6. rsz:
2007.05.23. 20:24
Nem felttlenl kell elvennie a kedvnket a motorozstl, ha stt felhk gylekeznek az gen, s kvr escseppek ztatjk az orszgutat, hiszen kilestett rzkekkel s helyes vezetstechnikval az estnc is lehet lvezetes. Persze csak akkor, ha a pilta s a motor egyarnt megfelel a csszs t ltal tmasztott kvetelmnyeknek.
Estnc

Szveg: Werner Koch, kp: fact, Jahn, Koch, Knstle, brk: Wolfgang Mller, Michelin
Ismerjk a helyzetet: kzeledik a rgta tervezett nyarals idpontja, de az idjrsjelz bkt mintha odaszegeztk volna a befttesveg aljra, s Aigner Szilrd is csak a vllt vonogatja a lgmozgsokat mutat trkp eltt: mindentt ciklonok, a egsz Eurpa kis felhcskk bortjk, csak egy-egy helyen sejlik fel egy kis rs a felhk kztt. Mit tegynk? Pakoljuk cuccainkat vzhatlan zskba, s induljunk el – csak nem lesz az olyan rossz! s ha mgis, akkor is tallhatunk a dologban pozitvumot, hiszen biztosak lehetnk abban, hogy az es ztatta ton val motorozs a legjobb finommotorikus s koncentrcis trning is egyben. Azokban a kanyarokban, amelyek szraz ton semmifle gondot nem jelentenek, esben sokkal finomabban kell bnnunk a gzzal s a fkkel, klnsen figyelmesen kell megvlasztanunk a kanyar vt, s az tfelletre is jobban kell figyelnnk. Esben nemcsak a kanyar vnek, hanem az tburkolat milyensgnek is klnsen nagy hatsa van a gumik tapadsra. A bitumen pldul ilyenkor szablyos korcsolyaplyv vlik, ppgy, mint az tburkolati felfestsek vagy a poros tszakaszok (lsd a 125. oldali tblzatot). A szennyezdseket viszont ilyenkor nagyon nehz szrevenni, ezrt ismeretlen tszakaszon esben amgy is jobb, ha defenzven vezetnk. Egyrtelmen felismerhet viszont a bitumen, ami az aszfalton keresztbe-kasul fut cskokat vagy egyes rgebben ptett tszakaszokon akr a teljes tfelletet veszlyesen csszss vltoztatja. Ha a menetirnnyal nagyjbl prhuzamosan fut bitumencskok tarktjk az aszfaltot, akkor arra kell figyelnnk, hogy lehetleg minl tompbb szgben keresztezzk azokat, s kzben ne gyorstsunk, s ne is fkezznk, illetve semmi esetre se dntsk be rajta a motort. Mindez vgeredmnyben oda vezet, hogy kanyargs ton bitumenes aszfalt esetn a vonalvezets nem az idelis vek, hanem az elkerlend bitumencskok szerint alakul.
 |
 |
Esben mr egyszer halads kzben is korltozottak a ltsi viszonyok, kamionok mgtt pedig mg rosszabb, mert a nagymret kerekek ltal felkavart vzfggny a motorost hossz, veszlyes vakreplsre knyszertheti. Ezrt jl meg kell gondolni, hogy bevllalunk- e egy elzst, s ha igen, azt minl gyorsabban vgre kell hajtani; |
Ha bitumen kerl az aszfaltra, akkor az lvezeteknek akr gyorsan vge is szakadhat. Sajnos ezek a csszs rszek vizes aszfalton nehezen felismerhetk. Javaslatunk: ne hasznljunk sznezett plexij sisakot |
 |
 |
Az ntttvas csatornafedeleket kanyarban nagy vben kerljk ki. Ha ez nem lehetsges, akkor a motort kiss lltsuk fel, s hagyjuk gurulni. Az ilyen helyen ltalban elfordul rvid megcsszsokat gy ki tudjuk egyenslyozni |
A hidak csatlakozpontjait gyakran acllemezekkel bortjk. Itt is az a legjobb, ha a motorkerkprt fkezs, illetve gyorsts nlkl hagyjuk tgurulni rajta, mivel a sima acllemezek vizesen alig tapadnak |
A bitumenen kvl a csatornafedelek is okozhatnak kellemetlen meglepetst – legyenek azok brmilyen formjak –, a vastag ntttvason a gumi nem igazn tall fogst. A nagy fellet bitumennel ellenttben azonban ebben az esetben a csszs rsz egy kis terletre korltozdik. Amikor tmegynk rajta, esetleg megbicsaklik a kormny, vagy megcsszik a kerk. Pnikra azonban nincs ok, egyszeren knnyedn ki kell egyenslyozni a motort, s a kerekek mris jra rtallnak az idelis vre.
Nedves idben finom, grdlkeny vezetsi stlusra van szksg Ms a helyzet az t teljes szlessgben tvezet gynevezett tehnrcsoknl. Ezeken thaladva mg vatosabbnak kell lennnk, mint a bitumennl: a motort hagyjuk semlegesen gurulni, kis gzzal, fkezs s bednts nlkl. Ugyanez a teendnk a hidak csatlakozsi helyein elhelyezett, hasonl tulajdonsg acllemezeknl. A sima fellet acl srldsi egytthatja nagyjbl akkora, mint a csiszolt mrvny, azaz gyakorlatilag nulla. Az tburkolathoz hasonlan fontos az rem msik oldala, azaz a megfelel abroncs is. Ezt – az adott tszakasz minsgvel ellenttben – mindenki magnak vlaszthatja meg. Ezrt a 124. oldalon felsoroltuk azokat a gumikat, amelyek vzen a legbiztonsgosabbnak bizonyultak.
 |
 |
A kivl minsg, esre val versenygumik a rendkvl lgy gumikeverkeknek– amelyek mr 25C-tl ersen belekapaszkodnak a burkolatba –, valamint a nagymret profilnak ksznheten elkpeszt dlsszget tesznek lehetv. Szraz burkolaton viszont az esgumik nagyon hamar elkopnak. |
 |
Br a makrordes aszfalt kitremkedsei kztt megll a vz, a megfelel kapaszkodsrl s tapadsrl mgis a mikrordes cscsok gondoskodnak, amelyek a vzrtegen keresztl belefrdnak a gumiba, s gy "szraz" kapcsolatot teremtenek vele. |
Hasonlan viselkedik az abroncs profilblokkjainak szle is. A keresztirny erk miatt a gumiblokk eltoldik, a szlek a vzfilmen keresztl az aszfaltra nyomdnak, emiatt az esgumiknak ezek a szlei kopnak leginkbb.; |
Mg szraz ton a srldsi egytthat () 1,0 s – legrosszabb esetben – 0,7 kztt vltozik, ugyanezen a szakaszon esben akr 0,3-ra is cskkenhet, veszlyes jgplyv vltoztatva ezzel az aszfaltot. Ennek oka, hogy a gumik tapadsa nedves ton elssorban a mikrordessgtl fgg. Ez azt jelenti, hogy a gumi belekapaszkodik az aszfalt apr, csak nhny tized millimternyi kitremkedseibe. A durva szerkezet (makrordes) aszfaltfellet elsegti ezt a kapaszkodst, s ezltal a tapadst, mivel a vz ezekben a rsekben gylik ssze. A nedves tapadsnl rendkvl fontos az abroncs profilja, mivel barzdi kivezetik a vizet, s az egyes profilblokkok szlein nagy szortnyoms alakul ki. A gumi csak gy tudja ttrni a vzfilmet, s megfelel kapcsolatot ltrehozni az tfellettel (lsd a jobb oldali brkat). A minl jobb alakzr kapcsolat elrshez olyan gumikeverket kell hasznlni, amely mr alacsony hmrskleten is lgy s rugalmas, ami persze az utcai gumiknl azt is jelenti egyben, hogy ezek a keverkek magas hmrskleten nagyon rvid id alatt elkopnak. Az j, szilikatartalm keverkeknek ksznheten viszont sok gumigyrtnak sikerlt a j menetteljestmnyt s a rendkvl j szraz felleti tapadst meglepen j nedves felleti tulajdonsgokkal trstania. A szilika (szilcium-dioxid) ugyanis jobb kapcsolatot alakt ki a vzfellettel, mint ms tltanyagok. Az aquaplaning motorkerkprok esetben csak gyors tempnl s mlyebb vznl jelent problmt. Ilyenkor az els kerk eltt feltorldik a vz, amely szinte bekeldik a gumi felfekv fellete s az tfellet kz (lsd az brt balra lent). Az, hogy ez a jelensg a motornl jval ksbb kvetkezik be, mint az autknl, annak ksznhet, hogy a motorkerkpr gumijnak felfekv fellete jval kisebb, ezenkvl a kontrja is gmblybb. Emiatt az rintkez fellet is legmblytett, ezrt a vizet fkpp oldalirnyban nyomja ki, mg a szles autabroncsok maguk eltt toljk ezt a vzket (lsd a lenti brt). Ennek ellenre motorral legfeljebb 100 km/h-s sebessggel menjnk esben, mivel a teherautk vjta nyomokban mlyebb lehet a vz. |
 |
Magas vzszintnl az els kerk eltt feltorldik a vz, s ez a gumi s az tfellet kz kerlt kknt viselkedik. Ha a vz nyomsa nagyobb, mint amekkora ervel a gumi az aszfaltra nyomdik, ltrejn az aquaplaning jelensg. |
 |
A motorkerkpr az abroncs kisebb felfekv fellete miatt egyrtelmen jobb helyzetben van, mint az aut szlesebb abroncsai (balra), ezenkvl a legmblytett kontr is elnysebb. A kerk eltt feltorldott vizet ugyanis fknt oldalirnyban nyomja ki, s gy utat vg az abroncsnak a vzben, mg az autgumi nagyobb fellete szles vzfrontot alakt ki, kzvetlenl menetirnyban. |
Nedves idben, tlagos tapads burkolaton a rosszabb srldsi egytthat miatt jval kisebb mrtkben – kb. 25-30 foknyira – lehet bednteni a motort, mint szraz ton, s persze a kanyarsebessgnek is kisebbnek kell lennie. A menetdinamika nagyjbl ugyanolyan, mint szraz idben – azzal a dnt klnbsggel, hogy az olyan folyamatokat, mint a gyorsts, a fkezs, a kanyarods s a bednts, jval lgyabban, finomabban kell vgrehajtanunk. Aki sarkosan kanyarodik, hirtelen fkez vagy hevesen ad gzt, az a gumik ertvitelnl az tra olyan nemkvnatos terhelseket idz el, amelyek igencsak prbra teszik a pillanatnyi tapadst. Alacsonyabb sebessgfokozatba vltskor lgyabban engedjk r a kuplungot, a kanyarokban inkbb egygyel magasabb sebessgfokozatot vlaszszunk, hogy kisebb fordulatszmmal lgyan s egyenletesen gyorsthassunk a kanyarbl kifel. A durvn vezet piltkhoz hasonlan veszlyeztetettek azok, akik grcssen, flve szortjk a kormnyt. Ezrt amikor szraz trl vizesre rnk, hagyjunk idt magunknak az akklimatizldsra. Aki gyakorlatlansgbl kifolylag vagy egyszeren csak a vizes ttl val flelmben sietsen a csoport utn igyekszik, annak nemcsak hogy nem lesz lvezetes a motorozs, de esetleg mg az irnyts is kicsszik a kezbl. Hogy mi segt? A clzott edzsek egy res parkolban vagy trningplyn. Teljes erbl val fkezs 50 km/h-rl, elszr a hts, majd az els fkkel, egy felrajzolt szk ven bell krzve lassan s vatosan egyre fokozni a bedntst. Igen fontos a megfelel ruhzat, klnsen gyeljnk arra, hogy a keszty ne gtolja a kormnyzst, a fkezst s a gzadst, mint ahogy az elssorban a tl vastag, esetlen kesztyk esetben szokott elfordulni.
Dnt fontossg a helyes fkezs s a gondos vvlaszts Ha az orszgton nincsenek alattomos korcsolyaplyk, akkor esben mg fontosabb a helyes v megvlasztsa, mint szraz, tapads burkolaton (lsd a Motorrev 2007/1. s 2. szmt). A helyesen s helytelenl megvlasztott vet brzol bra (125. oldal) megmutatja, hogy egy tlsgosan kzeli rintsi pont esetn a piltnak igencsak igyekeznie kell, hogy a kanyar kijratnl mg a sajt svjban tudja tartani a motort. Mg szraz burkolaton az ilyen hibt korriglhatjuk azzal, ha ersebben bedntjk a motort, nedves ton a jval kisebb tapadsi tartalk miatt sokkal kevesebb mozgstr marad a piltnak. Egyrszt az els kerk a mg szkebb v s a nagyobb dlsszg miatt gyorsabban elri tapadsnak hatrt, msrszt pedig attl fggetlenl, hogy jobb- vagy balkanyarrl van sz, az tnak pontosan azon a rszn haladunk, amelyet az autk gyakran teljesen simra csiszoltak. Az aszfalthoz kevert adalkanyagok – kgranultum, sder vagy kavics – termszettl fggen a tapadshoz szksges hegyes kitremkedsek fellete legmblydik, emiatt a gumi kevsb tud belekapaszkodni, illetve cskken az abroncsnak a filmszer vzrteg ttrshez szksges szortnyomsa (lsd a 122. oldalt). Ezzel elrkeztnk az esben val fkezs tmjhoz. Ahogy azt mrciusi szmunkban lertuk, a fkezs folyamatt az els kerk tapadsnak megrzse rdekben a fknyoms folyamatos emelkedsvel rhetjk el, a jelsz: dinamikus kerkterhels. Ezt mindenekeltt vizes ton kell szmtsba vennnk, ami a gyakorlatban azt jelenti: ers fkezseknl a fknyomst ell egy szk msodpercen bell az egyni maximumunkra kell nvelnnk, emellett mindenkppen htul is fkezni kell.
 |
 |
A Motorrev gumitesztjeit llandan nedvestett ton, azonos krlmnyek kztt, a hatrterhels kzelben vizsgltuk, hogy fnyt dertsnk az objektv klnbsgekre. |
Itt olyan, eltr kategrij abroncsokat mutatunk be, amelyek a vizes gumiteszten j tapadssal s kivl biztonsggal tntek ki. A vizes ton elvgzett megmrettets eredmnyei nemcsak az adott tesztmotorra rvnyesek, legalbbis ugyanilyen tpus, mret s specifikcij abroncs esetn. Rgebbi teszteknl nem kizrt, hogy az adott abroncs tulajdonsgai a fejlesztsek kvetkeztben megvltoztak. |
Sportgumi Michelin Pilot Power
A Pilot Power kis elnnyel vgzett az azonos nev, 2CT keverk abroncs eltt a vizes gumiteszten. A Yamaha YZF-R6-ossal vgzett prbn (120/70 s 180/55 ZR 17) kivl tapadsrl s kifogstalan menettulajdonsgokrl tett tanbizonysgot. A dologban az a szp, hogy a Michelin szrazon is kivlnak bizonyult, s alig maradt le a Metzeler Sportec M3 s a 2CT mgtt. |
Trasportgumi Pirelli Diablo Strada
Szintn a Yamaha YZFR6- ra szerelve a Pirelli elsrang tapadssal, tkletes kanyarvteli tulajdonsgokkal s biztos hatrtartomnnyal biztostotta magnak a gyzelmet. A szraz teszten a harmadik helyen vgzett a Metzeler Roadtec Z6 s a Conti Road Attack mgtt, gy a Diablo Stradt kivl abroncsknt ajnljuk az essebb vszakokra. |
Traendurogumi Michelin Pilot Road
A Honda Varaderval vgzett teszten az utcai profil Pilot Road ugyanolyan eredmnyt rt el, mint a Michelin Anakee, gy az len holtverseny alakult ki, ket szorosan kvette a Metzeler Tourance. A Pilot Road (110/80 R 19; 150/70 R 17) bizonyult a legjobbnak a kormnyzsi pontossg tern, s bedntskor is nagy tapadsi tartalkai vannak. A szraz teszten mutatott hasonlan brilins tulajdonsgainak ksznheten a Michelin egyrtelmen a legjobb vlaszts a traendursoknak.; |
Youngtimergumi Bridgestone Battlax BT 45
Aki youngtimervel nem kerli az est, akkor jr a legjobban, ha a jl bevlt Bridgestone BT 45- t szereli fel r, amelynek nedves ton is kivl a tapadsa s a kormnyzsi pontossga. Ezenkvl a Battlax csenevsznek mondhat, 3,25-19 s 4,00-18-as mret gumijai a tesztgp, egy Honda CX 500 futmvnek szraz ton is szrnyakat adtak, s stabil kanyarvtelt biztostottak. |
Supermotogumi Continental Conti Force SM
Ha a supermoto piltja ess idben tart a gyors kanyarodstl, akkor segt rajta a Conti Force SM. Pontosan meghatrozott hatrtartomny, csods tapads, kivl kormnyzsi pontossg – kell ennl tbb? A msodik helyezs megszerzsvel radsul a Conti a KTM 640 LC4 Supermotn (120/70 s 160/60 ZR 17) a szraz teszten is bizonytott. |
Endurogumi Michelin Anakee
A BMW F 650 GS-sel vgzett vizes teszten a Michelin Anakee (100/90-19 s 130/ 80-17) a legjobb kridvel s a legmagasabb pontszmmal vgzett a Metzeler Tourance eltt. Ugyanez volt a helyzet a szraz megmrettetsen is: Michelin a Metzeler eltt. Csak a kopsteszten szorult a Metzeler Tourance mg, hiszen itt a tapads Anakee csak az tdik lett. |
Tapads aszfalton gy akr 8 m/s2-es lassulst is elrhetnk, ez 100 km/h-s sebessgrl 48 mternyi fkutat jelent. gy a fkt csak 8 mterrel hosszabb, mint szraz ton. Viszonylag nagy a veszlye azonban annak, hogy az els kerk blokkol. Ilyenkor villmgyorsan oldani kell egy pillanatra a fket, majd jra behzni. J megolds persze egy hatkony ABS, amellyel esben vagy csszs burkolaton elkpeszt lassulsi rtkeket rhetnk el, ami ABS nlkl mg a rutinos tesztpiltknak sem sikerl. A kanyarok eltti fkezsnl a fkezsi folyamatnak lehetsg szerint a kanyarods megkezdse eltt le kell zrulnia, hogy az els kerk biztosan az ven maradjon. Ha tl nagy sebessggel megynk, akkor a tbbletsebessget igyekezznk mindkt fk hasznlata mellett a motorfk lasst hatsval is kiegszteni. Ha nagy sebessgrl val ers fkezskor az els kerk blokkol, akkor igen nagy eslynk van az essre, mivel az ll kerknek a vastag vzrteg miatt igen hossz idre van szksge ahhoz, hogy a fk kiengedse utn a kerk jra elrje eredeti fordulatszmt. Sokat emlegetett dolog az aquaplaning. Vajon a motorosok szmra is problmt jelent ez az autsoktl ismert fogalom? Igen, mg ha jval gyengbb formban is s csak nagyon gyors temp s mlyebb vz esetn. Ennek persze nem kellene arra sztklnie a motorosokat, hogy eltekintsenek az esben alapveten szksges defenzv vezetsi mdtl. A vakmersg ugyanis esben ritkn hasznos.
 A kpen lthat Honda CBR 600 F els kereke teljesen blokkol, amit a fk villmgyors oldsval kell korriglni. Esben az jelent gondot, hogy a megfelel fkezs s a blokkolt kerk kzti hatrt nem jelzi a gumi csikorgsa. Ezenkvl a kerknek gyors tempnl viszonylag hossz idre van szksge ahhoz, hogy jra megfelel fordulatszmot rjen el, ami ahhoz vezethet, hogy kicsszik oldalra. A tblzat megmutatja, hogy a klnbz tfelletek hogyan hatnak a fktra s a lehetsges dlsszgre. |
Egy gumiabroncs tapadsi hatrainak tesztelsre, azaz annak kiprblsra, hogy mennyire jindulatan jelzi a tapadsi hatrok kzeledtt, meg kell kzeltennk azokat, st, nha t is kell lpnnk rajtuk. Az egyensllyal val ksrletezgets viszont nem mindig lvezetes.
 |
Esben a fkezst mg a kanyarods megkezdse eltt fejezzk be, lgyan vegyk az vet, s tvoli rintsi pontot vlasszunk, hogy a kanyar kijratnl is legyen elg helynk. Ezenkvl gyeljnk arra, hogy a kanyar kijratnl a teherautk gyakran simra csiszoltk az aszfaltot (sttszrke rsz), gy annak igen rossz a tapadsa. Aki rosszul vlasztja meg az vet (szaggatott vonal), az bajba kerlhet. |
 |
|