
Grafitszrke a grafitik kztt
Aztn kicsit elgondolkodtam a teljestmnykorltozs mirtjn, s figyelembe vve azt, hogy Eurpa nagyobbik rszben a ktkerekek utn teljestmny-arnyosan adzunk, logikusan van igny egy gazdasgosabb 600-as verzira. Meg ugye, szeretnnk olyan motorossal tallkozni az utcn, motoron lve, vagy isten ments, gyalogosknt, aki 10 v utn jra motorra lve megksrel kzton kimotorozni egy 100 lers gpet? szintn? Nem.
Pedig sok kezd s jrakezd tekinti els lpcsfoknak a 600-as gposztlyt, ami eddig a CBR600RR-tl kezdve az R6-on t az FZ6-ig bivalyers, nyomatkos gpekbl llt, ahol szksg van a tapasztalt vezet kontrolljra. Aki 600-ban kezd vagy jrakezd motorozni, gy gondolja, ez j belpsi szint a motoros trsadalomba: van tmege s tekintlye, ekkora gpen lve a tbbiek mr visszaintenek, s a lmpnl az sszes aut alulmarad.

180 centi fltt is knyelmes

A magt dupla csvesnek lcz kipufog,
alternatv lsfts az utasoknak
Ehhez az ambicizus vllalkozshoz taln mindannyiunk jl felfogott rdeke, hogy rendelkezsre lljanak olyan gpek, melyek technikai tartalomban, tekintlyben, erben, a nyergkben lt szolgljk ki, igazodva annak motoros tudshoz, rutinjhoz s persze pnztrcjhoz. Amg ezt vgiggondoltam, addig motoroztam egy hatalmasat a 2007-es FZ6-tal a pesti jszakban, s igazoldni lttam a terimat: ez a motor erre a feladatra, gy, itt s most pontosan elg. Mert ltezik ugye a tl sok is, a ktcentis majrcskkal kzlekeds, a mindkt lbbal a fldn egyenslyozni prbl kanyarods, az utassal a hta mgtt szerencstlenkeds, mind-mind olyan motoros, aki kicsit felltakslta, hogy mennyi val neki.
Ha pedig gy nzzk, akkor a teljestmnycskkenst elszenved FZ6 vgre egy motor, ami pont elg egy adott szinthez, krnyezethez, vezetsi stlushoz. Aki ezt kimotorozza, az megrdemli, hogy tovbblpjen arra a szintre, ahol ennl kicsivel komolyabb technikai megoldsokkal tallkozhat.

Naked bike lvn csupaszon vigyorog a 600-as sor 4-es blokk
Az FZ6 nyomatkban ugyanazt a 63,1 Nm-t tudja, mint az S2, de a gyjtselektronika belltsnak ksznheten teljestmnye 20 lervel kevesebb. Ugyanabbl az R6-bl szrmaz, 600-as, soros ngyes blokkrl beszlnk, csak az eltr gyjtstrkpnek ksznheten lett ms a kt motor karaktere. A maximlis nyomatkot mindkett 10 000 fordulat/percnl adja le, de akadnak azrt klnbsgek is jcskn.

Nem tl ignyes, ha kzelebbrl megnzzk: zrtszelvny lengkar
Az alap FZ6 nakeden maradt a rgebbi FZ-rl megrklt alumnium lengkar, a kiss szerencstlen oszts ls, de nagy rmmre a digitlis fordulatszmmrs mszerfal is. Az ls prnzsa vltozott, br az S2-rl megismert csszsgtl rteg itt elmaradt. Az lsmagassg egy centit cskkent, a nyeregben tallhat j tltetnek ksznheten.

Mivel a mszerfal nem kzpen van, hanem kicsit jobbra eltolva, kitakar belle egy darabot a fkolajtartly, radsul emiatt a nullz, stb. gombokhoz menet kzben nem lehet hozzfrni.

A lmpa tovbbra sem tl hivalkod, de bevllt
A digitlis fordulatszmmrs rrt azta rajongok, mita a 2005-s FZ6-on meglttam, s a vilgrt nem cserlnm le az FZ1-re, mint ahogyan azt az S2-n lthatjuk. Informatv, modern, letisztult, jl olvashat kty, nem beszlve a szp sznes visszajelz-ledekrl. De ez magnvlemny, a legtbb FZ6 tulajdonos lltlag rhellte. Az aszimmetrikus mszerfalkialaktsbl persze az is kvetkezik, hogy a kln beszerezhet fejidom vagy plexi is aszimmetrikus, s a tetejbe mg egy vagyonba is kerl (50-60 000 Ft).

Az FZ6N minden extra nlkl, teljesen "idomtlanul". Egy plexi 100 fltt azrt jl jnne.
Az alap FZ-n maradtak a Dunlop Sportmax gumik, akinek nem tetszik, annak knlkozik egyb alternatva, mert az S2-t 2007-tl mr Bridgestone-nal szerelik.

A leggyengbb lncszem: sznyerges 2 dugattys Nissin ell
Az FZ6 egyetlen komoly hinyossga, hogy az els fkei ktdugattys sznyergesek, ami 2007-ben elg viccesen hangzik a 600-as gposztlyban. Fker-gyben egybknt nem volt komolyabb panaszom, br a vrosi kanyargsbl add intenzv fk-gz hasznlat sorn lehetett volna kukacoskodni. A bajom inkbb az, hogy az FZ6 egy dekt sem fogyott, slya tovbbra is 200 kil felett van, ez pedig mr tl nagy tmeg ahhoz, hogy erre a fkrendszerre azt lltsuk, hogy minden krlmnyek kztt elegend a megllshoz.

Egydugyatty, Nissin, sznyereg htul
A kicsi FZ6 ugyangy megkapta a hromutas kataliztort, gy Euro3 kompatibilis, motorja kzp tartomnyban nyomatkos, futmve kemny, de jl hangolt, s a fkeket leszmtva a gp egszen jl manverezhet. Htul maradt a 4-2-1 rendszer kipufog dobja optikai kettosztssal az utas ls alatt. A kipufog burkolata mg mindig manyag, gy nz ki, hogy a 200 kilba nem frt bele a fmborts, de ezen azrt ne akadjunk fenn.

l-dupla kipufog
A plusz gzfrccskrt itt is meg kell fizetni, de hatliteres fogyasztssal mr egszen lvezetesen hasznlhat. Az utasszempontbl fontos talaktsok, mint az lshuzat-csere, vagy a lbtartk thelyezse az alap FZ6-nl sajnos idn elmaradtak, de a bevlt megoldsokat gondolom jv vtl itt is alkalmazzk majd. ABS mr a kicsi FZ6-ra is krhet, ugyanis a Yamaha is elktelezte magt a knyelmi s biztonsgi szolgltatsok elrhetv ttele mellett.
Mg az S2-t puhnak reztem a korbbi FZ6-osokhoz s sajt technikai tartalmhoz mrten, az alap FZ6 mg mindig emlkeztetett arra a szgletes, sallangmentes asztfaltgyilkosra, ami az FZ6 volt a kezdetekben.
Mszaki adatok:
Motor: soros, ngyhengeres, vzhtses, ngytem, 16 szelepes
Hengerrtartalom: 599 cm
3Kompressziviszony: 12,1:1
Furat x lket: 65,5 x 44,5 mm
Keverkkpzs: 36 mm-es zemanyag-befecskendez
Vlt: hatfokozat
Teljestmny: 78 LE 12 000 fordulat/percnl
Nyomatk: 63,1 Nm 10 000 fordulat/percnl
lsmagassg: 795 mm (800 mm)
Mretek (HxSz): 2095 x 755 mm (2096 x 765 mm)
Tengelytv: 1440 mm
Villaszg/utnfuts: 65 fok/ 98 mm (25 fok/97 mm)
Els futm: 43 mm-es teleszkpvilla
Hts futm: kzponti rugs tag llthat elfesztssel
Gumik: 120/70-ZR17 ell, 180/55-ZR17 htul
Fk ell: dupla, 298 mm-es trcsafk ktdugattys fknyergekkel
Fk htul: szimpla, 245 mm-es trcsafk egydugattys fknyereggel
zemanyagtank trfogata: 19,4 liter
Szraz tmeg: 191,9 kg
ra: 1 778 000 Ft