Teszt: Honda VT750DC Shadow Spirit - 2007
2007.04.29. 20:33
Nzegetjk a motort Hondknl. Beszlgetnk rla. Gondosan megvlogatjuk a szavakat. azrt, mert ugye a nagy Honda-csald tagjaknt vigyznia kell, mit mond kutyjuk klykrl. n azrt, mert - legalbb amg el nem vittem - illik szrmentn nyilatkozni egy pp klcsnkapott drga, j gprl. Vgl megegyeznk: klnleges.
Tetszik? Nem tetszik? Mg most sem tudom. A dntskptelensg alighanem leginkbb a vgletes aszimmetrira vezethet vissza. Balrl nzem: a gynyr, 52 fokos V2-es blokk hatrozza meg a kpet, van mg sok krm, ngy ragyog fnyezett elem, lendletesen formzott ls, kt klasszikus drtklls felni s egy szolid, karcs kardntengely. Jobbrl nzem: kt irdatlan krmozott dekli rondt bele a motor ltkpbe, viszont feltnik a duplacsv kipufog, a krmozott fkkar htul, a lyuggatott trcsa ell. Kt oldalrl kt klnbz motor.
Szembl s htulnzetbl meg mg kett. Ellrl a vkony, de 21 hvelyk trcsatmrj kerk uralja a kpet, fltte kt nyurga tartn ll az egyszer, de szpen velt kormny a kt kerek krmozott tkrhzzal. Igazi csopper. (Azrt innen is zavaran floldalas: a vezrls krmfedele jobbra hzza a kpet.)
Htulrl pedig egy flig modern - flig antik cruisert ltunk, szles kerkkel, sok manyaggal, bls, de sszeszkl hzba dugott klyhacsvekkel, progresszv rugkkal. (Az aszimmetria innen is megvan, ezttal a kipufogk dntik jobbra optikailag a motort. )
A rszletek kzt is hosszasan lehetne mazsolzni, pldul a kormnytartk formja miatt mindmig vakarom a fejem. Elsre szre sem vettem, milyen rdekesek, csak akkor nztem meg jobban ket, mikor egy szemlld veternos kollga szomoran csvlni kezdte a fejt miattuk. Alul vkonyak, fent kiszlesednek, radsul a krmkrnyezetbl kirvan polrozott alumniumbl kszltek - tnyleg fura. Viszont nem egyrtelmen csnya. Ahogy az egsz Shadow Spirit sem. Hatsos, izgalmas kis szrny.
Sajnos, ha nagyon kzelrl nzzk, a mutat nagyot billen a nem tetszik irnyba. Hogy a gynyren fnyezett srhnyk, a krmozott deknik manyagbl kszltek, voltakpp mg elviselhet, hiszen a gyorsan fogy olaj, gyorsan roml leveg, gyorsan emelked tengerszint korban lnk. Tnyleg felesleges nehz vasakbl kalaplni merevtfunkci nlkli alkatrszeket. Hogy egy 2007-es csopper srhnyja nem dng, hanem kocog, ha tgetjk? Ez nem stlustrs, ez halads.
Viszont az, hogy a kipufog hegesztsei rettenten csnyk, hogy nhol ecsettel, szrke festkkel kentk le a varratokat rozsdsods ellen, hogy a lbtartkrl pereg a krm, jval nehezebben megbocsthat. A mrka ltalnos minsgmnijt ismerve mg azt sem zrom ki, hogy mindez szndkos m-kisiparisg, tudatos customrzet-ersts a Honda rszrl, de valahogy mgis inkbb egyszer technolgiai trehnysgnak tnik. Ez pedig mindig agglyos egy j, gyri motor esetben, mg ha a problma csupn eszttikai jelleg is.
Mert mszakilag kifogstalan a gp. A motoron nagy-nagy vltozs trtnt, mg a 2004-es Shadow-bl Shadow Spirit lett. A karburtor ment a kukba, helyette a kthengeres blokk megkapta a Honda PGM-FI rvidts injektor-rendszert. gy a hengerenknt hromszelepes, 750-es V2-es utn mindig pccre indul az ls el, oldalra helyezett gyjtskapcsolba dugott kulcs elfordtsa s az indtgomb megnyomsa utn. Jrsa hihetetlenl egyenletes, a gzmarkolat tekergetsre ksedelem nlkl reagl, gyorsan prg fel - olyan finoman mkdik, mint egy villanymotor.
A kuplung nagyon knny, a fogspont bartsgosan elmosdott, a kardn pedig kiegyenslyozottan, minden rnciglstl mentesen viszi t az ert a hts kerkre. Megnyugtatan precz szerkezet, a vilg vgre el mernk indulni vele. Nem mondom, ha bet a mnk, nemigen reparlhat meg csavarhzval-kombinlt fogval az t szln, de elhiszem neki, hogy sose lesz baja.
A PGM-FI
A Honda mszava kifejtve Programmed Fuel Injection, ami annyit tesz, hogy a befecskendezett zemanyag-mennyisg nem esetleges, hanem a kzponti szmtgp tbbvltozs fggvnyek alapjn ad benzint a hengereknek. Az agy a gzkar mindenkori llshoz, a htvz s motorolaj hmrsklethez, az pp hasznlt sebessgfokozathoz, a leveg hmrsklethez s nyomshoz kilesi a hozzrendelt rtket egy tbbdimenzis tblzatbl: ennyi benzin, ennyi leveg kell. A Honda elsknt az 1987-es Civic szemlyautban alkalmazta a PGM-FI-rendszert, az els pgemefis Honda motor az 1998-as VFR800 volt.
Csak azrt nem indultam el a vilg vgre mgsem, mert az tnapos teszt nem lett volna elg, hogy odarjek, meg vissza. Nem a blokkon mlott, a teljestmny, a nyomatk bven elg a 230 kils motorhoz. A fokozatok is j hosszak, a kettes bven nyolcvan fl hzathat, tdikben pedig az elvi vgsebessg nlamnl vakmerbb fszerkesztnk sima Shadow-neszkzlt megfigyelse alapjn 170 fltt van. Egy 46 lovas csoppernl!
Sajt tapasztalataim szerint azonban 80-90 felett nem igazn j motorozni a Shadow Spirittel. A szelet semmi nem fogja ki a motoros ell; 181 centimmel bukmat-dzsekimet folyamatosan ciblta. A magas, keskeny kormnnyal nagy tempnl lland a bizonytalansgrzet, hiba kellemesen vaskosak a markolatok, knnyen elrhetek a karok, kapcsolk. A bks, szemlld tratempt, a magas fokozatban alacsony fordulatrl nyomatkbl indtott kigyorstsokat, a kellemes dbrgst szereti a Shadow Spirit.
Ha nagyon akarunk, lehet azrt sokkal-sokkal gyorsabban is haladni. n 140-ig mertem hzni a gzt, de akkor mr fehredtek az ujjaim rendesen, annyira kapaszkodtam a kormnyba. A megolds egy gyorsan leszerelhet traplexi lehet: vrosban, rvidtvon legyen lapos, gonosz csopper, hossz trn viszont knyelmes kzlekedsi eszkz.
Zrt bukban mindegy, mennyivel megynk, a tankba illesztett, klnben szp s mrfld/rban is szmol sebessgmrt gyse ltni. A Honda is rezhette, hogy a mszer nincs nagyon szem eltt, mert a reflektor visszajelzt s a fogyatkoz zemanyagszintre figyelmeztet lmpcskt kipakolta elre, a kormnykiflire. Utbbit mondjuk, nem kell rgus szemekkel figyelni, a VT750 DC gyorsulgats tempban, sok vrosi kszkdssel is t liter alatt fogyasztott szz kilomteren.
rthetetlen s jelentktelenl apr hiba: vajon mi ksztette a tervezket arra, hogy a napi szmll nullzjt mlyen besllyesszk a mszerfalba? Alig lehet megnyomni, kesztyben meg vgkpp keserves a kezelse. Engesztelsl pr centire a gombtl a vilg legszebb zrhat tanksapkjt talljuk. Csavargatni sem kell, kulcsfordts utn kivehet, tankols utn helyre nyomva a kulcs visszafordul, kihzzuk s mehetnk.
A Honda bszkn jelentette be: a Shadow Spirit lse a legalacsonyabb a kategriban: csupn 652 millimterrel kerlt az aszfalt fl. (Azrt rdemes lenne megnznie a Hondnak a konkurencia adatait, mivel pl. ennl alacsonyabb a Sportster 883 Low is 642 mm-es lsmagassgval. A szerk.) Zsokalkat motorosoknak ez nagy rm, de a termetesebbek is lvezhetik az alacsony slypont, a knny letmaszts-felllts lmnyt, s ha nem figyelnek, a msodfok gst is, a kipufogk feletti hvd pajzs ugyanis nagyon fel tud melegedni, s elg kzel kerlt a jobb lbszrhoz.
Hogy mennyire az alacsony ls, mennyire a lapos villa hozadka, nem tudom, de a motor temps orszgti kanyarokban legalbb annyira kezesen viselkedik, mint amennyire nygs, ha ki kell tolni egy szk garzsbl, vagy a parkolban rnk llt autk kzl. Benzintykok, rossz hr: a vezet nyergvel egybenttt utasls jval knyelmetlenebb, mint a sima Shadow httmls, hosszabb s puhbb kakaslje.
A Shadow Spirit ra tezer forinttal marad ktmilli alatt. A VL 800-as Suzuki ennl szzezerrel tbbe, a 650-es Yamaha DragStar tizentezerrel kevesebbe kerl. Mindkett drtklls, kardnos, br gyri llapotban a szolidabb els kerk miatt kevsb klasszikusan csopperes, mint a Shadow Spirit. Vegye ki-ki, ami neki tetszik. Mg azt se mondom, hogy ha kzpmret japn cruiserre vgynk, nem pp a Honda kne, a meggyz technikai minsg mellett pont klnleges, meghatrozhatatlan formavilga miatt.

Mszaki adatok:
Motor: vzhtses, ngytem, 6-szelepes, SOHC, 52 V-kettes Hengerrtartalom: 745 cm 3Furat x lket: 79 x 76 mm Kompressziviszony: 9,6 : 1 Max. teljestmny: 46 LE (33,5 kW) / 5500 1/min Max. nyomatk: 65,1 Nm / 3500 1/min Keverkkpzs: PGM-FI benzinbefecskendezs, automata szivat Sebessgvlt: tfokozat Kihajts: zrt kardnhajts Vz: duplablcs csvz Villaszg: 34 30' Utnfuts: 158 mm Futm: ell 41mm-es teleszkpvillk 115 mm-es rugttal, htul t fokozatban llthat rugstagpr, 90 mm rugttal Kerekek ell/htul: 21x2,15 / 15x3,5 drt klls aclfelni Gumik ell/htul: 90/90-21M/C / 160/80-15M/C Fkek: 296 mm-es fktrcsa ktdugattys fknyereggel ell, 180 mm-es dobfk htul Hosszsg x szlessg x magassg: 2424 x 837 x 1107 mm Tengelytv: 1635 mm lsmagassg : 652 mm Szabadmagassg: 132 mm zemanyagtank: 14,6 liter Szraz tmeg: 230,5 kg ra regisztrcis adval: 1 995 000 Ft
|