A Kawasaki 2000-ben hozta ki az akkoriban legersebb szriagyrts motornak reklmozott 178 lers (190 lers maximlis torlnyomson) ZX-12R modelljt. Az jszer monocoque-vzzal, 1199 kbcentis, befecskendezs, soros ngyhengeres motorral felszerelt bivalyers gp a Suzuki Hayabusa ellenfelnek kszlt. Knnyebb s modernebb volt az akkorra mr legendsnak szmt vetlytrsnl, azonban sokkal nehezebb az egyre lgiesebb vl ezres superbike gpeknl. Radsul a sportmotorok a ktvente ktelez technikai megjulsuk miatt egyre jobban megkzeltettk motorteljestmnyben.
A gyr ezutn mutatta be a ZZ-R 1400-ast, mint a sporttra gpek non-plusz ultrjt. Az j modell technikja rszben a ZX-12R-en bemutatott mszaki megoldsokra pl, s ezzel egyszerre a ZX-12R-nek nem maradt ltjogosultsga a gyr modellpalettjn. A 2007-es gyrtsi programjban mr nem is knlja a Kawasaki. A ZZ-R 1400-as viszont kevs a megrgztt megatrzknak, ennek a vkony, de anyagi gondokkal cseppet sem kszkd rtegnek, ezrt - no meg els sorban az amerikai piacnak - megalkottk a Kawasaki 1400GTR-t.
GTR trtnelem

Kawasaki GTR 1000 - 2000
A Kawasaki nem jonc ebben a szupertrz szegmensben. Az j GTR csaldfjt technikailag ugyan a ZZ-R 1400-asra lehet visszavezetni, a szellemi atya azonban a GTR 1000 szpkor modell volt. A GTR 1000 (Amerikban Concours) rgi, megbecslt szereplje a piacnak. 1986-ban mutatkozott be elszr a tragp 997 kbcentis, ngyhengeres, ngytem, DOHC vezrls, 109 lers erforrssal, amely a GPZ1000R-tl rkezett. Kardntengely, hrom trcsafk, kzponti rugstag s 258 kg-os szraztmeg jellemezte az akkoriban igen modernek mondhat tramotort.
A GTR 1000 roppant eltallt gp volt kategrijban, hiszen mg 2006-ban is rultk Amerikban, s ez id alatt alig vltoztattak rajta valamit. 1990-re csendesebb kipufogkat s msfajta vezrmlnc-fesztst kapott, valamint a teljestmnyt 90 lerre vettk vissza. 1994-ben tklls knnyfm felnik, rszben szgyazs fktrcsk, ktdugattys els fknyergek, rug-elfesztses els villk, j mszerfal s knyelmesebb ls llt mindssze a cserlt alkatrszek listjn. Az 1996-os frisstskor a lgbeml rsznl s a zajcsillaptson javtottak valamelyest, majd 1999-ben ersebb kuplung rugkkal szereltk fel. 2005-ben kerlt piacra a 20. vforduls nnepi modell, majd 2006-ban kigrdlt az utols szria a gyr kapujn.

A szlvd elektromosan llthat
ltalnos tendencia volt az elmlt 10-20 vben, hogy a tramotorok egy kifut sportgp technikjt rkltk. Ha egy gp mr nem volt elg les sportgpnek, sokszor tminstettk tramotornak. A Kawasaki sem tett msknt, lsd a ZZ-R 600 s a ZZ-R 1100 esetben. A GTR 1400-zal azonban szemlletmd vlts trtnt a tervezsnl, s mr a kezdeti szakaszban vadonatj technikt, mghozz modern, sportmotorokat idz mszaki megoldsokat raktak a GTR manyag ruhzata al. Az alumnium monocoque-vz, a radilis fkek, a fordtott els teleszkpvillk, a Ram-Air tlnyomsos lgbeml-rendszer mind-mind a modern sportmotorok technikjt idzik.
A Kawasaki mgiscsak tramotornak, azon bell is a kategria legmagasabb ignyeit kielgt jrmvnek sznja az j GTR-t. A cg nemes egyszersggel transzkontinentlis szupersport jrgnynak beczi alkotst, utalva a hossz tv trzs s a modern technolgia megfelel tvzetnek ltrehozsra. A sportos felptsre a motorteljestmny, a remek kezelhetsg s a lbaknl keskeny ls utal (erre a 825 mm-es lsmagassg miatt bizony szksg lesz a vertiklis kihvsokkal kzdknek), mg a trzshoz a kardnhajts, a csomagtart-rendszer, az elektromosan llthat szlvd s rengeteg egyb, a trzst segt aprsg tartozik.

A BMW Paraleverje utn itt a Tetra-Lever kardntengely-lengvilla egysg
A GTR a maga valjban nem kicsi motor, st mretei lenygzk, a gyr lltsa szerint azonban amint a pilta felcsapja az oldalllvnyt, knnyednek fogja rezni a motort. A nagy ZZ-R 1353 kbcentis, ngyhengeres, vzhtses, elektronikus befecskendezs, 16 szelepes blokkja (VVT) vltz szelepvezrlssel nyomatkkirly gpp varzsolja a megatrzt. Az alacsony s kzepes fordulaton hatalmas nyomatkot grnek: az elzetes technikai adatok szerint 136 Nm ll majd rendelkezsre 6200-as percenknti fordulatszmnl. A cscsteljestmny 155 ler Ram-Air rendszer nlkl mrve, pontos adatokat a gyr egyelre nem kzlt. Az adatok alapjn a GTR gzmozdonyszer vezetsi stlust enged meg, azaz mindegy milyen sebessgnl s melyik fokozatban csavarjuk oda a gzt, gond nlkl fog llegzetellltan gyorsulni.

Hihetetlen, de a tengelytv mindssze 1520 mm
A j menettulajdonsgokhoz, a sportmotorszer kezelhetsghez illik egy j futmvet is a GTR al tenni. Elre egy 43 mm belscs tmrj teleszkpvilla pr kerlt llthat hz fokozati csillaptssal s rug-elfesztssel. Htul a hajtsrl egy gondozsmentes Tetra-Lever kardntengely-lengvilla egysg gondoskodik, kzponti rugs taggal elltva, amelynek szintn llthat a rug-elfesztse s a hzfokozati csillaptsa. A futmnek a mr emltett kellkppen merev, de egyben rugalmas alumnium monocoque vz j partnere, s az ilyen jelleg gpekhez kpest rvid, 1520 mm-es tengelytv sem lesz htrny a j kanyarvek megrajzolsban.
A nagy gzmozdonyok elindtsnl mr csak meglltsuk nehezebb. A Kawasaki ezt nem szerette volna sajt luxusgzsn, gy megfelel fkekkel ltta el. Ell 310mm-es fl-szgyazs, hullmos kivitel trcsk parancsolnak meglljt, radilis felfogats, ngydugattys fknyergekkel, dugnknt klnll bettekkel. Radsknt a ffkhenger szintn radilis kivitel, teht egy superbike motoron sem lehetne jobb fket tallni. Htra elegend lett egyetlen, 270 mm-es hullmos trcsafk, s mind az els mind a hts fket ABS rendszer felgyeli. A GTR 1400 ell 120/70-17, htul 190/50-17 mret abroncsokon gurul.

A motortptknek felcsillan a szeme a lecsupasztott gp lttn
Immr nyilvnval, hogy a GTR 1400 nagyszeren felszerelt, fk, futm s motor tekintetben, lssuk, mit knl a trzknak, akiknek az elbbiek mind csak hab a tortn, hiszen k magra a tortra kvncsiak. Az zemanyagtank 22 literes. Nem hatalmas, de azrt nagy, igaz, ha meg nem engedett sebessgtartomnyban hajszoljk a megpakolt GTR-t, knnyen vge szakadhat a szguldsnak mr 250 km megttele utn. Pedig ez tizede sincs egy kontinens tszelsnek! Krptlsknt a szlvd elektromosan llthat s az ramvonalas oldaldobozok szriban jrnak, s ezek bizony mr nvelik a trakomfortot. A motor teljes idomzatt gy alaktottk ki a szlcsatornban, hogy minl kevesebb zavar lgrvny jusson a pilta s az utas fejhez.

gy tnyleg inkbb cruiser,
mint sportgp
A karbantartsmentes kardntengely nagy bartja lesz az utazknak, de specilis kialaktsa lehetv teszi a semleges erleadst a hts kerk fel, azaz nem jelentkezik a kardntengely csavar hatsa a motor hosszanti tengelyben. A nagy tuds digitlis mszerfalrl minden lnyeges informci leolvashat, van itt pillanatnyi sebessg kijelzs, 2 darab napi kilomter-szmll, zemanyag-szintjelz, sebessgfokozat kijelz, s ide jeleznek vissza a kerknyoms szenzorok, melyek segtsgvel menetkzben ellenrizhetjk a gumiabroncsok nyomst.
A motor biztonsgt parkolskor a KI-PASS rendszer garantlja. Ez a kulcs nlkli indtsgtl megolds csak abban az esetben engedlyezi a motor zembe helyezst, ha a kulcs s motor kzponti szmtgpben trolt kdols megegyezik. Tovbbi knyelmi felszerels az els idomba integrlt kesztytart s elektromos csatlakozaljzat . Eurpban Neutron-ezst s Diablo-fekete sznekben lesz kaphat a GTR1400, taln mr 2007 sztl.
A Kawasaki az j GTR-rel nem csak a legends 1000-es hagyomnyait igyekszik tovbb vinni, hanem sportos lendletet szeretne adni a szupertra kategrinak. Minden bizonnyal a modell Amerikban j eslyekkel indul 2007 nyartl, elsknt ugyanis az ottani piacra rkezik. A GTR1400-asnak Eurpban a hagyomnyos japn versenytrsak mellett az igen ers BMW szupertra szakosztllyal is fel kell vennie a versenyt, igaz ehhez remek adottsgokat kapott a felkel nap orszgnak zldszv mrnkeitl.