Teszt: Yamaha Bulldog
2007.04.29. 22:32
Amelyik kutya ugat, az nem harap – lltja a npi blcsessg. A Yamaha Bulldogja pedig ugat. Nem vrengz fenevadknt, de morgsakat vakkant, amikor gzfrccsel kapcsolunk vissza. Nem egy haraps motor, de kimondottan lvezetes azoknak, akik egy ktkerekben nem a brutlis vadllatot keresik.
"Vram! Vraumm-vramm!" – ugat a Bulldog, trzsknyvi nevn BT1100, mikzben lgy gzfrccsel hrmasbl visszadugom kettbe a kvetkez kanyar eltt. A mutatvnynak nem sok rtelme van, a Yamaha ugyanis a V2-es, csupasz streetfighterek nem azon vad csaldjbl szrmazik, amelynek tagjai minden vet, minden fordult tmad szellemben kzeltenek meg. Persze egy nagy, nyomatkos kthengeresnl mindig hasznos a gzfrccs, mgsem a hts kerk megcsszstl tartok – csupn lvezkedem. Tetszik, ahogy ugat.
Az 1990-es vek msodik felre a vilg szinte sszes motorgyrtjt elkapta a kthengeres lz. A fertzs Itlibl terjedt el, a vrusgazda a Ducati volt – mindenki megirigyelte a bolognaiak superbike sportsikereit s azt, hogy ennek ksznheten V2-es utcai gpeiket is vittk, mint a cukrot. Hamarosan a Honda (VTR Firestorm , SP1/SP2) s a Suzuki (TL 1000 S s R, majd az SV-k) is bemutatta ellenszert, s a Yamaha is lpett, br csak fl gzzel, mert a TRX 850 cm³-es volt, radsul sorkettes – igaz, trhls aclvza ksrtetiesen hasonltott a Monsterra. A hangvillsok azonban nem erltettk a "szupersportos V2-es" irnyvonalat, s nhny ven bell kiderlt: igazuk volt. A japn gyrak csak a csupasz, mindennapi hasznlatra termett, enyhn sportos gpek felsgterletn voltak kpesek meggyz ellentmadst indtani, br Colin Edwardsnak a Hondval azrt sikerlt kt SBK vb-cmet begyjtenie. A Yamaha ebben a szellemben folytatta a fejlesztseit, s 2001 szn bemutatta a mokny, harcias kinzet, m szeld termszet Bulldogot, a ksbbi MT-01 elfutraknt.
A BT1100 megjelensben s mszaki megoldsaiban is emlkeztet a Buellekre. Min meglepets, hogy az amerikaiak szintn a 90-es vekben vgtak bele a csupasz V2-es kalandba, s ugyangy 2001 vgn hoztk ki az XB9R-t! A rvid faridom, a lghtses, chopperrksg blokk s a magas cskormny mind a Buellnek, mind a Bulldognak sajtja, a japnok mgis egszen ms utat vlasztottak: nem egy radiklis nakeddel, hanem egy megrt, mindennapi trssal akartk elcsavarni a vsrlk fejt.
Ennek egyik legszembetnbb jele, hogy az 1100-es DragStarbl klcsnztt motort nem tuningoltk agyon, csupn 2 lervel s 3 Nm-rel lett izmosabb j munkahelyn. Sok-e a 65 ler? Nem, egyltaln nem az. Lehet-e lvezetes 65 ler? Persze, hogy lehet! Br a Bulldog teljestmny- s nyomatkcscsa a legtbb V2-essel ellenttben meglehetsen kzel van egymshoz – 65 l 5500-nl, 88,3 Nm 4500-nl –, a BT szfogad trsknt mr nagyon alacsony fordulatrl veszi a lapot. Ktezer krnykn, ahol kategriatrsai csak prszklnek s przukat, pontosabban lncukat rzzk, a Yamaha zoksz nlkl megindul. Vrosban a legtbb kthengeressel knlds az araszolgats, lland kuplungolst ignyelnek, a Bulldog azonban szpen csorog egyesben 20 km/h-val, s a kettest is nagyon hamar elfogadja gazdjtl. Terhelsvltsnl azrt tudomsunkra hozza, melyik fajtbl is val, de lnyegesen knnyebb vele az let, mint gondolnnk. Lnccsapkodsrl pedig azrt sem lehet sz, mert a blokk mellett a kardnos hajtst is rklte. Utbbirl nem llthat, hogy szrevtlenl vgzi a dolgt, de a durva lkdsds s a negatv reakcik tvol llnak tle. Ha valaki minden elismeret nlkl l fel erre a gpre, nem biztos, hogy el tudja dnteni: lncos vagy kardnos megoldssal van-e dolga.
Az izgalmasabb dolgok 3000-es fordulat felett kezddnek, a BT innen egyenletesen hzva, vidman csaholva szalad elre, s pont a teljestmnycscsnl, 5500 krnykn fogy el a lelkesedse. Nem nyjt olyan dinamikus, sportos rzetet, mint pldul a kzel feleekkora, de valamivel ersebb SV650, inkbb komtosan reagl a gzparancsokra, de arra azrt bven j, hogy ha akarunk, a forgalom tlagos, auts ritmusnl jval gyorsabban haladjunk. Kellemes s lvezhet, de soha nem ijeszt, magabiztossgot ad, de nem csbt arra, hogy tlzsokba essnk s versenyplynak nzzk az utakat. A gyrilag megadott vgsebessg 180 km/h, autplyn erlkds nlkl tartja a 140-150-es utazt, a felett meg mr gyis lefj minket rla a szl. A csinos kis lgterel egybknt hatsosnak bizonyul, mert br kevs menetszelet fog ki, de azt gy terelgeti, hogy a fent emltett tempig nem rezzk knszenvedsnek a motorozst. A Bulldog emellett az oldalszlre is meglepen rzketlen, sokkal knnyebb rajta az let, mint egyes idomos vagy flidomos gpeken.
A futm tkletesen illik a blokk ltal kpviselt szellemisghez. Az els teleszkpok s a hts kzponti rugstag is lgy bellts, de norml tempj haladsnl ez nem jelenti azt, hogy idegest billegssel, hintzssal hozn zavarba a piltt. Az thibkon finoman grdl t, hossz tvon is knyelmes, a kanyarokat stabilan veszi. Utcai hasznlatnl mg a puha felfggeszts gpek jellegzetes hibja, az alulkormnyzottsg sem jn el, a BT nem akarja engedetlenl kiszlesteni az vet. Igaz, nem a legkezesebb, kell nmi er ahhoz, hogy rbrjuk a kanyarodsra, de sz sincs nagy engedetlensgrl, nem kell djbirkznak lenni ahhoz, hogy az oldalra fektessk. A puha rugk s a gyenge csillapts htrnya egyedl lasstskor tnik fel. Ez persze ksznhet a korbban az R6-oson is szolglatot teljest els fknek, amely hatsosan emszti fel a sebessget. Mr kzepes fkezskor is igen mlyet blint a Bulldog, ami nem a legjobb dolog kanyarbemenetnl, az els teleszkpoknak mindenkpp jt tenne tbb csillapts. Az tlagos BT-vsrlt azonban aligha fogja ez a jelensg olyannyira zavarni, hogy rgtn futm-specialisthoz rohanjon. A fk pedig br ers, szintn nem a haraps fajtbl val, st kiss nyls rzetet kelt, szinte markolatig be kell hzni a kart, ha a teljes lasstkpessget ki szeretnnk aknzni. Szerencsre a kar hossz tja ellenre jl adagolhatan, egyenletesen n a fker.
Utassal rezheten elknnyl a Yamaha eleje, de ez nem ront sokat a kormnyozhatsgon. A ktszemlyes hasznlat mgsem felhtlen, legalbbis ezt mutatja az lland benzinkakasunkkal s fotsunkkal tett prba. Br a kt oldals kapaszkod jl hasznlhat, a hts lbtartk nincsenek knyelmetlenl magasan s az ls sem kicsi, Krisztin gy 30 kilomter utn nyszrgve, ers alstjki zsibbadssal szllt le a Bulldogrl. Szerinte a tl puha prnzs nyereg a ludas ebben. Mindenesetre lehet, hogy a hiba mgsem a motorban van, ugyanis az ls els fele is hasonl felpts, nekem viszont 120, egyhuzamban megtett kilomter utn sem volt semmi panaszom, egyltaln nem fradtam s gmberedtem el. A magas kiemelkre helyezett cskormny kellemesen hajltott s pont kellen szles, a tank szles is, de nem ksztet zavaran nagy terpeszre, az alacsony lbtartk pedig idelis, vagyis ez esetben trs trdszget eredmnyeznek.
Mgis van valami, ami a pilta szemszgbl kritikt rdemel. A tetszets, szpen kivitelezett mszerfalrl van sz, annak is a bal oldali analg kijelzjrl. Kls-bels krmszn dszgyr, narancssrga kilomter- s fehr mrfldszmjegyek rtelmetlenl apr mretben, narancssrga beoszts – egyszeren tl sok, zsfolt s nehezen leolvashat. A legrosszabb azonban a kzps flkrben elhelyezett apr fordulatszmmr. Eleinte hosszas s veszlyes msodpercekre el kellett vennem a szemem az trl, amg sikerlt az sszes fontos adatot leolvasni. Az LCD-kijelzvel ellenben semmi gond nincs, br sok informcival nem tud szolglni. A kt napi s az sszestett kilomter-szmll gombjai – a mszerfal bal oldaln – pedig hiba nagyok, motoroskesztyben szinte lehetetlensg megnyomni ket. Kr mindezekrt, mert a kompliklt s nehzkesen hasznlhat mszeregysg kiss elrontja azt, amiben a Bulldog egybknt nagyon j: a stresszmentes, knnyed motorozst, ahol minden magtl rtetden megy.
A krmozott tkrk szintn lehetnnek nagyobbak, radsul ha jobban kinylnnak oldalra, akkor a bennk ltsz kp egyharmadt nem a motoros vlla tlten ki. A szintn krmozott kormnykapcsolk pedig lehet, hogy j llapotukban jl nznek ki, de egy id utn foltokban megfakulnak – a tesztgpben kzel tzezer kilomter volt –, s ez a fnyesre kopott fekete gombokkal egytt nem nyjt tl bizalomgerjeszt ltvnyt. Pedig a BT1100 egybknt az tlagosnl jobb minsgi benyomst kelt, a szpen kidolgozott matt fekete vz, a kt szn fnyezs s a kommersz hromklls helyett tklls felnik nagyon jl mutatnak, s jelzik, hogy nem egy olcsjnos gppel van dolgunk.
s valban nem az: a Yamaha-kereskedknl kzel 2,3 millit kell leszurkolni rte. Ha csupn a lerket, a kezelhetsget s a modern technikai megoldsokat vesszk szmtsba, akkor sokkal jobb ajnlatokat is tallunk a piacon, hiszen ennl 100-200 ezerrel kevesebbrt jval sportosabb s knnyebb V2-es nakedeket is knlnak. Igaz, valsznleg egyikk nyjt sem annyira nyugalmas, stresszmentes motorozst, mint a Bulldog. s br az adrenalinfaktor napjainkban mindennl elbbre val, mgis vannak, akik a ktkerekeknl (sem) a harapssgra szavaznak.
Technikai adatok:
Motor s vlt
Motortpus: ngytem, lghtses, SOHC, V2-es Hengerrtartalom: 1063 cm³ Teljestmny: 47,8 kW (65 LE) 5500 ford./percnl Forgatnyomatk: 88,3 Nm 4500 ford./percnl Furat x lket: 95 x 75 mm Vltrendszer: 5 fokozat
Vz
Vz: acl dupla gerincvz Futm - els: hagyomnyos teleszkpvillk, 130 mm rugt Futm - hts: lengkar, kzponti rugstag, 113 mm rugt Fkek els / hts: 298 mm-es trcsk / 267 mm-es trcsa Gumiabroncs mrete els - hts: 120/70 ZR17 / 170/60 ZR17 Tengelytv: 1530 mm Szabadmagassg: 168 mm lsmagassg: 812 mm Szraztmeg: 233 kg zemanyagtank kapacitsa: 20 l r: 2 228 000 Ft Forgalmazza: Yamaha Motor Hungria Kft.
|