Piaggio MP3: Lehet egy kerkkel tbb?
2007.05.10. 23:11
Tavaly nyron mutattk be, s mris rengeteg hvet szerzett magnak a "tricikli".
Elsre kicsit furcsa gondolatok gytrtek, hogy mirt is kellett egy ilyen masina, de amikor rltem, s kicsit csszsabb tra kerltem, rgtn megfogalmazdott bennem, mi a legnagyobb elnye. Nem esik ki az eleje egy-egy megcsszsnl. Ez nagyon jl jhet olyan terleteken, ahol sokat esik az es vagy az utakon rengeteg por, vagy sr van. Itt nlunk szerencsre nem sok ilyennel lehet tallkozni, de egy-kt tfelbontsnl igen sok kosz kerlhet az tra, ami meglepheti az arra tved motorost. De nem az MP3-as gazdjt.
Azrt ez sem felborthatatlan. Errl az oldaln tallhat karcolsok rulkodtak. A 40 fokos dlsi szget lehet elrni ezzel a felfggesztssel, utna a kanyar kls ve felli kerk elkezd emelkedni. Ezutn kerlnek a karcok az oldalra. Janurban mr mentem egy krt vele a Moto Itlia krnykn, az alatt a tz perc alatt nem sok mindenre tudtam figyelni, de most hogy 200 kilomtert tekertem le vele, mr elg konkrt kp alakult ki rla a fejemben.
A lnyegesebb dolgok, amikrl ksbb sz lesz: nagyon stabil els futm, a 22 lers 250-es motor mr nem tl dinamikus ehhez a karosszrihoz, rzkeny a hts gumi llapotra, nagyon j pakolhatsg.
Kls: elsre az X8-as testvrre hasonlt, de ha jobban megnzzk, minden alkatrsze ms. Stlusban vannak a kzs dolgok elrejtve, s ugyangy van hts csomagtr-ajtaja is.
Szp, ha elrl nzzk, szp, ha oldalrl s szerintem mg htulrl is jl nz ki. Ez egy j pont. Ltvnyossgnak mr nem rossz. Mg ezt a hatalmas plexit is megnzik a jrkelk, mert nem tl szokvnyos egy ilyen es- s lgterel egy motoron sem. Az mr ms krds, hogy mennyire hasznos. Szerintem egyltaln nem.
A kaphat sznek kzl ez volt a legszrkbb, de van vilgoskkben, bordban is amik sokkal jobban nznek ki. A mszerfal fltt egy kis fekete manyag lgterel tallhat, ami ha csak magban az van a motoron nagyon dgsen nz ki. A mszerfal elg informatv a kt nagy analg (sebessg s fordulatszm) rn kvl tallhatunk rajta digitlis rt, leveg s htvz hmrskletmrt s a napi szmllkat.
A mszerfal alatt tallhat a kzifk karja. Ha meglltok ezt felttlenl be kell hzni, mert klnben elgurulhat az MP3, gy mint a kis filmnk vgn! Az ls alatt hatalmas csomagtr rejlik, amibe egy zrt sisak is elfr, de sajnos azt csak gy lehet belerakni htra, ha elforgatjuk. Elre csak egy nyitott sisakot tudunk elrejteni. Az ls zrjt a kulcson lv gomb megnyomsval lehet kinyitni, s htul kell megfogni az lst, hogy fel lehessen emelni. Ez egy kicsit krlmnyes a csomagtart miatt. A hts csomagtr, a gyjtskapcsolban lv kulcs elfordtsval nylik.
Motor/vlt: a 250-es quasar elnevezs blokk ide mr nem tl idelis, ugyanis elg nagy slyt kell cipelnie. Idelisabb lenne a 400-as, de gy hallottam, hogy nem sokat kell mr r vrni. Ennek a fogyaszts 4-5 liter kztt volt 100 kilomterenknt, s ra szerint 130 fltt volt a vgsebessge. A rpslyos vlt a legtbb esetben 7 s 8000 fordulat kztt tartja a motor fordulatt, ott ahol a legnyomatkosabb. De ez 10000 fel is felkszhat.

|
Katt a kpre a vide letltshez (.mov, 16 MB) - Quicktime playert innen |
| | |
Vz/futm: inkbb a futm az, ami rdekes, a vz egy sima aclvz. Ez a futm megolds lehetv teszi, hogy gy parkoljunk le egy lejtre merlegesen, hogy ne dljn el a motor. Brmilyen helyzetben kpes megtartani az els futmvet a mgneses rgzt. Ez akkor is jl jhet, ha egy lmpnl megllunk, nem kell lerakni a lbat, csak megnyomni a jobb oldali kormnyon a gombot, s ll, mint a cvek. Erre hang is figyelmeztet, s a mszerfalon is vilgtani kezd egy visszajelz lmpa, hogy rgztve van ez eleje. Ha viszont mg egyszer megnyomjuk a gombot, vagy gzt adunk rgtn elengedi. Ilyenkor jobb, ha fel vagyunk r kszlve, s lent van a lbunk, mert ha nem, akkor elgg elhagyja magt, s gy sszecsuklik, mint a bds zokni a sarokban. Pont gy dl el, mint a ktkerek, ha elengedjk. De ez is a dolga, hogy olyan legyen, mint egy ktkerek.
Az elnye akkor jn ki, ha gyorsan fordulunk, s valami csszs rszhez rnk. Ilyenkor meg sem moccan az eleje, viszont a hts kerk nha meg-megcsszik. Ezt azrt sokkal knnyebb kontrollni, mintha az eleje csszna meg. Ez a megolds kicsit nehz mg, mert rengeteg alkatrsz kell hozz, ami a kezelhetsgnek nem nagyon tesz jt. Inkbb a temps kanyarokban reztem jl rajta magam, ahol mr a sebessg stabilizlja a motort. Kopott hts gumival hoztam el, s a hosszirny bordkon olyan rzs volt vele menni, mintha defektes lenne a hts kerk. Miutn kicserltk a gumit, ez a problma megsznt. Ezrt is kell vatosan kezelni a hts fket, hogy ilyen rzs ne alakuljon ki, ha nem muszj. Klnben hibtlan az ttartsa. A dnthetsget s a kanyarsebessget a Hungaroring parkoljban teszteltem.
Fk: az els fk zsenilis, a hts tl ers s rengetegszer blokkolja a hts kereket, ami nem tesz jt a gumikopsnak. Az els viszont elegend fkhatst biztost azltal, hogy kt kereket lasst. Aminek ktszer akkora a tapadsa, mintha csak egy lenne. Simn az els kerekekre lehet lltani.
Amatr vlemny |
Sokig nem rtettem ennek a jrmnek a filozfijt. Mivel a motoros elg konzervatv fajta, a gyrtk nem igazn mernek j koncepcikkal elrukkolni. Egy hromkerek motorrl pedig mindenkinek a bnasg jut eszbe elszr. Ezrt klnsen btor prblkozs az MP3, n pedig szurkolok azoknak, akik mernek valami jat kitallni.
s azt kell mondjam, van ltjogosultsga. Azoknak val, akik mr elg gazdagok s klnck ahhoz, hogy egy ilyen robogval mutatkozzanak. Btorsguk jutalma a sok csodlkoz tekintet, a rendkvl stabil futm s a nagyon rvid fktvok lesznek. Mindezt precz, finom krtssel s hatalmas csomagtartval tetzve. Akinek egy robogn nem az a fontos, hogy mindig, mindenhol elfrjen, az btran vlaszthatja az MP3-at. Viszont ezt a baromi nagy szlvdt nem tudom ajnlani. Mr rnzsre is frtelmes, s llandan tban van.
A magam rszrl nem vagyok hve a buksisak viselsnek semmilyen robogn, szerintem elrontja az lmnyt, de engem nem krdeztek a trvnyalkotk. Ez a plexi a beptett rendr. Hla a kivl magyar utaknak, ha egy nagyobb gdrbe sikerl belehajtani, egy kemny kokival figyelmeztet, ami buksisak viselse nlkl nagyon tud fjni.
Aki a vsrlst fontolgatja felttlenl nzze meg a plexi nlkli vltozatot, szerintem sokkal vagnyabb. A csomagtartban meg simn elfr akr tz eskabt. Pr negatvum azrt akad. A motor eleje lehetne keskenyebb s a 250-es blokk, amilyen jl muzsikl a Gilera Nexusban, ide nekem mr egy kicsit kevsnek tnt. Erre a motorra kiterjesztenm a B-s jogsival val vezethetsget. Akkor szzval adnnak el belle, gy viszont vek mlva is kurizumnak fog szmtani.
Az amatr vlemnyt Pacsorasz Viktor, a klip ksztje rta.
|
Utascipels: az els ls knyelmes addig, amg nem akarunk nagyon htrbb lni, mert ennek gtat szab a magas elvlaszt rsz. Az utas knyelmesen rezheti magt, ha elri a lbval a szmra kitallt kis trepnit. Ehhez elgg be kell fordtania a lbfejt, ami nem mindenkinek knny a szles ls miatt.
sszegzs: htkznapi hasznlatra keresve sem tallntok alkalmasabb jrmvet magatoknak, s az sem htrny, hogy egy kurizum. Akinek esetleg mg nem dobogtatta meg a szvt, azoknak lljk itt a rendelhet extrk sora:
-fthet takar s markolatok -ti gumi -48 literes fels doboz -navigcis rendszer -bluetooth-os tbeszl
Ha ez nem elgti ki minden ignyedet, akkor neked mr autra van szksged! Nekem kellene!
Tovbbi kpek a GALRIBAN.
Benk Zsolt
Dainese: www.karasna.hu
Mszaki adatok |
Blokk: vzszintes elrendezs egyhengeres, ngytem, vzhtses egysg. Furat x lket: 72 x 60 mm. Hengerrtartalom: 244,3 kcm. Kompressziviszony: 10,5:1. Egy tengelyes hajts, ngy szelep a hengeren. Elektronikus befecskendezs. Tanktrfogat 12 liter (ebbl 1,8 l tartalk). Nedves karter.
tttel: automatikus, centrifuga-kuplung, fogaskerk vgtttel.
Futm: Ketts blcsszerkezet acl vz. Els kerekek: 12x3,00", hts kerk: 12x3,50". Els gumik: 120/70-12, hts gumi: 130/70-12. Fkek: ell kt sz trcsa (240 mm), ktdugattys fknyergek, htul 240-es szimpla trcsa egydugattys nyereggel.
Mretek: hossz 2.130 mm, szlessg 745 mm, nyeregmagassg 780 mm, tengelytv 1.490 mm. Szraz tmeg 204 kg.
Kzlt teljestmny-adatok: legnagyobb teljestmny 16,5 kW (22,5 LE) 8.250 percenknti forulaton. Max. forgatnyomatk 21 Nm (2,14 kgm) 6.750-en.
|
|