Teszt: Aprilia Pegaso Trail
2007.02.16. 13:42
Az kori rmai kultra rengeteget mertett a grgk szellemi kincsbl, tuds- s hitvilgbl. Ez a mediterrn kapcsolat az Aprilinl ma is l, igaz, csak egy nvadsban. A mrka kzpkategris traendrja 16 ve Pegazus, a mitolgiai szrnyas l nevt viseli – mi most a legjabb verzit tettk prbra.
Bevallom, nem tudok lovagolni. Soha nem is ltem lhton. Vagy ha igen, az mg valamikor gyerekkoromban lehetett s egy pnin vezettek krbe nhny percig – ami, valljuk be, tvol a ll a lovaglstl. Most mgis minden lovak taln legnevezetesebbjnek jkori leszrmazottjrl rok nektek. Vdelmemre legyen mondva, hogy ez a ngylb ktkerek.
Na j, azt hiszem ebbl elg, mert a vgn teljesen belezavarodok… Amint mr ti is biztosan rjttetek, az Aprilia Pegasrl van sz, annak is endurvltozatrl, a Trailrl. Nevt Pegazusrl, a grg mitolgiai szrnyas paripjrl kapta, aki annak idejn az istenek s a mzsk szolglatban llt. Az olaszok lova ennl jval htkznapibb feladatra szletett, radsul ez a msodik, pontosabban "kett s feledik" reinkarncija. Az els Pegast 1990-ben mutattk be, akkor mg hatszsas blokkal. Ksbb kvetkezett a 650-es vltozat egyhengeres, a Rotaxnl kszl motorral – ez a gp BMW-vel egyttmkdsben kszlt, s sok rszletben egyezett a bajorok els F650-esvel. A kooperci a mncheni masina msodik, szjhajtsos vltozatnak bemutatsakor vget rt, az Aprilia pedig veken t csak finoman mdostgatta traendurs lovacskjt.
Az olasz mnesben vgrehajtott vrfrissts aztn 2004 vgre a Pegast is elrte, s bemutattk a vadonatj vltozatot: a Stradt, egy enyhn supermotstott, kizrlag aszfaltra sznt vltozatot, amelyrl a Motomixben is olvashattatok tesztet. Az eredeti modell hveinek sem kellett azonban csaldniuk, mert nem sokkal ksbb megrkezett a Pegaso Trail, az a bizonyos "kett s feledik" reinkarnci.
A Strada s a Trail testvrek. Ugyanazokra a mszaki alapokra – vz, blokk, idomok – plnek, mgis eltr egynisgek. A Trail ell 3, htul 4 centimterrel hosszabb rugutat biztost felfggesztst, nem a fejidomba integrlt, hanem manulisan, csavarok segtsgvel llthat szlvdt, btyks gumikat, drtklls felniket (ell 19 col mretben), egyszerbb els fket, s 780 helyett 820 mm magas lst kapott. gy lesz az Aprilia receptje szerint az aszfaltbetyr funbike-bl knyelmes, tbbcl traendur.
Ennyit a katalgusszvegrl, most nzzk, mit mutat a Trail a valsgban. Tny, hogy a 2 centimterrel nagyobb szabadmagassgnak, a puhbb teleszkpnak, az endursan magas els srvdnek, no meg a vkonyka terep(es) gumiknak hla sokkal jobban tri a terephasznlatot, de tovbbra sem ezzel a gppel a legclszerbb nekivgni a Kalahri-sivatagnak. Arra viszont minden tovbbi nlkl megfelel, hogy – akr utassal – elinduljunk egy grgorszgi tra, amelynek vgclja az istenek lakhelye, az Olmposz cscsa.
A Trail mr az elkszleteknl, a pakolsnl segtsgnkre siet. A tank tetejn aprcska rekeszt tallunk, amely a bal kormnykonzolrl elektomosan nyithat, de amint a kulcsot kihzzuk a gyjtskapcsolbl, automatikusan zrdik. Ez az csomagtart pp elg helyet nyjt az tleveleknek, mobiltelefonnak, fmpnzeknek s egyb aprsgoknak, s ez mindenkpp praktikus, hiszen a hatron vagy a ktnl nem kell a ruhnk bels zsebeiben vagy a csomagjainkban kotorsznunk. Itt kapott helyett a benzintank nylsa is. Ha lemerlne az akksi vagy egyb elektromos problma addna, a rekeszt az ls alatti kallantyval mechanikusan is kinyithatjuk. Tesztmotorunkon a trol manyag fedele hvs reggeleken bizonyos fordulatszmoknl zavar rezonanciba kezdett, felteheten a nem elg pontos illeszts miatt, ez remlhetleg egyedi eset. A Pegaso minsgvel semmi egyb problmnk nem volt, a manyagok szpek, az sszeszerels korrekt s az elektronika sem bolondult meg. Persze nhny szz kilomter megttele alapjn butasg lenne messzemen tartssgi kvetkeztetseket levonni, de lehet, hogy szp lassan t kell adnunk a mltnak az olasz mocik minsgre vonatkoz eltleteinket?
Visszatrve a pakolsi lehetsgekhez: az ls alatt is van nmi hely s nhny fl a motyk rgztshez, a gyri katalgusbl pedig kt klnbz mret fels dobozt s textil oldaltskkat rendelhetnk. A pilta s az utas elhelyezse mr ms tszta. A Trail vezetsi pozcija nagyon laza s termszetes, az ls knyelmes, viszont a kormny meglepen kzel kerlt a felstesthez. n is ersen behajltott karokkal ltem a motoron, kvncsi lennk, hogy egy 180-190 centis pilta milyennek talln ezt a "kormny a mellkasunkon" helyzetet. Mindenesetre lehet rendelni 4 centivel magasabb nyerget is. A krlbell kttenyrnyi plexit mi a fels llsban hagytuk, gy hihetetlenl j szlvdelmet biztostott. A mszerfal LCD-kijelzjn a sebessg mellett rengeteg hasznos adatot jelenthetnk meg (br az llthat villanfny s a kridmr teljesen felesleges), a menrendszerben a bal kormnykapcsoln elhelyezett "joystickkal" lpkedhetnk Az utasnak is jut hely bven – Mdiaknignk legalbbis nem panaszkodott, pedig igen finnys tpus.
Ha kpzeletben mr sszepakoltunk, induljunk el Hellsz irnyba! Mind a magyar utakon, mind pedig ksbb, Romnin s Bulgrin thaladva ldani fogjuk az olasz mrnkket, hogy ilyen knyelmes, kiegyenslyozott futmvet tettek a szrnyas l al. A nagyon durva keresztbordkon ugyan dob egyet a htulja, de ezen kvl mindent kivasal, s mg a hullmos, tredezett fellet msodrend utak lesebb kanyarjait is nagy tempval, rezzenstelenl teljesti. Ha meghzzuk a ktdugattys nyerget s 300 mm-es trcst mkdtet fkkart, a Trail erset blint, de a felfggesztst ez sem hozza ki a sodrbl. A fker egybknt pp elegend s jl adagolhat, br a nagyon sportos belltottsgak kiss nylsnak tallhatjk a kar ltal kzvettett rzst.
Az Aprilia – sok ms motorjhoz hasonlan – ezttal sem foglalkozott sokat a blokktervezssel, inkbb vsroltak egyet a kzvetlen konkurencitl. Az egyhengeres, 659 cm³-es masina a Yamaha XT660-asbl szrmazik, de az elektronika finom thangolsnak ksznheten 2 lervel s 3 Nm-rel ersebb, mint a donorban. A hasznlat sorn elssorban egyenletes teljestmnyleadsa tnik fel. Stabilgzas haladskor a 2500 krli fordulatszmot is jl tri, nem rngat, ami csordoglshoz nagyon j, de ebbl a tartomnybl nem kpes hrgs s enyhe fullads nlkl gyorstani. Az er krlbell 800-1000 fordulattal magasabban rkezik meg lgyan, 4000 felett tisztessgesen hz a Trail, 6000 krnykn viszont rezheten veszt a lelkesedsbl, br mind az 50 paripa csak 6250-nl ll rendelkezsre. Tiltsig teht csak kilezett helyzetben rdemes forgatni, a temps haladshoz gy 3500 s 5800 kztt kell tartani. Szknek tnhet ez a fordulatszm-tartomny, de a rugalmas blokk s a jl tttelezett vlt miatt knny vele az let, mikzben haladunk ticlunk fel – a Krptokban s a bulgria hegyekben ugyangy, mint a magyar Alfldn.
Mivel egyhengeresrl van sz, teljesen termszetes a vibrci. Hla a kiegyenslyoz tengelynek mgsem zavar a felptsbl fakad jrskultra, radsul a mrnkknek sikerlt gy elvezetnik a rezgseket, hogy mg tbbrnyi motorozs utn sem zsibbad a tenyernk, a talpunk vagy az alsfelnk.
Az Olmposz-hegysg lbhoz rve knny terepen, murvs fldutakon is folytatdhat a kaland, a felptsnek ksznheten nem kell az els parkolban hagynunk a lovat. De hiba a nagyobb a rugt, a 19 colos els kerk s a btyks gumik, a Pegaso nem kkemny, kompromisszummentes endur, s ennek megfelelen nem is szabad tlzott elvrsokat tmasztani vele szemben. Ahol testvre, a Strada mr rg feladta volna a kzdelmet, mg vgan repeszt tovbb. De nem lehet vletlen, hogy a gyriak pp a terepezs egyik fontos kellkt, a markolatvdt hagytk le a motorrl. Szval lehet, hogy a 21. szzadi Pegazus kori eldjvel ellenttben mr nem reppen fel az Olmposz tetejre, de a hegy lbig kivlan szolglja a tramotoros halandkat.
Technikai adatok:
Motor s vlt
Motortpus: ngytem, vzhtses, ngyszelepes, egyhengeres Hengerrtartalom: 659 cm³ Teljestmny: 37 kW (50 LE) 6250 ford./percnl Forgatnyomatk: 61,31 Nm 5200 ford./percnl Furat x lket: 100 x 84 mm Vltrendszer: 5 fokozat
Vz
Vz: acl blcsvz Futm - els: hagyomnyos, 45 mm-es teleszkpvillk, 170 mm rugt Futm - hts: acl lengkar, kzponti rugstag, 170 mm rugt Fkek els / hts: 300 mm-es trcsa / 240 mm-es trcsa Gumiabroncs mrete els - hts: 100/90-19 / 130/80-17 Tengelytv: 1479 mm Szabadmagassg: 270 mm lsmagassg: 820 mm Szraztmeg: 175 kg zemanyagtank kapacitsa: 16 l r: 1 399 900 Ft + reg. ad Forgalmazza: Mille Motor Kft.
Tovbbi kpek:
|