Teszt: BMW R 1200 GS Adventure
2007.02.16. 13:49
Els rnzsre a BMW R 1200 GS Adventure egy nagy monstrum benyomst kelti. A szles kormny, a hatalmas tank, a magas plexi s az alumniumdobozok mind ezt az rzst erstik, ennek ellenre senkinek nem engedtem volna t ennek a gpnek a tesztelst.
Nem tudom mirt, de egy percig sem gondoltam, hogy nehz lenne vezetni. Persze ha rpillantunk a mszaki tblra, lthatjuk, hogy a ltszat csal s az utcai motorokhoz kpest nem klnsebben nehz. Teli tankkal, menetkszen 256 kg, br itt a teli tanknak nagy jelentsge van, hiszen 33 liter benzin fr bele, ha ezt leszmtjuk kb. 225 kil lehet, ami egy tlagos utcai motor slynak felel meg. Ahhoz, hogy kidertsk, miknt is viselkedik az Adventure a klnbz tviszonyok kztt, a Rtsg fel indultunk, arrafel megtallhatunk mindenfle terepet a j minsg aszfalttl a kves folymederig. Mieltt azonban nyeregbe pattanunk, nzzk t rszleteiben, mitl is j a 2006-os R 1200 GS Adventure.
Alapjban vve az Adventure egy felextrzott GS, amelynek 1170 cm3-es blokkjt kapta, ez a legnagyobb, amelyet hasonl terepgpekbe szerelnek. Ez az erforrs 2004-ben a GS-ben jelent meg elszr, de az Adventure csak az idn kapta meg. Ez a hajtm az els olyan boxermotor, amelyben kiegyenslyoz tengely tallhat. Ennek ksznheten minimlis szinten marad a vibrci, minden – legfkppen azonban magas – fordulaton kulturlt mkds jellemzi a motort anlkl, hogy csorbt szenvedne a jellegzetes boxeres jrsmd. A klnbsg a sima GS s az Adventure kztt szriban a 33 literes tank, a hatkonyabb szl- s idjrs elleni vdelmet ad szlvd, az llthat magassg ls, a tankot s a blokkot vd masszv bukcs, valamint az llthat fk- s vltpedllal prostott vezetlbtartk. A csomag kzel 400 ezer forintba kerl, de ha jl vgiggondoljuk, bven megri a rfordts. A mi gpnket ezeken kvl ellttk mg nhny extrval, mint a kt alumniumdoboz, a kt kdlmpa, hengerfejvd burkolat vagy a manyag kzvd.
Termszetesen a BMW-tl mr megszokott klnlegessgeket is megtalljuk. Kapcsolhat ABS nlkl mr elkpzelni sem tudnnk propelleres endurt, de a markolatfts sem szmt klnleges extrnak. A mszerfal is a mr jl megszokott informcikat kzli velnk, igen rthet mdon. A klnbsg csak nhny rtkben mutatkozik meg. Szmomra igen szokatlan volt, amikor a teletankolt gp mszerfaln meglttam, hogy mg 630 kilomtert tehetek meg, mieltt kifogyna a benzin. Ez az rtk mg egy autnl is dicsretes, nemhogy egy ktkereknl. Ez persze idvel vltozhat, miutn gpnk felismeri a vezetsi stlusunkat. Nekem a teszt folyamn 6 literes tlagfogyasztst mutatott, ami 550 km megttelt jelenttette a 33 liter zemanyaggal.
Mindezen kvl mg szmos klnleges mszaki megoldst tallhatunk a motoron. Nekem pldul nagyon tetszik a tml nlkli drtklls felni, amelyen az alumnium kerkagybl a kllk a felni perembe futnak, gy az a rsz, ahol a gumi felfekszik, teljesen zrt marad, s nem kell belst hasznlni. De hasonlan rdekes, ahogy az als villahdon keresztl vezetik a fkolajat, gy megszaktva a fm fkcsvet. Ezzel a mdszerrel kikszblhetik, hogy a hossz fkcs brmibe is beleakadhasson. Ezek mellett termszetesen szmos, sokkal komolyabb mszaki megolds is tallhat, mint a tbb ponton csukl kardnhajts, a Paralever s Telelever futm legfrissebb vltozata vagy az ls alatt tallhat gomb, amellyel knnyedn tudjuk a rugert lltani. Mindenesetre szinte hihetetlen, hogy a nmetek mennyire odafigyelnek minden apr rszletre.
Tesztalanyunk extra tartozka a kt alumnium oldaldoboz a tartkerettel egytt. rdemes megnzni htulrl a gpet, mennyire gyeltek a tervezkarra, hogy szimmetrikus legyen a kt doboz, s ne kelljen a kipufog miatt az egyiket kijjebb rakni, ezrt egsz egyszeren a bal oldali koffer bels rszbl kivgtak egy darabot, ahol elfr a hangtompt. Azt azrt meg kell emlteni, hogy brmilyen praktikus is pakols szempontjbl a kt hatalmas alukoffer, a kzlekedst igencsak megnehezti. ltalban hozzszoktunk, hogy motorunk legszlesebb pontja a kormny vagy a tkrk, amelyek elttnk helyezkednek el, s knnyen tudunk hozzjuk viszonytani. Esetnkben azonban a legszlesebb pont mgttnk van, gy nmi idre van szksg megszokni azt, mekkora tvolsg kell ahhoz, hogy ne hzzuk vgig a kocsik oldalt. Erre mg gy-ahogy hamar rreztem, de otthon a motortrolba mr nem frtem be. Ez idig mg nem volt olyan gpem, amelyik az ajtn nem frt volna be, az Adventure-rl viszont minden alkalommal le kellett csatolnom a kt dobozt. Szerencsmre valsznleg a mrnkk is gondoltak erre, mert gy oldottk meg a kofferek rgztst, hogy kb. t msodperc alatt le lehet venni azokat, gy ez sem okozott klnsebb problmt.
Mint az elejn mr emltettem, a 2-es ton s Vc krnykn teszteltk a BMW R 1200 GS Adventure-t. A vroson tvezet t valamivel tovbb tartott, mint egy tlag utcai motorral, nehezebben tudtam kzlekedni vele az autk kztt, de krptolt a knyelem s a knnyen kezelhet motor. Elg rugalmas ahhoz, hogy ne kelljen llandan kapcsolgatni, 2-2500-as fordulaton brmely sebessgi fokozatban knnyedn lehet vele kzlekedni. Persze miutn kirtnk a 2/a-ra, rcsavartam kicsit a gzt, s azonnal kiderlt, mirt is j a magas plexi. 180-as tempnl olyan szlvdelem van rajta, hogy a sildes krosszsisakom meg sem mozdult a fejemen. Mentem mr olyan cruiserrel, amelynek hasonlan magas plexije volt, de a mgtt szinte elviselhetetlen turbulencia rzta a fejemet. Ennek itt nyoma sem volt, olyan simn s stabilan haladt, hogy nem is nagyon hittem el, hogy 180-nal megynk. A szguldozs utn visszatrtnk egy knyelmes 130-as tempra, innen hatodikban visszavlts nlkl knnyen elgyorsthattam az elzseknl.
Vc utn valahol lementnk a ftrl s rvid keresglst kveten rtalltunk egy tbb mint 20 kilomteres gazdasgi aszfaltos tra, amely fantasztikus helyeken vezetett minket egszen Kirlyrtig. tkzben egy gynyr kiltnl talltunk egy kves vzmosst, ahol kiprblhattam az Adventure terepkpessgeit is. rdekessg: ahhoz, hogy itt csinlhassunk nhny j llkpet, hrman kellettnk, hogy megmozgassuk a 250 kils gpet. Viszont lbon, kettesben minden gond nlkl kzlekedtem a kveken. Az sem okozott klnsebb gondot, hogy keresztlhajtsak a patakon, egyedl a nylks, vizes kvektl tartottam egy kicsit. A BMW-m azonban itt is remek partnernek bizonyult, lendletbl simn abszolvlta az akadlyt.
Visszafel mg leteszteltem a fordulkonysgt a kettes t jonnan aszfaltozott szerpentinjein. A kpeken ltszik, ez sem esett klnsebben nehezre, olyan knnyedn tudtam terelgetni, mint egy j nakedet. Knnyedn lefektettem, s onnan vgig kvette azt az vet, amit szntam neki. Annyira lveztem, hogy prszor megtettem ezt a szakaszt oda-vissza. Mondjuk, sokat szmtott, hogy j gumikkal hoztam el a motort, gy nem kellett szenvednem, az endurkon megszokott, kocksra kopott abroncsoktl.
Vgeredmnyben nagyon tetszett a BMW szuperendurja. Tbb mint 600 kilomtert mentem vele, s vgig lveztem vele a motorozst. (Hozzteszem, kzben mindssze csak egyszer tankoltam.) Ebben valsznleg az is kzrejtszik, hogy pontosan tudtam, milyen motoron lk, s nem vrtam tle tbbet, mint amennyi egy nagy endurtl elvrhat. Ha hosszabb trra kellene mennem, szvesen vlasztanm ehhez az R 1200 GS Adventure-t. Minden megvan benne, hogy lvezhessk az utazs minden pillanatt.
Technikai adatok:
Motor s vlt
Motortpus: ngytem, lg-olajhtses, kthengeres boxer Hengerrtartalom: 1170 cm³ Teljestmny: 74 kW (100 LE) 7000 ford./percnl Forgatnyomatk: 115 Nm 5500 ford./percnl Furat x lket: 101 x 73 mm Vltrendszer: 6 fokozat
Vz
Vz: trhls acl csvz, blokk tehervisel elemknt beptve Futm - els: Telelever, 210 mm rugt Futm - hts: Paralever, teljesen llthat kzponti rugstag, 220 mm rugt Fkek els / hts: 305 mm-es trcsk / 265 mm-es trcsa Gumiabroncs mrete els - hts: 100/90-19 / 130/80-17 Tengelytv: 1511 mm Szabadmagassg: n.a. lsmagassg: 890 / 910 mm Szraztmeg: 256 kg zemanyagtank kapacitsa: 33 l r: 3 898 000 Ft Forgalmazza: BMW Magyarorszg Kft.
 
 
|