemetlenl pattogott a motor eleje. Az els - nem llthat - villra ezen kvl nem volt semmi panasz, soha nem ttt fel, mg a budapesti ktykon thaladva sem. A hts, t fokozatban llthat hagyomnyos hts telk sem okoztak csaldst, kis slyomnak (60 kg) ksznheten a leglgyabb fokozatban sem hullmzott be a motor htulja. A bejrats msodik 800 kilomtern mr 6 ezres fordulat mellett 130 km/h-val is "szguldhattam", ahol egy j vilg kezddtt szmomra. Elszr is megntt a szl! Traplexi hinyban 100 km/h temp felett heves szllksek tmadtk a felstestemet, ettl grcssen szortani kezdtem a kormnyt, amitl mg erteljesebbnek reztem az ellenszelet. Pr ezer forintrt hamar beszereztem egy mini traplexit, ami jelentsen javtotta nagyobb tempnl a komfort-, s stabilits rzetemet. A msik tapasztalat az volt, hogy a fkek gyengk a Kawa ER-5-n. Az els szimpla trcsa nem harap valami veszettl, a hts dobfk pedig tnyleg csak stabilizlsra hasznlhat. Ettl fggetlenl nagyon lveztem a motorozst az j szerzemnnyel. A sorkettes erforrs mr az als fordulattartomnybl is dinamikusan s egyenletesen gyorstotta a kis tszzast, ha pedig magt a jrgnyt kellene jellemeznem, akkor kt sz jut eszembe: kezes s jindulat.  A bejratsi szakasz utn hosszabb-rvidebb trkra hasznltam a motort (Szeged, Balaton, Mtra, Dobogk, Ausztria), de a kecskemti gokartplyra is felmerszkedtem vele. A bejrats vgtl szmtva 6000 km-t tettem meg vele idn, s azt gondolom alaposan feltrkpeztem kis kedvencemet. Habr elfogult vagyok a "Kis szvr" irnyba, megprblom objektven rtkelni tulajdonsgait. Elszr is, a Kawasaki ER-500 egy viszonylag kicsi (rtsd: kis hengerrtartalm, relatve gyenge) tramotor, ezrt minden jellegzetessgt ezen a szemvegen keresztl kell megtlni. Nem kedveli a hosszas autplyn szguldst, s a "versenyplyk rdge" titulus is messze ll tle. Autplyn kpes ugyan tartsan 150-160 km/h krl repeszteni, de ez elgg megterhel a pilta szmra. Egyrszt a buksisakon rezhet ellenszl miatt hamar elmerevednek a kevsb edzett nyakizmok, msrszt gyors nyjtott kanyarokban eljv thibkra elgg idegesen reagl a gp, s ilyenkor rodezsra hajlamos. Ide tartozik az is, hogy a sor kettes hengerelrendezs magasabb fordulattartomnyban ers rezgseket kzvett a kormnyhoz s a lbtarthoz, ami hossz tvon knyelmetlen lehet. A kecskemti gokartplyn elkvetett motorozsok alapjn azt is leszrtem, hogy a fkeket s a gyri Dunlop gumikat egyltaln nem a versenyplyra lmodtk meg tervezik. A szimpla els trcsval szinten kptelensg rvid fktvokat venni, a Dunlop-ok pedig - fleg hvsebb idben - ideges, apr, szerencsre mg kontrolllhat csszklssal jelzik a piltnak, hogy a tapads a trshatron mozog.
Nlam a motor 100 s 130 kztti tempban rzi magt elemben. Szraz idben, orszgton lmny vele kirndulni, mivel az lspozci nagyon knyelmes, s ilyen kondcik mellett a gyri gumik is maximlisan teljestik kldetsket. Egy-egy elzs nem jelent neki problmt, s a szerpentinre rve is vgan falja az aszfaltcskot. Kellemes, dohog hangja egyltaln nem fraszt, emiatt azonban elg nehezen veszik szre az autsok. 120-ig egybknt meglepen nagyot gyorsul a gp, frgn kapkodja lbait. Ezutn mg 160-ig is egyenletesen - br nem olyan dinamikusan - gyorsul, a vgsebessge 180-185 km/h krl van (ra szerint). Ekkor a motor 8-9 ezres fordulaton mkdik, de a stabilits-rzet jelentsen cskken. A fogyasztst 3,8 - 5,5 liter kztt mrtem 100 kilomterenknt, motorozsi stlustl fggen. Laza, 100-as temp krli trzsnl mg ngy litert sem nyel be a kicsike, autplyn azonban - nagy sebessgnl - t liter fl is kszhat. Esben viszonylag ritkn jrtam vele, de azt reztem, hogy a Dunlop gumi nem volt oda a csapadkrt (ezt megerstette a neten tallt Motorrad gumiteszt is). Taln kicsit furcsn hangzik, de vlemnyem szerint a Kawasaki ER-5 elnyeit leginkbb a htrnyai adjk, ezrt lehet idelis kezd nagymotor. Ezzel a masinval ugyanis nehz elkvetni a kt, tipikusnak szmt motoros hibt. Nem kell vigyzni a gzadssal, mert a gzmarkolat viszonylag hossz ton kldi az tven lovat a hts kerkre, s gy az j tapadsi viszonyoknl nem hajlamos a kitrsre, ugyanakkor az els fk gyengesgbl addan rutintalan "belemarkolsnl" is valszntlen az els kerk elcsszsa (br tallkoztam mr ilyennel klnbz frumokon). n kizrlag utas nlkl kzlekedtem a motorral, ezrt nincs tapasztalatom arrl, hogy kt szemllyel miknt viselkedik.
Idn ltalban egy ngyszzas Suzuki Bandit trsasgban jrtam trzni, jvre viszont mr nagyobb motorokhoz csapdunk (a Banditbl hatszzas Hornet lett, s van mg egy Yamaha R6 is az "istllban"). Kvncsian vrom, hogy mennyire kell forszrozni a tempt ahhoz, hogy velk is tartani tudjam a lpst, nlam ugyanis egyelre marad a Kawa ER-5. A szezon vgre kellemesen sszeszoktunk, s br bizonyos pillanatokban tbbre, ersebbre, gyorsabbra vgyom, van mg mit tanulnom a nyergben.
Vgezetl nhny szt a kltsgekrl. Az idei szezon gondtalan, felhtlen motorozsa a felszerelsen (br tracsizma, cordura dzseki s nadrg, Suomy Ventura sisak, kt pr keszty, nyakvd maszk, tanktska, motortakar ponyva, kameratart on-board-hoz kb. 145 ezer forint, a gerincprotektort ajndkba kaptam) s az zemanyagon kvl belekerlt kt ktelez szervzbe (1000 km s 6000 km, 18 ezer s 25 ezer forint), a ktelez felelssgbiztostsba (kb. 5 ezer forint/negyedv), a slyadba (nem emlkszem pontosan, de olyan 3-5 ezer forint krl volt egsz vre), s a mini traplexibe (kb. 5 ezer forint). Ha a haveroknak nem lett volna, egy lncspray-t is vennem kellett volna. Jvre lecserlem a Dunlop Arrowmax-okat Bridgestone Battlax BT 45-re (kb. 40-50 ezer forint egy pr), s az adk is emelkednek. Viszont az lmny megfizethetetlen!
Azoknak ajnlom ezt a motort, akik egy egyszer, olcs, szeld tragpre vgynak, vagy esetleg mindennapi hasznlatra keresnek hsges, megbzhat ktkerekt. Ghost riderek s versenyz palntk nem jnnnek ki vele...
|