Bemutat: Ducati 1098 - 2007
2007.03.14. 13:34
Feltmadt egy legenda.A ducatistk mindig meglepnek fanatizmusukkal, pedig a 916-996-998 sorozat ta nem igazn dobtak a sportvonalon, ezrt nem is rtettem. mire ugrlnak. Persze nyertek egy csom Superbike vilgbajnoksgot, de az utcai 999-es motorjuk szinte minden tesztet elvesztett a japn sportgpekkel szemben. Az sszel bemutatott 1098-assal azonban nagyon gy tnik, hogy a Ducati versenyszellem s a legends 916-os gnek ismt visszatrnek az utcra, s alaposan prbra teszik a cskszemek trkpessgt!
A Ducati gyrat siralmas llapotbl a vilgbajnoki sikerek mellett a 916-os modell bemutatsa hzta ki, meghozva az elismerst az olasz mhelynek szerte a vilgon. A 916-os 1993-as megjelense utn megnyerte az v motorja kitntet cmet, s tulajdonkppen kisebb vltoztatsokkal a 996/998 utdok rvn egszen 2003-ig, azaz majd 10 ven t gyrtsban maradt. Csodaszp vonalai idtlennek mondhatk, technikja a folyamatos fejlesztsek rvn egszen az utd bemutatkozsig modern maradt. A Ducati rezte azonban az id szortst, ezrt kiss elkapkodva hozta ki a 999-est, amely a versenyplykon ugyan sikereket aratott, npszersgben viszont meg sem kzeltette a legends eldk sikert. A Ducati nem is vrt jabb 10 vet a modellcservel, 2006 szn leleplezte a 1098-ast, amely technikjban minden jdonsgot magban hordoz, formavilgval azonban a legends 916-as alapjaihoz nylik vissza.
Ducati Superbike trtnelem
1986 - Az els igazi Ducati superbike motor megszletse a prototpus 748 Bol d'Or kpben, ahol mr hengerenknt ngy szelep s desmodromic szelepvezrls dolgozott az L2-es blokkban. A motor a hasonl nev versenyen debtlt. 1987 - Bemutatkozik a Ducati 851-es prototpus utcai vltozata, amellyel ksbb Marco Lucchinelli megnyeri a Battle of Twins bajnoksgot. 1988 - A szria Ducati 851 megvsrolhat versenykittel is, valamint elkszl a ktlses vltozat. 1990 - Raymond Roche megnyeri az els Superbike vilgbajnoksgot egy Ducati 851-es nyergben. 1991 - Doug Polen megnyeri a msodik Superbike vilgbajnoksgot, s a Ducati 888 utcai vltozata a szalonokba kerl. 1993 - Megjelenik a Ducati 916-os a Milni Motorshow-n. A nemzetkzi zsri minden idk legszebb motorjnak vlasztja meg. 1994 - Carl Fogarty begyjti els vilgbajnoki cmt a ngybl egy Ducati 916-os fedlzetn. Ebben az vben kerlnek az els 916-osok gazdjukhoz. 1995 - A kistestvr, Ducati 748-as sznre lp. 1999 - A Texas Pacific Group tveszi a Ducati mrka tulajdonjogt a Cagiva csoporttl, s piacra dobjk a Ducati 996-ost. Kvetkez vben megjelenik a 996R versenyvltozat a Testastretta blokkal. 2001 - A megnvelt lkettrfogat Ducati 998-as megszletse, amely szriban megkapja a Testastretta erforrst. 2002 - Az j Ducati 999-es bemutatkozsnak ve, melynek formaterve igen meglepre sikerlt s br zleti sikereket nem aratott, 2003-ban s 2004-ben mind az egyni, mind a gyrti vilgbajnoki cmet megnyerte az olasz gyr versenycsapata, a Ducati Corse. 2006 - Troy Bayliss begyjti a 12. egyni s a 14. gyrti vilgbajnoki cmet a Ducatinak a 999F06-os versenygppel. A milni killtson bemutatkozik a Ducati 1098-as a Testastretta Evoluzione motorblokkal.

A 1098-as tervezsnl elsdleges szempont volt a teljestmny. Minden alkatrsz, amely nem felelt meg a knnyebb, gyorsabb s jobb kridkre kpes motor kvetelmnyeinek, ment a levesbe. Megszletett a valaha ltezetett legersebb V2-es sportmotor, amelynek a legjobb a nyomatk-tmeg arnya a vilgon. 160 lerhz 122 Nm nyomatkot llt el a Ducati terminolgiban L2-es kthengeresknt emlegetett vadonatj blokk. Minden ltez technolgiai jtst, amelyet a Ducati a MotoGP s Superbike vilgbajnoksgokon rsztvev gpeiben hasznlt, most tltetett az utcai 1098-asba. A motor a gyri tesztek lltsa szerint olyan gyors lett, hogy nemcsak a kridkben veri a japn ellenfeleit, de egyenesben is legyorsulja azokat, amelyre egyik 999-es vltozatnl sem volt plda!

A Ducati 916-os formai jegyeinek j rsze visszakszn a 1098-ason. Ilyen a kt els lmpa formja, melyek alatt ott vannak a jellegzetes lgbelpk, az ls alatti dupla kipufogdob, avagy az oly jellegzetes egykar hts lengvilla. Mg az zemanyagtank formja is szinte azonos az smodellvel. Kisebb hasonlsgok kzt felfedezhet a faridom hts leveg kilpjnek alakja, avagy az oldalidom kivgsa. Mindezek ellenre a Borgo Panigalban tervezett s gyrtott sportmotor teljesen egyedi, s abszolte nem hat idejtmltnak annak ellenre, hogy a 916-os stlusjegyeihez nylt vissza tervezje. Azt viszont mr a munklatok elejn szigoran kiktttk, hogy a dizjnerek semmifle alaki elemet nem vehetnek t a 999-esbl. gy tnik, Pierre Terblanche kpes volt megllni, hogy beleszljon a tervekbe, mivel a dizjn-fnk sem akarta, hogy az j modellnek brmi kze legyen a nem tl szerencss eldhz.

Az j blokk neve Testastretta Evoluzione lett, csak gy olaszosan. A 90 fokos, L2-es erforrsban minden benne van, amit a Ducati a Superbike vilgbajnoksgon megtanult az elmlt 15 vben. A rgi L2-es blokkban szinte mindent kicserltek. Az j, knnyebb hengerek s hengerfejek szmos egyb knnytett alkatrsszel prosulnak. A lkettrfogat 1099 kbcentire ntt, ezt a furat s a lket egyttes nvelsvel rtk el. Egy igen mretes, 104 mm-es furathoz igen rvid, 64,7 mm-es lketet vlasztottak. A teljesen tdolgozott szvtraktus s hengerfej rvn a 1098-as blokkja mg a rgi Testastretta R blokknl is jval ersebbre sikeredett. Gyri rtkknt 160 lert garantlnak, 9750-es percenknti fordulaton, emellett 122 Nm bred mr 8000-es fordulatnl.

Cskkent a szv s kipufog szelepek egymssal bezrt szge, ez egyenesebb szvtraktust tett lehetv. Az j formj gstr, valamint a versenysportban hasznlt szelepmretek (42 mm-es szv, 34 mm-es kipufog) s a szintn a versenyplyrl rkez vezrmtengelyek roppant robbankonny tettk az L2-es blokkot. A hengerfej jcskn profitl a magnzium szelepfedelekbl, s csak ezzel majd hrom kilt sproltak. A hengerfejek utn a motor tpllsra koncentrltak a mrnk urak. Elliptikus szvtorkokat kapott a 1098-as, melyek 30%-kal tbb levegt juttatnak a motornak a hagyomnyos szvtraktushoz kpest. Csak ez plusz 5 lert jelentett a vgelszmolsban. Az Evoluzione blokk a valaha ltezett legknnyebb Superbike erforrs. A nagyobb teljestmny tbb ht gerjeszt, ezrt a htraditorokat j hatsfok elektromos ventilltorok segtik munkjukban, s kiegsztskppen a rendszer rszt kpezi egy olajht is. A teljesen j kipufogrendszer 2-1-2 kivitelben kerlt a gpre, termszetesen a Ducati jegyeknek megfelel ls alatti kipufogdobokkal.
 A 1098-as vznak s futmvnek tervezsekor a slytakarkossg s a megfelel merevsg elrsnek kettse volt a legfbb szempont. A vzat a Ducati Corse a versenyrszleggel egyttmkdve ksztette el. A szoksos trhls csvz gynyr lett, s annak ellenre, hogy a csszerkezetet leegyszerstettk, a merevsge 14%-kal ntt, egyben a tmege msfl kilt cskkent az eld modellhez kpest. A ltvnyfotsok szerencsjre a mrnkk visszatrtek az egyoldali hts lengkarhoz. Ehhez egyedi alumniumntsi eljrst kellett kidolgozniuk, de megrte! Egy ilyen jelleg motornl a futmnek ki kell szolglnia a piltja minden egyes rezdlst, de a stabilitsban sem szabad kvnni valt hagynia maga utn. Rekordgyansra sikeredett a 1098 tmege, amelyet a gyr a szokshoz hven akkumultorral, motorolajjal, s htvzzel feltltve ad meg. A gp zemanyag nlkli 173 kils tmege a 15 kils tankkal azt jelenti, hogy menetkszen 180 kg krl lesz a slya, s ezzel szinte az sszes ngyhengeres japn superbike-ot alulmlja, ami sportmotor esetben nagy elny lehet.
Elre 43 mm belscs tmrj Showa fordtott teleszkpvilla kerlt, alacsony srldsi ellenlls titn-oxid bevonattal. A 1098 S vltozatn a teleszkpokat az hlins szlltja hasonl mretben, de titn-nitrid bevonattal. Mindkt vltozat minden paramterben llthat s radilis fknyergek felszerelshez megfelel felfogat rsszel lttk el ket. A szriban jr Sachs kormnylengs-csillapt a hevesebb kigyorstsok utni fejcsvlsok kivdsre szolgl. Az egyoldalas lengkar s a knnyebb vz egy kompaktabb hts himbamechanizmus hasznlatt tette lehetv. A szria 1098-as teljesen llthat Showa rugs tagot, mg az S vltozat egy hlins darabot kapott htulra. A motor lsmagassga az j felfggesztse rvn a rug-elfesztstl s ms futm-paramterektl fggetlenl llthat be.

A Ducati legjabb superbike gpt szereltk elsknt a Brembo Monobloc rendszer els fkberendezsvel. Az M4 fkszerkezet ngy darab 34 mm-es dugattyt hasznl fktrcsnknt kt darab fkbetttel egytt. A fknyergeket egyetlen darab knnyfmbl esztergltk ki, mely jval merevebb a hagyomnyos, kt flbl csavarozssal sszeszerelt konstrukciknl. A Monobloc megolds kisebb mrtkben torzul kemny fkezsek alkalmval. A Ducatikon elsknt mutatkozik be a 330 mm-es Brembo fktrcsa is, amely az j fkszerkezettel egytt nagyon j fkteljestmnyt gr.
Az olasz telivr Marchesini kerekeken gurul, amelyekkel ell 250 grammot, htul majd 1 kilt sproltak a motor nem kvnatos rugzatlan tmegbl. Az mr csak mellkes, hogy termszetesen meseszp a kivitele, fleg htul, ahol az egykar lengvilla miatt zavartalanul gynyrkdhetnk benne. Az S vltozat alu kerekei kovcsolt eljrssal kszlnek, akrcsak a versenyfelnik. Ell a hagyomnyos 120/70-17 mret abroncsot alkalmaztk, mg htul a 6 col szles felnire a plyn nagyobb oldalfelletet ad 190/55-17-es gumi kerlt fel.

Mint minden j motorban, itt is nagy szerepet kapott az elektronika. A Desmosedici stlus digitlis mszerfal a MotoGP GP7-es projektbl rkezett egyenesen. A Digitek ltal fejlesztett panelen nincsenek gombok, hanem a kormnyvgen elhelyezett kapcsolval llthat a kijelzs informcitartalma menrendszeren keresztl. A kijelz a fordulatszmot s a sebessget mutatja grafikonokkal, ami tkapcsolhat numerikus kijelzsre is. A mszeregysg egyben kzponti agya a Ducati j fedlzeti telemetria rendszernek is, s a kridmr funkcikat szintn ebbe a szmtgpbe integrltk. A tulajdonos egy PC szoftver s USB kbel segtsgvel kpes letlteni s elemezni a motor s sajt maga teljestmnyt. A rendszer a gzllst, a jrm sebessgt, a fordulatszmot, a motor hmrsklett, a megtett utat, a krk szmt s a kridket egyarnt rgzti. Ilyen rendszer ez idig csak versenygpeken zemelt. A sebessgfokozat kijelz mr igazn semmisg. A plyamenet vgn 2Mbyte-nyi informci, azaz sszesen 3,5 rnyi gpszkeds adata tlthet t szmtgpre, ahol grafikus formban is elemezhet a pilta s gpe teljestmnye. Nincs ez msknt a nagyoknl sem a MotoGP-ben.

1098 S vltozat A Ducatinl jl megszokott dolog, hogy a szria superbike mellett egy jobban felszerelt, S vltozatot s a gyri versenymotorok alapjul szolgl R vltozatot is piacra dobnak. Egyelre a norml s az S vltozatok kaphatk. A 1098 S-en elre egy hlins FG511 teleszkpvilla pr kerlt a szria Showa darabok helyre, alacsony srlds titn-nitrid csszszr bevonattal. A 1098 S futmvt a hts hlins 46PRC rugs tag s az hlins kormny-lengscsillapt teszi teljess. A futm mind ell, mind htul minden egyes paramterben llthat.

A knnyebb kerekek egyszerbb teszik a motor irnytst, s hatkonyabb a fkezst. A 1098 S kovcsolt s eszterglt kivitellel kszl Marchesini felniket kapott a cl elrse rdekben, gy a gp flszraz tmege 1,9 kilval, azaz 171 kilra cskkent. A fekete felniken vgigfut piros felni-csk jelzi az S vltozatot. A slycskkents tovbbi eszkze a sznszlas els srvd volt. A 1098 S-en szriban jr a Ducati Data Analyser rendszere, azaz a vev kapja a szoftvert, a letlt kbelt s egyb dokumentcikat a gpben sszegyjttt telemetria adatok kinyershez s elemzshet. A sportosabb vltozat vrs sznben, illetve jfekete fnyezssel vsrolhat, a vz mindkt esetben vrs.

1098 S Tricolore vltozat Az olaszok elszeretettel fejezik ki nemzeti hovatartozsukat, taln mert oly sokig nem lhettek nemzetllamban. Erre legjobb alkalom kedvenc focicsapatuk ltetse, vagy egy olasz motor nemzeti sznekre fnyezse. A Ducati 1098 S Tricolore egyedi fnyezs vltozatval az olaszok megkoronztk superbike sorozatukat. A fests az olasz zszlt imitlja piros-fehr-zld szneivel, br kicsit inkbb neknk magyaroknak kedveztek, mivel gy pont orszgzszlnk sznsszelltst adja ki a sma. Arany szn kerekek s vz teszi teljess az eszttikai lvezetet. A Tricolore gyrilag 102 db vltsre kpes Termignoni kipufogdobokat, s versenyplyra programozott vezrl-szmtgpet kap. Termszetesen az S vltozat hlins futmve s knnyebb kerekei nem hinyoznak a Ducati Nemzeti Bszkesgrl sem.

A szria 1098-as vrsben s srgban kaphat, elbbi esetben vrs, utbbinl szrke szn a vz fnyezse. A Ducati superbike bemutatkozsa ta eltelt rvid id alatt igen jl szerepelt a klnfle utcai s plyateszteken. A formaterve telitallat, ez elvitathatatlan, brhov is nyltak vissza tletekrt. A technikja szintn ts, nincs ellenfele a V2-esek kzt, de a soros 1000-es japn superbike-oknak is alaposan fennakadhat a szemk a Ducatival megmrkzve. Mi szabhat hatrt a 1098-as egyeduralmnak? Az ra. Az alapvltozat egy szzassal 5 milli felett, az S modell pedig 200ezerrel 6 milli felett forog. A Tricolore pedig fejeli a 7 millit.
Mszaki adatok:
Motor: ngytem, 90 fokos L2 elrendezs kthengeres, DOHC, hengerenknt 4 szelep, vzhtses, Desmodromic szelepvezrls Lkettrfogat: 1099 cm 3 Furat x lket: 104 x 64,7 mm Kompressziviszony: 12.5:1 Max. teljestmny: 119,3 kW (160 LE) 9750 1/min-nl Max. nyomatk: 122 Nm 8000 1/min-nl zemanyagellts: integrlt elektronikus motorvezrl rendszer, Marelli zemanyag befecskendezs, elliptikus szvtorkok zemanyagtank kapacits: 15,5 liter (4 liter tartalk) Gyjts: digitlis elektronikus, hengerenknt egy gyjtgyertya Kipufog: 2-1-2 rendszer kipufog, kataliztorral, Lambda-szondval, Euro3 Sebessgvlt: 6 fokozat, lbkapcsols Kuplung: szraz, tbbtrcss, hidraulikus rsegtssel Primerhajts: fogaskerk Vghajts: lnc Vz: acl trhls csvz Els futm: 43 mm belscs tmrj, hidraulikus csillapts, fordtott Showa teleszkpok, 127 mm rugt, llthat hz- s nyomfokozat csillapts s rug-elfeszts (S vltozat hlins teleszkpvillk) Hts futm: alumnium egykar lengvilla, progresszv felfggesztssel, Showa rugs tag, llthat hz- s nyomfokozat csillapts, rug-elfeszts s magassg, 127 mm rugt (S vltozat hlins rugstag) Kerekek: tklls alumnium felnik (S vltozat kovcsolt alumnium) Kerkmret ell: 3,5 x 17 col, 120/70 ZR 17 abroncs Kerkmret htul: 6,0 x 17 col, 190/55 ZR 17 abroncs Els fk: kt Brembo 330 mm tmrj fl-szgyazs trcsafk, ngydugattys radilis Brembo Monobloc fknyergekkel, egy fkbett nyergenknt, fmbevonat fkcsvek Hts fk: Brembo 245 mm tmrj trcsafk, ktdugattys Brembo fknyereg, fmbevonat fkcsvek Hosszsg: 2100 mm Magassg: 1100 mm Tengelytv: 1430 mm lsmagassg: 820 mm Kormnyszg: 28,5 fok Szraz tmeg: 173 kg (S vltozat 171 kg)

|