
Az autknl mr rgta alkalmazott VTEC szelepvezrl rendszert a motorkerkprok kztt elszr a VFR800-ba ptettk be.
2006. modellfrisstst hozott, aminek termszetes s szerencss velejrja, hogy egy VFR800-ast a hazai Honda-importr is belltott tesztmotor-flottjba. Mr viszketett a tenyerem. Az elvrsok - a fentiek tkrben teljesen rtheten - a sztratoszfrt sroltk, aminek egyrtelm kvetkezmnyt a lelki dolgokban jratosak azonnal kitallhatjk: csalds.
Radsul az volt az egszben a legbizarrabb, hogy rtetlenl lltam az eset eltt. Mieltt elkezdtem volna szrny sirlmaimat a nyakatokba bortani, gy hozta az let, hogy mg egy htre megkaptam. A lehetsgnek pedig igencsak rltem, mert egyrszt mazochista vagyok, msrszt meg tl slyosnak reztem az tletet ahhoz, hogy fellebbezs nlkl vgrehajtsam.
Kezdjk mindjrt a klsvel. Tesztmotorunk ezst. Bocsnat, ezstmetl. A szn termszetesen lland vitatma, radsul a gyr koncepcija, hogy nagyon visszafogott, nagyon elegns rnyalatokkal knljk meg a VFR-t. De a msik kt szn, a megfoghatatlan szn bords-pirosas s a feketk kztt is kimagaslan szp fekete annyival, de annyival szebb. Gondolom, ezekbl nem tudnak eleget rendelni, gyhogy az jsgrk gyilkolsra belltottk az ezstt. (Bocsnat mindenkitl, aki az ezstre eskszik.)

Innen mindenki felismeri
A kls 2002 ta nem sokat vltozott, m a vonalak gy t v utn is meglljk a helyket. A szuperszonikus gpek fenyeget megjelenst az teszi mg inkbb lehengerlv, hogy minden rszlet a vgletekig kidolgozott. A VFR800 egyrtelm ismertetjegye az ls al felhzott, hromszgprofil, rozsdamentes acl kipufogdob-pr. A legmodernebb ignyeknek megfelelen nem polrozott, hanem szlcsiszolt.

Remek hts kerk 180-as gumival
A msik VFR-sajtossg oldalrl lthat, ez az egykar lengvilla. Igazn jl a motor jobb oldalrl lthat, vagyis pont nem lthat, mert itt a kor divatjnak megfelelen szgletes profil, tklls alukerk takarja a lengkar egyetlen gt.

Fokozatosan rnyalt sznezst kapott az els szlvd
Ellrl mr korntsem r ki ennyire a 2006-2007-es sportgpek sorbl. A rombuszlmpa s cicaszem kombincijbl szletett fnyszrk mr-mr elcspeltnek tnnek, viszont a fejidomban a fordulatszmmr szmlapjnak fekete-fehr egyvelege s a kt, mretes, mindentud LCD belekthetetlen s jl hasznlhat.
Az unalmasan egyenletes, honds menetteljestmnyt a V-Tec tri kett a fordulatszm-tartomny kzepn. 6600-nl jn a teljes szemlyisgvlts, ahogy egy pillanat alatt Dr. Jekyllbl Mr. Hyde-d vedlik. Az ominzus fordulatszm alatt a 781 cm3-es motor hengerenknt ktszelepesknt zemel, nyomatkos - de egyben komtos -, mint egy traktor. Mr. Hyde 6600 felett lp a sznre, ekkor mr sszesen 16 szelep segti a gzcsert. Megjn az er.

Az autknl mr rgta alkalmazott VTEC szelepvezrl rendszert a motorkerkprok kztt elszr a VFR800-ba ptettk be
A kettrl ngyszelepes zemmdra vlts nem megy titokban. Mg kezdetben idegestett a zkken (ez leginkbb akkor jtt ki, ha kicsivel 6000 fltt tartottam a fordulatot 1-2 msodpercig, s gy kezdtem nem tl intenzv gyorstsba), ksbb mr kifejezetten lveztem a vltst. Mg ksbb megtanultam gy hasznlni, hogy elnyt tudjak belle kovcsolni. Az elzst igyekeztem olyan magas fordulatszmrl indtani (6600 fltt), hogy ne akkor torpanjon, majd lduljon meg vratlanul, amikor pp a manvert vgzem, mg az esemnytelen szakaszokon a ktszelepes mkds elnyeire sszpontostottam. Mrmint, hogy ilyenkor szp a hangja s bartsgos a fogyasztsa.

Maximlis teljestmnye 109 LE
A 43 mm-es HMAS teleszkpvilla mr a mlt. Ezen az sem segt, hogy fokozatmentesen llthat a rugelfeszts. Az els prba alatt ezzel volt a legnagyobb problmm. Kihegyezett sportgpek mindenellthats-aztcsinljaamiregondolok fordtott teli utn a VFR himbldzott, mint egy anyahaj. Hovatovbb nem esett jl a kanyarods. De nem szabad a kategrikat sszekutyulni. Ha kicsit regurasabban kzeltjk meg a motort, mindjrt egy dicsretre mlt kezelhetsg, knny trzval llunk szemben.

A hromdugattys els nyergek kombinltak, s van ABS is.
A bolondbiztos fkek eltt azonban fejet kell hajtanom. Azonnal fog, mgsem lehet vele fejre llni. A ketts kombinlt megoldsnak ksznheten akr a fkkarhoz nylunk, akr a fkpedlt tapossuk, mindkt kerk fkezdik. Tragphez illik igazn az ABS, nincs is ellene semmi kifogsom.
Mindennapi munkba jrsra kicsit sem idelis, fleg, ha figyelembe vesszk a menetkszen 250 kilt nyom ssztmegt. A futm-geometria - ahogy mr emltettem - nem hirtelen irnyvltoztatsokra termett, de a gzadagols is nehzkes sr forgalomban araszolva. Inkbb vegynk mell egy robogt, s nystljk azt a dolgos mindennapokban.

A hts lst egy manyag elemmel el is rejthetjk
Hossz tvra viszont remek. A szlvdelem 170 centis magassgig trsan kielgt, afelett mr lehet gondolkodni a toldson. Lehet r pakolni bsgesen, a Honda mellett szinte minden csomagtartgyr kszt hozz rendszert s dobozokat is, mg ha az ls al sok minden nem is fr. De ha sportos izgalomra vgyunk, akkor ott a 6600 feletti tartomny, s lehet nystlni.
A VFR800 mell nehz konkurencit tallni, leginkbb a Ducati ST3 s a Triumph Sprint ST jhet mg szmtsba, mely a VFR-re kicsit mg hasonlt is. Ez utbbi azonban 1050 cm3, ami kilg a kategribl.
A kezdeti fanyalgs utn vgl nagyon nehz szvvel adtam vissza a tesztgpet. A VFR-rel - ki gondoln? - ssze kell csiszoldni. Ha kinvm az izggasgomat, s vgre megfontolt tagja leszek a motoros trsadalomnak, lesz hrommilli forint a zsebemben, no meg egy letre szl motort szeretnk - akkor tuti veszek egyet.

ABS-szel felszerelve 3 048 000 Ft, regisztrcis adval
Mszaki adatok:
Motor: vzhtses, ngytem, 90 fokos V4
Lkettrfogat: 782 cm3
Furat x lket: 72 x 48 mm
Kompresszi viszony: 11,6:1
Max. teljestmny: 109 LE 10 500 1/min-nl
Max. nyomatk: 80 Nm 8750 1/min-nl
Keverkkpzs: PGM-FI elektronikus zemanyag-befecskendez
Kuplung: hidraulikus mkdtets, tbbtrcss, olajfrds
Vlt: hatfokozat
Vz: alumnium hdvz
Els futm: 43 mm-es HMAS teleszkpvilla, fokozatmentesen llthat rugelfeszts
Hts futm: Pro-Link felfggeszts, gztltses HMAS lengscsillapt, ht fokozatban llthat rugelfeszts s fokozatmentesen llthat hzcsillapts
Kerekek: hatklls alumniumntvny ell, tklls htul
Gumik: 120/70 ZR17M/C (58W) ell, 180/55 ZR17M/C (73W) htul
Els fk: 296 x 4,5 mm-es dupla trcsafk kombinlt hromdugattys fknyergekkel, vlaszthat ABS
Hts fk: 256 x 6 mm-es trcsafk kombinlt hromdugattys fknyergekkel, vlaszthat ABS
Mretek (H x Sz x M): 2120 x 735 x 1195 mm
Tengelytv: 1460 mm
Villaszg: 25 5'
Utnfuts: 95 mm
Fordulkr sugara: 3,4 m
zemanyagtank trfogata: 22 liter
Szraz tmeg: 213 kg (ABS-szel 218 kg)
Menetksz tmeg: 244 kg (ABS-szel 249 kg)
Tesztfogyaszts: 6 liter/100 km
ra (ABS-szel): 3 048 000 Ft