Teszt: Moto Guzzi Griso 1100
2007.04.29. 22:30
A Moto Guzzi Griso 1100 olyan, akr egy igazi olasz feketekv: nyenceknek val, zlelgetni kell, lvezni sajtos varzst. De ahogy az espresso italiannak nehz dolga van az energiaitalokkal szemben, ugyangy a Griso is megszenvedhet a magas koffein-, pontosabban lertartalm, tmegpiacos konkurencival.
Sziesztaid van. lk a fk rnykban, aprkat kortyolgatok a feketmbl, s szemezek egy msik feketvel. Nem a kvetkez kvval, hanem a napstsben csillog motorral. Fejemben egymst kvetik a felvillan gondolatfoszlnyok. Moto Guzzi: bszke trtnelem s hanyatls, vilgsikerek s megtpzott hrnv. A Comi-t partjn tallhat gyr a trtnelme sorn hullmhegyeket s -vlgyeket egyarnt meglt, a mrkanv emltse vegyes rzelmeket kelt a motorosokban. Akrcsak szemk fnye, az elttem pompz 1100-es Griso. Az olaszokat meg kell rteni – mskpp soha nem bklnk meg latinos temperamentumukkal, a rszletek elnagyolsra val hajlamukkal s az ezzel szges ellenttben ll szprzkkkel. A Griso ugyanezt a megrtst vrja el motorostl.
Amikor elhoztuk a kereskedtl, a hromnegyed rs vrosi menet a szerkesztsgig csupn fintorgst vltott ki bellem. A szinte teljesen egyenes cskormny tlsgosan szlesnek tnt, az indexkapcsolt nehezen rtem el a hvelykujjammal, radsul sikerlt nhnyszor akaratlanul dudlnom, mert az olaszok a szokott – rtsd: japn – normtl eltren fellre helyeztk a duda s alulra az index kapcsoljt. A viszonylag ell elhelyezett lbtartk tban voltak, amikor a motoron lve kellett „lbhajtssal” gpszkedni, az oldaltmasz pedig olyan messze kerlt, hogy csak nyjtzkodva, lbujjheggyel lehetett visszahajtani. Az igazsghoz hozztartozik, hogy a problmk egy rsze nagyobb nvs motorosnl valsznleg nem jelentkezik, 168 centis magassgommal n voltam kiss alulmretezett a Grishoz.
A vrosi autkerlgetsben a Guzzi tradicionlis felptse sem knnytette meg a helyzetet. A hosszban beptett, 90 fokos V2-est az utbbi vekben alaposan tdolgoztk, modernizltk az olasz mrnkk, a Weber-Marelli befecskendezrendszer hangolsa azonban nem sikerlt tkletesre. Az 1064 kbcentis blokk ugyan nagyon rugalmas, s mr alacsony, krlbell 2000-es fordulattl hasznlhat, de ehhez leheletfinom gzkezels szksges – minden ms esetben durva rngats a reakci. Ez a jelensg krlbell 4000-ig tart, magasabb fordulaton kulturltabban viselkedik a motor, de tkletesen simn, grdlkenyen szinte soha nem lehet motorozni vele. Ennek oka a kardnhajtsban keresend. A Guzzi mrnkei hiba hirdetik, hogy a gyr ltal szabadalmaztatott CA.R.C.-hajts nagyrszt mentes a zavar reakciktl, a kardn minden egyes terhelsvltsnl elg egyrtelm jelt adja a ltezsnek.
A mszaki tblzatban szerepl 88 ler s 89 Nm els hallsra nem letaglz, s valban: br a Griso tisztessgesen megldul, a fokozatokat teljesen kiforgatva sem elementris gyorsulsval fogja meggyzni a lovast. A vaskos nyomatkot kihasznlva viszont knyelmesen lehet poroszklni: ennek s az igencsak rvidre tttelezett vltnak ksznheten a norml temphoz bven elg 3 s 6 ezer kztt tartani a fordulatot. Az tttelezst nyugodtan vehettk volna valamivel hosszabbra, a motor brn szuflval, s gy a vgsebessg is valamivel magasabb lehetne. Rocnak ugyan sikerlt 185-t kiprselni belle, st a fedlzeti szmtgp adatai szerint valaki korbban 214 km/h-t is elrt a Grisval. Persze ennl a motornl nem is ez a lnyeg, 160 felett a szles kormnyt markolva kifesztett vitorlnak rzi magt az ember.
Van, ami viszont nagyon j a Grisban. Az els, 43 mm-es fordtott teleszkpok s az egyoldali hts lengkarhoz csatlakoz lengscsillapt egyarnt teljesen llthat. A felfggesztsek kellen feszesek, mgsem rzzk ki az ember lelkt. Az eleje egyetlen egyszer, kemny fkezsnl ttt fel, s a szriban szerelt Metzeler Rennsport gumikkal igen kemnyet lehet repeszteni, mr ha az embernek van mersze hozz. A V2-es blokk rezgsei a dupla acl blcsvzon keresztl nmi bizonytalansgot visznek a moci elejbe, ez fleg a hullmos fellet kanyarokban nem tl bizalomgerjeszt, de ha megszokjuk, zavartalanul kergethetjk a Grist szerpentineken is.
A Brembo 320 millimteres dupla trcsi s ngydugattys fknyergei a megjelenskhz mlt kpessgekkel knyeztetik a Guzzi lovast. Viszonylag kis kzi ervel mkdnek, jl adagolhatk s kemnyet – de nem brutlisat – lasstanak. Finoman, de hatrozottan ltnak munkhoz, s egyenletesen n az erejk. n ugyan csak az els fket szoktam hasznlni, de Roc javaslatra a Grisn bevetettem a htst is, s nem bntam meg. Ekkor derlt ki, mirt is kerlt erre a motorra a megszokottnl jval nagyobb tmrj, 282 mm-es fktrcsa s ktdugs nyereg. Ennl a farnehz olasznl kevsb tehermentesl a hts tengely lasstskor, a lbfk gy hatsosabban teszi a dolgt, hasznlata nemcsak jobb lassulssal jr, de stabilabb is teszi a gpet.
A Griso taln legnagyobb erssge azonban a megjelense. Nincs mit csodlkozni ezen, az olaszok kzismerten mvszi tklyre fejlesztettk azon kpessgket, amellyel szvbemarkolan szp, csbt, rzki s egyedi motorokat tudnak kszteni. Nyjtott, lapos vonalaival, fekete-ezst-krm sznkombincijval, a frfiassg szimblumnak is beill, vaskos kipufogjval s kendzetlenl kzszemlre tett technikjval ez a Guzzi mindenkit levesz a lbrl. Egyszeren senki nem tud sz vagy legalbb rdekld s elismer pillantsok nlkl elmenni mellette.
Ez az, amire a japn vasak kzl nagyon kevs kpes, s az is csak ideig-rig, a kvetkez modellvltsig. A Grisnak gy megvan az eslye arra, hogy motortrtneti ikonn vljon, s a Moto Guzzi presztzst ismt a magasba emelje. s ehhez nem kellenek tzezres eladsi darabszmok – egy ikon attl vlik ikonn, hogy van benne valami megfoghatatlan tbblet a htkznapihoz kpest, s ez a tbblet a hibkat is kpes palstolni. Szinte bizonyos, hogy a Guzzi j feketekvja nem szlhat majd bele a konkurencia energiabombinak kzdelmbe, de mindig lesznek olyan nyencek, akik kitartanak a klasszikus zek mellett.
Technikai adatok:
Motor s vlt
Motortpus: ngytem, hengerenknt 2 szelepes, 90-os V2-es Hengerrtartalom: 1064 cm³ Teljestmny: 64,8 kW (88,1 LE) 7600 ford./percnl Forgatnyomatk: 89 Nm 6400 ford./percnl Furat x lket: 92 x 80 mm Vltrendszer: 6 fokozat
Vz
Vz: aclcsbl kszlt dupla blcsvz Futm - els: 43 mm-es fordtott teleszkpvilla, 120 mm rugt Futm - hts: kzponti rugstag, egyoldali lengkar, 110 mm rugt Fkek els / hts: 320 mm-es trcsk, ngydugattys nyereg / 282 mm-es trcsa, ktdugattys nyereg Gumiabroncs mrete els - hts: 120/70 ZR17 / 180/55 ZR17 Tengelytv: 1554 mm Szabadmagassg: n.a. lsmagassg: 800 mm Szraztmeg: 227 kg zemanyagtank kapacitsa: 17,2 l r: 2 990 000 Ft (az j, 100 lers verzi ra 3 190 000 Ft) Forgalmazza: Frontosa Motor Kft.
Tovbbi kpek:
|