Teszt: Yamaha MT-03
2007.04.01. 13:03
Az MT-03 teljesen j sznfoltja a motoros palettnak. Friss kls egy kiforrott, megbzhat erforrssal, amely mr tbb Yamaha modellben is bizonytott. Az MT csald kisebb tagja els rnzsre igazi vrosi gpnek tnik, de azrt mi ms krlmnyek kztt is prbra tettk.
Ez a masina tipikusan azok kz a motorok kz tartozik, amik megosztjk az embereket. Vagy nagyon tetszik valakinek, mert bejn neki ez a klnleges stlus, vagy nagyon nem. n az elzk kz tartozom, br ez nem klnsebben nagy meglepets, mert engem mr az MT-01 formavilga is megfogott. Leginkbb az ls al-mell felhzott kipufogk mutatjk a kt gp kzti rokonsgot.
Mindenflekpp le akartam tesztelni az MT-03-as a vroson kvl orszgton s fldton egyarnt. Magas ptse, a szles crosskormny a kzvdkkel, azt sugallta, hogy egy knnyebb off-road tereppel is megbirkzik. Nem is tvedtem, de errl majd ksbb, elbb nzzk a rszleteket!
Az MT-03-as, amit elhoztunk a Yamaha Hungritl nem szria, van rajta egy ezst szn karbon idom kitt, ami httakarbl, egy hasidombl s egy hts lstakarbl ll, melynek jvoltbl egylsess vlt a bringa, oly annyira, hogy mg a hts lbtartkat is lekaptk rla. Sajnos ez az lstakar idom nem klnsebben praktikus, fleg ha hosszabb tra indulunk, mert nagyon elre lg s folyamatosan nyomta a farcsontomat.
De trjnk vissza az extrkhoz: kapott mg egy kln blokkvdt, egy kis fejidomnak nem nevezhet plexit, s egy komoly kzvdt, ami a szerintem a leghasznosabb extra mindkzl.
A legklnlegesebb pontja a gpnek azonban mgis a hts futm. Az alumnium hts lengkarhoz kapcsold rugstag nem fgglegesen helyezkedik el, ahogy eddig megszokhattuk, hanem vzszintesen a blokk jobb oldaln fut vgig ell csatlakozva az acl csvzhoz. Ily mdon ez a megolds klnleges, ami viszont a rugstagrl mr nem mondhat el, ugyan is mindssze a ruger llthat rajta. Az els telk mg ennyi extrval sem bszklkedhetnek, egyltaln nem tudunk rajtuk lltani semmit. Az els fke viszont sokkal komolyabb, mint, amit a Yamaha 660 cm³-es gpeitl megszoktunk. Mind az XT660R endurt, mind az XT660X supermotot egy trcsa lasstja, mg az MT-03-on kt 298 mm-es sztrcsa prblja lelasstani a 170 krli maximlis temprl kt ktdugattys fknyereg segtsgvel.
Ha mr a kt XT modellt emltettem, maradjunk a 660 cm³-es blokknl. Mind hrom gpben ugyan az a ngyszelepes, SOHC vezrls blokk dolgozik, annyi klnbsggel, hogy mg az endur vltozatot 48, addig az MT-03-at s a supermott 45 lerre hangoltk. Az injektoron, ami az erforrst tpllja, nmileg mdostottak, finomtottak az egyenletes jrs rdekben. A kt kipufogszelephez kt kln leml tartozik, amik a blokk mgtt egyeslnek egy nagy dobba, a dobbl pedig kt kipufog vgen keresztl tvozik az elgett zemanyag a szabadba. Ezek persze a szraz adatok, de maga a motor elg klnlegesre sikerlt. Ha rnznk az egsz egy igazi Buli motor benyomst kelti bennnk.
Miutn testnk a ktelez bemutatkozson Bicske fel vettk az irnyt, ahonnan egy szp nagy krt lerva eljutottunk a Cskvr melletti szikls terepre. rdekes egy helyszn, haladtunk szpen Srdtl Cskvr fel, vgig a megszokott tj, sem rdekes, egyszer csak olyan szikls dombhoz rtnk, ami teljesen szokatlan volt szmunkra. Termszetesen itt rgtn kiprbltam mit is tud terepen a kis MT. Nem okozott klnsebb meglepetst, hogy simn felkapaszkodtam vele a szikls dombra, ahonnan gynyr kilts nylt a krnyez tjra. Itt jl jtt a rvid egyes sebessgi fokozat, mert llva, szinte lpsben, knnyedn lavroztam a kves talajon. A futmvek is szpen dolgoztak az egyenetlen ton, br nagyobb tempnl mr biztos feltttek volna, de ezt mr nem prbltam ki, hisz ez a motor nem errl szl. Viszont azt elmondhatom, hogy nem kell megijedni, ha vletlenl fldtra tvednk vele. A kis kitr utn visszatrtnk az aszfaltra, ahol kiprbltam hogy viselkedik a kicsike, ha egy nagyobb v kanyart kell bevennie 130-140 krli tempval. Ht ez mr egy kicsit nagy falatnak tnt szmra, mert ugyan knny vre tenni a gpet, de a lgy futmvnek ksznheten nagyon hintzott a kanyarban, amitl az egsz instabill vlt. Ht igen, ide kellene egy kicsit komolyabb, llthat futm... de ne legynk telhetetlenek.
Tovbbhaladva talltunk egy-kt szkebb fordult is, ahol mr sokkal otthonosabban rezte magt motorunk. Minden erlkds nlkl olyan knnyedn terelhet, mint egy supermoto. Ebben nagy segtsgnkre van a szles kormny is, de alapjba vve olyan j az MT slyelosztsa, hogy knny lefektetni, vagy egyik oldalrl a msikra tfordtani. Ennek ksznhetjk frgesgt a vrosi forgalomban is, meg amikor a sorok kztt az auts kollgk hirtelen irnyvltsra knyszertenek.
Trnk vghez kzeledve persze rprbltunk a szoksos trkkkre. n nem igazn szeretek a kuplungot nystlve egykerekezni, sokkal inkbb erbl, gzra felvenni az elejt. Mivel hogy egy ngytem egyhengeres 660-as motorrl van sz gy tudtam, hogy alacsony fordultnl egyesben azonnal felveszi az elejt, de arra nem szmtottam, hogy ehhez elg 15km/h-val menni. Ennl a tempnl elg csak rcsavarni a gzt s mris kerekezik is a kicsike, innen mr csak rhzzuk a kettest s gzzal knnyedn jtszhatunk vele. Az elskerekezshez sem kell klnsebben sok gyakorls, a meredek villaszgnek, az lspozcinak s nem utols sorban a dupla trcsafknek ksznheten nagyobb erfeszts nlkl levegbe emelhetjk a hts kereket. Ahhoz mg nem vagyok elg rutinos, hogy gy guruljak is vele, de ez is remek szrakozst nyjtott.
Mg egy remek jtkot talltam vele. Egy szkebb, lezrt tszakaszon kiprbltam, hogy viselkedik, ha megprblom keresztbe cssztatni. Egy knny supermotoval ez gyerekjtknak tnhet, de ltalban egy nehezebb utcai motorral ez a mutatvny sokkal kockzatosabb. De nem az MT-03-al, olyan knnyedn forgoldtam vele a szk ton, mint ha egy valdi supermoton lnk. A szles kormnnyal vgi, kontrolltan lehetett keresztbe cssztatni, anlkl, hogy ki akart volna esni allam. Ezt is nagyon lveztem.
Tesztnk vgn btran mondhatom, hogy az MT-03 egy valdi funbike! Hosszabb trkra nem ajnlom, mert szerintem nem arra talltk ki, viszont egynapos krutakra simn j, s kzben mg lvezhetjk jtkossgt. Knny vele motorozni, kezdknek kivl vlaszts lehet, de annak is ajnlom, aki csak a vrosban akar magnak egy kellen ers, jl kezelhet bulimotort.
Technikai adatok:
Motor s vlt
Motortpus: egyhengeres, ngytem, SOHC, vzhtses Hengerrtartalom: 660 cm³ Teljestmny: 33,4 kW (45 LE) 6000 ford./percnl Forgatnyomatk: 56,2 Nm 5250 ford./percnl Furat x lket: 100 x 84 mm Vltrendszer: 5 fokozat
Vz
Vz: acl csvz Futm - els: 43 mm-es teleszkpvillk, 130 mm rugt Futm - hts: oldalt, fekve elhelyezett rugstag, 120 mm rugt Fkek els / hts: 298 mm-es trcsk / 245 mm-es trcsa Gumiabroncs mrete els - hts: 120/70 ZR17 / 160/60 ZR17 Tengelytv: 1420 mm Szabadmagassg: 200 mm lsmagassg: 805 mm Szraztmeg: 174,5 kg zemanyagtank kapacitsa: 15 l r: 1 999 000 Ft Forgalmazza: Yamaha Motor Hungria Kft.
 
 
 
 
|