motorblokk
dvzllek honlapomon
dvzllek honlapomon!
 
Az oldalon megtallhatsz mindenfle motoros hrt,egy-kt tesztet,vezets-
tecnikai cikkeket,inform-cit s hreket a
2007-es Dakar
Rallyrl,valamint egy motoros GYIK-et,amiben
a motorokkal kapcsolatos mszaki fogalmakkal lehet ismerkedni.
Kellemes bngszst!
 
 
 
 
Motoros dolgok
 
Dakar Rally 2007
 
Ringek
 
Paintball
 
Szavazs
Milyen fajta motorod van?

Sport
Naked
Cross
Enduro
Chopper
Quad
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Linkek

  

 

 

 

 
Quad
Tartalom
 
Vezetstechnikai tanfolyam a motorrevvel
Vezetstechnikai tanfolyam a motorrevvel : 3. rsz:

3. rsz:

  2007.05.23. 20:20

A temps dntgets knnyedsge a motorozst egyedlll lmnny varzsolja. Minl nagyobb a dlsszg, annl jobb – mondjk sokan. De aki pengelen tncol, az egy csapsra elvesztheti egyenslyt. A Motorrev megmutatja, hogy mi lehetsges – s mi az, amibl garantltan baj lesz.

 

Fordtott vilg

Szveg: Werner Koch; Kp: Markus Jahn, fact, Gargolov, Koch; Illusztrci: Mller, Michelin; Szmtsok: Dirk Debus/2D

Kezdjk egy egszen buta krdssel: egyltaln, mirt is kell bednteni a motort? Vlasz: mert klnben a centrifuglis er egyszeren eltrten az vrl. L s lovasa ezt elkerlend dl be a centrifuglis er ellenben – minl nagyobb a temp, annl jobban, teht annl kzelebb kerlve a talajhoz. gy a motorkerkpr mint egy nyomon halad jrm konstrukcis gyenge pontja lenygz dinamikv alakul t – aminek hatsa all senki nem tudja kivonni magt. Mg a rendkvl lazn motoroz chopperesek sem tudnak ellenllni a gyors kanyargs slytalansgnak, hiszen a bednts nemcsak gyors tempt tesz lehetv, hanem az akrobatika, a sportossg s a merszsg klnleges rzst is adja.
   A pilta szemlyisgtl s filozfijtl fggen ltalban megelgszik a laza kanyargssal s visszafogott, 40-os dlsszggel, amely szraz, pormentes ton nmi biztonsgi tartalk megtartsa mellett maximlis lvezetet garantl. Az gynevezett ersemleges kanyarvtel knnyedsghez sincs szksg esztelen tempra, gy azt anlkl is kilvezhetjk, hogy tlsgosan megkzeltennk a tnyleges hatrokat.

gy ebbl semmi sem lesz. Aki csak akrobatikus mozdulatokkal tudja a trdt az aszfalthoz kzelteni, az valjban nem megy elg gyorsan. Az ehhez hasonl grcss akciknl a pilta nem a sebessgre, hanem a srld trdre koncentrl. Jl jegyezzk meg: nem a trdnknek kell lernie az aszfaltra – az aszfaltnak kell elrnie a trdnket. Csak a megfelel kanyarsebessg s a tiszta v teszi lehetv a megfelelen nagy dlsszget.
Aki laza testtartssal, kiss a kanyar belseje fel nyitott trddel, enyhn kilve megy t a kanyarokon, az gyorsabban s biztonsgosabban halad, emellett automatikusan lejjebb kerl a trde. Viszont valjban a gyors orszgti temphoz nincs erre szksg. Az sszevissza tornzs kben pedig elfordulhat, hogy egy chopperes a kls ven megelz.
Aki tehetsgt a versenyplyn prblja ki, az nyugodtan srolja a trdvel az aszfaltot. Ekzben feszes izmokkal kiss kilhet a motoron, hogy a kanyar kls vnl lv karja s a felsteste a tankhoz simuljon, ami javtja a pilta s a motor kapcsolatt s a visszajelzst. Ekzben lazn kell fogni a kormnyt, s a trdprotektornak csak kicsivel az aszfalt fltt szabad surrannia. A tmegkzppontnak a kanyar belseje fel val thelyezsvel pedig megsprolunk nhny foknyit a motor dlsszgbl.


   Ersemleges a kanyarods azrt, mert nagy dlsszg esetn, megfelel futm s jl megvlasztott gumiabroncsok mellett a kormnyzsi erk a nulla fel kzeltenek. Ezenkvl a pilta az autvezetkkel ellenttben semmifle keresztirny ert nem rzkel. Helyes, azaz messze elrevettett pillantssal s a fgglegeshez leginkbb kzelt fejtartssal pedig kivlan egyenslyozza a ltterben ferdre vltozott horizontot.
   Az rzs mr csak azrt is lenygzi az embert, mert a fejnkben lv vzmrtk, orvosi nevn az egyenslyi szerv, termszetnl fogva legfeljebb 20-os dlsszget hajland elfogadni. Rendszeres edzs nlkl nincs knny dolgunk, ha t akarjuk lpni ezt a hatrt. Ezrt jobb, ha a biztonsg kedvrt gyors orszgti tempnl is az adott kanyarban lehetsges maximlis sebessg legfeljebb 90 szzalkt hasznljuk ki.

A GUMIABRONCS SZLESSGE S A DLSSZG
Mindkt tnyez kihat a tnyleges dlsszgre
Hrom motorkerkpr- tpust hasonltottunk ssze. Elmletileg mindhrom motort 40,5- ban kell bedntennk a 46 mter tmrj krplyn 50 km/h-s sebessg esetn, a tnyleges dlsszg viszont igencsak klnbzik.
A rajz egy 130 mm-es hts kerkkel elltott 125-s motort brzol. A pilta s a gp tmegkzppontja a maga 650 millimtervel viszonylag magasan van, mivel a magasan l pilta az ssztmeg egyharmadt teszi ki. Mivel a gumi rintkezsi fellete csak kb. 55 millimterrel trhet el a motor hosszanti tengelytl, ezrt a 125-snek 4,5-kal nagyobb dlsszgre van szksge, mint az elmleti 40,5, amely nem veszi figyelembe a gumiabroncs szlessgt, s egy kzpre es felfekv felletbl indul ki (lsd szaggatott vonal). A 180-as hts kerkkel felszerelt korszer sportmotor tmegkzppontja 600 millimteres magassgban helyezkedik el. A felfekv fellet akr 80 mm-rel is eltoldhat a kzptengelytl, ami kerek 7-kal nagyobb bedntst tesz szksgess. Minl magasabban van a tmegkzppont, annl kisebb dlsszg szksges ugyanannl a sebessgnl, ami az irnythatsgot is nveli. Ez is az egyik oka annak, hogy a versenygpeknl a tmegkzppont mirt van akr 150 millimterrel is magasabban, mint az utcai motoroknl. A menetdinamikai katasztrfa: egy extrm chopper szles, 240-es hts abroncsokkal, amelynl a felfekv fellet j 110 mm-rel toldhat el, mindehhez pedig az alacsony ptsi mdnak, az alacsonyan elhelyezett erforrsnak s az alacsonyan l piltnak ksznheten rendkvl alacsony tmegkzppont trsul. Mindez kalandos dimenzikba repten a szksges dlsszget. A gyakorlatban viszont az ilyen motorokkal mr enyhe kanyarban is lernek a kilg alkatrszek, pldul a lbtartk.


   A lehet legnagyobb dlsszg megllaptsnak legegyszerbb eszkze hossz ideje – s mg ma is – a lbfejnk. Objektven nzve, az aszfaltot srol csizmaorr persze nem igazn megbzhat jelzje a dlsszg hatrnak, de szubjektv segdeszkzknt semmi kifogsunk nem lehet ellene. Ugyanez a hatsa a hobbiversenyzknl az aszfaltot srol trdnek is, ami kvzi tmasztkknt megknnyti a tnyleges hatrok keresst. Itt viszont egyrtelmen az a szably rvnyes, hogy ha ezt a vezetsi stlust kzton prbljuk ki, akkor is legfeljebb nhny teljesen belthat szakaszon, minimlis forgalom mellett tegyk. Mindenkppen jobb viszont, ha a sportember ahelyett, hogy szerny dlsszg mellett mindssze vgtagjainak mvszi kitekersvel ri el trdvel az aszfaltot (lsd a fott a jobb oldalon fent), inkbb a gyors s pontos kanyarodsra koncentrl. A trdkoptatkat pedig a kszrgpen is formba hozhatja.
   Biztos jele annak, hogy a dlsszget lehetett volna mg tovbb fokozni, a mindenki ltal jl ismert "majrcsk" a gumiabroncs kls ln. Egyes motorkerkpr-piltk annl knosabbnak talljk a szzies gumicskokat, minl szlesebbek, hiszen a trsak kztt mindez ltalban a hinyos tudsrl s lagymatag kanyarvtelrl tanskodik. A valsgban ugyanakkor ez a gumimaradk gyakran gyors orszgti motorozs utn is rintetlen marad, mert a gumiabroncsgyrtk, klnsen az els kerken, olyan kontrt vlasztanak, amely anynyira meggrbti az abroncs profiljt, hogy annak optimlis tapads, akr 1,2 srldsi egytthatj aszfalton a maximlisan lehetsges dlsszg mellett is mg elegend tartalk felfekv fellete legyen.

A mrnk Wunibald Kammrl elnevezett kr s annak ervonalai azt mutatjk, hogy a kerleti s az oldalirny erk milyen arnyban hatnak a kerkre, illetve a rendelkezsre ll, a tapadsbl add srldsra. Ez az arny viszont nem linerisan vltozik. A zld vonalak gyors orszgti tempt mutatnak, amelynl az oldalirny erk kb. felt hasznljuk ki. Ez nagyjbl 35-os dlsszgnek felel meg, s ebben a helyzetben mg a kerleti erk 85 szzalkt hasznlhatnnk fkezsre vagy ppen gyorstsra. A piros vonalak az extrm versenyplys 57-os dlsszgre vonatkoznak, amelynl az oldalvezets 99 szzalkt felhasznljuk. Gyorstshoz mg a kerleti erk nagyjbl 10 szzalka ll rendelkezsnkre. A rendkvl j tapadkpessg gumikeverkek kifejlesztsnek ksznheten a valaha fizikai hatrnak gondolt fldi gyorsuls (9,81 m/s2) feljebb toldott. A leegyszerstett menetfizika szerint 1,0 srldsi egytthat esetn elmletileg 45-os dlsszg lehetsges, valjban viszont j tapadkpessg utcai sportgumikkal 55-ot is elrhetnk. A Moto GP-piltk gumijai pedig mg jobban belekapaszkodnak az aszfaltba, ezekkel akr 60-os dlsszg is lehetsges.

   Br az orszgutak burkolatnak 0,8 s 1,0 kztti srldsi egytthatja jnak mondhat, versenyplyaszer burkolatokkal mgis igen ritkn tallkozunk, ezrt mg a tesztpiltk motorjainak abroncsain is gyakran megmarad a ktelez tesztkr utn nhny millimternyi a majrcskbl. A burkolat tapadstl eltekintve ennek egy egszen egyszer magyarzata is van: az orszgton mindig meg kellene hagyni nmi tartalkot a tapadsbl arra az esetre, ha bednttt helyzetben fkezsre lenne szksg. Ez a tartalk kizrja azt, hogy a legnagyobb lehetsges tapadst 100 szzalkig felhasznljuk a bednts rdekben.
   Mieltt bonyolult fizikai magyarzatokba kezdennk, nzzk meg a hres Kamm-fle krt, amely szemlletesen brzolja a kerleti s oldalirny erk bonyolult tematikjt (lsd az brt a jobb oldalon alul).
Ebbl a perspektvbl jl ltszik, hogy a horizont mennyire megvltozik. A pilta a nagy dlsszget a fgglegeshez kzeli fejtartssal ellenslyozza Az ember termszetnl fogva krlbell 20 fokos dlsszgre van hitelestve. Az ennl nagyobb dlsszg elrshez gyakorolni kell


   A majrcskok mindkt tesztpiltnknl csak a szlalom- vagy a krplyn tnnek el, ahol a motor irnythatsgt s kanyarvteli tulajdonsgait optimlis krlmnyek kztt teljes mrtkben ki tudjk hasznlni, mikzben a lehet legkisebb kerleti erk mellett, a maximlis dlsszgben vezetik a gpeket. Rengeteg tapasztalat szksges a gz olyan pontos adagolshoz, hogy a motor szlalomozs kzben, illetve a krplyn egyenletes sebessggel haladjon. Viszont a kerleti erk csak gy maradnak annyira kicsik, hogy egyltaln el tudjuk rni a maximlis dlsszget.

Ktszer akkora sebessg esetn a dlsszg is ktszer akkora?

   A legmotivltabb, versenyambcikkal megldott motorkerkpr-piltk csak akkor lvezik igazn a motorozst, ha az mr a fizikai hatrokon mozog, s a motoros minl kzelebb van az aszfalthoz. Ehhez a mgikus 45-os hatron tli bedntshez (bal oldalon alul) minden rzknknek igen kifinomultnak s gyakorlottnak kell lennie. Aki gy vli, hogy az utols barzdn val motorozst egyszeren kirzza a kisujjbl, az sokkal kzelebb van az aszfalthoz, mint gondoln. s ha az ess rosszul vgzdik, akkor az akr a pokolhoz is vezethet. Ezrt aki a pengelen val tncolssal prblkozik, az nem mulaszthatja el az intenzv edzseket. Hiszen a biztonsgos kanyarods s a vakmer szgulds kzti hatrokat csak akkor tudja megtlni, ha tudatosan megkzeltette mr a hatrokat, s ismeri azt az rzst, amikor a gumik megbzhat tapadsa lassan, de biztosan finom megcsszsba megy t.

A LENYGZ BEDNTS
Amikor a horizont elmozdul
Tizenht vesen az embernek mg vannak lmai. Legalbbis ezt mondjk. Nekem mr egy vvel azeltt, tizenhat vesen is voltak. Elhatroztam, hogy motorversenyz leszek. Tizenhat vesen csak egyet akartam, jobban bednteni a motort, mint a tbbiek. s gyorsabban menni. Radsul ezek az elkpzelseim a lnyoknl is sikert arattak, s a bednttt helyzet az abszolt slytalansg rzst adta. Megfelel gyakorlplyt viszont nem minden sarkon tallni, gy ppen az j Temet parkoljnak aszfaltjt talltam megfelelnek, volt rajta ketts kanyar, hajtkanyar s elegend egyenes is. Amint a gyszol tmeg elvonult, a mopedbanda rkon keresztl hzta a gzt az ovlis plyn. Elkpeszt, hogy egy ilyen kis 50-est mennyire lehetett dnteni! Kt vvel ksbb mg inkbb a 250-es Suzukit. Ell Metzeler Rille 10, htul Block C5, a hreshrhedt rnykkanyarban a nzk tapsvihara kzepette a trdem lert az aszfaltra. Nhny nappal ksbb a Suzuki teljesen sszetrve fekdt az rokban, s ezzel arra figyelmeztetett: fik, ha tovbbra is ezt csinljtok, akkor krhz lesz a vge – vagy ppen az j Temet. A figyelmeztet jelet felismerve ttrtem a rendes utnptls-versenyekre, s rgtn negyedik lettem. Ilyen tehetsget nem lenne szabad elfecsrelni – gondoltam bszkn. A kijzanods viszont gyorsan bekvetkezett: Toni Mang, Gustav Rainer s trsaik egy csapsra szertefoszlattk minden remnyemet. Vilgbajnok? Ht az bizony sosem leszek. De a dlsszg szeretete viszont megmaradt. A kanyarods okozta bdulat gyakran dobogn s remmel rt vget, idnknt pedig kulcscsont- vagy bordatrssel, esetleg totlkrral. De mg a gipszben is nagyon lveztem a dolgot. Harminc v elteltvel pedig mindez semmit sem vltozott. Ha a motortesztels sorn a krplyra vagy gumitesztre megynk, akkor nincs meglls: a trdkoptat recsegve csszik az aszfalton, a motor dlsszge 50-kal eltr a fgglegestl, a felstest kttenyrnyire az aszfalttl. Enyhe fldrengs a motor elejnl, a hts kerk a csszshatrokon. Minden izom s minden idegszl pattansig feszl. A ktltncnl az adrenalin literszm mlik az ereimbe. H, sikerlt. Megtapasztaltuk a fizikai hatrokat, a gumik teljesen elkoptak – csak a lnyok nem llnak ma mr a plya szln. Kr.

A kanyargs rabja: Werner „Mini” Koch

1973-ban egy Suzuki T 250 nyergben


   Annl is inkbb, mert a vakmer rohansnl ltalban a keskenyebb els kerk veszti el elszr a tapadst. Ilyenkor a motor egy csapsra alulkormnyozott vlik, tl nagy sugar vet r le, majd vgl egyszeren beborul az v belseje fel.

A szupersportgpekhez illen a Suzuki GSX R-750 rendkvl stabilan s kiszmthat hatrokkal kering a krplyn, s finoman, de rtalmatlanul karcolja meg az aszfaltot lbtartbtykeivel. A GSX R-750-nek elszr az els kereke kezd megcsszni, s ekzben jl lthat fekete cskokat hz.
A szguld nappali, a Honda Gold Wing a pilta nem kis erfesztsnek ksznheten 45 km/h-s sebessget s 42-os dlsszget r el, mieltt a lbtart trepnik szikrkat hnynnak. Amit piltja a hangos zennek ksznheten nem is hall meg.
A keskeny abroncsok s a magas tmegkzppont az oka annak, hogy a KTM LC4 54 km/h-s sebessgnl csak 46-os bedntst ignyel. A durva profil gumik a szguldst tiszta megcsszssal s akkurtusan az aszfaltra rajzolt fekete cskokkal djazzk.

"Az els kerk megcsszst csak a felstestnkkel vghezvitt villmgyors ellenslyozssal s a kanyar belseje fel tett kormnymozdulattal lehet kivdeni."

SEBESSG S DLSSZG
  Sebessg
(km/h)
Dlsszg
(fok)
Yamaha YZF-R1

58

53
Suzuki GSX-R 750 56 52
KTM 990 Superduke* 55 51
Triumph Speed Triple 55 51
Suzuki GS 500 E* 55 50
Buell Ulysses* 54 50
KTM 640 LC4 Enduro 54 46
BMW R 1100 S* 53 49
BMW R 1200 GS* 51 45
Yamaha FJR 1300* 50 46
Yamaha BT 1100* 48 43
Harley-Davidson VRSCA V-Rod* 46 44
Honda Gold Wing* 45 42
Suzuki VTX 1800* 40 38
A 46 mter tmrj krplya informcit ad minden
motor lehetsges kanyarsebessgrl. A tmegkzppont
krlbelli helyzetbl s az adott abroncsszlessgbl
nagyjbl 1-os pontossggal ki lehet szmolni
a gp dlsszgt. A csillaggal jellt motorok mr a tapadsi
hatr elrse eltt lernek.

 


   Egszen ms a helyzet, ha a hts kerk csszik meg, ilyen esetben ellenkormnyzssal kell kiegyenltennk a tlkormnyozottsgot. Mivel ilyenkor az v sugara cskken, ezrt ahogy a hts kerk jra megtapad, a motor ismt fgglegesbe llhat, majd nmi szerencsvel megbzhatan visszatall az vre, anlkl hogy elesnnk. Viszont ha a megcsszs utn az abroncs hirtelen kapaszkodik bele az aszfaltba, akkor az ersen sszenyomott lengscsillaptban trolt energia egy csapsra felszabadul, gy motort s motorost is veszlyesen magas rpplyra kldheti a kanyar kls oldala fel. Ezt az esstpust highsidernek (avagy hosszoldalnak) nevezik, s gyakran trtt kulcscsonttal vagy mg nagyobb srlssel vgzdik.

HOGYAN JN LTRE A TAPADS?
Mirt jobb sok tburkolatnak a tapadsa tavasszal, mint sszel?
Mi az a hiszterzis? s mi kze az vegszer viselkedsnek a tapadshoz?

Legyen sz akr gyorstsrl, fkezsrl vagy kanyarodsrl, mindezekhez nlklzhetetlen a sokat emlegetett tapads, a kerk s az tburkolat kzti srlds. Azrt, hogy ez a kapcsolat a lehet legtbb ert legyen kpes tvinni, a tbb-kevsb puha guminak a tbbkevsb porzus aszfaltba kell kapaszkodnia. Ehhez viszont egy motorkerkpr esetben meglehetsen kicsi felfekv fellet ll rendelkezsre, hiszen a gumiabroncs szlessge bizonyos fizikai mutatk miatt korltozott (lsd a keretes szveget a 87. oldalon). A gumik fejlesztsnl az a legfbb cl, hogy nedves s szraz ton egyarnt a lehet legjobb tapadst rjk el, minl szlesebb hmrsklet- tartomnyban s minl tbbfle tburkolaton. A korszer gumikeverkeket gy fejlesztettk ki, hogy mr alacsony hmrskleten is biztos vezetst garantljanak. Ugyanis, ha a gumikeverk hidegben tl kemny s sprd, majdhogynem vegszer lenne, akkor az aszfalt apr kitremkedsei, mikrordessge nem tudna belekapaszkodni a gumiba, s sz sem lehetne tapadsrl. Csak amikor a versenygumi felmelegedve viszko-elasztikuss vlik s elri gumiszer tulajdonsgait, akkor tudnak egymsba kapaszkodni, mivel ilyenkor az aszfalt rdes felletnek kitremkedsei belefrdnak a gumiba. A gumi tapadsa viszont csak akkor ri el a maximumt, ha az abroncs rendkvl kis mrtk megcsszssal grdl az aszfalton. Ilyenkor a gp s a pilta, valamint a kerleti s az oldalirny erk terhe alatt a gumi deformldik, s eredeti formjt csak nmi kslekeds utn nyeri vissza. Ez az gynevezett gumihiszterzis. Nem vilgos? Valban elg bonyolult folyamat, ami akkor lesz rthetbb, ha hvelykujjunk krmt belevjjuk egy meleg verseny- vagy sportgumiba, s a gumi mg egy darabig megtartja krmnk formjt – nagy vonalakban ez az ominzus gumihiszterzis hatsa. Amivel el is rtnk a tapads msik fontos tnyezjhez, az tburkolathoz. Az aszfalt srldsi egytthatja () elssorban az anyagtl fgg, az oldal aljn lv tblzatban megtallhat az adott tburkolathoz s az elmletileg lehetsges maximlis dlsszghz hozzrendelve.


Az rdes burkolat versenyplyn a lgy gumikeverkek kivlan bele tudnak kapaszkodni az aszfaltba, ezenkvl csapadk esetn a vz beszivrog a mlyedsekbe. A tapads orszgti aszfalt srldsi egytthatja a burkolat mikrordessgnek ksznheten akr 0,9 is lehet. A sima orszgti aszfalt egytthatja kerekre polrozott kvecskivel mr csak 0,7, ezrt esben itt mr vatosnak kell lenni. A kevesebb mint 0,2-es egytthatj, rendkvl sima burkolatok az tptsben csak a lakkozott vagy a manyaggal bevont aszfalton (tburkolati jelek, a versenyplyk szeglye) fordulhatnak el. Nedvesen ezek majdnem olyan csszsak, mint a jg.

Bedntskor a gumi felfekv fellete jelenti a kapcsolatot az t s a motorkerkpr kztt. A rajz egy hegyes kontr, 180-as sportgumit mutat, 48- os dlsszgnl. A kb. 38 cm2-es rintkezsi felletbl addik az oldalirny vezet er. Ennl figyelembe kell venni, hogy ezeknek a felleteknek ltalban csak a kisebbik rsze kapcsoldik kzvetlenl az tburkolattal.

 


Az gynevezett mikrordessg (piros), 0,001 s 0,1 millimter kztti kiemelkedseivel klnsen nedves ton nveli meg jelentsen a tapadst, mg a 0,1 s 10 millimter kzti makrordessg (zld) elssorban szraz tburkolaton javtja a gumi s az tburkolat kapcsolatt.

Ha az abroncs hmrsklete tl alacsony, akkor a hideg gumi (kk) vegszeren viselkedik, teht tlsgosan kemny ahhoz, hogy sszekapcsoldjon az aszfalt rdes felletvel. Csak a hmrsklet emelkedsvel ri el a melegebb futfellet (piros) jra a gumiszer tulajdonsgait, s szinte alakzr kapcsolatot teremt az ttal.

„A kanyarsebessg megduplzsval a dlsszg nem egyenes arnyban, hanem progresszven n.”


   A csszshatron val ktltnc mellett a gyors kanyarvtel a dinamikus tmegerk mg egy, az ember szmra nehezen rthet fizikai alapszablytl fgg. Ezek ugyanis nem linerisan, hanem a sebessg ngyzetvel arnyosan nvekszenek. A 92. oldali diagram s egy plda alapjn valamivel rthetbb lesz az sszefggs: a kanyarsebessg megduplzsval a 46 mter tmrj krplyn a dlsszg nem egyenes arnyban 10-rl 20-ra, hanem 32-re n. A progresszv nvekeds rszben az alkalmazott gumiabroncs szlessgtl, msrszt pedig attl fgg, hogy a motor s a pilta egyttes tmegkzppontja milyen magasan van.
   A ltszlag knnyedn megvalstott bednts mgtt teht szmos fizikai titok rejlik, amelyeket megri pontosabban tanulmnyozni (lsd a keretes rst a 87. oldalon). Hiszen a mszaki sszefggsek legalbb olyan izgalmasak, mint amilyen lenygz maga a kanyargs, s ezeket az sszefggseket minden motorkerkpr-tpus alapkonstrukcijnl figyelembe kell venni.

A 2D vzprogramjnak mrsei orszgton, versenyplyn s ess idben (lsd jobbra a kpet) felvilgostst adnak a tnylegesen kivitelezhet dlsszgrl a legklnbzbb tburkolatokon. A balra lthat dlsszg-diagram alapjul a 46 mter tmrj krplya szolglt. A versenygumikkal megadott maximlis rtkek a gumigyrtk adataibl szrmaznak. A szerkesztsg viszont nyomatkosan felhvja a figyelmet arra, hogy ezek az informcik nem arra valk, hogy kockzatos sajt prblkozsokra sarkalljanak.


   A megfelel kanyarvtelhez a legfontosabb az v s a sugr helyes megvlasztsa (mindkettt trgyaltuk a 2007/1-es elz szmunkban). Ezekbl s az adott sebessgbl addik ssze a centrifuglis er, amely a talaj s a gumi rintkezsi pontjn oldalirny erknt hat. Arrl, hogy ez milyen nagy lehet anlkl, hogy a motor kicsszna, az oldalvezets, azaz a gumi tapadsa, illetve a sokat emlegetett rdessg dnt. A 90. oldali keretes szvegben rszletesen olvashatunk arrl, hogy ez a tapads hogyan jn ltre.

A pilta arckifejezsbl az ltszik, hogy mg nem vette szre, hogy mindjrt vget r a gyors kanyarods. Most mr szerencsvel sem tudn megakadlyozni ezt az esst, mivel a motor alulkormnyozott eleje tl nagy sugarat r le, s a tmegkzppontja beesik. Viszont az ilyen tpus essek ltalban szerencssen vgzdnek, mivel a motor nem ll fel, s a pilta lapos szgben csszik az aszfaltra. Mint minden essnl, itt is rvnyes: csak akkor prbljunk felllni, ha mr meglltunk, gyorsan nzznk krl, majd a forgalomtl fggen gyorsan hagyjuk el az tplyt.


   Egy tovbbi, egszen banlis tnyez az adott motorkerkpr szabadmagassga. Mg a korszer sportmotorokat gy ptettk, hogy mg a versenyplyn is csak a lbtartra csavarozott btykk szikrznak az aszfalton, a tragpek s az allrounderek esetben a szabadmagassg gyakran korltozott. Nem is beszlve az alacsony pts chopperekrl s cruiserekrl, hiszen ezeknek gyakran a hts kereke is rendkvl szles, tmegkzppontjuk pedig igen alacsony. Az ltalnos vlekedssel ellenttben pedig, ha a tmeg tl alacsonyan sszpontosul, akkor az a kanyarbl val kigyorstskor a kezessg, a kanyarsebessg s a tapads krra vlik. Ugyanakkor ha a tmegkzppont tl magasan van, akkor a menet- s fkstabilits romlik.

A LEGGYAKORIBB HIBK
Azrt, hogy gyors kanyarodskor is minden rendben legyen, elruljuk a legfontosabb tleteket s trkkket.
A kanyarok mindig csbtak. Ha akr csak 2 s fl kilomteren t tartanak (1. kp), akkor sem szeretnnk elmulasztani egyetlen mtert sem. Mindez pedig ahhoz vezet – s ez all a cikk szerzje sem kivtel – hogy az elttnk halad Trabantot mg mindenron az els kanyar eltt meg szeretnnk elzni. Teht valahogy benyomakodunk az aut mell, mg akkor is, ha arra mr igazbl nincs is hely. Ez bizony reg hiba. Mr csak azrt is, mert kanyargs utakon ms motorosok is szvesen bontogatjk szrnyaikat, k pedig sokkal hamarabb odarnek szembl, mint ahogy azt gondolnnk. Az elhamarkodott elzsi manverek ellen pp ezrt az a legjobb vdelem, ha elkpzeljk, hogy mi trtnne, ha ppen szembejnnnk nmagunkkal a kanyarban – rthet, ugye? Jobb megolds, ha lehzdunk jobbra, kicsit lemaradunk az auttl, majd lvezettel s kockzat nlkl vesszk be a kanyart.
Ha a motorunk ingatag s bizonytalan, mint az breds egy jszakai srzs utn, idvel kpesek vagyunk megszokni. A gyors s biztonsgos kanyarodsnl azonban semmi keresnivalja a hintzsnak. Ezrt a szivrg teleszkpot vagy lengscsillaptt (2. kp) igen gyorsan vigyk szervizbe vagy cserljk ki, hiszen a nem kielgt csillapts mg j minsg aszfalton is rendkvl nagy mrtkben cskkentheti a tapadst. Ha pedig mg thullmok vagy rvid, kemny keresztbordk is neheztik a dolgot, akkor a kerekek knnyen elhagyhatjk a kiszemelt vet. Az ilyesfajta meglepetsek pedig nem ritkn krhzban vgzdnek.
Ha valaki az aszfalton szikrz kipufogval veszi be a kanyart, az lehet, hogy men, de ha rosszul sl el a dolog, akkor egyszeren hatalmasat esik. Klnsen az olyan masszv alkatrszek, mint a vz, a motorblokk vagy a kipufogknyk (3. kp) kpesek knnyedn kiemelni a motort, ezltal a tapads egy csapsra megsznhet. Ha a problma megoldsra mr nem elegend a futm belltsa (a rugk nagyobb mrtk elfesztse, a nyomfokozati csillapts megnvelse), akkor nem marad ms htra, mint hogy berjk kisebb dlsszggel.
Azt beszlik, hogy nagymrtk bedntst kizrlag nagyon j tapads gumikkal lehet elrni. A gumitesztekbl kiderl, hogy az adott gumiabroncstpusnak milyen a tnyleges tapadsa. Figyelembe kell viszont venni azt is, hogy a profil cskkensvel (ahogy a gumi egyre kopottabb) az abroncsok tapadsa is cskken. Ennek egyrszt az az oka, hogy a felfekv fellet nagyobb mrtkben deformldik, s ezltal kevsb kedvez, msrszt pedig az, hogy a tapadsrt a gumi egyes alkotelemei felelsek. regedsnl cskken a rugalmassg, a gumi s az tburkolat kisebb mrtkben kapaszkodik egymsba (lsd a hiszterzist a 90. oldalon). Aztn ha a hiszterzis, az idelis v s a tkletes menetstlus mr odavan, akkor a gp borul.
Azrt, hogy a pilta – s az utas – ilyen akciknl lehetleg minl kevsb srljn meg, j, ha a brt egy msodik rteggel vdi. Erre pedig, knyelem ide vagy oda, mg mindig a hatkony protektorokkal elltott klasszikus brruha a legjobb megolds (4. kp). Ha hosszabb s mindenekeltt gyorsabb tra, netn szerpentinek meghdtsra indulunk, ott semmi keresnivalja a farmernek, a legnagyobb nyri melegben sem. A biztonsgos s lvezetes kanyargs egyb fontos szempontjait mr trgyaltuk sorozatunk elz rszeiben (Motorrev 2006/12. s 2007/1.). Ide tartoznak a kormnyzsi impulzusokrl szerzett alapvet ismeretek, a helyesen vezetett tekintet, az v helyes megvlasztsa, valamint az, hogy felismerjk a klasszikus veszlyes helyeket a kanyarban. Aki ezeket nem olvasta, de rdekli a tma, az termszetesen utlag is megrendelheti ezeket a szmokat telefonon vagy e-mailen.
1. kp 2. kp
3. kp 4. kp


   Ha az oldaltmasz, a lbtart vagy akr a motorblokk s a kipufog tl mlyen van elhelyezve, akkor ez magakadlyozza, hogy gyors tempnl jobban bednthessk a motort, br a kerekeknek mg bven lenne tartalkuk. A kvetkeztets: kritikus helyzetben a kanyar sugart nem vehetjk elg szkre, gy elfordulhat, hogy az v az ellenkez svban vagy az rokban vgzdik. Hogy a szabadmagassg, a gumiabroncsok megvlasztsa s a tmegkzppont elhelyezkedse milyen nagy hatssal van a tnyleges kanyarsebessgre s a dlsszgre, azt a 89. oldali tblzat mutatja be, amely a Yamaha YZF-R1 szupersportgptl a hatalmas Honda Gold Wing trzig 14 klnbz tpus motorkerkpr krplyn mrt eredmnyeit tartalmazza.

Nem csak kezdknek: a tmasztkerekekkel elltott, a bednts gyakorlsra szolgl gp (www.speerracing. com) megszabadt a flelemtl A gumiabroncs vllnak psge, az n. majrcsk (nyl) ltalban csak versenyplyn tnik el teljesen


   Br ez a gyakorlat hihetetlen klnbsgeket mutat a kanyarods kivitelezsnl, ettl mg mindenki ugyangy lvezheti azt, mindegy, hogy egy hatalmas Gold Wing vagy egy vrbeli versenygp nyergben.
   A tmegkzppont s a gumi tapadsa a sorozat kvetkez rszben is fontos szerephez jut majd. Mg ennl is fontosabbak viszont a pilta finommotorikus kpessgei s reakciideje, ha arrl van sz, hogy csikorg gumikkal a lehet leghamarabb meg kell lltani a motort.

 

 
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Id
 
Szmll
Induls: 2006-11-02
 
Programajnl
  • 2007 szept.14.
  • EVO Gyorsulsi Verseny
    Idpont: 2007.09.14., pntek
    Helyszn: Hungaroring

    2007 szept.15.

    IV. Motrbrze s killts
    Idpont: 2007.09.15., szombat
    Helyszn: Tatabnya

    2007.szept.15.

    IV. Martfi Motoros Buli
    Idpont: 2007.09.15., szombat
    Helyszn: Martf, Zsfia-Vadnarancsos

  •  
     
     
    Chat
    Nv:

    zenet:
    :)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
     
    Szavazs
    Legyenek-e az oldalon Foma-1 s/vagy MotoGP hrek s tabellk?

    Igen,legyen mindkett
    Csak Forma-1 legyen
    Csak MotoGP legyen
    Ne legyen egyik se
    Leszarom
    Szavazs llsa
    Lezrt szavazsok
     
    Napi vicc

    A kamionsof egy t menti tteremben bcsi szeletet rendel.ppen el teszik, amikor hrom brruhs motoros lp be,s egyikk se sz,se beszd , elveszi a  sofr tnyrjt s tviszi a sajt asztalukhoz.A kamionos mukkans nlkl fizet s tvozik.

    -Figyelitek srcok-rikkant a legnagyobb hang-ez vagy beszari,vagy nem tud bunyzni.

    -Valsznleg vezetni se tud-szl kzbe a pincr- mert pp most laptotta palacsintv a motorotokat.

    Tovbbi motoros viccek

     
    Naptr
    2025. Jlius
    HKSCPSV
    30
    01
    02
    03
    04
    05
    06
    07
    08
    09
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    01
    02
    03
    <<   >>
     

    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.