
Nagy leleplezs
A KTM gyr legutols nagy talakulsa, azaz a 90-es vek eleje ta fennhangon hirdeti mindenhol, hogy igazi off-road motorokat kszt, nem pedig utnzatokat. A jelmondat is ezt tkrzi: "Ready to Race", azaz versenyre kszen. A gyr minden endur- vagy krosszmodellje azonnal benevezhet terepversenyre, azt nyjtja, amire az off-road motorosnak szksge van. Nem vletlen taln, hogy tavaly ismt minden Endur vilgbajnoki cm a narancsosokhoz kerlt.
A KTM mrnkei folyamatosan dolgoznak a fejlesztseken, s vrl vre javtanak valamit a motorokon. Az EXC endursorozat 2008-ra kompletten j vzat s hipermodern, trendi idomzatot kapott. Ezenfell a kttem modellek rszben megjultak, a ngytem gpek kzl pedig a kett nagyobbik megkapta a vadonatj XC4 blokkot. Minden 2008-as EXC modell teljesti az Euro3-as krnyezetvdelmi normkat.

Egyedi lett azi j fejidom
A KTM elzetes, 2008-as modelltjkoztatjbl kiderl, hogy a vz minden EXC sorozat gpnl megvltozott. j, ovlis oldals csvek, j csmretek jellemzik a fekete szn, krm-molibdn vzat, amely knny, egyben nagyon stabil. A segdvz alumniumbl kszlt, s optimalizltk a vzhoz kapcsold pontjainl. Az els futmvet tovbbra is a KTM kzeli White Power (WP) szlltja, 48 mm-es belscs tmrvel, fordtott kivitelben. Kisebb srldsi ellenlls, jobb visszajelzs s nagyobb csillaptsi tartalk jellemzi az j teleszkpokat. A belltsok termszetesen vltoztak, s a telk szorosabban illeszked manyag protektort kaptak.
Az nttt alumnium hts lengvilla jobban megfelel mersz kanyarvteleknl, plusz jobb tapadst biztost a guminak, egyben komfortosabb. A mdostott PDS rugs tag felfggeszts geometrijt optimalizltk, s j lncvdt szereltek a lengvilla al. Htra a jl ismert, mindenfle paramterben llthat WP rugs tag kerlt. A nagy s a kis sebessg nyomfokozati csillapts mostantl kln llthat, s a kls hz alumniumbl kszl.

Lncvezet msknt
A kerkagyakat CNC eszterga faragta ki, beljk knny kllket illesztettek, hogy cskkenjen a rugzatlan tmeg. A fekete felniket az Excel szlltja, az ultra-knny hullmos fktrcsk a Brembtl rkeztek, ezek teljestmnye cscssznvonal, s j az ntisztul kpessgk. Ell szgyazs, ktdugattys fknyereg lasst, htra egyetlen dugatty kerlt szintn hullmos fktrcsval. A KTM mindig is j volt htkben, ksznheten a gyr htternek. Most egy jfajta integrlt htegysg dolgozik a gpeken, amelynek sszekt csve a hengerfejtl jn t a vz-hromszgn, majd egy T-elosztval csatlakozik a htraditorokba. Ez knnyebb szerelhetsget s helytakarkossgot jelent.
A kormny minsgi alumnium darab, ngy klnbz pozciban rgzthet a pilta kvnalmnak megfelelen. A bergkart tterveztk, knny, alumnium darab kerlt ide, manyag taposval. A kuplung a KTM-tl megszokott mdon hidraulikus zem. Az alumnium kipufogdobokat az ttervezett blokkok kvetelmnyeihez igaztottk, s a hangzsa sem mlja fell a trvnyekben megengedett rtket. Az EXC-k teljesen j idomokat kaptak. A manyag elemeknek nemcsak az ergonmija jobb, de divatosak a KTM j off-road genercijnak megfelelen. A ktkomponens manyagbl kszlt lmpamaszk, a lncvd s az els srvd minsginek hat, egyben merev, ellenll a srlseknek.

Az nttt oldals spoilereknl a matrickat a manyagba gyaztk, ezzel fokozva az elemek strapabrst. Az els idomon a kivgsok a htkrl vezetik el a ht, mg htul pp a friss levegt irnytjk a lgszrhzba. A hts srhnyba LED-es zrfnyt integrltak. A rendszmtart egysg s az irnyjelzk knnyedn leszerelhetk, amint kzeleg a htvgi verseny ideje. Az j els lmpa karcll manyagbl kszl, igen keskeny alakja teljesen j formt klcsnz az EXC fejrsznek.
Az zemanyagtankot a kedvezbb ergonmia rdekben terveztk t. Jobb a trdkapcsolat, s a bajonettzras tanksapka biztosan a helyn marad a terepen is, mikzben knnyen tudunk tankolni, ha erre kerl a sor. A levegszr kapacitsa megntt, ezzel elegend friss leveg juthat az ersebb motoroknak, mikzben formja keskenyebb lett, ezzel is knnytve a trdkapcsolatot. 2008-tl vgre nem szksges szerszm a lgszrbett cserhez.

j burkolatok mindenhol
A kzs karosszria, vz- s futmelemek utn nzzk egyenknt, melyek a 2008-as EXC motorok jdonsgai.
A legkisebb kttem blokkba optimalizlt dugatty s j kompresszis gyr kerlt, amely nagyobb teljestmnyt s hosszabb tartssgot garantl a kompakt kis motornak. Fejlesztettek a motor karterhzn, mely a gzok jobb ramlst teszi lehetv a karterhzon bell, plusz megkapta az j V-Force 3 szvmembrnt is. Mindez jobb reagls, egyben ersebb blokkot eredmnyezett. A vltoztatsokhoz optimalizltk a karburtor belltsait, valamint egy j gyjtsmodul kerlt a motorba. Az elektronika kt jelleggrbt tartalmaz, mely kzl egy kbel segtsgvel kivlaszthatjuk az adott plynak leginkbb megfelelt.
200 EXC
A 200 kbcentis blokk karterhzn szintn mdostottak a felml csatornk ramlsnak javtsa rdekben. Szintn fejlesztettek a motor karterhzn, mely a gzok jobb ramlst teszi lehetv a karterhzon bell, valamint a kipufogszelep vezrlsn is mdostottk. Ez jobb reakcit s mg inkbb endur-szer teljestmnyleadst eredmnyezett. A vltoztatsokhoz optimalizltk a karburtor belltsait, valamint j gyjtsmodul kerlt a motorba. A 125 EXC-hez hasonlan az elektronika kt jelleggrbt tartalmaz.
250 EXC
A gzok ramlsn itt is javtottak a karterhz tformlsval. Ennek ksznheten jobb a hengertlts s nagyobb a teljestmny. A blokkot kiss tterveztk, gy mostantl lehetsg van az elektromos nindt beszerelsre. A gyjtsrendszert gy terveztk t, hogy lehetsg legyen az opcionlis nindt bektsre. Szintn kt jelleggrbt tartalmaz az j egysg, melynek segtsgvel a motorkarakterisztikja s teljestmnyleadsa vltoztathat meg. Az egsz pillanatok alatt, egy kbel tdugsval megoldhat. A blokk belsejben immr knnyebb hajtkar dolgozik, s javult a fels hajtkarcsapgy olajozsa. Mindez kisebb vibrcit s nagyobb megbzhatsgot nyjt a piltnak. A karburtor belltsait az j fejlesztsekhez igaztottk.
300 EXC-E
A legnagyobb, 300 kbcentis kttem blokk mr tavaly megkapta extraknt az nindtt, 2008-tl azonban szriban jr. A KTM elsknt szerelte fel kttem versenyendurjt nindtval, s gy tnik, bejtt neki a megolds. A kevesebb szenveds megri a nhny plusz kilt, akr profi, akr kezd endurst krdeznk. A nagy kbs jszg hengert teljesen tterveztk, ezltal kisebb s knnyebb lett. Az optimalizlt kipufogvezrls s a knnyebb hajtkar mind a kezelhetsget, mind a teljestmnyleadst javtja, radsul kisebb lett a vibrci. A ftengelyen a knnyebb hajtkar mellett a fels csapgyazs olajozsn fejlesztettek, ez szintn a kisebb vibrcit s a nagyobb teherbrst segti el. A maradk vltoztatsok a tbbi kttem blokkhoz hasonltanak: j karterhz, kt jelleggrbs gyjtsmodul s a tbbi vltozshoz hangolt karburtor.
250 EXC-F
A legkisebb RC4-es ngytem blokkal szerelt EXC idn jelent meg elszr a knlatban. Az jdonsg a KTM nemrg kifejlesztett j genercis motorcsaldjnak els tagjt kapta. A modern, kompakt knny blokk 2008-ra j kipufog oldali vezrmtengelyt kapott az lnkebb gzreakci, a nagyobb teljestmny s a jobb fels tartomnybeli nyomatk rdekben. A vkonyabb szelepemelk ultraknny titnszelepek hasznlatt tettk lehetv az j szeleprugkkal s szelepvezetkkel egyetemben, hogy minimalizlni lehessen a mozg tmegeket. Ez elsegti a maximlis szelepnyitst, illetve javtja a megbzhatsgot is. Mindehhez j gyjtsmodul kerlt a gp htsjba, amelyben optimalizlt jelleggrbt programoztak az als fordulatszmok jobb gzreakcija rdekben.
450/530 EXC-R
A KTM igazi nagy jdonsgai 2008-ban a vadonatj XC4-es blokkokkal szerelt 450 EXC-R s 530 EXC-R modellek lesznek. Ezek a ngytem motorok kpviselik az endur E2 s E3 gposztlyok - melyekben vek ta a KTM dominl a vilgversenyeken - utnptlst. A 2008-ra tervezett EXC-k kompakt sportgpek, knnyebb, egyben ersebb, OHC vezrls blokkal s rengeteg technikai jtssal.
Az XC blokk a bergkar mell szriban kis mret elektromos nindtt is kapott. Nagy elny lehet ez a rossz helyen rosszkor lefullad motor jralesztsekor, amikor a pilta mr alaposan ki van fradva. A fellvezrelt hengerfejben (OHC) ngy titnszelepet mozgat egyetlen vezrmtengely az optimalizlt sly szelepemelkaron t. A minimlis vibrci, a nagyobb szeleptmrk, a laposabb szelepllsi szgek a teljestmny jelents nvekedshez vezetnek a gyr grete szerint, radsul mindez jobb megbzhatsg s kisebb terhels mellett. A magnzium szelepfedl mr csak hab a tortn, de ennek ksznheten a belltsok is knnyebben elvgezhetk.
A kompakt ftengely kislyozott, kovcsolt dugattyt mozgat rvid hajtkaron t. A kiegyenslyoz tengely tellenesen, a ftengely kls oldaln hat, gy cskkenti az egyhengeres kalapcs effektust. A blokk olajozst talaktottk. Kt olajkr tallhat itt, melyek egymstl fggetlenl mkdnek. Az egyik a fels robbantr s annak krnykn vgzi a kenst, mg a msik a vlt s a kuplung olajozsrt felel. Ezzel kikszbltk, hogy a kuplung s egyb elemek ltal termelt szennyezds bejusson a hengerbe, annak falt vletlen se tehesse tnkre. A rendszer egyetlen olajszrt hasznl a knnyebb karbantarts rdekben.
Kuplungoldalrl teljesen jraterveztk a blokkot: integrlt nyomatkszablyz s megnvelt olajellts jellemzi az j egysget. Ezzel mr a legkemnyebb terepeknek is nekivghat az EXC piltja, hiszen a megolds brja az extrm megprbltatsokat is. A rendszer szlltja a Brembo. A spontn gyorstsok s a legjobb teljestmnyleads s kezelhetsg rdekben minden ngytem EXC modell Keihin sktolattys karburtort kapott 39 mm-es szvcs tmrvel s gyorst pumpval.
A KTM egyelre teljes mszaki lerst nem adott kzz 2008-as modelljeirl, a rszletes technikai lersok s a krosszmodellek bemutatsa pr hnapon bell vrhat. Addig is mindenki meglmodhatja, melyiket szeretn krni az idei KTM Mikulstl.