motorblokk
dvzllek honlapomon
dvzllek honlapomon!
 
Az oldalon megtallhatsz mindenfle motoros hrt,egy-kt tesztet,vezets-
tecnikai cikkeket,inform-cit s hreket a
2007-es Dakar
Rallyrl,valamint egy motoros GYIK-et,amiben
a motorokkal kapcsolatos mszaki fogalmakkal lehet ismerkedni.
Kellemes bngszst!
 
 
 
 
Motoros dolgok
 
Dakar Rally 2007
 
Ringek
 
Paintball
 
Szavazs
Milyen fajta motorod van?

Sport
Naked
Cross
Enduro
Chopper
Quad
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Linkek

  

 

 

 

 
Quad
Tartalom
 
Vezetstechnikai tanfolyam a motorrevvel
Vezetstechnikai tanfolyam a motorrevvel : 5. rsz:

5. rsz:

  2007.05.23. 20:22

A legtbb motorosbaleset mindig tavasszal trtnik. Ilyenkor, mikor elvesszk tli lmot alv aclparipnkat, ott szeretnnk folytatni a motorozst. ahol tavaly sszel abbahagytuk. Azonban a tbb hnapos pihen alatt – mg ha idn ez kicsit rvidebbre is sikerlt – a rutin kiss megkopik, s tavasszal az utak llapota is krdses. Kavicsfelhords, vztfolys, a tl alatt kialakult jabb ktyk neheztik ilyenkor a motorosok dolgt. A kvetkez tancsokat minden motorosnak rdemes tgondolnia els tavaszi gurulsai eltt.

Tavaszi tancsok

Szveg: Bike Alaptvny, Lvey dm
Kpek: Antal Jzsef, Mez Jnos, Zch Dniel

Mivel a tli idszak alatt egyltaln nem, vagy csak nagyon keveset motorozunk, tavasszal fokozatosan kell visszaszoktatni magunkat ahhoz, hogy klnleges menetdinamikval megldott ktkereknket ismt rutinosan kezeljk. A fokozatossg itt is rvnyes, akrcsak a motorok kivlasztsnl. Figyelembe kell vennnk azt is, hogy a tli idszak alatt a csapadk s a hingadozs nyomn az erzi vrl vre rontja az utak minsgt, gy jobb, ha nem szmtunk arra, hogy az ltalunk ismert tszakasz idn is ugyanolyan kvalits lesz.Valamint az autsok is elszoknak a motorosok forgalomban val rszvteltl, gy az els tavaszi hnapokban fokozottabban kell figyelnnk helyettk is, s vigyznunk magunkra.

Az alapok – tavaszi motortvizsgls

Induls eltti tvizsgls
Kezdjk mindjrt a motorozs sokak ltal csak "a legfelejtsebbnek" aposztroflt rsznl. Mivel a legtbben csak hobbiclra hasznljuk a motort, sokkal kevesebbszer tallkozunk vele, ami azt jelenti, hogy sok idt tlt magnyosan. Ha szerencssek vagyunk, egy fttt garzsban vrja velnk egytt a j idt, de mg ebben az idelis krnyezetben is magra van hagyva, s ki tudja, mi minden trtnik vele ez id alatt. Ezrt most nzzk meg, mit rdemes – akr egyetlen rvid pillantssal – tnzni, mieltt a haverokkal megbeszlt tallkahelyre sietnnk egy szp, napsttte szombat dlutn.

Kezelszervek
Fontos, hogy leellenrizzk: minden a helyn van, semmi nincs lelazulva. Ne induljunk el addig, amg t nem nztk a motort, hogy a kapcsolk, karok, pedlok kzre-lbra esnek-e, az index, lmpa, duda stb. mind mkdik. Kellemetlen, ha amiatt rongyolunk bele az elttnk llba, mert pldul pp arra figyelnk, hogy mirt nem tudjuk kikapcsolni az indexet. rdemes a karokat, pedlokat ll motornl vgigprblgatni, nincs-e pldul tl nagy holtjtka a gznak, kuplungnak stb.

Gumik
A guminyomst mindenkpp ellenrizzk le, a hossz tli lom alatt egy lass defekt kifejti hatst, de az is lehet, hogy utols gurulsunk alkalmval tudtunkon kvl bekaptunk egy szget vagy ilyesmit, ami mostanra okozhatta az rintett gumi leeresztst. A hibtlan gumiabroncs nyomsa is cskkenhet a nhny hnapos pihen alatt, gy a guminyoms ellenrzse elkerlhetetlen.

A hibtlan gumiabroncs nyomsa is cskkenhet nhny hnap alatt

rulkod nyomok:
– Nehezebb kitolni a motort a helyrl a lapos gumi nagyobb grdlsi ellenllsa miatt
– Elinduls utn azonnal rezni, hogy kelletlen a motor, nem akar irnyt vltani, fordulni, esetleg magtl akar szkebb vre hzdni, beesik a kanyarokba.

Kerekek
A drtklls kerekeket rdemes megvizsglni, nincs-e laza, trtt, hinyz kll. Ezt havonta legalbb egyszer ismteljk meg. Az nttt kerekeken klsrelmi nyomokat keressnk, ezt rdemes motormoss kzben tenni, ilyenkor jobban szrevehetek a srlsek.

Ertvitel
LNC: A laza lnc sokkal gyorsabban kopik, nylik, s a lnckerekeket is jobban koptatja, mint a helyesen belltott, ezrt ne felejtsk el leellenrizni a lncfeszessget. Ugyanez rvnyes a szraz lncra is. Ha szeretnnk nagyon alaposak lenni, rdemes minden hosszabb guruls (3-400 km) utn kzvetlenl befjni lncspray-vel. Ez azrt jobb megolds, mint induls eltt, mert ilyenkor mg meleg a lnc, gy jobban el tud oszlani rajta a kenanyag, s gy az sem fordulhat el, hogy a befjs utn azonnal elindulunk. gy lesz ideje a kvetkez htvgig vagy napig "megktnie" a spray-nek, s nem fogja sszemaszatolni se a motort, se minket.
BORDS SZJ: Ellenrizzk, hogy nem ltszik-e rajta elhasznlds nyoma, noha ez nem tl valszn – hacsak valami meg nem ronglta –, a bords szjak ltalban brjk a gyrt ltal megadott idtartamig. Viszont ha ezen a sok ezer kilomteren tl vagyunk, mindenkppen cserltessk ki a szjat!
KARDNHAJTS: Ellenrizzk, hogy nem ltszik-e olajfolys a kardnhz csatlakozsi pontjainl! Itt is a gyrt ltal megadott idtartamonknt fontos a kens frisstse.

Elektromossg
Motorozs kzben a KRESZ szerint mindig gnie kell a fnyszrknak. Ne felejtsk el felkapcsolni a vilgtst – jabb motorokon automatikusan felkapcsol, ha beindult a motor. Ellenrizzk a tvolsgi fnyt s a hts helyzetjelzt is, valamint a fklmpt mind a fkkar, mind a fkpedl esetben. Ha van irnyjelz a motoron, annak mkdnie kell. Ha nincs, az sem baj, a KRESZ szerint nem ktelez, abban az esetben, ha karjelzseket alkalmazunk. A duda ktelez, ellenrizzk teht. rdemes tovbb kiprblni, hogy mkdik-e a kitmaszt vszlellt kapcsolja. Ha kihajtott sztendernl egyesbe tve a vltt nem ll le a motor, az azt jelenti, hogy nem mkdik a vszlellt (bizonyos modelleknl csak a kuplung kiengedse utn ll le a motor, mikor elindulnnk a kihajtott sztenderrel). Elfordulhat, hogy rgebbi motoron nincs ilyen elektronika.

A vilgts s a fklmpa ellenrzsnek legegyszerbb mdja

Folyadkok
– Ne felejtsk el ellenrizni az olajszintet!
– Folyadkhtses motornl a vzszintet is ellenrizni kell, illetve a vzcsveket is illik tnzni, nem repedeznek-e.
– Vessnk egy pillantst a motor al is, nem folyik-e belle valami.
– A fkfolyadkot is meg kell nzni, fleg a tli pihen utn. A fkfolyadk (s a hidraulikus kuplung folyadka is) nagyon szereti magba szvni a krnyezettl a nedvessget, gy knnyen lehet, hogy hosszabb lls sorn megszvja magt, ami miatt nagyon romolhat a fkhats, vagy nem emelhet ki a kuplung. A fkfolyadkot rdemes ktvente lecserlni.
– Nzznk r a teleszkpszrakra is, nem ereszt-e a teleszkpszimering. Ha a teleszkpolaj rfolyik a fktrcsra, az tnkreteszi a fkbetteket, s drasztikusan romlik a fker.
– s vgl a benzint se felejtsk el…

A tavaszi els t eltt nzznk a motor al, hogy nem folyik-e valami

Kuplung s gz
A nem hidraulikus kuplungok vagy fkek bowdenjeit is polni kell. Ha erre nem figyelnk, egyre nehezebb lesz mkdtetsk, nehz lesz hzni a kuplungot vagy fket. E folyamat vge az lesz, hogy elszakad a bowden, kuplung vagy fk nlkl pedig kellemetlen a motoros let.
Hzzunk r a gzra, majd engedjk el. Ha nem zr be magtl azonnal, szorul a bowden. Ez is nagyon balesetveszlyes, srgsen kenjk be a bowdent!

Fkek
Mindkt fket prbljuk ki mg elinduls eltt kln-kln! Vgl ellenrizzk le a tkrk belltst mg az induls eltt, majd nzzk meg, nem felejtettk-e fent a lncot vagy fktrcsazrat, vagy hogy kinyitottuk-e a kormnyzrat, ha az nem a gyjtskapcsolval egytt van.

Tavaszi tllapot

Tavasszal rengeteg t poros, saras, vztfolys lehetsges, ami ha vratlanul bukkan fel egy gyors kanyar utn, azonnal bukshoz vezet. Ezrt a szezon elejn vatosabban kell kzlekednnk; ha valaki nagyobb tempval akar motorozni egy adott szakaszon, rdemes eltte egy feldert krt megtenni, termszetesen ekkor mg visszafogott tempban.
Ismeretlen ton – fleg szerpentinen – prbljunk meg a szemlyautk akr bels, akr kls nyomvonaln haladni. Egy hirtelen felbukkan sderfelszrdst vagy srfelhordst itt van a legnagyobb esly p brrel megszni, mivel j esetben az autk mr elhordtk a kavicsok nagyjt. Ha mgsem sikerl idben kikerlni a szennyezdst, mindenkppen engedjk fel a fkeket, mieltt rhajtunk! Ha kanyarban trtnik mindez, lltsunk bele a motorba, amennyire azt a kanyar ve, illetve a forgalom engedi. A lehet legkisebb dlsszggel hajtsunk t a szennyezdsen, mikzben trdeinkkel szortjuk a tankot, a kormnyt pedig lazn, de biztosan fogjuk. Amg a szennyezett, vagyis a csszs szakaszon t nem haladunk, ne nyljunk a fkhez!

Ha megfelel oldaltvolsgot tartunk, knnyebben ki tudjuk vdeni ms vezetk esetleges hibit


Ha esetleg elkap egy zpor, fontos tudnunk, hogy az utak akkor a legcsszsabbak, amikor elkezd esni az es. Fleg tavasszal, mikor mg sok a lerakds. Ilyenkor az ton lv vkony porrteg az escseppekkel keveredve nagyon csszs, nylks rteget alkot. Ksbb, amikor mr huzamosabb ideje esik, s az utak is teljesen el vannak ztatva, javul a helyzet. Ha az ton tcsk is vannak, vagy valamilyen ms okbl megllt nhny helyen a vz, jelentsen cskkentennk kell a sebessget. Ilyen esetekben kialakulhat a vzen futs vagy aquaplaning, ami a motor esetben szinte biztosan elcsszshoz vezet, illetve elkpzelhet, hogy a vz egy ktyban, esetleg nyomvlyban gylt ssze, s azt csak akkor szleljk, amikor mr ks.

Szoktassuk magunkat a forgalomhoz s a forgalmat hozznk

Mivel tlen az autsok "elszoknak" a motorosoktl, tavasszal rdemes a kvetkezkre kiemelten odafigyelni.
Clszer mindig azzal a belltottsggal motorozni, hogy az autsok nem ltnak, s nem adjk meg az elsbbsget! ("Motoron akkor van elsbbsged, ha megadjk.")
Mindig legynk felkszlve arra, hogy az az auts is kifordulhat elnk az utols pillanatban, aki ltszlag msodpercek ta arra vr az alrendelt ton, hogy elhaladjunk eltte. Lehet, hogy nem is lt, mert a sofr agyban meg sem fordul az a gondolat, hogy esetleg motorost is kellene figyelnie, ezrt tnylegesen fel sem fogja, hogy kzelednk, mg ha felnk nz is. Az auts-motoros balesetek meghatroz hnyada amiatt trtnik, mert az auts nem vesz szre bennnket. Ilyenkor, tavasszal ez klnsen veszlyes, hiszen tlen az autvezetk nem, vagy csak nagyon kevs motorral tallkoznak az utakon, gy mg kevsb szmtanak rnk.

Klnsen vatosan elzznk olyan jrmvet, amin nem lehet tltni

Tavasszal nemcsak az autsok, hanem a gyalogosok is el vannak szokva attl, hogy a motorosokra is szmtaniuk kell, ezrt knnyelmbben veszik az tkelst. Klnsen figyeljnk pldul mikrobuszok, kamionok vagy buszok elzse kzben, vrosban, lass haladskor. ll kocsisorok kztt elregurulni szablytalan, ilyenkor knnyen elnk lphet egy gyalogos, aki nem szmt arra, hogy az ll kocsik kztt egy motoros kzeledik. Amikor egy tmegkzlekedsi eszkz meglljhoz rnk, s a buszrl vagy villamosrl ppen utasok szllnak le s fel, kszljnk fel arra, hogy valaki elnk toppan az ttestre, mg akkor is, ha a megll kzelben lmpval elltott gyalogostkel hely van.

Az autvezetk a tli hnapok alatt elszoknak a motorosoktl, ezrt tavasszal kevsb szmtanak rnk

Defenzv vezets

Motoron lve a ruhn kvl semmi sem vd, ezrt a defenzv vezetsi technika elsajttsa mindennl fontosabb, leginkbb tavaszszal, mikor mg kevsb szmtanak rnk az autvezetk. Mindig prbljunk elre gondolkodni, s olyan tartalkot hagyni minden helyzetre, amivel a tbbi sofr esetleges hibit is ki tudjuk vdeni. Ha pldul zldre vlt a lmpa, ne legynk biztosak benne, hogy szabad az t, nzznk krl! Nap mint nap tallkozni olyan szitucival, mikor teli piroson haladnak t jrmvezetk, az esetleges kvetkezmnyekkel mit sem trdve.

Tarts biztonsgos oldaltvolsgot!

Ha autk kztt motorozunk, mindig tartsunk akkora oldaltvolsgot az autktl, hogy ha egyikk valamit nem vesz szre, s elrntja a kormnyt, legyen id arrbb hzdni s lefkezni, anlkl hogy azonnal fellkne. Mg neknk, motorosoknak is meglep, mikor autban lve az egyik pillanatban belenznk a tkrbe, sehol senki, a kvetkezben pedig elhz mellettnk egy motoros, akirl azt sem tudjuk honnan kerlt el. Gondoljunk bele, hogy egy olyan autsnak, aki sosem motorozott, fogalma sincs a motorok teljestmnyrl, gy meg sem fordul a fejben, hogy egy pillanat alatt ott teremhet mellette egy motoros.
Radsul mostanban kros ktytltengsben szenved az orszg, gy biztos mindenkivel elfordult mr, hogy elrntotta a kormnyt az utols pillanatban a ktyt kikerlvn, gy, hogy eltte nem is nzett a tkrbe, egyszeren azrt, mert mr nem volt r id. Autval az oldalirny mozgs klnsebb problma nlkl megy, mg motoron ugyanez mr nem olyan knny, s minl nagyobb a sebessg, annl nehezebb is.

Ha zldre vlt a lmpa, mg ne legynk biztosak abban, hogy szabad az t

 

Ha te ltod t, is lt tged!

Ez az elv fleg prhuzamos haladsnl hasznos, amikor autk mgtt, mellett haladunk egy tbbsvos ton. Egy rvid pillants az elttnk halad autk tkrre elrulja, hogy egyltaln lt-e minket a sofr. Ha az tkrben az autvezett melltl felfel ltjuk, akkor is lt minket. Feltve, ha hasznlja a tkrt egyltaln...

A perifris lts tudatos hasznlata

Mindenki figyelt mr egy csinos nt (vagy ha lny, akkor fit) a szeme sarkbl gy, hogy kzvetlenl nem is r nzett. Csinljuk ezt az autkkal is! Ha arra koncentrlunk, hogy mit ltunk, de nem csak arra az egy pontra, ahov ppen nznk, azokat a kzlekedket is figyelemmel kvethetjk, akik csak a perifris ltmeznkben vannak. A kt svval arrbb bizonytalankod a mellettnk lv auts haladst is befolysolhatja, aki mr rnk lehet veszlyes.

Nzz t az autkon!

Forgalmas ton ne csak a kzvetlenl elttnk halad jrmvet nzzk, mindig figyeljk a kettvel elttnk haladt is! Ha csak az elttnk lv utn kezdnk el fkezni, lehet hogy nem lesz elg hely megllni. ppen ezrt tartsunk mindig megfelel kvetsi tvolsgot, gyelve az idjrsi krlmnyekre! Ha mgis tl kzel voltunk, prbljunk meg befkezni az elttnk besatuz kocsi mell. Hogy ez sikerlhessen, sohase a sv kzepn kzlekedjnk, hanem mindig az autk egyik kerknyomvonaln. Ott egyrszt tisztbb is az t teht jobban tapad , msrszt, ha vszfkeznek elttnk, knnyebben tallunk meneklutat.

Vszfkezs

Ha vszfkezni kell, kt dologra figyeljnk:
Ne hirtelen rntsuk be az els fket! Gyorsan, de fokozatosan nveljk a fkert! Ha ijedtsgbl tl hirtelen rntjuk be a fket, a mg terheletlen els kerk sokkal knynyebben csszik meg, mint amikor mr tbb sly van a motor elejn.
Ha vszfkezs kzben ki kell kerlni valamit, mindig engedjnk vissza a fkerbl! Vagy akr engedjk fel teljesen a fket, amg kanyarodunk, majd jra egyenesbe lltva fkezznk ismt, ha kell. Ha ers fkezs kzben akarjuk kikerlni az akadlyt, knnyen kicsszhat az els kerk.

Figyelj a sebessgklnbsgre!

Szinte minden autst bosszant az a motoros, aki a kocsik kztt cikzik mint az rlt. Ez termszetesen szablytalan, de gy is lehet elzgetni az autkat, hogy kzben egyrszt nem ijesztjk meg ket, msrszt a lehet legbiztonsgosabban s mg szablyosan is kzlekednk.
Mindig tartsunk annyi oldaltvolsgot, hogy ha az auts valamirt elrntja a kormnyt, mg ne lkjn fel, de ennl is fontosabb, hogy ne legyen tl nagy a sebessgklnbsg az elztt autkhoz kpest! Ez egyrszt nem is olyan idegest nekik, msrszt neknk is biztonsgosabb, ha esetleg szorult helyzetbe kerlnk.
Az esztelen szlalomozs az autk kztt, a tbbi motoros felebartunknak sem tetszik valsznleg, mivel ez a fajta kamikaze viselkeds a legtbb autsban ellenszenvet vlt ki velnk szemben. Ennek az ellenszenvnek a bosszittas kifejezst pedig lehet, hogy pont egy szablyosan kzleked, normlis trsunk kapja majd meg egy dhs autstl...

A dugban ll jrmvek kzl brmikor kilphet egy gyalogos

Csak tiszta helyzetben elzz!

Elzsnl mindig legynk felkszlve arra, hogy az auts, akit pp elznk (azrt, mert nem vesz szre), szintn elkezdi elzni az eltte haladt, s kijn elnk, legrosszabb esetben pont mikor mell rnk. Legynk felkszlve arra, hogy index nlkl vltanak irnyt, gy a legvratlanabb pillanatban is kijhetnek elnk, vagy befordulhatnak elttnk balra. Keresztezdsben esznkbe ne jusson elzni, mg akkor se, ha fton elznnk egy autt s az maximum csak egy mellktra fordulhatna be elttnk. A legtbb embernek ugyanis fogalma sincs, hogy balra fordulsnl a KRESZ szerint nem csak a szembejvnek, de a htulrl jv ppen elznek is elsbbsge van vele szemben, gy nem nznek tkrbe.
Jobbrl soha ne elzz! (Tbb prhuzamos sv esetn a jobb sv jobb oldaln ne elzz!)
Mg akkor se, ha knnyedn elfrnnk, mert itt vgkpp nem szmtanak rnk, hiszen ez teljesen szablytalan.

Prblj meg az aut mozgsbl kvetkeztetni arra, hogy mire kszl!
Az autsok svvltsi szndkuk sorn ltalban mg az indexels eltt (ha egyltaln indexelnek), nkntelenl elkezdik finoman oldalra hzni a kormnyt, mikzben a tkrbe nznek. A bizonytalan s az agresszv sofrket messzirl ki lehet szrni, ket sokkal vatosabban kzeltsk meg.

Motorkezels jobban – a gyakorlat

Wenson vezetstechnikai trning
Ha valaki alapszint utcai vezetstechnikai trkkket szeretne tanulni, tbb iskolhoz fordulhat. Ilyen a Hungaroring Motorsport Iskola s az Aprilia suli, ahol sportmotorokkal, versenyplyn szerezhetnk olyan motorkezelsi rutint, aminek ksbb a kzton is hasznt vehetjk. Ezeket az iskolkat korbbi lapszmainkban mr ismertettk. Most egy olyan iskolt szeretnnk bemutatni, amit kifejezetten a kzti motorvezets fejlesztsre talltak ki.
Annak ellenre, hogy nem hirdetik tevkenysgket, a trningek hre szjhagyomny tjn terjed, mint rgen a npmesk. Ez azonban nem mese, radsul a kzti motorozshoz tbb mint hasznos.


Az alaptlet nagyon egyszer: gyere el flnapos trningnkre s mi megtantunk jobban motorozni mindssze annyirt, amennyibl mg egy fnyezs sem jnne ki. Magyarul: bven megri ezt az sszeget tanulsra fordtani, hogy aztn az itt rnk tapadt tudssal rengeteg forr helyzetbl megmeneklhessnk mindennapi kzlekedsnk sorn, ezltal nemcsak a javtsi kltsgeket megsprolva, de sajt magunkat is megva.
Nagyon fontos az elejn tisztzni, hogy ez az oktats nem versenyzsi vezetstechnika – annak ellenre, hogy a helyszn az Euroring –, hanem olyan kpzs, ami ltal tbbet fogunk tudni a motorok kezelsrl, megismerjk magunk s motorunk hatrait, ezltal egyszeren jobban, magabiztosabban s biztonsgosabban fogunk motorozni.
Igazbl amit itt tantanak, azt a motoros jogostvny megszerzse mell kellene ktelezv tenni, azonban erre nem sok eslyt ltunk a kzeljvben, gy akinek van egy kevs esze, az elvgzi nszorgalombl. gy rutinosabban motorozhat, ez a rutin pedig egy egszsges nbizalmat ad, hogy tudjuk mikor mit kell tennnk, s mi irnytsuk a motort, ne vigyen a htn, mint egy kvlll utast.

Elmlet

Gellrt – a trning kiagyalja – elszr is bemutatja rutinos csapatukat, majd felvzolja az aznapi programot. Vagyis flnapit, mert a tapasztalat azt mutatta, ez az a hatr, amit az tlagember – aki nem Endurance-vb-hez szokott – elbr.
Megismerkedhetnk az alapelvekkel, pldul hogy mindig oda nzznk, ahova menni szeretnnk, mert ahogy megtudtuk, az ember egy olyan llat, aki mindig oda megy, amerre nz. Teht ha az t szlt bmuljuk, le fogunk sodrdni az vrl, ha egy gdrt bambulunk, abba biztosan belemegynk, de mindez fordtva is igaz, s neknk ez a lnyeg: ha egy vszhelyzetben a menekl utat keressk, s arra is nznk, akkor arra is fogunk menni.

Oktatk
PALNKAI GELLRT – instruktor, a Wenson trning alaptja
TTH ZOLTN – versenyz, szakjsgr. Motorismerete sokszn, ami itt kifejezetten jl jn, mert mindenfajta motorral jnnek a trningre a H-D-tl a supersportgpeken t a robogig.
ALEX VON REHBINDER – ex-versenyz, BMW-tesztpilta, Metzeler-tesztpilta
MARK ISTVN – sokszoros magyar endurobajnok


Fejben dl el rengeteg minden, ilyen pldul, mikor egy kanyart nem mernk gyorsabban megkzelteni, mert flnk, hogy sok lesz. Pedig a motor, a gumi s mg mi magunk is brnnk gond nlkl. Ha azonban fejben mindent rendbe raktunk, akkor mr csak egy kis bevllalsra van szksg. Ha ez is megvan, akkor a tanultak segtsgvel rknyszertjk magunkat, hogy az eddig megszokottnl nagyobb tempval rontsunk r a kanyarra, ami elsre ijeszt, azonban ha tl vagyunk rajta, rbrednk, mennyi tartalk van mg a motorban. s ez nem azrt fontos, hogy plyacscsot dntsnk, hanem ha kijjebb toljuk a sajt hatrainkat, akkor biztosabban tudunk motorozni a norml hatrok kztt, amivel sok lethelyzetben megmeneklhetnk a bajtl.
Megtudtunk mg j nhny dolgot fkezsrl, ellenkormnyzsrl, arrl, hogy mit kell tenni, ha netn kimegynk a sdergyba, szval csupa hasznos inft, majd jhetett a gyakorlati oktats.

Gyakorlat

Sokan nem veszik komolyan, de motorozs eltt – fleg ha egy tempsabb menetre kszlnk – ajnlatos bemelegteni. Nem kell egy komplett szertornagyakorlatot bemutatni, de ha megmozgatjuk gerincnket s vgtagjainkat, gy izmaink jobban reaglnak vezets kzben, s kevsb vagyunk srlkenyek, ha esetleg gy addik, hogy leszllnnk a motorrl menet kzben.


Nhny krs plyaismerkeds utn a fkgyakorlatokkal kezdtk, ahol megprbltuk felmrni, hogy milyen tempnl mekkora fkt szksges motorunknak a teljes megllsig. Az Euro-ring aszfaltja krlbell olyan, mint az utcai minsg burkolat s mivel mindenki a sajt motorjn l, gy a legletszerbb a dolog.
A nap legjpofbb rsze az a gyakorlat, amely az ellenkormnyzsra hvja fel a figyelmet. Elszr egy flkezes krrel kezdjk, hogy szokjuk azt: ha jobb keznkkel megtoljuk a kormnyt – azaz balra kormnyzunk –, akkor jobbra fog fordulni a motor, s fordtva. Majd rendesen megynk tovbb krbe a plyn, de nem a megszokott mdon lnk a motoron, hanem oldalt, mint a hossz szoknys lnyok a lovon. Aki nem szokott hozz az ilyenekhez, az nem nagyon tallt szavakat a dologra a megdbbenstl, amit csak az els pr kanyarig okozott flelem, utna mr inkbb a kvncsisgtl fttt izgalom.
A kanyarodsrl szl az a menet is, amikor krkn keresztl nem nylhatunk a fkhez, mg akkor sem, ha elzni szeretnnk, teht nincs olyan, hogy beszrok fktvon, mert nincs is fktv. J hosszan ki kell szmolni, hogy mennyi id kell a lassulshoz motorfkkel, de a lnyeg: hogy rrezznk, ha betesszk a motort a kanyarba, az ersen lassul akkor is, ha egyltaln nem fkeznk. (Ennek is megvan a tudomnyos magyarzata, ami kanyarodskor a kt kerk nem teljesen prhuzamos futsban keresend.) s mindez azrt nagyon fontos, mert gy rrznk arra, hogy mennyi tartalk van mg, ha szmunkra ijeszten gyorsan megynk be egy kanyarba. Mert ilyenkor a pnikszer fkezsnl jobb, ha egyszeren lejjebb dntjk a motort.

Ellenkormnyzs
Sokan nem is tudjk – legalbbis tudatosan nem –, hogy motoron 25-30 km/h felett pont ellenttesen kell kormnyozni, azaz ha balra fordtjuk a kormnyt, akkor jobbra fordul a motor. Ha tudatosan hasznljuk az ellenkormnyzst, pontosabban s gyorsabban tudunk manverezni, aminek minden tren hasznt vesszk az utcai motorozstl a versenyzsig.


Az olyan hasznos feladatok mellett, mint pldul a kikerl manver – ahol az utols pillanatban jelzik, hogy merre kell kerlni, ezzel is az letszersget erstve – a nap vgre lazts, azaz szabad motorozs a program.
Minden, amit itt belnk programoznak, utcra nagyon fontos tudnival; ha vszhelyzet van, az itt tanultak eljnnek, fleg ha kicsit r is gyakorol az ember. A tanfolyam elvgzse utn tudja, hogy mit gyakoroljon, tudja, hogy mi hogyan helyes, rengeteg veszlyes helyzetet ki tud vdeni, amit eddig nem tudott. Ha azzal, hogy rszt vettnk ezen a trningen, csak egyetlen elcsszst szunk meg, aminek az anyagi oldala 50 s sokszz ezer forint kztt van (s akkor srlsrl mg nem is beszltnk), akkor a 30 ezer forintos tandj nem is tnik soknak.

 

 
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Id
 
Szmll
Induls: 2006-11-02
 
Programajnl
  • 2007 szept.14.
  • EVO Gyorsulsi Verseny
    Idpont: 2007.09.14., pntek
    Helyszn: Hungaroring

    2007 szept.15.

    IV. Motrbrze s killts
    Idpont: 2007.09.15., szombat
    Helyszn: Tatabnya

    2007.szept.15.

    IV. Martfi Motoros Buli
    Idpont: 2007.09.15., szombat
    Helyszn: Martf, Zsfia-Vadnarancsos

  •  
     
     
    Chat
    Nv:

    zenet:
    :)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
     
    Szavazs
    Legyenek-e az oldalon Foma-1 s/vagy MotoGP hrek s tabellk?

    Igen,legyen mindkett
    Csak Forma-1 legyen
    Csak MotoGP legyen
    Ne legyen egyik se
    Leszarom
    Szavazs llsa
    Lezrt szavazsok
     
    Napi vicc

    A kamionsof egy t menti tteremben bcsi szeletet rendel.ppen el teszik, amikor hrom brruhs motoros lp be,s egyikk se sz,se beszd , elveszi a  sofr tnyrjt s tviszi a sajt asztalukhoz.A kamionos mukkans nlkl fizet s tvozik.

    -Figyelitek srcok-rikkant a legnagyobb hang-ez vagy beszari,vagy nem tud bunyzni.

    -Valsznleg vezetni se tud-szl kzbe a pincr- mert pp most laptotta palacsintv a motorotokat.

    Tovbbi motoros viccek

     
    Naptr
    2025. Jlius
    HKSCPSV
    30
    01
    02
    03
    04
    05
    06
    07
    08
    09
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    01
    02
    03
    <<   >>
     

    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.