RRACE - eddigi legsikeresebb motoros rdekvdelmi szervezetnk
A beszlgetpartnereim nv szerint: Enyedi Ferenc (Enyo) elnk, civilben magt tancsadnak nevez zletember, Kokas Zsolt elnksgi tag, mrnk-hallgat, Lovsz Gergely elnksgi tag, gyflszolglati munkatrs s Bak Tams, szintn elnksgi tag, foglalkozsa szerint keresked.
rdekes, hogy ennyire eltr karakter, letformj, trsadalmi pozcij embereket ennyire kpes sszetartani a kzs cl: legyen a motorozs mg lvezhetbb, ne azt rezzk, hogy csupn egy jabb pnzforrs vagyunk az llam szemben.
A nonprofit alapon mkd rdekvdelmi szervezet a beszlgets pillanatban 27 tagot szmllt, s rmmel vrjk a szabadidejket s alkalomszeren nmi pnzmagot nem sajnl lelkes motorbartokat. Terveznek tovbbi megmozdulsokat, ahol elkl a segt kz.
Az els remnysugr: autplya-hasznlati dj, direkt motorosoknak
Az els kzzelfoghat eredmny az autplya-hasznlat mltnyosabb djszabsnak kiharcolsa. Rgta nehezmnyezzk, hogy Magyarorszgon nincs kln matrica a motorosoknak, nem gy, mint pldul a szomszdos Ausztriban. Nos, valsznleg nem is lesz, de ez nem olyan nagy baj, ha van ms alternatva.
Az elkpzels alapja a mr mkd rendszer, vagyis a mobiltelefonos djfizets lehet. Nem kell matrict ragasztani, hanem a telefonunkra kapott visszaigazol SMS bizonytja az autplya hasznlatnak jogossgt. Egy akadly gy elhrult, ugyanis eddig lnyeges kifogs volt a szolgltat rszrl, hogy a kln matrica jelents tbbletkltsgbe veri ket. Teht akkor adott lenne egy specilis ngynapos jogosultsg SMS-alap djfizetssel, s ehhez kne kedvezbb tarifa.

Az sszegylt 30 000 alrs
Jelenlegi djszabs
A motorokat a D1-es kategriba ("motorkerkpr, valamint a legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb sszes tmeg gpjrm s mindezek brmilyen vontatmnnyal is.") soroljk. A ngy napra rvnyes dj 2007-ben prilis 30-ig s oktber elsejtl 1170 Ft, a neknk fszezonnak szmt mjustl szeptember vgig azonban 1530 Ft. Az SMS-szolgltats tovbbi 100 forint tbbletet jelent. A csalka nev heti, valjban 10 napos jegy ra egsz vben 2550 Ft. Ltezik - br irtzatosan megdbbennk, ha valaha motorkerkprra vettek ilyet - ves vltozat (az idei janur elsejtl 2008. janur 31-ig, azaz 13 hnapra szl), 37200 forintrt vehet meg. Kztk van a havi, ami - az elzek tkrben meglepen - valban egy kerek hnapig rvnyes, 4200 forintrt adjk.

Plyzni, vagy nem plyzni?
Az esetleges kedvezmnnyel egyidejleg az autplya zemeltetje, rajta keresztl az llam nem kvn bevteltl elesni. Ezrt teljesen rtelmetlen lett volna azzal megkeresni az llami Autplya Kezel Zrt.-t s a Gazdasgi s Kzlekedsi Minisztriumot, hogy "tessk cskkenteni a djakat, mert mltnytalan, hogy a motoros is annyit fizet, mint a megrakott kisteherauts". Megoldsi javaslat kellett, mghozz az sszer fajtbl.
Persze mindezek eltt trgyalpartner utn nzett az rdekvdelmi szervezet elnksge. A szpszm tmogat alrs s az sszefogs erejt mutat motoros demonstrci magas beoszts szemlyeket ltetett asztalhoz: Nagy Attilt, az AK Zrt. vezrigazgatjt s a GKM kpviseletben Szcs Lajos fosztlyvezett, akik alig vrtk az els trgyalkpes, lthat tmogatottsggal rendelkez szervezetet.
A javaslat, amit a minisztrium s az autplya-kezel el trtak nagyjbl a kvetkez volt: legyen egy tesztidszak, praktikusan az idei nyr. Legyen SMS-alap, hogy ne kelljen kln matrickat nyomtatni (nem olyan egyszer az: megtervezni, legyrtani, mindezeket kzbeszerzsi eljrson bell; mennyi is kell belle pontosan, hisz' rajta van az rvnyessg ve, teht ami megmarad, az kidobott pnz. s a tesztidszak legfontosabb feladata azt bizonytani, hogy mkdkpes s rentbilis az j rendszer). Ez eldnti az rvnyessget is: egyelre 4 napos lehet, vagyis egy j hossz htvge, valahol az autplykkal rintett vgeken mg pont belefr.

Munkban az RRACE
Az els krds a msik oldalrl a kvetkez volt: a kedvezmnnyel egytt jr bevtelkiesst ptolja-e az a tbblet, amit az autplyhoz gy kedvet kap motorosok termelnek meg? Vagyis fogunk-e tbbet motorozni a sztrdn (fizetve rte), mint eddig, kedvezmny nlkl? Remek fickk vannak a RRACE-ben, de erre k sem mernnek mrget venni.
Most jn a mi feladatunk! Nem csak az enym, a tid is kedves olvas.
Ugyanis ha mi, motorosok megrjuk vlemnynket, az RRACE ugyangy meglobogtathatja vlaszainkat, mint a mltkori alrsgyjt veket. Teht a krds, amire e-mailben vagy SMS-ben (30/646-7833) vrjk az egyszer igen vagy nem vlaszt: "ha fele annyi lenne az autplyadj, hasznln-e tbbet az autplyt?"
(Befolysolni nem akarom a vlaszokat, csak egy kis szemlyes tapasztalat pr tzezernyi motorral megtett kilomter utn: gy msflszer annyit lehet ugyanannyi id alatt haladni, mint a ktsvos kzton. s az egyenletes temp miatt a fogyaszts is jobb.)
A vlaszokat a RRACE sszegezi s kszt egy hatstanulmnyt, amely alapjn a GKM s az AK vgre kszthet egy tervezetet. s ez csak a legszkebb gazdasgi krdseket feszegeti, mi pedig tudjuk, hogy a rutinos motorosnak jobb s biztonsgosabb az autplya a vele prhuzamos, nemritkn tlzsfolt futaknl. s ha biztonsgosabb, akkor kevesebb a baleset, kisebb az egszsggyet terhel kltsg, ami egy msik, elre nehezen forintosthat, de jzansszel belthat ttel.
Szemly szerint bzom a pozitv eredmnyben. Minap rtesltnk, hogy a dikoknak szl utazsi kedvezmnyek tern is engedett a minisztrium eredeti llspontjbl, s egy sszernek ltsz kompromisszum szletett. Ennek a megllapodsnak is az volt az alapja, hogy a kedvezmnyekre fordthat sszeg keretszmai adottak, csak mshogy csoportostottk ezeket. Most is hasonl helyzetrl van sz, kedvezmnyt krnk, amirt - remlhetleg - tbbet vsrolunk.