Bemutat: Yamaha YZF-R1 - 2007,Szguld szmtgp
2007.02.16. 13:46
Ahogy a konkurencia, a Yamaha is vrl-vre tkletesti a szupersport gposztly motorjait. Egyik vben az R1 sokkolja a kznsget, majd az R6 kvetkezik, s most ismt az R1-en a sor. Br a rengeteg vltozs kvlrl csak nhny rszletben lthat, az tdik genercis modell jval okosabb, ersebb s szebb eldjnl.
 Jvre lecserlhetik szntelenre az indexeket
Akit enyhe melygs, kzremegs fog el a motorvezrl-elektronika sz hallatn, az most kattintson a Velvetre, mert a 2007-es R1-tl biztosan kiveri a hideg vertk. A Yamaha mrnkei ugyanis komolyan megvillantjk mszaki tudsuk eddig takargatott titkait, hiszen az ldkl verseny mr nem egy-kt plusz lerrt, vagy nhny mnusz kilrt folyik. Ebben a kategriban nincs ms alternatva, mint a legjobbnak s a leggyorsabbnak lenni, s ezzel a Yamahnl is tisztban vannak.
Az szi bemutatk alkalmval a Suzuki elrukkolt az elektronikusan vezrelhet motorkarakterisztikval a GSX-R1000-ben. A technolgia mr egy ideje kzben van, hiszen a versenymotorok egyik meghatroz berendezse a telemetrikus rendszer, s csak id krdse volt, hogy ezek a megoldsok feltnjenek az utcai motorokban is. Na meg ki ne akarn gy rezni, hogy egy tlagos motorozs alkalmval is Valentino Rossi versenymotorjnak pontos msn feszt?
 Az j kipufogrendszer kedvrt t kellett tervezni a teljes hts idomot
Az idei R1 a 2006-ban bemutatott R6 vezrl elektronikjt rklte, de nmi pluszt is hozztettek a hangvills gyr mrnkei. A 600-as sportgpbl temeltk az YCC-T befecskendezst, s kiegsztettk a szvtorok hosszt vltoztat rendszerrel. A cl, hogy alacsonyabb s kzepes fordulatszm-tartomnyban is elegend teljestmny s nyomatk lljon rendelkezsre. Az alacsony fordulaton val hrgs a nagy teljestmny sportgpek egyik gyenge pontja, a Yamaha frappns mszaki megoldsa - ha rszlegesen is - de vget vethet a problmnak.
 A manyag elemek alatt misztikus elektronikus alkatrszek lapulnak
A szvtorok hosszt szervomotor segtsgvel vltoztatja az elektronika, ha hosszabb, akkor alacsonyabb s kzepes fordulaton javul a motor teljestmnye, mg a rvidebb a magas fordulathoz illeszkedik. Az egsz a ngytem motorok alapvet s ltalnos mkdsn alapul, kihasznlva, hogy a dugatty szvhatsra a hosszabb, illetve a rvidebb szvtorokban gyorsabban, illetve lassabban hozza ltre a vkuumot. A rendszer az YCC-I, vagyis Yamaha Chip Controlled Intake nevet kapta, amely az R6 YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle) elnevezs fejlesztsvel lnyegben az els teljesen elektronikus motorverzrlst alkotja.
Vltoz hossz szvtorok msoknl
A dugatty ltal, a szvtorokban elidzett vkuumban kialakul hullmokra nem a Yamaha figyelt fel elszr. A jelensget Helmholtz rezonancinak nevezzk, elsknt a Porsche alkalmazta az erre alapul mszaki megoldst a VarioRam rendszerben.
 Az els fktrcsk tmrjbl visszavettek 10 mm-t
A beml leveg mennyisgnek szablyozshoz a mrnkknek j gsteret kellett terveznik, j, ngyszelepes hengerfej-kialaktssal. Rszben emiatt nagyobb a kompresszi (12,7:1), emellett a szelepek szgt 24 fokra mdostottk. Ez az rtk egybknt megegyezik a 2006-os R6 szelepszgvel.
 Extraknt vsrolhat sznszlas holmik
Az j R1 a gyri fkpadon direkt lgnyoms nlkl 180 lert teljest 12 500-as percenknti ftengely-fordulaton, amely bdletes rtknek tekinthet. A leadott teljestmny rtk csodlata kzben nem szabad megfeledkeznnk a kzponti szmtgprl sem, amely a vezrlst biztostja, folyamatosan elemezve a motorbl szrmaz adatokat. A hrom nagysebessg mikroszmtgpbl ll egysg a msodperc ezredrsze alatt kpes a paramterek elemzsre s mdostsra. Nhny ve valsznleg egyiknk sem szmtott arra, hogy egy motor inkbb egy szguld szmtgp lesz, mint egyszeren olajat s benzint fal vasdarab.
 A Yamaha remnyei szerint lesz belle bven a nyltnapokon
A teljestmny megzabolzshoz kis segtsget is nyjt a Yamaha, ez a csszkuplung, amelyet a 2006-os YZF-R1SP limitlt szrin is alkalmaztak. Emellett teljesen jraterveztk a kipufogrendszert is, optimalizltk a hosszt s mdostottk az ovlis hangtomptkat. Emiatt trajzoltk a motor farnak vonalait is. A krnyezetvdk minden bizonnyal, a teljestmnyorientlt sztrtrszerek mr annl kevsb fognak rlni annak, hogy az j rendszer egy hrom komponensre hat kataliztort is magban foglal. A kataliztoros gpek velejrja, hogy a kzponti szmtgpet oxignszenzor ltja el informcikkal, s ennek megfelelen lltja be az optimlis benzin-leveg keverket. Vagyis az egysg kiiktatsval az elektronikhoz is hozz kell majd nylni, vagy buherlni kell a szondt.
 Utas azrt nem lennk
A mdostsok sornak itt mg mindig nincs vge, hiszen a Deltabox vz is teljes mrtkben megjult, br ez kvlrl alig ltszik rajta. Hromfle megmunkls alumniumot alkalmaztak az j elemnl, az nttt komponenst a nagy szilrdsg prselt elem teszi merevebb, s az egsz vdelmrl egy kls, harmadik rteg gondoskodik. A vzat gy alaktottk ki, hogy a motor rgztsi pontjainl kellen merev legyen, hiszen a rendszerben a blokk is tehervisel elemknt viselkedik.
 Remekbeszabott hatdugattys fknyergek
Ugyangy megjult a lengvilla is, amely aszimmetrikus kialaktsval s mintegy 30 szzalkkal megnvelt merevsgvel a kanyarvtelt hivatott javtani. Erre mg rtesz egy lapttal, hogy tterveztk a hts felfggeszts csillaptsi belltsait, vagyis arra a progresszv karakterre trekedtek a mrnkk, amelyben minl nagyobb erhats ri a rugt, az annl nagyobb ellenllst fejt ki.
Ezzel egytt ktfle, nagy s alacsonyabb sebessg csillaptshoz is illeszthet a rugs tag viselkedse, gy a vezet mg pontosabban tudja sajt vezetsi stlushoz hangolni a hts futmvet. Elre - hogy illeszkedjen az j vzhoz s lengvillhoz - j, 43 millimteres, minden irnyban llthat, felfordtott teleszkvillt kapott a 2007-es R1.
A nagyobb teljestmnnyel szinte trvnyszer, hogy mdostani kellett a fkeket is. A vrakozssal ellenttben azonban nem nveltk, hanem 10 millimterrel, 310 mm-re cskkentettk az els fktrcsk tmrjt. A radilisan felfogatott, hatdugattys fknyereg gy jobban illeszkedik a kls peremn vkonyabb trcshoz.
Hogy biztosan meg lehessen ismerni az j modellt, az R1 klsejt is felfrisstettk. A mdostott vonal els s a hts idomok mellett megjult a tpusra jellemz ngyizzs els vilgts, a hts lmpa pedig LED-ekbl ll. A 2007-es vben hrom sznbl vlaszthatnak a sebessgre s a 21. szzadi technolgira kihezett versenyzjelltek: a Yamaha-kk s az jfekete mellett a pirossal megvadtott verseny-fehr sznt fjjk a motorra.
Mszaki adatok
Motor: ngytem, folyadkhts, dupla, fell fekv vezrmtengelyes, soros ngyhengeres Lkettrfogat: 998 cm3 Furat x lket: 77 x 53,6 mm Kompressziviszony: 12,7:1 Max. teljestmny: 180 LE 12500/min-nl Max. nyomatk: 112,7 Nm 10000/min-nl Keverkkpzs: elektronikus befecskendez Kuplung: tbbtrcss, olajfrds Vlt: hatfokozat Vz: aluminum szendvics szerkezet Deltabox Futm ell: minden irnyban llthat 43 mm-es fordtott teleszkpvilla, 120 mm-es rugttal Futm htul: minden irnyban llthat kzponti rugstag, 130 mm-es rugttal Gumimret ell: 120/70 ZR17 Gumimret htul: 190/50 ZR17 Fk ell: 310 mm-es duplatrcsa Fk htul: 220 mm-es trcsa Mretek (HxSzxM): 2060 x 720 x 1110 mm Tengelytv: 1415 mm Villaszg: 24 Utnfuts: 102 mm lsmagassg: 835 mm Szabadmagassg: 135 mm zemanyagtank trfogata: 18 liter (3,4 liter tartalk) Szraz tmeg: 177 kg ra (regadval): rdekldsre
|