Teszt: Aprilia Pegaso Strada Factory - 2007
2007.05.16. 15:32
Csinos, nmi gyri tuninggal szpen feldsztett motor. Cseppet sem ers, de rendkvl kezes, mindenre alkalmas egy kicsit, ami persze azt is jelenti, hogy semmire nem j igazn. s nagyon lehet szeretni, nem is szvesen adtam vissza a tesztht utn.
 Sznszlas hvd a forr csvek eltt
Voltakpp egyszer mr megrtuk ezt a motort, aki az alapokrl szeretne tbbet tudni, fussa t azt a cikket, aztn trjen vissza ide a rszletekhez. Bontsuk ki, mit is jelent a hossz nv. A Pegaso az Aprilia 650-es traendurja. A Strada jelzs az aszfaltra kerekezett-gumizott vltozat sajtja. A Factory a gyri finomhangolsra utal.
Ez utbbi az aranyabroncsos, klls kerekeket, a karbon vdelemeket s a radilis FTE els fknyerget jelenti. Hogy a fztt kerk jobb-e az ntttnl, ennyi id alatt nem derlt ki (szebbnek szebb). Hogy a sznszlas manyaglemezek - a sportossg ltszatn kvl (no meg hogy knnyebb) - adnak-e tbbletrtket a motornak mondjuk egy elcsszs utn - szerencsre nem kellett kiprblni. A fk viszont tnyleg j hzs, a Factory sokkal pontosabban lassthat, mint az alapvltozat.
 Strada az LCD-n
A gyjtskulcs elfordtsra a mszeregysg eljrja a divat diktlta ktelez tncot. A fordulatszmr oda-vissza csap egyet, a lmpk kigylnak, majd elalszanak, a nagy LCD-n pedig egy helyes, kanyargs utat brzol grafika utn megjelennek a jl elklntett funkcionalits szegmensek, a sebessgmr, az zemanyag-szintjelz, a vzhfok-mr s a fedlzeti szmtgp blokkja. Sttben mg szebb, ahogy vrs httrderengs mellett felsorakoznak a tiritarka visszajelzfnyek.
Az indtgomb megnyomsra - ha nem felejtettk kint az oldalsztendert - aztn bet a mnk. Jobban mondva felhangzik a mennydrgs. No nem minden Pegasn, csak ezen a tesztmotoron. A felras Akrapovic kipufogrendszer elkpeszten brutlis hatst produkl. A gzok teljessggel fojtatlanul dbrgnek t az ls alatt tekergz ketts csrendszeren (az egyhengeres blokk mindkt kipufogszelephez kln leml s kln dob tartozik).
 Minden, amit a motorrl tudni kell, itt olvashat
A motor mg llva az gstermkek jl rezheten tik, mintegy klzik a combot. Flelmetes. Kzvetlenl hidegindts utn a tkletlenl elgett ds keverk kirobban fstcsvkkal lthatv is teszi a hangot. Menet kzben a hirtelen gzelvtelre a motor tletszeren flelmetes durrogssal tetzi mindezt. Ha az rdgnek van motorja, az se szlhat jobban.
 Dbrgs fog kzre LED-eket
Mindez 260 ezer forintba kerl. Ennyirt riogathatjuk a nyitott ablakkal autzkat, jrdn botorkl nniket, METRO-disztribtorokat egy csuklmozdulattal. Ennyirt szerezhetnk rtkes extra szzalkokat tllsi eslyeinkhez a figyelmetlen autsok ellen vvott harcban. Ennyirt vvhatjuk ki nehezen elalv, knyen felriad publicistk haragjt. Ja, s ennyirt nyernk t lert a gyri tven mell.
A kipufoggyr
 Igor Akrapovic
Igor Akrapovic ex-motorversenyz 1990-ben alaptotta tuningol vllalkozst, hat alkalmazottal gyrtott sportmotorokra profi kipufogrendszert. Eleinte csak magncsapatoknak dolgozott, 1993-ban jtt az ttrs. Ekkor a Kawasaki Deutschland kiprblta Igor Akrapovic rendszert sajt Superbike-motorjn - s kiderlt, hogy az jobb, mint a gyri. A Kawa utn a Yamahnak, Suzukinak, Hondnak, Ducatinak is tervezett superbike kipufogrendszereket a kis szlovn cg.
1997-ben a gyr megrendelt egy titncs-forml clgpet, ezzel a szerkentyvel a vllalat sorozatban kszthette a knny, nagy teherbrs rendszereket, gy a versenytechnolgia gyrtsa mr utcai motorokra is piackpess vlt. Ekkoriban mg nem Akrapovicknt, hanem Skorpionknt kszltek a csvek-dobok, az Akrapovic, mint nll mrka '99-tl ltezik.
1999-ben mr minden japn Superbike-csapat Akrapovic kipufogt hasznlt, s a Supersport 600 Vilgbajnoksg csapatai is felfedeztk ket. 2002-ben beszlltak a MotoGP-be is, mint az Aprilia s a Kawasaki hivatalos szlltja. A cg jelenleg 7000 ngyzetmteren, 170 alkalmazottal kszti az autriaszt kipufogrendszereket, Szlovniban.
 Enduro? SM? Az Aprilia katalgusban tra
Alapveten kultrembernek tartom magam, ugyanakkor persze lveztem is egy kicsit, hogy n, igen n, a szemveges, a katonasgtl is megmenekedett egykori marketing-fmunkatrs szguldozok ezen a durrog vasparipn, s engem nz mindenki. Ki irigyen, ki utlkozva, ki irigyen-utlkozva. A furcsa, tbbdimenzis ambivalencia orszgton olddik kicsit, szz krl mr magam mgtt hagytam az Akrapovic hangjt, maradt a Pegaso Strada lmnye.
 Kicsit anytlan a mezn, igazi terepe az orszgt s a vros
J kis knny tramotor ez. 110-120-ig knyelmes, ha ennl gyorsabban megynk, jn a knykhajlts, elregrnyeds. 130-140-ig megnyugtatan stabil, ha ezt a tempt is meghaladjuk, elknnyl a kormny, s azon kezdnk morfondrozni, nem rte-e volna meg inkbb kormnylengs-csillaptt szerelni a motorra Akrapovic helyett.
A szmtgp 181-et rt vgsebessgre, azaz valaki valamikor mr merte neki eddig hzni, illetve eddig volt helye kifutni. n 170-nl elengedtem a gzt egy hossz lejt aljn, s bocsnatot krtem a motortl is, meg az rangyalomtl is.
Kanyarodni ellenben nagyon tud. Szles kormnyval, alig barzdlt gumijval, filigrn alkatval szvesen lehever az aszfaltra kanyar eltt, utna pedig ugyanilyen szvesen ll egyenesbe ismt. Bal oldalon a sztender kis taposkarja, jobb oldalon a lbtart karcolsa jelzi, hol a hatr. No nem nekem, de valakinek biztos, mert mindkett szp fnyesre kopott mr, mire tvettem a pr ezret futott motort.
 A telefon mell mg a pnztrcm is simn befrt
Vrosi cikzsban is otthon van a Pegaso. Tesztmotorunk ell le is hzdott mindenki, de az Akrapovic-mentes pldnyok tulajdonosainak sem nehz a dolga. Alig pr auttkr van kormnymagassgban, a magas lsbl egyenes httal jl belthat a forgalom. Knny a kuplung, hatrozott a vlt, csak az res llst nehz nha megtallni, clszer inkbb kettesbl, semmint egyesbl megprblni a pirosnl. s nem csak men a gombos, elektromos nyits miatt, de nagyon praktikus is a tanksapka melletti trolrekesz a tankon; simn belefr a telefon, pnztrca, zsebkend, nem kell folyton cipzras zsebekben, htizskban, ls alatt kotorszni. Ja, tnyleg: az ls alatt is meglepen tgas reget tallunk, az elsseglycsomag, izzszett mell mg sok minden befr.
 Hatrozatlanul mkdik az indexkapcsol
Nem sok hibt fedeztem fel a motoron, csupn pr, otthoni barkccsal knnyen kikszblhet apr butasgot tudok emlteni. Rossz az elektronikus indexkapcsol, egyrszt mert sosem tudjuk, sikerlt-e be- vagy kikapcsolni, msrszt mert valahogy sszeakad a krtgombbal, dudlssal pedig nehz irnyt jelezni. s a szp, a motorhoz nagyon ill tkrket is kijjebb tolnm ht-ht centivel, hogy a vllamon kvl mst is lssak bennk.
Bcszul jra csak ennyit mondhatok: j ez a gp. Van nagyobb s ersebb, van, ami sokkal jobban brja a terepet, van, amibe tbbet lehet pakolni, de ltalnos mindenesnek nagyon is megfelel az olasz dizjnos Pegaso. A Factory-szett is ajnlhat a j fk miatt; hogy a rettent Akrapovic kne-e, vagy sem, dntse le ki-ki maga.
 Meghatrozhatatlanul szp
Mszaki adatok:
Motor: egyhengeres, vzhtses, ngytem, ngyszelepes Lkettrfogat: 659 cm 3Furat x lket: 100 x 84 mm Kompresszi viszony: 10,0:1 Max. teljestmny: 50 LE 6250 1/min-nl Max. nyomatk: 61,3 Nm 5250 1/min-nl Keverkkpzs: 44 mm-es elektronikus zemanyag-befecskendez Vlt: tfokozat Kuplung: mechanikus, tbbtrcss kuplung olajfrdben Futm: 45 mm-es hagyomnyos Kaifa teleszkp ell, Sachs kzponti rugstag llthat elfesztssel s csillaptssal htul Els fk: 320 mm-es trcsafk, FTE ngydugattys radilis fknyereg Hts fkek: 240 mm-es trcsafk, egydugattys Brembo fknyereg Gumik: ell 110/70-ZR17, htul 160/60-ZR17 Tengelytv: 1479 mm lsmagassg: 780 mm Szraz tmeg: 168 kg zemanyagtank trfogata: 16 liter ra regadval: 1 899 000 Ft Akrapovic slip-on rendszer ra: 260 000 Ft
|