
Egy az egyben a 125/150-es SH teste
Visszavittem a Hondnak a Shadow Spiritet, csereakciban: le se vettem a bukt, mr ltem is t erre a robogra. gy ht meg se nztem rendesen, csak felugrottam a magas nyeregbe, indtottam, hajr. Aztn majd' leestem az lsrl, sz szerint is, meg kpletesen is.
Az SH300i a 125/150-es SH vzra pl. Azt is szerettk, meg az egsz kategrit: nagykerek, keskeny injektoros robog, praktikus eszkz a bkv (vagy brmelyik vrosi kv) kivltsra. Ez a 300-as is, ha rajta l az ember, olyan, mint brmelyik kis tvenes. Derk, trd, boka 90 fokban hajlik, ht egyenes, karok egymshoz kpes kis szgben eltartva, knykben berogyva pihennek a keskeny kormnyon. A mszerfal mgtt nem ltni a srhnyt, a kereket, htul sincs a nyereg utn semmi. Kis vacak.

Csendes s ers a kis 300-as blokk
Csakhogy ebben a kis vacakban egy 279 kbcentis, 27 lers motor dolgozik. A gyorsuls elkpeszt, a vgsebessg 130 km/h. Ezt mind kiprbltam, mg a Honda budarsi kzpontjbl a reggeli cscsban tberregtem az jpesti szerkesztsgbe. Rendkvl hamar megrkeztem.
Apr, knny kasztni, ers motor, semmi vlt, nagy kerk. Az SH300i-t mintha direkt a budapesti viszonyokra terveztk volna. A tizenhat hvelykes abroncsokkal simn tget a ktykon, keskeny kormnyval knnyedn ellavrozik a kocsisorok kztt. Kicsit tl knnyedn is, az ember pr sikeres tsikls utn hajlamos tlbecslni kpessgeit. illetve albecslni a rseket. Utoljra vagy kt ve koppantottam meg motortkrrel auttkrt - meg most a kis SH-val.

Ember nlkl nem feltn, de aprcska gp
Ha itt-ott kinylik az t, akkor sem szorulunk le a jobb szlre, hiszen a robog erlkds nlkl, pillanatok alatt kpes akr szz fl is gyorsulni, ha a forgalmi helyzet lehetv teszi. (Persze az is, hogyne, a KRESZ.) Zldre vlt lmpnl automata vltm segti a prompt indulst, megmentve a sor el tolakodott motorost a lefullads rmtl.

Egykori mrleghz s modern kis Honda
A vzhtses, injektoros egyhengeres tlen-nyron biztosan, gyorsan indul, hosszas bemelegtsre, szivatval jtszadozsra nincs szksg. Aki mgis jobban szereti melegteni kicsit a gpet, megteheti, ha kzpllvnyra helyezi a csendesen duruzsol Hondt. A krnyezetet ugyan terheljk nmileg a havi pr deci benzin felesleges elfstlsvel, a fogyasztsba viszont ez is belefr. A nagy SH hajts, nyzs zemben, nmi autplys knzs mellett sem krt tbbet ngy liternl szz kilomterre.
Gyorsulsra gyrva
A tervezsnl a Honda f clja a kiemelked gyorstsi kpessg volt. Legyen a motor knny, de legyen ers, mellesleg az se baj, ha tiszta s takarkos. Ezt el is rte a gyrt, jelenleg a az SH300i a legjobban ugr, legnagyobb teljestmnyt nyjt robog a kzps mretkategriban. s nemcsak a nagy lkettrfogat miatt.
Krosszmotoros tapasztalataikat felhasznlva a mrnkk zrt forgattyshzat, kvzi szrazkarteres kenst terveztek a blokkba. gy az egyhengeres egyrszt rendkvl kicsi s knny, msrszt sok energit takart meg, mivel a ftengely nem kevergeti, csapkodja feleslegesen az olajat. A ftengely nem golys-, hanem siklcsapgyakban forog, gy tovbbi grdlsi ellenllstl - mellesleg nmi zajtl - menekedett meg a motor.
A ftengelyhzbl a felesleges motorolaj egy reed szelepen (membrnszelep) t jut vissza az olajteknbe. s ha mr gyis itt ez a szelep, a Honda a ftengelyhzban a dugatty als holtpont fel mozdulsval keletkez tlnyoms kezelst is megoldja vele.

A hts fk csak elsvel egytt operl
A fk se semmi. A kombinlt fkrendszer nagyon hatsos, kis erre is nagyot fog a ngy dugatty (hrom ell, egy htul). Nagy temprl lasstva a kart nyelt robogs pzban l testesebb motoros legnagyobb problmja, hogy sajt magt kpes-e az lsen tartani, vagy dicstelenl lecsszik a kormny mg.

Alig nagyobb, mint egy tlagos tvenes

ABS-t ritkn ltni ebben a mretkategriban
Tesztrobognkban ABS is szolglt. A hasznos szerkezet meg is mentette porhvelyemet nmi rongldstl, pnztrcmat egy jelentsebb anyagi kr rendezsnek terhtl, nbecslsemet pedig egy ordas pofontl. Kicsit elbambultam az Egrton, elttem fkezett a sor, aztn mire felnztem, mr egy Picasso szles segge tlttte ki a panormt. A reflexszer durva fkezsre brmi mssal vagy elcssztam, vagy nekigurultam volna, de a knny, bokkolsgtls Hondval meglltam gy egy centire a lkhrt mgtt.

Szivargyjt-stekker a nem zrhat kesztytartban (mobil csak fl kilig!)

A nyereg a gyjtskapcsolval nyithat
Akad persze htrnya is a nagymotoros kis SH koncepcijnak. A motor, a teljestmny elg lenne hosszabb htvgi trkra, de a trolkapacits igencsak korltozott egy rendes nagyroboghoz kpest. A telefont, pnztrct behajthatjuk a kormny bal oldaln lv dobozkba, de ez nem zrhat, gy minden tszli p*slsnl clszer magunkkal vinni ket. Az ls alatti kis raktr egy zrt buk elrejtshez sem elg, nemhogy egy nyri frds kirnduls sszes vicikvacakjnak befogadshoz.
Nagy tempnl is rezni: a vzat, futmvet nem igazn erre terveztk. A felstest szlvdelmnek teljes hinya csak egy dolog, ez traplexivel knnyen megoldhat. Viszont szz felett mr akrmekkora plexi mgtt is ktsgbeesetten kapaszkodnk a keskeny kormnyba; a rvid tengelytv, meredek villa nem segt a biztonsgrzet kiteljesedsben. Elzseknl muszj tekergetni a fejet, hiszen a tkrben jobbra csak a vllat-kart ltni.

Vrosban knnyedn mutogatja a tbbi kzlekednek
A legnagyobb bajban akkor vagyok, amikor dizjnrl, formkrl, rdekes tletekrl, jpofa gagekrl kellene beszlnem. Ilyesmi nem nagyon van a kis Hondn. Az elejn van egy hatrozatlan formj lmpa, meg egy nagy, fmes v a kt index kztt, s mg a hatklls felnikben is felfedezni valami kreatv jtkossgot, de klnben az SH rendes, de fantzitlan iparosmesterek remeke.

Mindenrl beszmol, ami fontos lehet
A legszomorbb a mszerfal. A hromrs - egyelcds mszerblokk kt oldalra, a teljesen tlagos markolatok-kapcsolk kz rakott kt, rthetetlen, funkcimentes lgbeml mg rmtrtnetet kpzelek. A japn munkafelgyel szges ostorval mr nagyon kzeledik a dizjnerek kreclijhez, de szegny formatervezknek semmi sem jut eszbe. Vgs ktsgbeessben egyikk feltekint a falra ragasztott Ferrari-poszterre, hz kt vet az eltte hever mszaki rajzra - s elmarad az aznapi vers.
Az SH300i a 125-s kistes rnak (888 ezer) b msflszeresbe, 1,4 milli forintba kerl (ABS nlkl szzezerrel olcsbb). Ez nem kevs. A 250-es japnoknl kicsit drgbb s kicsit ersebb, de az olaszok sokkal nagyobbakat adak az rrt. 1,4 millirt knljk a ht lervel ersebb, s mi tagads, sokkal szebb 400-as Beverlyt a Piagginl. Az Aprilia az 500-as Atlanticot adja 1,4 millirt.
300-as blokkjval, kis testvel kzvetlen versenytrs nlkli gp az SH300i. Viszont hogy ennyi pnzrt mennyi fogy belle majd az rrzkeny s mretfetisiszta magyar piacon, nem merem megtippelni. Egy biztos: aki vrosi kzlekedsre ezt a gpet vlasztja, mindig a sor elejn vigyoroghat rajta.

A divat ktelezi a gyrtkat felesleges dizjnelemek hasznlatra mg a kipufogkon is
Mszaki adatok:
Motor: egyhengeres, vzhts, ngytem, ngyszelepes SOHC
Lkettrfogat: 279 cm
3Furat x lket: 72 x 68,5 mm
Kompresszi-viszony: 10,5:1
Max. teljestmny: 27 LE 8250 1/min-nl
Max. nyomatk: 26 Nm 6000 1/min-nl
Vlt: CVT automata
Vz: acl blcsvz
Els futm: 35 mm-es hidraulikus teleszkpvilla, 102 mm-es rugt
Hts futm: kt oldals rugstag, 95 mm-es rugt
Els fk: 256 mm-es trcsa, hromdugattys fknyereggel
Hts fk: 256 mm-es trcsa, egydugattys fknyereggel
Els kerk: 16" x 2,75
Hts kerk: alumniumntvny, 16 x 3,5
Gumik: ell 110/70-16, htul 130/70-16
Hosszsg: 2100 mm
Szlessg: 730 mm
Magassg: 1220 mm
Tengelytv: 1420 mm
lsmagassg: 785 mm
Szraz tmeg: 164,6 kg
zemanyagtank trfogata: 9 liter
ra: 1 398 000 Ft