A hrom napos oktats egy dlutni elmleti oktatssal kezddik, Aszals Pter vezetsvel. A bemutatkozs utn a vdfelszerelsek bemutatsa s a csapat ismerkedse zajlott. Pter felhvta a figyelmet, hogy a tanfolyamon tanultakat, hogy tudjk majd a „dikok” a mindennapi letben, az utcn, a biztonsgos kzlekedsre hasznostani.
Ez az egyik legfontosabb dolog, amirt ltrehoztk ezt a tanfolyamot. Elssorban nem versenyzket szeretnnek itt nevelni, hanem biztonsgosan kzleked motorosokat, akik nem ijednek meg egy-egy vratlan szituciban. Ahogy elnztem a felhozatalt, tnyleg van mit megtantani. Volt itt friss jogostvnyos 40 ves zletember, 16 ves fiatal src, lny, aki szeretne versenyezni, s tapasztalt motoros is aki gy dnttt, hogy sok v nagymotor utn vgre elkezdi lerakni az alapokat egy ilyen kis 125-s segtsgvel a plyn.
A kurzus szrazabbik rsze ez az els nap, a teremben, mindenfle idegen szavakrl lehet megtudni, hogy mit is jelentenek. Ezek voltak a fbb cmszavak s kifejezsek, amikrl bvebben hallhattak a nebulk:
-tengelyterhels,
-felegyeneseds,
-giroszkpikus hats,
-lspozci,
-slypontthelyezs
-talppont a motorra hat erk eredje,
-kormnyelfordts az ellenttes irnyba.
-Tapads akkor a legjobb, ha 20%ban csszik a gumi
-Ess kzben, ne prgj! Kz, lb behzva
-Els fk: nem hzni, hanem szortani
-Kuplung-induls, alfests
-Stabil gzos kanyarods
-Vlt-kuplung fl nem kell hasznlni csak vissza
A nap mottja: " a plyamotorozs nem esztelen szguldozs, hanem egy jl megtervezett cselekvssorozat."
A kimert agytorna utn kvetkezett a nap jutalma, egy kis fkgyakorlat s szlalomozs dmmal s Gyurival lent a parkolban - elszr elmletben, majd gyakorlatban Aki mr-mr elhitte magrl, hogy egy szinten van a MotoGP-s sztrokkal, most h kpet kapott a vals tudsrl.. rdekes volt ltni, hogy amit az instruktorok krtek eleinte, azok a legritkbb esetben teljesltek. Mindenki az eddig jl bevlt rutinjval prblkozott, de a gyakorlatok vgre a tbbsgnek azrt sikerlt megcsinlni gy, ahogy azt dmk elvrtk.
Hogy teljes legyen a kosz a nebulk fejben, dm mutatta meg hogyan is kne nekik igazbl terelgetni a kis seggraktkat. Nem kell megijedni, ez mr nem tartozik a tananyaghoz, egy fakultci keretein bell azonban el lehet sajttani a mutatvny fortlyait.
A msodik s a harmadik nap mr a nagy plyn zajlik, ennek az elksztse is a tanteremben kezddik. A helyes veken trtn motorozsrl, a motorkezelsrl (8000-es fordulatszm felett tartsrl) esett sz. Az egyik legfontosabb dolog a plyn, a pontossg. Ez azt jelenti, hogy minden krben ugyanazon a helyen kell fkezni, kanyarodni s a kigyorstani. Ezt kvetkezetesen kell begyakorolni, hogy automatikusan mkdjn, s ne arra kelljen figyelni, hogy ppen hol jrunk a plyn. Ehhez volt segtsg a msodik napi elmleti oktats, ahol Pter elmagyarzta, hogy kell hasznlni a plyn az idelis veket.
Majd ezutn vgre birtokba vehettk a nagy plyt, ahol kt csoportra osztottk a trsasgot. Az els gyakorlat az volt, hogy 8000-es fordulatszm fl nem szabad engedni a fordulatot, s gy kellett krzni a helyes veken a kt felvezet segtsgvel. A msodik gyakorlat a fk adagolhatsga volt, amire oda kellett figyelni. A napot megkoronzand, a btrabbak kimerszkedhettek egyedl ringre, egy kis szabad motorozsra.
Az utols nap bvebb plyamagyarzattal vette kezdett, ahol az rintsi pontokat trgyaltk ki. Azok az rintsi pontok, ahonnan meg kell kezdeni a kanyarodst s, a kanyar kzepn bellre kell hzni teljesen a gpet. Itt a legbels pontot hvjk rintsi pontnak. Majd a kigyorstson megint a kls szlre kell kiengedni a motort. Ezekre a beeresztsekre s kigyorstsokra kell a legjobban figyelni, hogy idelis kridt lehessen elrni a kis RS 125-s Aprilikkal. A harmadik napon szabadon lehetett motorozni s aki merte folyamatosan 8000-es fordulat fltt tarthatta a motorjt.
Idn megjul a motorpark az iskolban, s j RS 125-sk veszik t a rgiek helyt, amivel mg knnyebb lesz a tanuls.
Molnr Brigitta volt az ltalam megfigyelt kurzus egyik rsztvevje, mondja el most tapasztalatait:
Bartomtl szletsnapomra "Aprilia iskolt" kaptam ajndkba. Mindig nagy motorom volt, s a plyn is nagy motorokkal gyakoroltam. Kicsit fltem, hogy mennyire lesz kezelhet szmomra a 125-s motor a nagy motorokhoz kpest.
Els nap elmletet tanultunk, s dlutn volt egy kis szlalamozs –sajnos mr akkor kiderlt, hogy eddig csak "utas voltam" a sajt motoromon, s, hogy rengeteg hinyossgom van. Rendesen kifogtak rajtam a rutin feladatok, aminek nem rltem, de hla a HUMOK-nak a nap vgre dm segtsgvel sikerlt kicsit enyhteni ezeken.
Msodik nap mehettnk plyra, amit n szemly szerint nagyon vrtam, eltte megkaptuk az oktatst, hogy mit kell tennnk, ha kisodrdunk a plyrl, vagy ha elesnk, megbeszltk a vltsokat is, hogy hogyan kell visszavltani egyik-msik kanyar eltt. Nagyon hasznos volt!
dmk mindenkivel kln-kln foglalkoztak, s ezutn kielemeztk a hibkat. Volt egy pr! Pldul a 125-s Aprilival teljesen mshogy kell menni a plyn, mint amivel eddig motoroztam, mshogy vltottunk vissza kanyar eltt, s mindig nagy fordulaton kell tartani a motort.
Harmadik nap volt a legjobb, kicsi elmlet utn ismt a plyra mehettnk s szabad motorozs is volt. Mindenki a sajt tempjban mehetett. A csapat nagy rsznek lert a trde, sajnos az enym mg nem. Valahogy nem mertem bednteni a motort, furcsa volt, hogy nem olyan nehz.
Viszont a suli utn egy httel kimentem egy 1000-es Hondval a plyra s els nap gy karistoltam az aszfaltot, mintha ez lenne a legtermszetesebb dolog a vilgon. :-)
Nekem nagyon hasznos volt a suli, nbizalmat nyertem a plyn, sokkal magabiztosabban kzlekedem azta!
A 2007-re tervezett tanfolyamok idpontjai |
1. kurzus: prilis 16-17-18. 2. kurzus: prilis 30- mjus 2-16. 3. kurzus: mjus 7-8-9. 4. kurzus: mjus 21- 22-23. 5. kurzus: mjus 29-30-jnius 1. 6. kurzus: jnius 4-5-6. 7. kurzus: jnius 18-19-20. 8. kurzus: jlius 2-3-4. 9. kurzus: augusztus 8-9-10. /szervezs alatt/ 10. kurzus: augusztus 14-15-16. 11. kurzus: augusztus 27-28-29. 12. kurzus: szeptember 10-11-12.
Jelentkezni a 20/52-52-837-es, vagy a 20/32-43-028-as telefonszmon, illetve e-mailben az apriliaplus@gmail.com cmen lehet.
|